Permalänk
Medlem

Skoldator

Hejsan!

Behöver en bärbar dator som endast ska användas till skolarbeten, d.v.s. skriva arbeten och programmera, mm.

Den ska vara liten och lätt så att det inte blir något större besvär att ta med den.
Eventuellt att man köper en billig liten dator och sätter i ett extra ramminne? Eller det är onödigt.

Vill bara inte att den ska vara för seg, men samtidigt är det inget jag vill lägga ner för mycket pengar för. Speldator har jag liksom redan.

Hade varigt sjukt tacksam om jag skulle kunna få lite olika alternativ och personliga åsikter.

Mvh Aleij

Permalänk
Medlem

Jag har hört att folk diskuterar om att sätta in ram-minnen och ny hårddisk i sina mini-pc för att snabba upp dem lite.
Hur pass bra funkar det och vad kan det kosta?

Kan någon sätta ihop en liten prislista på en mini-pc med uppgraderingskitt?

Permalänk
Medlem

Köp någon dator som verkar bra, släng in en SSD så blir den betydligt snabbare.

Permalänk
Medlem

jag kan inte så mycket om datorer så det hade varit bra med lite konkretare svar.

Permalänk
Medlem

Vore bra med lite krav samt budget för den bärbara datorn så blir det betydligt enklare att hjälpa dig. Personligen så tycker jag 13 tum är optimalt, lagom portabla och inte för små så att det blir svårt att läsa text när man sysslar med ordbehandling.

En bra dator, med bra prestanda och till ett bra pris är denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=986060

Men har du en större budget så finns säkerligen andra alternativ.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem

Kolla länkarna i min tråd för ett gäng alternativ med matta skärmar. Om du inte ska ha den utomhus så har du oändligt med alternativ..

Permalänk
Medlem

budget? storlek på skärm?

Jag hade nog lagt ut lite mer för att inte köpa något superharv.
och storlek på skärm hade jag själv valt 15 tum för skola. 13 blir lite litet, och 17 är alldeles för otympligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetear:

Vore bra med lite krav samt budget för den bärbara datorn så blir det betydligt enklare att hjälpa dig. Personligen så tycker jag 13 tum är optimalt, lagom portabla och inte för små så att det blir svårt att läsa text när man sysslar med ordbehandling.

En bra dator, med bra prestanda och till ett bra pris är denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=986060

Men har du en större budget så finns säkerligen andra alternativ.

Skulle också rekommendera den datorn, eller någon liknande från konkurrent med samma processor. Antar att det inte är supertung programering som tar evigheter att kompilera så då kommer den datorn vara optimal för dig. Fast jag skulle inte köpt den eftersom där finns en blank skärm vilket gör den oanvändbar utomhus, men tycker även det är sämre inomhus också.