Ingenjörer arresterade för försäljning av hemliga Intel-processorer på Ebay

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Stod inte att det var stöldgods i aktionen

Tror du att de fick dessa modeller som gåva ????? Klart som f(piiip)n att de var stöld! Stal känsligt material från sin arbetsplats ! Och riskerar att företaget som de arbetade på råkar illa ut. Tror du Intel vill leverara prototyper till företag där de anställda "missbrukar" matrialet ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Det är knappast som att jag skjutit någon.
Moraltanter

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Det är väl inte så svårt, Herr Xake har mottagit en ES cpu som vi vill ha åter om xx dagar/år (en liten lista på det) sedan är det bara återkalla alla cpuer som företagen har lekt färdigt med?

Eh?
"Hej Asus. Vi skickar er X antal ES-processorer som ni kan använda då ni utvecklar er första generation moderkort för processortyp Y.
Vi vill dock att ni skickar tillbaka dessa ES-processorer sedan, så ni inte har något att utveckla generation två av era moderkort med."
Låter lite skumt va?

Skrivet av RoleX:

Frågan är väl snarare hur dessa ingenjörer lyckats lura till sig/sno cpuer i flera års tid innan det hände något, Om Inte har någorlunda koll på det som skickas ut så är det inte svårt att kräva tillbaka samma mängd från företagen.

Detta handlar om att med partners, och partners till partners (jag kan slå vad om att Dell och HP får ett gäng av dessa processorer, som sedan flyger vidare till deras OEMs och ODMs). Sedan har vi alla obskyra småbolag som tillverkar produkter med Intels processorer upptill som de inte får av konkurranslagstiftningsskäl diskriminera, utan som ska ha samma tillgång till dem som de stora spelarna så länge de skriver på avtalet. Så det är rätt många processorer i omlopp, och rätt många partners som är i omlopp och som får möjlighet att talla på dem på vägen.
Och så kanske det försvinner en bricka i transporten någonstans också...
...eller en bricka med "trasiga" processorer bara råkar hamna i soppressen, så det finns inte kvar på företaget, och det finns inga rester att skicka till Intel som bevis på att de verkligen var trasiga...
Så det är MÅNGA processorer och personer Intel måste sätta en nagel i ögat på, så det är inte konstigt att det tar tid och resurser om de verkligen skulle spåra alla ES som försvinner på vägen.

Dessa som åkte fast nu har uppenbarligen utvecklat system för att komma över större volymer, vilket gör att det blir mer lönt för Intel att jaga dem.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MX510.:

http://en.wikipedia.org/wiki/Engineering_sample
http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-030747.htm

Läst detta och blir inte klok på varför ES skickas för att recenseras. Verkar ju dumt om de presterar bättre än slutprodukt.

Eller har Intel slutat att skicka ut ES till recensenter?
Och är ES fortfarande bättre än slutprodukt, tex att de klockar mycket bra osv?

Om de klockar bättre, så går det ju inte att recensera överklockningen på ett rättvist rätt, även om recensenterna skriver en notis om att ES är bättre. :/
Visst kan man ge tillit att det endast skiljer X % mer, och man därför kan skaffa sig en någorlunda uppfattning om överklockningsförmågan.

Men mitt förslag är att man istället som tex döper om ett 2500K ES till 2550K istället.

Eller att man skickar ut konsumentexemplar till recensenter istället.

Att det står "Engineering Sample" på en processor behöver inte betyda någonting i praktiken, bara att det är ett testexemplar som inte är avsett för försäljning. I våra tester använder vi alltid ES som är "final silicon", det vill säga den skarpa versionen av kretsen som ska vara identisk med processorerna som senare hittar ut i butik. Dessutom har vi tillgång till butiksexemplar och kan jämföra.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Det är väl inte så svårt, Herr Xake har mottagit en ES cpu som vi vill ha åter om xx dagar/år (en liten lista på det) sedan är det bara återkalla alla cpuer som företagen har lekt färdigt med?

Frågan är väl snarare hur dessa ingenjörer lyckats lura till sig/sno cpuer i flera års tid innan det hände något, Om Inte har någorlunda koll på det som skickas ut så är det inte svårt att kräva tillbaka samma mängd från företagen.

Nu spekulerar jag bara, men troligtvis får tillverkarna sina på ES på obestämd tid. I så fall får de använda de i hur många år som helst eller ha de liggande skräpande på någon hylla. Men när de är helt klara med dem så får de väl antingen skicka tillbaka dem eller köra dem i någon grovstrimlare eller smälta ner dem eller dyl. Men inte sälja vidare.

Sen vet vi inte vilka modeller som sålts och när. Är det nya processorer så förstår jag intel, men om det bara hade varit gamla processorer så ser jag ingen fördel att jaga de som säljer dem.

Skrivet av Wolfkin:

Vänta lite, sitter du o skryter med att du är en hälare? Köpa stöldgods...

Nu vet jag inte vad som gäller i det specifika fallet. Men det är inte säkert att de fysiska exemplaren är stulna i den ordinarie betydelsen av stöldgods. Inte som att jag hade stulit din dator. Men kanske räknas som stöld av intellektuell egendom eller dylikt.
Ungefär som om du skulle köpa en konsoll i något paket där det ingår spel och på spelen står det "not for resale" eller "not to be sold separately" eller dyl och så säljer du spelen separat ändå.
Eller som videobutiker som säljer ut gamla filmer som är endast för uthyrning.

I så fall är 'stölden' mera ett kontraktsbrott än vad man normalt menar med stöld.

Men jag vet inte vad som gäller i detta fallet. Kanske är det en liga som har brutit sig in i Intels fabriker och bara stulit enginering samples och sen hamnar i dokumentären Fast and Furious 8 - Hyper Thread.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MX510.:

http://en.wikipedia.org/wiki/Engineering_sample
http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-030747.htm

Läst detta och blir inte klok på varför ES skickas för att recenseras. Verkar ju dumt om de presterar bättre än slutprodukt.

Eller har Intel slutat att skicka ut ES till recensenter?
Och är ES fortfarande bättre än slutprodukt, tex att de klockar mycket bra osv?

Om de klockar bättre, så går det ju inte att recensera överklockningen på ett rättvist rätt, även om recensenterna skriver en notis om att ES är bättre. :/
Visst kan man ge tillit att det endast skiljer X % mer, och man därför kan skaffa sig en någorlunda uppfattning om överklockningsförmågan.

Men mitt förslag är att man istället som tex döper om ett 2500K ES till 2550K istället.

Eller att man skickar ut konsumentexemplar till recensenter istället.

De behöver inte prestera bättre utan kan vara identiska med slutprodukten. Det beror på vilket led i utvecklingen de är i. Vet till exempel att Anandtech har kört tester på ES som inte varit slutprodukter. Detta för att kunna visa vissa ungefär hur arkitekturen presterar. I vissa tester får de inte presentera prestandaresultat utan får bara visa vissa saker. Det är en snårskog av avtal fram och tillbaks. Intel vill ju att de som tillverkar moderkort ska ha massa färdiga kort när de släpper processorn för annars får de inte sålt ett piss. De vill även att recensenter ska ha provkört grejerna i god tid innan så de kan släppa tester direkt för att visa hur bra det är. Gärna ska de skriva om det länge innan så de får så mycket uppmärksamhet som möjligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Synd när sådant händer, men det är la en risk man få ta om man anställer folk på måfå. För de flesta betyder inte avtal något i dagens samhälle, vilket också är väldigt synd. Tur att incidenter som denna inte händer så ofta.

Skrivet av XrOo:

Oväntat köpt ett 50+ tal ES prollar på.... trumvirvel.... Ebay!

Skrivet av XrOo:

Stod inte att det var stöldgods i aktionen

Skrivet av XrOo:

Det är knappast som att jag skjutit någon.
Moraltanter

Grovt häleri kan ge upp till 6års fängelse, vore inte svårt att se om det du säger stämmer för att sedan skicka ett tips till Intel som sedan anlitar riktigt folk till att undersöka saken. Om du nu talar sanning så vore smartast att kontakta Intel själv och be dem köpa tillbaka vartenda processor du har fått tag på + att påpeka att du inte visste att de var stulna förrän du såg den här nyheten. Att medvetet köpa stulna saker är mot lagen som du kanske redan vet.

Och tror du ärligt talat att någon skriver att sakerna de säljer är stöldgods. Har du varit medlem sedan 2003 så kan vi anta att du någorlunda är med på vad som händer i teknikens värld, så högst troligen visste du vad du köpte, annars hade du inte köpt 50st+. Du kan kalla oss moralkärringar, men det är du som får fängelse om det går till rättegång

Permalänk
Medlem

Vartenda person som ÄLSKAR överklockning har suttit på ett ES exemplar.
Är inte det minsta orolig. Och tro det eller ej, men det kommer cirkulera ES exemplar för all framtid.

Och vad säger att dom blivit olagligt köpta?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Att det står "Engineering Sample" på en processor behöver inte betyda någonting i praktiken, bara att det är ett testexemplar som inte är avsett för försäljning. I våra tester använder vi alltid ES som är "final silicon", det vill säga den skarpa versionen av kretsen som ska vara identisk med processorerna som senare hittar ut i butik. Dessutom har vi tillgång till butiksexemplar och kan jämföra.

Vad jag vet "måste" man uppge vart man fått tag på ett ES exemplar då _deras_ avtal går ut på att privatpersoner m.fl inte får besitta just dessa ex.

Intel menar på att det är olagligt att ö.h.t ha ett ex till hands.
Inte stoppar detta div forum/websidor/företag/organisationer m.fl att använda dem.

Så om resterande medlemmar anser mig som en idiot så behöver ni ju inte jubla heller om t.ex swecs redaktion gör prestandatest med hårdvara som är "otillgänglig".

Eller?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Och vad säger att dom blivit olagligt köpta?

Om den som sålde produkten inte har rätten att sälja produkten är försäljningen olaglig.
Detta gör dig till en hälare, och den enda förmildrande omständigheten är att du köpte i "God tro".
Men du vet god tro är inte så lugn längre, om du inte fick ägarbevis eller orginalkvitto kan du inte längre häva god tro hur som helst.

Och att du kommenterat här bevisar att du åtminstonde numera vet att det du köpt inte inte fick säljas till att börja med, vilket gör att även om du fick något slags kvitto eller ägarbevis så vet du numera att den var lika olaglig att skicka vidare som processorn och därmed gäller inte God tro längre.

Så hur eller hur: genom att kommentera här är du i lagens mening screwed oavsätt om du visste vid inköp att något luktade skumt eller inte.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av XrOo:

Vad jag vet "måste" man uppge vart man fått tag på ett ES exemplar då _deras_ avtal går ut på att privatpersoner m.fl inte får besitta just dessa ex.

Intel menar på att det är olagligt att ö.h.t ha ett ex till hands.
Inte stoppar detta div forum/websidor/företag/organisationer m.fl att använda dem.

Så om resterande medlemmar anser mig som en idiot så behöver ni ju inte jubla heller om t.ex swecs redaktion gör prestandatest med hårdvara som är "otillgänglig".

Eller?

Nej, nu har du fått det hela om bakfoten. Poängen är att ES-processorer ägs av Intel och lånas ut till partners. Om dessa sedan säljs vidare är det således stöld det handlar om.

Sekretessavtalet har ingen betydelse i sammanhanget.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Intel menar på att det är olagligt att ö.h.t ha ett ex till hands.

Vad fick du detta ifrån? Som jag fattat det ser Intel gärna att du sitter med ett ES-exemplar så länge du eller din arbetsgivare har skrivit på ett avtal som säger att processorn inte får lämna din/er ägo utan Intels uttryckliga medgivande.

Permalänk
Medlem

Visst är det så.
Hade Intel m.fl velat/orkat haffa enskilda privata köpare så gör dom det lättast på HWBot.
Nu är ju så inte fallet, ännu.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Nej, nu har du fått det hela om bakfoten. Poängen är att ES-processorer ägs av Intel och lånas ut till partners. Om dessa sedan säljs vidare är det således stöld det handlar om.

Sekretessavtalet har ingen betydelse i sammanhanget.

Jag var något otydlig.
Men precis som du skriver.
Och hur många har denna tillgång 100% ärligt på pappret?

Skrivet av Xake:

Vad fick du detta ifrån? Som jag fattat det ser Intel gärna att du sitter med ett ES-exemplar så länge du eller din arbetsgivare har skrivit på ett avtal som säger att processorn inte får lämna din/er ägo utan Intels uttryckliga medgivande.

Ja, ingår man avtal så gäller det ju. Men utan avtal så har ju de själva en märklig policy.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Visst är det så.
Hade Intel m.fl velat/orkat haffa enskilda privata köpare så gör dom det lättast på HWBot.
Nu är ju så inte fallet, ännu.

Antagligen för att där - liksom i knarksammanhang och piratkopieringssammanhang - är det kostnadseffektivare att försöka kapa distrubitionsleden istället för att jaga privatpersoner.
Vad tror du SOPA handlar om? Tror du de kommer försöka blokera privatpersoner på privata domäner som lägger upp en låt lite då och då, eller de sidor där flera personer lägger upp flera klipp hela tiden?

Permalänk
Medlem

Jo jag förstår mycket väl vad syftet med SOPA är.
Sen hur det fungerar i praktiken, är uppenbarligen ganska märkligt.
Tydligen tror man på kollektiv bestraffning i regeringen där borta

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

"Engineering Sample" står det i vissa program på mitt HD6950 Står också 6990 i vissa program...
Köpt från komplett.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

"Engineering Sample" står det i vissa program på mitt HD6950 Står också 6990 i vissa program...
Köpt från komplett.

Kan vara allt ifrån att förproduktions laga har hittat ut från fabriken eller att maskiner ej blivit inställda med rätt mjukvara och har rester kvar från Beta produktion etc. Eller som nämts tidigare i tråden att ES inte alltid behöver betyda något mer än att det är den färdiga produkten punkt slut.

Tycker det är lite konstigt att de har pågått i så många år men nu börjar väl det bli lite pengar i det hela så varför inte spara lite och rensa upp bland personalen?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Mycket pip här om man köper ett ES ex...
Jag har köpt ES exemplar genom åren från auktionssidor MEN inte vetat om att dem är stulna efterssom jag tatt för givet att efterssom processorn i fråga (som jag köpt) är på marknaden redan har jag bara trott att Intel har släppt taget om ES processorerna och inte bryr sig om dem mera (logiskt efterssom vad skall dem med ES processorer när processorerna rullat på marknaden över 6 månader) och skulle fallet vara så att Intel bryr sig om vem som köpt dem är det inte speciellt svårt att se vilka som köpt ES prcessorerna av dem som åkt fast det ligger under deras historik på auktionssidorna.

Man har svårt att veta om något är stulet på auktionssidor ifall man betalar rimliga priser på produkten, det är inte så att man köpt dem för 1kr precis.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Att det står "Engineering Sample" på en processor behöver inte betyda någonting i praktiken, bara att det är ett testexemplar som inte är avsett för försäljning. I våra tester använder vi alltid ES som är "final silicon", det vill säga den skarpa versionen av kretsen som ska vara identisk med processorerna som senare hittar ut i butik. Dessutom har vi tillgång till butiksexemplar och kan jämföra.

Låter kanon. Tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Mycket pip här om man köper ett ES ex...
Jag har köpt ES exemplar genom åren från auktionssidor MEN inte vetat om att dem är stulna efterssom jag tatt för givet att efterssom processorn i fråga (som jag köpt) är på marknaden redan har jag bara trott att Intel har släppt taget om ES processorerna och inte bryr sig om dem mera (logiskt efterssom vad skall dem med ES processorer när processorerna rullat på marknaden över 6 månader) och skulle fallet vara så att Intel bryr sig om vem som köpt dem är det inte speciellt svårt att se vilka som köpt ES prcessorerna av dem som åkt fast det ligger under deras historik på auktionssidorna.

Man har svårt att veta om något är stulet på auktionssidor ifall man betalar rimliga priser på produkten, det är inte så att man köpt dem för 1kr precis.

"god tro" i den mån det existerar i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

"god tro" i den mån det existerar i sverige.

Tog man inte bort "god tro" för några år sedan? För att stävja häleri. Kan ha fel, men vill minnas det försvann så att säga.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Avstängd

lagen om god tro finns inte längre i sverige

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Hjälpsam

http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-030747.htm

Citat:

Intel ES Processors are the sole property of Intel
Intel ES Processors are Intel Confidential
Intel ES Processors are provided by Intel under nondisclosure and/or special loan agreement terms with restrictions on the recipient's handling and use
Intel ES Processors are not for sale or re-sale

Intel ES Processors may not have passed commercial regulatory requirements
ES Processors are not covered under Intel warranty and are generally not supported by Intel

Väldigt sällsynt, men jag har sett vid något tillfälle att Intel har krävt tillbaks ES processorer från användare om har köpt på eBay eller liknande. Utan att betala något till användaren de kräver tillbaks dem från.

Detta var under tiden jag hängde på Forums2CPU och det var då Xeon ES processorer det gällde. Kan tyvärr inte hitta den posten nu.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Tog man inte bort "god tro" för några år sedan? För att stävja häleri. Kan ha fel, men vill minnas det försvann så att säga.

Tycker mig minnas detta också.

De som tidigare har köpt ES via auktion och inte visste att detta var olagligt, vet ju det nu och borde sluta för nu är ni 100% medvetna om att man icke får göra detta

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Tycker mig minnas detta också.

De som tidigare har köpt ES via auktion och inte visste att detta var olagligt, vet ju det nu och borde sluta för nu är ni 100% medvetna om att man icke får göra detta

Det är därför man alltid vill ha kvitto på inköpet, annars kan man i praktiken åka dit för häleri tror jag

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaddanL:

Det är därför man alltid vill ha kvitto på inköpet, annars kan man i praktiken åka dit för häleri tror jag

Kvitto och legitimation enligt Hasse Aro Gick ett par reklamer där han var med och gick ut med budskapet, barnvagnar och cyklar är heta potatisar då dom i många fall är dyra och svåra att spåra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

"god tro" i den mån det existerar i sverige.

Skrivet av PaddanL:

Tog man inte bort "god tro" för några år sedan? För att stävja häleri. Kan ha fel, men vill minnas det försvann så att säga.

God tro finns fortfarande, se "Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre".

Lagen ändrades 2003 så att det inte längre är möjligt att göra godtrosförvärv av varor som stulits från ägaren eller där ägaren tvingats lämna ifrån sig varan genom s.k. råntvång. Mer om lättläst om lagen finns i stöldskyddsföreningens "Fakta om lagstiftningen runt godtrosförvärv och häleri/häleriförseelse"

Skrivet av thorsama:

De som tidigare har köpt ES via auktion och inte visste att detta var olagligt, vet ju det nu och borde sluta för nu är ni 100% medvetna om att man icke får göra detta

Det är i sig inte olagligt att köpa engineering samples. Däremot är häleri olagligt, vilket man kan åka dit på om man inte kan hävda god tro.

I fallet som beskrivs så verkar det ju som att några enskilda ingenjörer hos en Intel partner sålde av processorena och därmed torde ju varken stöld eller råntvång med i bilden. Om man köpt en av dom processorerna i Sverige, och i övrigt kan hävda god tro, så lär nog Intel få betala för sig om dom vill ha tillbaka den.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hurtigbullen:

God tro finns fortfarande, se "Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre".

Lagen ändrades 2003 så att det inte längre är möjligt att göra godtrosförvärv av varor som stulits från ägaren eller där ägaren tvingats lämna ifrån sig varan genom s.k. råntvång. Mer om lättläst om lagen finns i stöldskyddsföreningens "Fakta om lagstiftningen runt godtrosförvärv och häleri/häleriförseelse"

Det är i sig inte olagligt att köpa engineering samples. Däremot är häleri olagligt, vilket man kan åka dit på om man inte kan hävda god tro.

I fallet som beskrivs så verkar det ju som att några enskilda ingenjörer hos en Intel partner sålde av processorena och därmed torde ju varken stöld eller råntvång med i bilden. Om man köpt en av dom processorerna i Sverige, och i övrigt kan hävda god tro, så lär nog Intel få betala för sig om dom vill ha tillbaka den.

Med tanke på att samtliga ES bevisligen är Intels egendom som bara lånas ut till diverse partners så måste det ju bara stöld.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Dålig stil utav ingenjörerna.
Varför gör de så?
Är inte ingenjörer välbetalda?

Vore roligare om de läckta ut Verilog / VHDL schematics istället...