Har jag fått ett begagnad kort?

Permalänk
Medlem

Har jag fått ett begagnad kort?

När jag köpte mitt Zotac GTX 460 för ca två år sedan så såg förpackningen väldigt bra ut men det var ingen ESD-påse på grafikkortet. Grafikkortet blir även 80 grader i Battlefield 3. Kan jag ha fått ett begagnad kort av Komplett? Det är referensmodellen av GTX 460

Bilder:
http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GTX_460_1_GB...

Kylningen i chassit består av en sidofläkt som blåser ut och en frontfläkt som suger in. Processorn kommer inte över 50 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

När jag köpte mitt Zotac GTX 460 för ca två år sedan så såg förpackningen väldigt bra ut men det var ingen ESD-påse på grafikkortet. Grafikkortet blir även 80 grader i Battlefield 3. Kan jag ha fått ett begagnad kort av Komplett? Det är referensmodellen av GTX 460

Bilder:
http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GTX_460_1_GB...

Kylningen i chassit består av en sidofläkt som blåser ut och en frontfläkt som suger in. Processorn kommer inte över 50 grader.

Detta kommer du på 2 år senare?

Permalänk

Hade själv en kompis som kom upp till 104 grader men efter drivrutins uppdatering så gick tempen ner till runt 80. Installera de senaste drivrutinerna om det finns.

Angående om kortet var begagnat eller inte så kan du nog kolla på någon unboxing på youtube och se om det verkligen var meningen om det skulle vara någon antistatisk påse som kortet skulle ligga i. Jag tror jag såg något kort som det inte låg i någon antistatisk påse (kommer inte ihåg vilket kort det var).

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

När jag köpte mitt Zotac GTX 460 för ca två år sedan så såg förpackningen väldigt bra ut men det var ingen ESD-påse på grafikkortet. Grafikkortet blir även 80 grader i Battlefield 3. Kan jag ha fått ett begagnad kort av Komplett? Det är referensmodellen av GTX 460

Bilder:
http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GTX_460_1_GB...

Kylningen i chassit består av en sidofläkt som blåser ut och en frontfläkt som suger in. Processorn kommer inte över 50 grader.

Även ifall du hade fått det, så hade du inte kunnat göra något åt det nu.
Det hade i princip kunnat ligga en död chihuahua inne i kylaren, och så hade du inte kunnat göra något åt det genom komplett.
2 år efter är det väl lite sent att försöka upptäcka något?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Hade själv en kompis som kom upp till 104 grader men efter drivrutins uppdatering så gick tempen ner till runt 80. Installera de senaste drivrutinerna om det finns.

Angående om kortet var begagnat eller inte så kan du nog kolla på någon unboxing på youtube och se om det verkligen var meningen om det skulle vara någon antistatisk påse som kortet skulle ligga i. Jag tror jag såg något kort som det inte låg i någon antistatisk påse (kommer inte ihåg vilket kort det var).

http://www.youtube.com/watch?v=4qJhSqh-yGs
Han fick ingen ESD-påse heller men ska prova olika drivrutiner iaf.

Permalänk
Medlem

2 år sen? varför börjar du undra om det nu?
nej det är inte troligt, vissa grafikkort kommer inte med en esd påse bara.
bf3 pressar nog ditt 460 till max så det är en normal temp

Permalänk
Avstängd

jag fick ingen esd-påset till mitt gtx matrix..

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Även om det skulle vara det så skulle du inte kunna göra något. Och nej, alla komponenter kommer inte i ESD-påsar - av de komponenter jag har var det bara grafikkortet och en bluetooth-detalj till grafikkortet som kom i en ESD-påse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

jag fick ingen esd-påset till mitt gtx matrix..

Håller med. Lite skumt att man inte får ESD så börjar man misstänka begagnad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

2 år sen? varför börjar du undra om det nu?
nej det är inte troligt, vissa grafikkort kommer inte med en esd påse bara.
bf3 pressar nog ditt 460 till max så det är en normal temp

Då låg grafikkortet ungefär vid 70 grader vilket var okej. Sedan tänkte om jag hade fått begagnad eftersom det saknades ESD och nu ligger kortet 80 grader.

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna sprutta på en ny klick kylpasta? Allt annat blir ju sämre med tiden och rent logiskt sett borde kontakten mellan chip och kylare försämras med äldre pasta... Citera och rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Intel core 2 Quad Q9550 | EVGA Geforce GTX 580 SC | Gigabyte GA-EP45-DS4 | 8GB RAM | SSD Kingston V-series 128GB | HDD 2TB | Corsair TX750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Då låg grafikkortet ungefär vid 70 grader vilket var okej. Sedan tänkte om jag hade fått begagnad eftersom det saknades ESD och nu ligger kortet 80 grader.

Undrar hur mycket damm som kan fastna i kylaren på 2 år, undrar inte du det med?

Var förpackningen obruten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Endel kort ligger ju i format antistatskum(vet inte vad det heter) så dår äe det ingen påse med inte ovanligt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

jag har 3st zotac 470 i sli och dom ligger runt 90 grader vid full last

Permalänk

Städa korten från damm och du kommer nog se lite annat resultat.

Jag har gigabyte 460 i sli, det ena kortet ligger på 74 grader som max i bf3 och andra på 64 grader. Det senare kortet är sprillans nytt o det andra cirka ett år. Skulle nog också tro likt Jakob O att tiden haft sin gång på din polares kort.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk

Helt knäppt igentligen men som jag har fattat det säljs varken moderkort eller grafikkort förseglade? På dom 3 moderkort och 3 grafikkort jag ägt har ingen utav dem någon esd-plombering. Vissa har haft esd påse vissa har legat i skumplasten direkt. Mycket märkligt är det i alla fall. Nackdelen som jag ser det är att du aldrig kan hävda esd fel på en produkt, men dito borde tillverkare aldrig kunna hävda esd som felorsak på garanti. Jag tror absolut inte det är något och oroa sig för i ditt fall. Tror inte att att nya produkter är särskilt känsliga för esd, i vilket fall har du ju något och skylla på om du är sugen på att uppgradera esd made me do it.

Permalänk

Jag fick också mitt Zotac 580 referens utan en ESD-påse.
vad gäller temperaturen så hamnade mitt på 85-90 grader i load, 45 i idle.. Nu med vattenkylning går det inte över 40

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |