Permalänk
Medlem
Skrivet av Soberz:

Det är bara kanterna runt displayen som är svarta och sen är det nice med det bakgrundsbelysta tangentbordet (vit färg) också.

Edit: Den blir betydligt mycket snabbare om du kör en clean install med windows 7 på den och det är bara att ladda hem en ISO från microsofts sida och skriva in din produktnyckel om du vill ha en clean install.

Mvh Billy

Skulle du kunna länka till ISOn på microsofts hemsida :)?

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Det är bara kanterna runt displayen som är svarta och sen är det nice med det bakgrundsbelysta tangentbordet (vit färg) också.

Edit: Den blir betydligt mycket snabbare om du kör en clean install med windows 7 på den och det är bara att ladda hem en ISO från microsofts sida och skriva in din produktnyckel om du vill ha en clean install.

Mvh Billy

ok ok! hmm jag fick inga skivor med datorn , så vart hittar jag min produkt nyckel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Skulle du kunna länka till ISOn på microsofts hemsida :)?

Hoppsan, har bara läst någon annanstans att det gick att ladda ner där Har dock redan en skiva så kollade aldrig upp det.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

ok ok! hmm jag fick inga skivor med datorn , så vart hittar jag min produkt nyckel ?

Din produkt nyckel sitter på undersidan av laptopen

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Din produkt nyckel sitter på undersidan av laptopen

Mvh Billy

hehe hittade windows nyckeln. men hmmmm va e detta inga skivor? d e så längesen jag köpte en ny data så ja fattar inget ... hur funkar det nu då om ja vill ominstallera windows etc? måste väl finnas o ladda ner någonstanns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

hehe hittade windows nyckeln. men hmmmm va e detta inga skivor? d e så längesen jag köpte en ny data så ja fattar inget ... hur funkar det nu då om ja vill ominstallera windows etc? måste väl finnas o ladda ner någonstanns

Det finns många ställen, tror dock inte att jag får ge en hint eller länka på detta forum. Även om du har en äkta key:)

Men se om någon kompis har en windows 7 home premium 64bit skiva som du kan låna, man skriver in licens nyckeln efter installationen.

Och det är inte många laptops som kommer med skivor nu för tiden, man har en backup partition på hårddisken:)

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Det finns många ställen, tror dock inte att jag får ge en hint eller länka på detta forum. Även om du har en äkta key:)

Men se om någon kompis har en windows 7 home premium 64bit skiva som du kan låna, man skriver in licens nyckeln efter installationen.

Och det är inte många laptops som kommer med skivor nu för tiden, man har en backup partition på hårddisken:)

Mvh Billy

hahahaha ja tänkte mer om det fanns typ på hp's sida eller microsofts sida att ladda ner , iso fil typ som du sa haha

snålt tycker jag! ska ja behöva gå o köpa en windows skiva .... katastrof. inte ens recovery skivor fick jag.... ingenting. skandalöst

kopplade precis in internet till laptopen ska väl köra lite uppdateringar o skit antar jag sen får ja väl checka på hp's hemsida om det finns något o ladda ner.

får man fråga hur!? du mäter hur bra datorn är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

hahahaha ja tänkte mer om det fanns typ på hp's sida eller microsofts sida att ladda ner , iso fil typ som du sa haha

snålt tycker jag! ska ja behöva gå o köpa en windows skiva .... katastrof. inte ens recovery skivor fick jag.... ingenting. skandalöst

kopplade precis in internet till laptopen ska väl köra lite uppdateringar o skit antar jag sen får ja väl checka på hp's hemsida om det finns något o ladda ner.

får man fråga hur!? du mäter hur bra datorn är?

Gör bara så att du tar bort alla program du inte använder dig av annars
Jag körde bara 3dmark 11 och sen finns det en hel del benchmark program till som man kan köra, du hittar väldigt många på www.guru3d.com

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

fan google funkar ju

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Gör bara så att du tar bort alla program du inte använder dig av annars
Jag körde bara 3dmark 11 och sen finns det en hel del benchmark program till som man kan köra, du hittar väldigt många på www.guru3d.com

Mvh Billy

billy my man! i got PROBLEM! haha eller vet inte hur vida d e problem men datorn vägrar installera senaste drivrutinerna till graifkkortet från amd. får ett meddelande att något är inkompatibelt med min garifk adapter?!?! kontakta bla bla för uppdatering av grafikdrivrutinen....

har du nån aning om hur ja kan lösa det?

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla så att du har senaste bios på grafikkortet.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

billy my man! i got PROBLEM! haha eller vet inte hur vida d e problem men datorn vägrar installera senaste drivrutinerna till graifkkortet från amd. får ett meddelande att något är inkompatibelt med min garifk adapter?!?! kontakta bla bla för uppdatering av grafikdrivrutinen....

har du nån aning om hur ja kan lösa det?

Det är nog inte AMDs egna drivare du skall använda utan HP har egna drivare på sin sida som är omgjorda för datorn. Detta resulterar i att det sällan är den senaste verisitionen av divare som finns att ta hem utan någon eller några modeller tidigare.

Angående Windows så har du troligvis en recovery partition på datorn att använda dig av i normala fall. HP datorer brukar ha en sån. Och sen har du troligtvis möjligheten att bränna ut en egen Windows skiva med hjälp av något förinstallerat HP program. Dom brukar vara för snåla för att skicka med en skiva så dom gör så istället att man får fixa skivan själv och bränna så har dom bara mjukvaran på datorn.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Kolla så att du har senaste bios på grafikkortet.

oh hur ser jag det?

Permalänk
Hedersmedlem

Gpu-z kan du kolla det med.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Gpu-z kan du kolla det med.

checkade med det programmet och fick fram en bios version "012.020.000.055.041408"

ATI Radeon 6850M

Permalänk

prova att installera det här (Catalyst 11.12)

http://leshcat.blogspot.com/2011/12/catalyst-1112-and-121-uni...

Det är dom senaste drivrutinerna och denna stödjer även laptops med switchable graphics card, så det ska gå o installera på din laptop.

Själv har jag använt dessa drivrutiner i drygt en vecka och dom har fungerat felfritt hittills

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

prova att installera det här (Catalyst 11.12)

http://leshcat.blogspot.com/2011/12/catalyst-1112-and-121-uni...

Det är dom senaste drivrutinerna och denna stödjer även laptops med switchable graphics card, så det ska gå o installera på din laptop.

Själv har jag använt dessa drivrutiner i drygt en vecka och dom har fungerat felfritt hittills

vilka ska jag välja? vilka kör du?

You can download 11.12 WHQL UnifL from: 4shared (x64).

You can download 12.1 Preview 1 UnifL from: 4shared (x64).

???

och stort tack för din post!

[Står stort klart och tydligt vilken du tycvker ja ska köra. min missm :)]

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

prova att installera det här (Catalyst 11.12)

http://leshcat.blogspot.com/2011/12/catalyst-1112-and-121-uni...

Det är dom senaste drivrutinerna och denna stödjer även laptops med switchable graphics card, så det ska gå o installera på din laptop.

Själv har jag använt dessa drivrutiner i drygt en vecka och dom har fungerat felfritt hittills

aaa kanske funkar super men ja lyckas inte ens hitta nedladdningsfilen bara massa jävla adons dom vill slänga påmig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

Missade helt att du behövde hjälp såhär i nyårs tider

använd www.guru3d.com för att hitta nya drivrutiner till grafikkortet. och ladda ner från deras forum.
Finns alltid en drivrutin som har "mobile" i namnet som funkar finfint, har provat 6-7olika utan problem därifrån, samt det är alltid pålitliga drivrutiner där.

Hur tycker du datorn fungerar? provat att spela lite på den än?

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Missade helt att du behövde hjälp såhär i nyårs tider

använd www.guru3d.com för att hitta nya drivrutiner till grafikkortet. och ladda ner från deras forum.
Finns alltid en drivrutin som har "mobile" i namnet som funkar finfint, har provat 6-7olika utan problem därifrån, samt det är alltid pålitliga drivrutiner där.

Hur tycker du datorn fungerar? provat att spela lite på den än?

Mvh Billy

man ska inte ha dator om man är såhär okunnig...

jag sitter o läsaer för fullt. laddar ner alla möjliga drivrutiner o program o testar men så här långt är jag mycket missnöjd måste jag säga, beror garanterat 100% på min okunnighet ... jag får sämre resultat i 3d mark 11 nu än med orginal inställningarna som kom med datan.

förösker ladda ner amd cataclyst moblie men det vill inte funka står något mom grafikkort och adapter o inte tillgänglig kontakta bla bla för uppdatering av bgrafikadapter eller nått.

spela går typ inte alls... ibland funkar det fint men mesta dels så hänger sig hela skiten o datorn lagar fast ... i swtor och scII låser sig grafiken till och från hela tiden.... jag har fått ett erbjudande på datorn , funderar fan på sälja skiten o investera i en stationär hemmabygge så får ja väl spela nära jage hemma... för som d e nu så kan ja inte spela överhuvudtaget vare sig jag e hemma eller bora med datan...

riktigt tråkigt

min gamla HP pavilion sc6632 med nvidia gt 220 grafikkort klarar fan både 3d och spel bättre än den bärbara just nu... '

ja köpte 3x asus 27" skärmar för o ha hemma då ja såg hp envy muliple display bla bla för o få maximal spelkänsla... pfff... datorn vill inte ens fixa spelen på den vanliga skärmen... suger..

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Missade helt att du behövde hjälp såhär i nyårs tider

använd www.guru3d.com för att hitta nya drivrutiner till grafikkortet. och ladda ner från deras forum.
Finns alltid en drivrutin som har "mobile" i namnet som funkar finfint, har provat 6-7olika utan problem därifrån, samt det är alltid pålitliga drivrutiner där.

Hur tycker du datorn fungerar? provat att spela lite på den än?

Mvh Billy

Yay. fick upp poängen i 3d mark 11 nu från ynka skitiga 790+ till 1972 men det är på intel kortet. får felmeddelande från 3dmark11 att mina drivrutiner inte stödjs :S antar det syftar på 6850 drivrutinerna... jag har 11.12 installationen tydligen är den sista godkända installationen 11.9 men jag har ingen aning om hur jag ändrar drivrutin när jag kör 11.9 säger den alla drivrutiner är redan i senaste version eller nått liknande.

hade väldigt gärna velat få datorn att alltid välja radeon kortet. dessutom förösker jag ladda ner ati radeon moblity då får jag felmeddelande pga maskinvara eller programvara och att jag måste kontakta nån för uppdatering av drivrutin. något med grafik adapter eller nått sånt. minns inte hela felmeddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

Yay. fick upp poängen i 3d mark 11 nu från ynka skitiga 790+ till 1972 men det är på intel kortet. får felmeddelande från 3dmark11 att mina drivrutiner inte stödjs :S antar det syftar på 6850 drivrutinerna... jag har 11.12 installationen tydligen är den sista godkända installationen 11.9 men jag har ingen aning om hur jag ändrar drivrutin när jag kör 11.9 säger den alla drivrutiner är redan i senaste version eller nått liknande.

hade väldigt gärna velat få datorn att alltid välja radeon kortet. dessutom förösker jag ladda ner ati radeon moblity då får jag felmeddelande pga maskinvara eller programvara och att jag måste kontakta nån för uppdatering av drivrutin. något med grafik adapter eller nått sånt. minns inte hela felmeddelandet.

Ojdå det låter verkligen dåligt, http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=354962 <- här har du 11.11c som jag kör med just nu på laptopen.
Innan du installerar den som står windows 7 32/64 så ska du använda dig av driver sweeper på grafikkorts drivrutinen (ATI).

Om du högerklickar på skrivbordet har du "configure switchable graphics" eller något sådant där? för den måste vara inställd på high performing GPU

Har du fler frågor är det bara att ställa dem, för den datorn är bra och när du väl får det att funka, så ska du nog strunta i att uppdatera drivrutinerna på ett tag

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Ojdå det låter verkligen dåligt, http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=354962 <- här har du 11.11c som jag kör med just nu på laptopen.
Innan du installerar den som står windows 7 32/64 så ska du använda dig av driver sweeper på grafikkorts drivrutinen (ATI).

Om du högerklickar på skrivbordet har du "configure switchable graphics" eller något sådant där? för den måste vara inställd på high performing GPU

Har du fler frågor är det bara att ställa dem, för den datorn är bra och när du väl får det att funka, så ska du nog strunta i att uppdatera drivrutinerna på ett tag

Mvh Billy

ok ok Driver sweeper från gur's sida då eller? brukar hata sånna free program dom har en tendens att bli jobbiga haha. jag har installerat 11.12 whql men tydligen så stödjer inte futuremark eller va dom heter dom drivrutinerna. senast godkända är tydligen 11.9 versionen?

ska ladda ner dina drivrutiner och sweeper o se om d ändrar något. men som sagt fick upp 3dmark11 poängen till 1972 eller om det va 1872 från 900+ innan. men detta är fortfarande med intelkortet. ang. prestanda och grafiskväxling jag har valt bort energispar länge den ska alltid köra på max prestanda och ja kör med nätkabeln i för max strömförsörjning.

ska testa dina drivrutiner o se om furture mark accepterar dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

ok ok Driver sweeper från gur's sida då eller? brukar hata sånna free program dom har en tendens att bli jobbiga haha. jag har installerat 11.12 whql men tydligen så stödjer inte futuremark eller va dom heter dom drivrutinerna. senast godkända är tydligen 11.9 versionen?

ska ladda ner dina drivrutiner och sweeper o se om d ändrar något. men som sagt fick upp 3dmark11 poängen till 1972 eller om det va 1872 från 900+ innan. men detta är fortfarande med intelkortet. ang. prestanda och grafiskväxling jag har valt bort energispar länge den ska alltid köra på max prestanda och ja kör med nätkabeln i för max strömförsörjning.

ska testa dina drivrutiner o se om furture mark accepterar dem

Det är inte Intel kortet som får såpass höga poäng, 2100+ är vad jag får och ett det integrerade får väl kanske 200? inte helt säker då jag aldrig använt det kortet. men du ska ha runt 2000p i 3dmark 11 med den datorn, jag har ju som sagt en clean install utan bloatware etc.

hade du bott i borås området hade jag kunnat fixa datorn åt dig lite snabbt

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Det är inte Intel kortet som får såpass höga poäng, 2100+ är vad jag får och ett det integrerade får väl kanske 200? inte helt säker då jag aldrig använt det kortet. men du ska ha runt 2000p i 3dmark 11 med den datorn, jag har ju som sagt en clean install utan bloatware etc.

hade du bott i borås området hade jag kunnat fixa datorn åt dig lite snabbt

Mvh Billy

hehe hmm a du kanske har rätt ang. vilket kort som används kändes som testet mflöt på jävligt mycket bättre nu men får fortfarande 1972 i points
http://3dmark.com/3dm11/2474672

haha det e nästan så ja sätter mig på bussen från gbg för o få detta löst!

driver sweeper fanns inte på guru sidan längre laddade ner en annan men den verkade lite ... kass.

behöver en skiva med windows för o köra clean install. vilket windows är värt o köpa? tänkte att d e fan dags o invetsera i en skiva så man har så man kan göra clean installs när man vill. har börjat fundera lite på ett stationär bygge nu också när ja kom så billigt undan med HP'n hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

hehe hmm a du kanske har rätt ang. vilket kort som används kändes som testet mflöt på jävligt mycket bättre nu men får fortfarande 1972 i points
http://3dmark.com/3dm11/2474672

haha det e nästan så ja sätter mig på bussen från gbg för o få detta löst!

driver sweeper fanns inte på guru sidan längre laddade ner en annan men den verkade lite ... kass.

behöver en skiva med windows för o köra clean install. vilket windows är värt o köpa? tänkte att d e fan dags o invetsera i en skiva så man har så man kan göra clean installs när man vill. har börjat fundera lite på ett stationär bygge nu också när ja kom så billigt undan med HP'n hehe

Driver sweeper fungerar skit bra iaf tar bort alla filer från datorn (även registret) och du ska absolut inte köpa windows när du redan äger en nyckel.
Be att få låna en skiva av en polare eller ladda ner från google, var väl någon som visade en sökning på en ISO fil

Och stationär dator är väl alltid skönt att ha hemma på platts.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Skrivet av Soberz:

Driver sweeper fungerar skit bra iaf tar bort alla filer från datorn (även registret) och du ska absolut inte köpa windows när du redan äger en nyckel.
Be att få låna en skiva av en polare eller ladda ner från google, var väl någon som visade en sökning på en ISO fil

Och stationär dator är väl alltid skönt att ha hemma på platts.

Mvh Billy

vilken version av driver sweeper , för den jag hittade var version 3.0.x minns inte riktigt. och det fanns inget val för ati utan för amd display , och enda alternatiet ja hitta var att köra analyz.

catalyst däremot har ju en avinstallations funktion men vågade inte köra den frö det stod att man tar bort alla amd drivrutiner ?!

ps om du har bra koll på datorkompnteter får du gärna skicka ett PM har en tråd uppe i stationär forumet också angående stationär bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

vilken version av driver sweeper , för den jag hittade var version 3.0.x minns inte riktigt. och det fanns inget val för ati utan för amd display , och enda alternatiet ja hitta var att köra analyz.

catalyst däremot har ju en avinstallations funktion men vågade inte köra den frö det stod att man tar bort alla amd drivrutiner ?!

ps om du har bra koll på datorkompnteter får du gärna skicka ett PM har en tråd uppe i stationär forumet också angående stationär bygge

Det är amd display som ska bort helt och kör man analys så kan man ta bort det sen :). om du kör catalyst install manager så finns det fortfarande skräp kvar på datorn från drivrutinerna.

Jodå jag har relativt bra koll på komponenter till en stationär dator också.

Edit: Jag la ett förslag på ett relativt billigt system

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900