Intel slår på stort med Ultrabook och Medfield

Permalänk
Melding Plague

Intel slår på stort med Ultrabook och Medfield

Om Steve Ballmer skriker "developers, developers, developers" svarar Paul Otellini "Ultrabook!". På CES 2012 kryllar det av ultraportabla bärbara datorer och mobiltelefoner i Intels monter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns som att de flesta kör på mycket ultrabooks i år. Kanske blir ett köp när ivy bridge har släppts...

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att se hur Medfield kommer att prestera.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk

Jag hade en Ultrabook men jag misstog den för ett smörgåsrån och åt upp den.

Herregud, vad jag är allvarlig idag.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

För er som är intresserade av Medfield kan jag rekommendera Anandtechs artikel om nämnda processor.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Och när kommer alla dessa olika ultra books ut? Och till bra priser?

Tror det blir svårsålt om man skall betala 3000kr extra för att de är smala. 4999-6999 är väl den vanligaste prisklassen för laptops som ej suger i prestanda, dvs runt 3000 poäng i Passmark.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aenarian:

För er som är intresserade av Medfield kan jag rekommendera Anandtechs artikel om nämnda processor.

Den artikeln var intressant läsning. Det visar tre saker
1. Alla de som hävdat att ARM skulle på något sätt vara fundamentalt bättre designat för att dra mindre ström hade fel. Medfield plattformen kör på högre klockfrekvens än någon annan nu existerande telefon och drar trots mindre än den genomsnittliga high-end ARM telefonen.
2. Trots att Medfield kör en 5 år gammal single-core Atom design så spöar den i de flesta fall en dual core ARM Cortex A9 på saker som är CPU-bundet.
3. Nämns i artikeln och återknyter till viss del till 2, ytterst få saker dagens mobiler gör klarar av att ens fullt ut utnyttja två CPU-kärnor. Och det trots att Android är väldigt "väl trådat" (som artikeln lägger fram det). Tegra 3 känns därför helt fel väg att gå. 2 kärnor är nog ändå den bästa, man har en kärna för förgrundsapplikationen och en kärna som kan ta hand om allt övrigt som händer så förgrunden inte hackar. I Atoms fall räcker det med 1 CPU kärna med HT då den andra tråden i princip aldrig kommer jobba speciellt hårt.

Dock tror jag ändå Medfield får det extremt tufft. Det är lite för liten skillnad mellan dagens ARM SoC och Medfield för att väldigt många ska våga satsa på "fel" CPU arkitektur. Artikeln nämner att 75% av alla Android appar borde fungera rakt av på x86 tack vare Dalvik, men i de kvarvarande 25% ligger bl.a. lite mer avancerade spel och gissar att många värderar sådant högt. Nästa plattform från Intel blir nog den kritiska, då kommer första 22nm Atom och framför allt den första uppdateringen av Atom designen sedan introduktionen för 5 år sedan. Intel skulle helst behöva en prestandafördel på 50% för att succén ska vara given och tror att det är fullt möjligt med nästa Atom plattform.

Dagens Atom är trots allt en in-order CPU med 32kB/24kB L1 cache 512kB L2 cache och den håller jämna steg med en dual core ARM A9 som är en out-of-order CPU med 32kB/32kB och 1MB L2 cache. Så det finns MASSOR med saker som kan förbättras i Atom och Intel har inget val än att göra Atom bra. Dagens Atom är mer designade för att inte stjäla att för mycket av marknaden från de dyrare CPUerna och Intel har inte råd att ta sådan hänsyn om man ska slå sig in i ARM kontrollerat område.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

De kunde väl endå ha lite info om Ivy Bridge.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Tycker netbooks var ett bättre koncept då de var/är betydligt mindre klumpiga.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Skrivet av Emerald:

Tycker netbooks var ett bättre koncept då de var/är betydligt mindre klumpiga.

Fast de var oftast ganska tjocka upplevde jag. En 11" Ultrabook på under 2 cm tjocklek är ju väldigt smidig.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Den artikeln var intressant läsning. Det visar tre saker
1. Alla de som hävdat att ARM skulle på något sätt vara fundamentalt bättre designat för att dra mindre ström hade fel. Medfield plattformen kör på högre klockfrekvens än någon annan nu existerande telefon och drar trots mindre än den genomsnittliga high-end ARM telefonen.
2. Trots att Medfield kör en 5 år gammal single-core Atom design så spöar den i de flesta fall en dual core ARM Cortex A9 på saker som är CPU-bundet.
3. Nämns i artikeln och återknyter till viss del till 2, ytterst få saker dagens mobiler gör klarar av att ens fullt ut utnyttja två CPU-kärnor. Och det trots att Android är väldigt "väl trådat" (som artikeln lägger fram det). Tegra 3 känns därför helt fel väg att gå. 2 kärnor är nog ändå den bästa, man har en kärna för förgrundsapplikationen och en kärna som kan ta hand om allt övrigt som händer så förgrunden inte hackar. I Atoms fall räcker det med 1 CPU kärna med HT då den andra tråden i princip aldrig kommer jobba speciellt hårt.

Dock tror jag ändå Medfield får det extremt tufft. Det är lite för liten skillnad mellan dagens ARM SoC och Medfield för att väldigt många ska våga satsa på "fel" CPU arkitektur. Artikeln nämner att 75% av alla Android appar borde fungera rakt av på x86 tack vare Dalvik, men i de kvarvarande 25% ligger bl.a. lite mer avancerade spel och gissar att många värderar sådant högt. Nästa plattform från Intel blir nog den kritiska, då kommer första 22nm Atom och framför allt den första uppdateringen av Atom designen sedan introduktionen för 5 år sedan. Intel skulle helst behöva en prestandafördel på 50% för att succén ska vara given och tror att det är fullt möjligt med nästa Atom plattform.

Dagens Atom är trots allt en in-order CPU med 32kB/24kB L1 cache 512kB L2 cache och den håller jämna steg med en dual core ARM A9 som är en out-of-order CPU med 32kB/32kB och 1MB L2 cache. Så det finns MASSOR med saker som kan förbättras i Atom och Intel har inget val än att göra Atom bra. Dagens Atom är mer designade för att inte stjäla att för mycket av marknaden från de dyrare CPUerna och Intel har inte råd att ta sådan hänsyn om man ska slå sig in i ARM kontrollerat område.

Jag kan bara instämma! Medfield imponerar. Prestanda vs ARM gissade jag mig nästan till (Atom > ARM) men att dom fått ner effektförbrukningen så där pass mycket, det var en stor överraskning! Återstår att se hur det ser ut när oberoende tester kommer ut men det skulle inte alls förvåna mig om det sitter ett Atom-derivat i nån av mina framtida telefoner.

22nm LP is where the love is.

Ultrabooksen ser också dom intressanta ut, jag förstår inte hur folk kan klaga både hit och dit på Intels (och AMDs) integrerade GPU-lösningar? Min TP X61s har tjänat mig väl i många år utan att jag haft problem med GPU-kraften...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Det som är myyyyyyyycket fascinerande här i tråden är att det är typ 10 inlägg.

Anyway. Medfield kommer att få spö inom 6 mån (tror jag. både ipc/battery) men även i andra saker, eventuellt.
Men! Stort men! Cometh 22nm LP, då kommer ARM att få smisk (åtminstone från synvinkeln som cirkulerat i många år om att x86-64 kommer ALDRIG att nå samma effektivitet som ARM.)

This is the moment I... giggle. För att Medfield imponerar stooooooort i ipc/MHz. Åtminstone i min värld.

Tänk er den dagen när Intel äntligen kommer ikapp HP & LP av aktuella noden. Waow! 14 nm high performace node och 14 nm low performance node.

Återigen, wow.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

ser ut som det blir en Ultrabook åt mig 2012

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M