8gb ram eller 16gb, gör det nån skillnad ?

Permalänk
Medlem

8gb ram eller 16gb, gör det nån skillnad ?

Som trådtiteln, gör det nån skillnad ? Om man använder datorn mest till spel

Permalänk
Medlem

i spel nej, inte i dagens spel och inte de du kommer spela de närmsta åren skulle jag tippa, 8gb är redan det knappt så det används. så mycket ram behöver du bara vid ram-tunga applikationer som redigering, cad, virtualisering osv

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

i spel nej, inte i dagens spel och inte de du kommer spela de närmsta åren skulle jag tippa, 8gb är redan det knappt så det används. så mycket ram behöver du bara vid ram-tunga applikationer som redigering, cad, virtualisering osv

Du klarar dig tom med 2GB RAM, om du bara kör win + ditt spel.
3GB är mer än nog även om du har massa småprogram igång.

Vill du bränna pengar på nåt, så spara till en SSD

Permalänk
Medlem

Har slagit i taket en gång med mina 8gb. Dock så var det i SWTOR som har rätt ordentliga minnesläckor.
Jag har aldrig varit i närheten annars. Spelar alltid med firefox på i bakgrunden med ~100 flikar.
Jag har inte varit med om spel som dragit mer än dryga 2.5gb om det inte varit pga minnesläckor.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Nej, kör på 2st 4 GB stickor Jag använder inte ens mina 4 GB i min dator och ändå har jag igång många applikationer och spel på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Har slagit i taket en gång med mina 8gb. Dock så var det i SWTOR som har rätt ordentliga minnesläckor.
Jag har aldrig varit i närheten annars. Spelar alltid med firefox på i bakgrunden med ~100 flikar.
Jag har inte varit med om spel som dragit mer än dryga 2.5gb om det inte varit pga minnesläckor.

Vad menar du att du slagit i taket?

Spelar ingen roll om du har 16GB tex, för windows 7 kan visa att du har ca 0MB "ledigt" ändå även vid idle.

Permalänk
Medlem

Använder ofta över 4gb när jag spelar. Dock använde jag aldrig 4gb ram när jag hade det så det är väl bara windows som utnyttjar mer ram för att jag har mer ram. Du kan ju skapa ramdisk och lägga cache på men annars är mer än 8gb onödigt om du bara spelar. Kör på 8gb så blir du nöjd, korkat att köpa 4gb när ram är så billigt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Min 4gb ram brukar ta tvär slut när jag har ca 5,3miljoner tnt i minecraft:D
nej men 4gb räcker i 95% av alla fall! 8gb rräcker i 99% av alla fall osv. Så tycker du ska köra på 8gb:-)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

8gb kostar ju inget i dagens läge så kör på det.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Så va fan kostar 16GB då? Köpte själv 16GB DDR3 Corsair Vengeance för 699 spänn!
Skit och ingenting!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

8gb kostar ju inget i dagens läge så kör på det.

16Gb kostar åandrasidan ingenting det heller så det skulle jag kört på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smoker1984:

Som trådtiteln, gör det nån skillnad ? Om man använder datorn mest till spel

I spel är skillnaden minimal. Men med 16GB har du ju plats för en supersnabb RAM-disk. RAM är billigt nu, så slå till.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av upl8447:

Min 4gb ram brukar ta tvär slut när jag har ca 5,3miljoner tnt i minecraft:D
nej men 4gb räcker i 95% av alla fall! 8gb rräcker i 99% av alla fall osv. Så tycker du ska köra på 8gb:-)

Minecraft är ju ett RAM baserat spel En av anledningarna varför jag skaffade mig 16GB ram

Visa signatur
Permalänk

Kör 2x4 så kan du skaffa 2x4 till senare utifall att det behövs. Lägg pengarna på annat. Det är bara enstaka situationer som behöver mer än 8gb och det lär dröja ett tag tills det blir för lite.

I skrivande stund ligger jag personligen på 2.1gb i Skyrim, väldigt tungt moddag och kör 7-cell view ist för klassiska 5-cell. Annars kommer spel inte ens i närheten och risken är nog större att ditt vram blir för lite än 8gb ram.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem

En sak man ska tänka på är att det är mycket lättare att få datorn stabil med två än fyra stickor. Mitt moderkort klarar te.x inte av mina 4 stickor i deras rätta hastighet. Så vet du inte att du behöver 16gb så kör på 8gb (2x4gb stickor) bara för att det är lättare att få det att fungera.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Vad menar du att du slagit i taket?

Spelar ingen roll om du har 16GB tex, för windows 7 kan visa att du har ca 0MB "ledigt" ändå även vid idle.

Att mina 8gb tog slut. Först undrade jag lite, då windows tappat bort typ 4gb i aktivitetshanteraren,
men datorn/swtor uppvisade alla symptom du får när RAM:et tagit slut.

OnTop: Som alla sagt, 8gb klarar du dig på. Vet du inte varför du skulle behöva 16gb så gör du det inte heller.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Avstängd

Är väl medveten om att denna tråd är lite utdöd nu, men satt och Googlade om 16gb ram vs 8gb och hittade detta så slog mig en tanke; Varför görs inte spel som är lite mer baserade på RAM, GPU och CPU. På så sätt skulle man få ut mycket mer prestanda och lite sämre datorer skulle väl kunna prestera lite bättre i spel om man har bra med ram samt cpu men lite sämre gpu?!?!?1

Visa signatur

|CPU: Intel Core i5 3470 |GPU: MSI GTX-770|Mobo: MSI B75MA-P45|
|Case: lol dunno ._.|Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB|HDD: 3x Seagate 250 GB |PSU: 630W |