Permalänk
Inaktiv

Vad kan vara fel? lag på Bf3 och Skyrim

hej jag är inte så duktig på sånt här så hoppas ni kan hjälpa mig...

Jag köpte en dator för ca 2 år sedan och den fungerar mycket sämre än vad den borde. När jag spelar Bf3 eller skyrim så hackar det, trots att jag spelar på low. hacket som jag upplever är det samma som på low eller om jag skulle spela på ultra, det gör att jag är osäker på om det är gamla komponenter eller att något är trasigt.. jag har senaste grafik drivrutin.
Jag vet inte om det spelar någon roll men jag kör med 2 skärmar
det jag har i datorn är:

Operativsystem: Microsoft 7 Home premium 64-bit
Processor: AMD Phenom2 X4 965 3.4Ghz
Moderkort: Asus M4A77TD PRO
Minne: 4GB Kingston HyperX 2x2GB
Grafikkort: 2x ATI Radeon HD 5850 i crossfire
Hårddisk: 1TB Seagate 7200.12, 32Mb, SATA-300, 7200rpm
Nätaggregat: 750W AXP nätaggregat v2.2 140mm fan

vad tror ni kan vara felet?
Om det inte är något som är fel utan att komponenter är gamla och dåliga, vad rekommenderar ni att man ska uppgradera/köpa nytt?

Permalänk

Köp nytt grafikkort

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Köp nytt grafikkort

Och lite mer RAM

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Har själv aldrig haft ett ATI- eller AMD-kort men utifrån andra trådar här på SweC skulle jag föreslå att du plockar ut det ena kortet för att se om det är samma problem då...

*Edit: Jag har alltså aldrig provat CF, endast SLI.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Intel core 2 Quad Q9550 | EVGA Geforce GTX 580 SC | Gigabyte GA-EP45-DS4 | 8GB RAM | SSD Kingston V-series 128GB | HDD 2TB | Corsair TX750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tripletutorial:

Köp nytt grafikkort

Hans grafikkort och processor ska alltså inte klara bf3 och skyrim på low?

Permalänk

Mysko, tycker nog ditt system skall klara det där. Har själv en 965 som tillsammans med ett 6870 skjutsar på ganska bra i BF3 o skyrim.
Har ingen erfarenhet av varken crossfire eller sli, men det kanske är där felet ligger?
Skadar ju inte att koppla ur ena grafikkortet och testa. Glöm dock inte att busshastigheten kan vara olika på de båda pci-e platserna som grafikkorten sitter i, så se till att koppla ur det kort som har minst antal kontakter i pci-e platsen.

EDIT: Köp inte nytt grafikkort som någon föreslog, dom som sitter i skall definitivt klara båda spelen. Som tidigare nämnt kan dock crossfire konfigurationen vara boven i dramat.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem

Prova ta ut ett grafikkort och se om det blir bättre. Kan vara microstutter du upplever.

Prova kör endast med en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitarded:

Mysko, tycker nog ditt system skall klara det där. Har själv en 965 som tillsammans med ett 6870 skjutsar på ganska bra i BF3 o skyrim.
Har ingen erfarenhet av varken crossfire eller sli, men det kanske är där felet ligger?
Skadar ju inte att koppla ur ena grafikkortet och testa. Glöm dock inte att busshastigheten kan vara olika på de båda pci-e platserna som grafikkorten sitter i, så se till att koppla ur det kort som har minst antal kontakter i pci-e platsen.

Dock blir det endast någon enstaka procents skillnad med x4 vs x16 med ett gtx580, alltså inget man märker av med dessa kort. Hu är lagget? framedrops eller att det släpar lite hela tiden? microstuttering? inaktivera ena kortet i ccc och se om det slutar.

Permalänk
Skrivet av baxee:

Hans grafikkort och processor ska alltså inte klara bf3 och skyrim på low?

Inte vet jag...

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Inte vet jag...

Varför yttrar du dig om du inte vet vad du pratar om då?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Inte vet jag...

joorå, det där ska klara av bf3 och skyrim på low eller medium, kanske till och med high om man inte är så fps-kräsen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tripletutorial:

Inte vet jag...

då tycker jag inte att du ska skriva att han ska köpa nya saker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Och lite mer RAM

4gb räcker om man ska spela.... sluta prata om saker du inte vet.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

polaren med en q9650 å 5850 får bra flyt vet inte vad han har för inställninga så det är inte din dator

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

AMD har haft problem med/inte haft stöd för bland annat Skyrim (och BF3 också tror jag) i crossfire. Någon av de senaste versionerna av Catalyst ska ha fixat det. Kör du med de senaste drivrutinerna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jakob O:

Har själv aldrig haft ett ATI- eller AMD-kort men utifrån andra trådar här på SweC skulle jag föreslå att du plockar ut det ena kortet för att se om det är samma problem då...

*Edit: Jag har alltså aldrig provat CF, endast SLI.

Spelar det roll om jag plockar ut kortet eller avaktiverar det i CCC?

Skrivet av Sweagle:

AMD har haft problem med/inte haft stöd för bland annat Skyrim (och BF3 också tror jag) i crossfire. Någon av de senaste versionerna av Catalyst ska ha fixat det. Kör du med de senaste drivrutinerna?

Ja kör med senaste drivrutiner så det borde inte vara problemet :/

Permalänk
Inaktiv

Saken är den att jag kan spela på Ultra inställningar också, dock är det lagg som jag upplever på low då bara endast lite förstärkt.
Men om det visar sig att CF är boven i dramat, hur skulle man fixa det då?

Permalänk
Medlem

Börja med en ordentlig felsökning. Nya drivisar, plocka bort ett kort och en skärm. Funkar det då så provar du med att lägga till ett kort och sen en skärm. Någon med mer kunskap kan säkert stötta när felet är inringat.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Intel core 2 Quad Q9550 | EVGA Geforce GTX 580 SC | Gigabyte GA-EP45-DS4 | 8GB RAM | SSD Kingston V-series 128GB | HDD 2TB | Corsair TX750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186504:

Saken är den att jag kan spela på Ultra inställningar också, dock är det lagg som jag upplever på low då bara endast lite förstärkt.
Men om det visar sig att CF är boven i dramat, hur skulle man fixa det då?

Låter bli att köpa SLI eller crossfire i framtiden pga känt stutter problem hos båda.

Kör med 1 kort i de spel som har för mycket stutter. Sänk till Medium/High istället för Ultra.

Sälj 1 kort medan du kan.