Cooler Master släpper Cosmos II

Permalänk
Medlem

Äntligen,det var fan på tiden
Väntat sen början av hösten.

Blir att slänga ut mitt vita 800D ut från balkongen

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hade jag inte varit så förbenat nöjd med min Cosmos S så skulle det här monstret lätt inhandlas vid första bästa tillfälle. Helt galet tyst med rätt fläktar i min Cosmos S med tanke på hur meshad fram, sidan och toppen är.

Väntar otåligt på att Jonas ska hugga tag i denna beauty, eller är det en beast.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Så sjukt maffigt tycker jag. Fick förmånen att se det på DHW 11 och visste inte då vilket chassi det var.
Hade jag vetat hade jag fotat och postat
Blir kanske ett köp. Byte från min Antec "tolva"

Visa signatur

PC: Phanteks Enthoo Evolv X - Asus Z690 Prime - i9-12900K - Asus ROG Ryujin 360mm - 32GB Corsair Vengeance @5600Mhz - Intel Arc A770 LE 16GB - ROG Thor 850W

Permalänk

Ser ut som det kan bli ett sådant här chassi i framtiden.

Är lite orolig över luftflödet då det finns mycket tomrum... Får se vad Jonas har att säga om saken

Permalänk
Snusfri

Ja tack, sugen på ett till min serverburk.

Mitt lilla gamla acecase är lite väl trångt och klent för den burken
Måste bara spara ihop lite stålar till detta först

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är detta eller Lian Lis största chassi bäst?

Tvekar mella detta och Lian Li PC-V2120B, ungefär samma pris och de rymmer lika många hårddiskar. Nåt som talar för Lian Li i jämförelse?

Permalänk
Medlem

ojojoj va snyggt, jag blev inte förvånad över priset direkt, bilderna stank ju av högprisvara

Personligen så tycker jag detta är fel väg att gå dock, varför ska man ha så mycket disk i en monstermaskin? Diskar i större mängder skall sitta i separata nätverksenheter/diskrack och speglas. Inte i en prestandadator enligt mig.

Permalänk
Medlem

Man bygger inte

"server" i ett sånt chassi.
Server bygger man med serverprylar, dvs Supermicro eller Tyan...
Bygga flera burkar med samma chassi känns oxå lite obsolete, palla med nertid.
Man bygger ny burk och sen rör man inte den på ett tag, bygga burk är ju inte särskilt spännande om man säger så.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Men öppnades sidorna framåt som bildörrar. Det var väl så lysande.
Att enkelt kunna fälla ut dem uppe ifrån är ju galant, man behöver inte rensa på sidorna då.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk

Jaja, den länken har redan länkats typ 20 gånger i den här tråden/nyheten

Riktigt fett chassi och stort! Jag har inte mycket pengar dock och vill inte lägga mina pengar på ett chassi som kostar 350$ men snyggt var det!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Letandet efter ett nytt chassi för grym vattenkylning är över. Detta ska jag ha till min nästa dator med en 360mm radiator i toppen + 240mm radiator i botten.

Det enda lilla man får klaga på är väl att det inte finns någon fönster men det är inte en dealbreaker för min del iallafall

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Äntligen,det var fan på tiden
Väntat sen början av hösten.

Blir att slänga ut mitt vita 800D ut från balkongen

Av ren nyfikenhet. Hur kommer det sig att du vill ha detta istället för 800D? Jag är själv sugen på ett nytt chassi och har funderat på just 800D. Rent utseendemässigt så är 800D så mycket stilrenare och imho snyggare än vad Cosmos 2 är. Är det något du saknar med 800D?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Tvekar mella detta och Lian Li PC-V2120B, ungefär samma pris och de rymmer lika många hårddiskar. Nåt som talar för Lian Li i jämförelse?

Rent spontant (efter att ha snabbtittat på Lian chassit) så verkar Cosmos 2 mycket modernare och mer genomtänkt. Jag hade inte tvekat en sekund på Cosmos över det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Av ren nyfikenhet. Hur kommer det sig att du vill ha detta istället för 800D? Jag är själv sugen på ett nytt chassi och har funderat på just 800D. Rent utseendemässigt så är 800D så mycket stilrenare och imho snyggare än vad Cosmos 2 är. Är det något du saknar med 800D?

Nje, gillar inte 800D dels tunna sidoplåtar samt alltid varit förtjust i Cosmos serien.
samt att denna är riktigt brutal

Och för mig är cosmos 2 betydligt finare faktiskt och man vill ha något nytt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Balint:

Tvekar mella detta och Lian Li PC-V2120B, ungefär samma pris och de rymmer lika många hårddiskar. Nåt som talar för Lian Li i jämförelse?

Jag har ett Lian-Li chassi, och det kommer stå under mitt bord så länge som det går. Lian Li gör de bästa, stilrenaste, smartste och lyxigaste lådorna, no doubt!

Lian Li har ett antal fulltower-lådor med olika funktioner på insidan. Chassit jag har, PC-A71F är i princip samma som PC-A70F utom framdörren. Sen finns det PC-A77, PC-P80 och PC-Z70 som har hela fronten täckt med 5,25-tums platser, vilket innebär att hårddiskarna kommer placeras på sidan istället. PC-V2120 är en helt annan kategori - Större, lyxigare och mer funktioner än den liknande PC-A71f.

Lian Li är bättre när det gäller vanlig luftkylning, och CM Cosmos eller Obsidian för den delen riktar sig mer mot vattenkylning. Bara för att Cosmos II är större, tyngre och populärare innebär det inte att den slår Lian Li. Vad jag sett har Cosmos mycket plastpaneler och skit, vilket jag avskyr. Den är stor, vilket är mäktigt - men verkligen inte praktisk då den sannolikt inte får plats under ett vanligt skrivbord (!).

Designen är jag inte heller ett fan av. Jag som faller för stora och stilrena monoliter med så få detaljer som möjligt på utsidan, tycker tillochmed att HAF_X är snyggare. Om jag ska sammanfatta det hela anser jag att Cosmos II är extremt överhypat i rampljuset att t.ex bättre(?) tillverkare som LianLi hamnar i skymundan. Priset är också alldeles för högt. Lian Li V2120 är klart bättre!

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

urk.
Sitter och är lite smått fundersamt till hur jag skall göra med mitt nyta bygge nu till våren...
1. skall man köpa ett 7970 samt ivy bridge.
2. skall man kanske köpa sandy e och 7970?
3. eller skall man köpa ett cosmos 2 och ivy?
(säljer klart mitt 6970 om jag köper ett 7970 så så mycket kostar det ju inte att uppgradera ... )

Detta chassie har värkligen dragit undan mattan under mina fötter!
Jag vart sjukt nöjd med mitt silverstone rv02 men mot ett cosmos2 så känns ju vattenkylningslösningen i rv02 som rena barnleken

3500++kr är ju hyffsat mäktigt för ett chassie så klart man drar öronen åt sig :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

urk.
Sitter och är lite smått fundersamt till hur jag skall göra med mitt nyta bygge nu till våren...
1. skall man köpa ett 7970 samt ivy bridge.
2. skall man kanske köpa sandy e och 7970?
3. eller skall man köpa ett cosmos 2 och ivy?
(säljer klart mitt 6970 om jag köper ett 7970 så så mycket kostar det ju inte att uppgradera ... )

Detta chassie har värkligen dragit undan mattan under mina fötter!
Jag vart sjukt nöjd med mitt silverstone rv02 men mot ett cosmos2 så känns ju vattenkylningslösningen i rv02 som rena barnleken

3500++kr är ju hyffsat mäktigt för ett chassie så klart man drar öronen åt sig :\

Nej för tusan.
Kostar ju bara 3390 ink frakt hos inet
Bara göra som jag betala och beställ.

Sen försöka övertyga frugan att det är ett bra köp hehe

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Nej för tusan.
Kostar ju bara 3390 ink frakt hos inet
Bara göra som jag betala och beställ.

Sen försöka övertyga frugan att det är ett bra köp hehe

shit det var ju billigt 0.0! jk

Tar jag ALLA mina sparpengar jag har för div småsaker jag vill ha så klarar jag att köpa ivy+mammabräda+7970+cosmos 2 men vete 17 om det är värt det.
Sitter ju redan med ett RV02 som min fru ifrågasätter storleken på >.>; behöver ju iofs ett chassie för min htpc

Sen tror bestämmt den sista biten är den svåraste XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

shit det var ju billigt 0.0! jk

Tar jag ALLA mina sparpengar jag har för div småsaker jag vill ha så klarar jag att köpa ivy+mammabräda+7970+cosmos 2 men vete 17 om det är värt det.
Sitter ju redan med ett RV02 som min fru ifrågasätter storleken på >.>; behöver ju iofs ett chassie för min htpc

Sen tror bestämmt den sista biten är den svåraste XD

Äh, bigger is better vet du väl.
Eller, ja. Kvinnor har en lite annorlunda syn på det iofs. Där ska allt helst vara så litet och gulligt det bara går.
Så du får kanske kika på NZXT Phantom rosa....? Alt måls cosmot rosa så kommer du säkert få ha det.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Äh, bigger is better vet du väl.
Eller, ja. Kvinnor har en lite annorlunda syn på det iofs. Där ska allt helst vara så litet och gulligt det bara går.
Så du får kanske kika på NZXT Phantom rosa....? Alt måls cosmot rosa så kommer du säkert få ha det.

Haha. ett rosa cosmos 2. Varför inte köra på med flakes också XD
Hade säkert vart skitsnyggt.
Får fortsätta spara tills ivy släpps sen får vi se vad som händer
Räknar just nu på en burk med sandy e för att kolla budget inför ivy och det ser mycket ljust ut för ett cosmos kan jag ju säga
Blir ändå ljusare om jag tar allt genom familjeföretaget

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Haha. ett rosa cosmos 2. Varför inte köra på med flakes också XD
Hade säkert vart skitsnyggt.
Får fortsätta spara tills ivy släpps sen får vi se vad som händer
Räknar just nu på en burk med sandy e för att kolla budget inför ivy och det ser mycket ljust ut för ett cosmos kan jag ju säga
Blir ändå ljusare om jag tar allt genom familjeföretaget

Skulle aldrig köpt det chassit för 3300 kr även om jag hade pengarna (om jag inte var rik och hade massa pengar) Skulle lagt det på komponenter
Men alla tycker ju olika! Och det kanske är tur det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Toivo83:

Nej för tusan.
Kostar ju bara 3390 ink frakt hos inet
Bara göra som jag betala och beställ.

Sen försöka övertyga frugan att det är ett bra köp hehe

Fan gjorde min dag att övertyga frugan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Skulle aldrig köpt det chassit för 3300 kr även om jag hade pengarna (om jag inte var rik och hade massa pengar) Skulle lagt det på komponenter
Men alla tycker ju olika! Och det kanske är tur det.

Största problemet efter pengabrist är väl den enorma villhafaktorn :\

Men spar man så har man råd till båda delar tur att ivy inte kommer än på ett par månader. kanske hinner få ihop 2-3tusen till med lite tur tills dess

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Största problemet efter pengabrist är väl den enorma villhafaktorn :\

Men spar man så har man råd till båda delar tur att ivy inte kommer än på ett par månader. kanske hinner få ihop 2-3tusen till med lite tur tills dess

Du har rätt i det du säger Det är riktigt stort!

Och om man har mycket pengar så skulle ju detta chassit vara riktigt fint tillsammans med bra komponenter!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Du har rätt i det du säger Det är riktigt stort!

Och om man har mycket pengar så skulle ju detta chassit vara riktigt fint tillsammans med bra komponenter!

Klarar mig än så länge med min 2600k och 580.
Blir ett till 580 och utöka vatten kylningen med en radiator till och vattenblock till andra grafikkortet när nvidia lägger fram nya kort.

Tyngsta spelet jag lirar nu är väl team fortress 2 så mitt grafikkort är redan overkill.
Ska bli intressant och se om willys får chassit eller om företagcenter.
Dom lär ju bryta armarna av sig,stackarna

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Toivo83:

Klarar mig än så länge med min 2600k och 580.
Blir ett till 580 och utöka vatten kylningen med en radiator till och vattenblock till andra grafikkortet när nvidia lägger fram nya kort.

Tyngsta spelet jag lirar nu är väl team fortress 2 så mitt grafikkort är redan overkill.
Ska bli intressant och se om willys får chassit eller om företagcenter.
Dom lär ju bryta armarna av sig,stackarna

Då ska du se det själv gjorda chassit i STÅL hittar inte den på google såg den för länge sen va typ 150cmx180x sjukt bred han hade typ 4x 480 rader och 3x 360 och 4x 580 med full block och en 990x på 5.0 ghz och 24 gb dominator ram på 2500 MHZ Vattenkylda helt sjukt.

Så tänkte jag hur fan i helevete ska han flytta på den? plocka ut allt typ och lana på glovet

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Klarar mig än så länge med min 2600k och 580.
Blir ett till 580 och utöka vatten kylningen med en radiator till och vattenblock till andra grafikkortet när nvidia lägger fram nya kort.

Tyngsta spelet jag lirar nu är väl team fortress 2 så mitt grafikkort är redan overkill.
Ska bli intressant och se om willys får chassit eller om företagcenter.
Dom lär ju bryta armarna av sig,stackarna

Ja då är det lite overkill Men go setup ändå!

Haha ja, men förhoppningsvis bryter de inte armarna av 22 kg, då är de lite klena Lycka till!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Tänkte nämna om ni skulle missat det att det står bekräftat datum 2 feb på komplett för detta chassie och att dom har 9st på väg.

Kommer helt klart bli detta chassie och nya rads två 240 samt en 360

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt