Permalänk
Medlem

Windows 7, minnesproblem

Kör windows 7 ultimate med service pack 1, 64bit
Sitter på 4gb minne och har aldrig haft problem liknande det här innan men på sista tiden används det mesta av minnet hela tiden.
Datorn börjar arbeta för fullt bara en webbläsare, spotify, starcraft och skype är igång.
Det står att nästan 3gb minne används men jag får det bara till runt 2gb när jag kollar aktivitetshanteraren. Var används allt det andra? Kan jag hitta vad som bråkar med mig på något sätt och fixa det?

Vet inte om det är relevant men datorn har också börjat stänga av sig själv då och då på natten, brukar stänga av den en eller två gånger i veckan, resten av tiden står den igång. Några gånger nu på sista tiden har den varit död när jag vaknat, vet inte om det hör ihop med det här problemet med minne som försvinner.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat så den inte är full med damm? Det kan vara värmeproblem som du upplever. Vad har du för delar? Nytt, gammalt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det är förhållandevis nya saker, dom har väl ett år och lite mer på nacken nu men det är ju inga grejer som suttit och snurrat i en evighet.
Nyligen genomgått datorn och avlägsnat allt damm. Skulle det vara något som har värmeproblem så är det möjligen hårddisken men den dör vid så konstiga tillfällen, när den bara står på under natten utan något igång, inga fönster uppe, ingen webbläsare. Pågår väl knappast någon läsning till eller från hdd:n då.

Det jag mest undrar är varför det saknas nästan en gb minne, alltså i aktivitetshanteraren i alla fall står det att 2.9gb används, nästan 75% av totalla minnet används alltså men jag får det bara till knappt över 2gb när jag kollade efter vad som användes.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan faktiskt vara din hdd som inte riktigt håller måttet, sedan får den ju rätt mycket att hitta på när du gör alla fyra sakerna samtidigt. Kört defrag på den? Har du ett bra nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)