Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Core i7 870 - Få den kallare?

Jag har en dator som jag vill få tyst på. Passivt kylt nätaggregat, passivt kylt grafikkort, väl vibrationsdämpade hårddiskar och en lite väl långsam fläkt på processorn. Fläkten är 120mm och snurrar i 550-580rpm. Den suger in luft i fronten av chassit och kyler diskarna för att sedan sugas in i kylflänsen och sedan ut bak i chassit. Jag körde CPUburn på datorn under en natt och processorn var uppe i lite över 60C och dom två 5400rpm-diskarna var uppe i 60C. Hela chassit var väldigt varmt.

Då jag inte använder all kraft processorn kan leverera så har jag börjat testa att sänka spänningen, stänga av HT och Turbo Boost. Processorn rullar på fint på 1,03xxV med dessa två avstängda. Wattmätaren jag har kopplat datorn på visar underligga siffror. Det pengar mellan tre områden. 115W, 20-35W och 0-6W. När processorn kördes med allt på med standardinställningar så drog systemet runt 145W vid CPUburn. En minskning hittills på 30W med inte allt för mycket prestandaförlust.

Jag har sett att jag kan stänga av kärnor i BIOS. Men då känns det bättre att leta reda på någon som har Core i5 650 till 680 och byta. Då kan jag göra mig av med grafikkortet jag har i datorn för jag spelar ändå inte. Detta är ett alternativ så om någon har en sådan processor till utbyte så skicka ett PM. Men detta är inte ett högt prioriterat alternativ för framtiden för denna datorn är inte bestämt.

Finns det flera alternativ för att sänka effekten på processorn utan att tumma allt för mycket på dess prestanda?

Moderkort: Gigabyte GA-H57M-USB3