2st GTX 580 har dött... vad går fel?

Permalänk
Medlem

2st GTX 580 har dött... vad går fel?

Jag kör inte SLI, sorry om det var otydligt!

Köpte ett begagnat Gigabyte GTX 580 vilket gick sönder efter ca 2 veckors användning, fick ett nytt kort på garantin, vilket också gick sönder endast 6 timmar efter att jag kopplat in det. Det första kortet gick sönder när jag skulle byta skärm (med dator och el avstängd såklart), det andra kortet dog när jag spelade bf3 (hela datorn bara stängde av sig, sen dess fick jag ingen bild). Båda 2 fick samma fel, fläktarna snurrar och kortet får ström men jag får ingen bild alls. Har nu fått ett 3:e kort på garantin men är osäker på ifall jag vågar koppla in det eller inte. Vad kan ha gått snett och vad bör jag göra innan jag kopplar in ett nytt GTX 580 för att försäkra mig om att detta inte händer igen? Eller har jag bara haft extrem otur och fått 2st måndagsexemplar? Sist ett grafikkort gick sönder för mig annars var ett voodoo 2 kort har jag för mig lol.

Edit: Kan tilläggas att jag medan jag väntat på de nya korten kört med ett hd 5870 helt utan problem, också provat ett gtx 295 vilket också funkar felfritt.

Edit igen: Det första kortet var överklockat (allting +100mhz från original) det andra kortet jag fick var i orginalskick och temperaturen låg på ca 70 grader när jag spelade.

Lite systeminformation:

Moderkort: Asus P6T X58
CPU: Intel Core i7 920 bloomfield @ 2,67ghz
RAM: OCZ 6GB @1600mhz
PSU: Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera dig ett 750-850W men helst 850W (överklockning samt hårddiskar) på grund av 650W inte räcker för GTX 580 SLI.

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag kör inte SLI. Jag menade inte att båda korten dog samtidigt. Jag körde bara med 1 gtx 580 men efter att det dött fick jag ju ett nytt på garantin, som också dog. Har nu fått ett tredje.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad felet är men fan vad surt.. Ska följa denna tråden och se vad som kan vara fel så man vet till man får råd att uppgradera!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

ingen aning men om datorn har lagt av med så låter det nästan som om nätagget har konstiga värden. och när det bryter skickas en puls som bränner någon krets på grafikkortet nästan men det är ganska osannolikt
du har inte ändrat pci expressport clock nånting (stock är 100 mhz)

hur länge har du haft nätagget ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

har varit med om samma sak,, felet på mina kort var attd e var måndags ex. 4e kortet jag fick ut fungerade som de skulle. detta var dock GTX 480.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Skulle nog åkt till en datorbutik och bett dem mäta nätagget, särskilt pci-e linorna om möjligt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Får du upp någon bild alls oavsett DVI/HDMI port? För om du kan komma åt felsäkert läge så kan du kolla i windows loggen inne i adminstartionsverktyg och se vad windows har fått för fel meddelande så kanske du kan få en ledtråd i alla fall. Brukar ju kunna tala om på ett ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

ingen aning men om datorn har lagt av med så låter det nästan som om nätagget har konstiga värden. och när det bryter skickas en puls som bränner någon krets på grafikkortet nästan men det är ganska osannolikt
du har inte ändrat pci expressport clock nånting (stock är 100 mhz)

hur länge har du haft nätagget ?

Köpte datorn begagnad, vet inte exakt hur gammalt nätagget är men skulle tippa på 5 år (det har ingen garanti kvar)? Det du skrev var precis vad jag tänkte annars, finns det något sätt att mäta det på (eller klart det finns, snarare vad krävs för utrustning)? Pci expressport clock har jag ingen aning om vad det är, antar att det är någon inställning i bios. Första jag gjorde när jag fick datorn var att formatera allt, installera om windows 7 samt "restore default settings" i bios.

Permalänk
Medlem

Nätagget har alla skydd som finns och borde inte elda upp ditt grafikkort även om det inte skulle orka driva det. TX650 kan leverera en bit över 700W om det behövs under kortare stunder. Har svårt tro agget skulle sabba grafikkortet, men det är väl klent för dubbla GTX580-or!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Skulle nog åkt till en datorbutik och bett dem mäta nätagget, särskilt pci-e linorna om möjligt

Är detta ens värt? Kommer de inte ta ockerpriser som de brukar göra på typ 600kr bara för att mäta? Planerar ändå att köra SLI i framtiden så kostar det över 300kr för dem att felsöka köper jag nog hellre ett helt nytt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zot78:

Är detta ens värt? Kommer de inte ta ockerpriser som de brukar göra på typ 600kr bara för att mäta? Planerar ändå att köra SLI i framtiden så kostar det över 300kr för dem att felsöka köper jag nog hellre ett helt nytt nätagg.

---------------
öh, 600 för att kolla nåt som kräver att man stoppar i agget i en mätare och trycker igång det?^^
vi brukar testa gratis hos oss, för vad ska man ta betalt, i långa loppet är det ofta så att kunden behöver nätagg nytt o kanske köper ett, men en del är kanske dumsnåla:p

men, köp ett nytt från början om du vet att butiken där du bor är ockrare

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Två gånger är inga gånger, tre gånger är bevis,

om samma sak händer en tredje gång hade jag köpt nytt nätagg då detta ligger närmast tilll vad som kan vara fel

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zot78:

Köpte datorn begagnad, vet inte exakt hur gammalt nätagget är men skulle tippa på 5 år (det har ingen garanti kvar)?.

Här finns nog problemet. Ditt nätagg bör testas

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Nätagget har alla skydd som finns och borde inte elda upp ditt grafikkort även om det inte skulle orka driva det. TX650 kan leverera en bit över 700W om det behövs under kortare stunder. Har svårt tro agget skulle sabba grafikkortet, men det är väl klent för dubbla GTX580-or!

lacris har ju en poäng, fast jag blev lite konfunderad över beteckningen på PSU hittar ingen modell med "W" i slutet. Sen är det ju naturligtvis så att även ett kvallitetsagg kan vara måndagsex.
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Skrivet av zot78:

Köpte datorn begagnad, vet inte exakt hur gammalt nätagget är men skulle tippa på 5 år (det har ingen garanti kvar)? Det du skrev var precis vad jag tänkte annars, finns det något sätt att mäta det på (eller klart det finns, snarare vad krävs för utrustning)? Pci expressport clock har jag ingen aning om vad det är, antar att det är någon inställning i bios. Första jag gjorde när jag fick datorn var att formatera allt, installera om windows 7 samt "restore default settings" i bios.

Garantin är 5 år enligt länken ovan, jag antar dock att garantin endast gäller förstahandskund. Du verkar ju kunnat nyttja garantin på ditt 580 så du kanske kan lösa det även för PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

lacris har ju en poäng, fast jag blev lite konfunderad över beteckningen på PSU hittar ingen modell med "W" i slutet. Sen är det ju naturligtvis så att även ett kvallitetsagg kan vara måndagsex.
http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Garantin är 5 år enligt länken ovan, jag antar dock att garantin endast gäller förstahandskund. Du verkar ju kunnat nyttja garantin på ditt 580 så du kanske kan lösa det även för PSU.

Det står Corsair TX650W på kartongen, kan inte ta någon bild då jag slarvat bort usb sladden till mobiltelefon.

Har inga kvitton på någonting förutom just grafikkortet som jag köpte separat för lite över en månad sedan. Men om det nu är fel på nätagget, är det inte konstigt att det fungerar felfritt med ett hd 5870 samt ett gtx 295 (hade kört med 295:an typ 3 månader innan jag bytte till 580 kortet som sedan gick sönder). Fick därefter låna ett hd 5870 av en polare så jag kunde fortsätta lira bf3 medan jag väntade några veckor till på ett nytt gtx 580 som sedan också gick sönder. Om nätagget nu var problemet, borde inte dessa kort rimligtvis vara trasiga nu också? Sitter med samma dator, samma nätagg och skriver detta nu, fast med ett hd 5870 kort istället för mitt gtx 580.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Får du upp någon bild alls oavsett DVI/HDMI port? För om du kan komma åt felsäkert läge så kan du kolla i windows loggen inne i adminstartionsverktyg och se vad windows har fått för fel meddelande så kanske du kan få en ledtråd i alla fall. Brukar ju kunna tala om på ett ungefär.

Nej ingen bild alls oavsett. Dem korten är för övrigt skrotade nu och jag har fått ett nytt.

Var någonstans exakt ska jag kolla? Detta hände i måndags kväll.

Edit: Okej jag tror jag hittade exakt tillfället när det gick sönder. Information följer:

Loggnamn: System
Källa: Kernel-Power
Händelse-ID: 41
Nivå: Kritisk
Användare: SYSTEM

Information (copy paste följer)

+ System

- Provider

[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}

EventID 41

Version 2

Level 1

Task 63

Opcode 0

Keywords 0x8000000000000002

- TimeCreated

[ SystemTime] 2012-01-09T20:31:45.727607500Z

EventRecordID 32788

Correlation

- Execution

[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8

Channel System

Computer ALEX

- Security

[ UserID] S-1-5-18

- EventData

BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress false
PowerButtonTimestamp 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av zot78:

Det står Corsair TX650W på kartongen, kan inte ta någon bild då jag slarvat bort usb sladden till mobiltelefon.

Har inga kvitton på någonting förutom just grafikkortet som jag köpte separat för lite över en månad sedan. Men om det nu är fel på nätagget, är det inte konstigt att det fungerar felfritt med ett hd 5870 samt ett gtx 295 (hade kört med 295:an typ 3 månader innan jag bytte till 580 kortet som sedan gick sönder). Fick därefter låna ett hd 5870 av en polare så jag kunde fortsätta lira bf3 medan jag väntade några veckor till på ett nytt gtx 580 som sedan också gick sönder. Om nätagget nu var problemet, borde inte dessa kort rimligtvis vara trasiga nu också? Sitter med samma dator, samma nätagg och skriver detta nu, fast med ett hd 5870 kort istället för mitt gtx 580.

Kan ju vara så att PSU ripplar när det belastas mer, vilket det borde göra med 580-kort! Vid hög rippel kan ju annan hårdvara skadas, en eller ett par dåliga kondingar så kan det säkert bli högre rippel. Sen ska ju tilläggas att om du tittar på den länk jag lade in tidigare så finns det några olika modeller på TX650 som bygger på olika plattformar med varierad om än god kvallitet. Jag skulle nog kunna tänka mig att det kan vara något av de äldsta med lägre certifiering som du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Kan ju vara så att PSU ripplar när det belastas mer, vilket det borde göra med 580-kort! Vid hög rippel kan ju annan hårdvara skadas, en eller ett par dåliga kondingar så kan det säkert bli högre rippel. Sen ska ju tilläggas att om du tittar på den länk jag lade in tidigare så finns det några olika modeller på TX650 som bygger på olika plattformar med varierad om än god kvallitet. Jag skulle nog kunna tänka mig att det kan vara något av de äldsta med lägre certifiering som du har.

Står 80+ certified på kartongen, vad det nu betyder. Model CMPSU-650TX, kanske inte var så gammal som jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zot78:

Står 80+ certified på kartongen, vad det nu betyder. Model CMPSU-650TX, kanske inte var så gammal som jag trodde.

Det agget är byggt på Seasonicplatta (vilket är bra) men tillverkas inte längre, det kan vara nyare än 5 år så det finns chans att du har garanti kvar!

Permalänk
Medlem

Min vän kommer över med en sån där sak man kan koppla nätaggets sladdar i och som ska pipa om det är något fel, behöver jag kolla varenda sladd eller räcker det med PCI-E kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zot78:

Jag kör inte SLI, sorry om det var otydligt!

Köpte ett begagnat Gigabyte GTX 580 vilket gick sönder efter ca 2 veckors användning, fick ett nytt kort på garantin, vilket också gick sönder endast 6 timmar efter att jag kopplat in det. Det första kortet gick sönder när jag skulle byta skärm (med dator och el avstängd såklart), det andra kortet dog när jag spelade bf3 (hela datorn bara stängde av sig, sen dess fick jag ingen bild). Båda 2 fick samma fel, fläktarna snurrar och kortet får ström men jag får ingen bild alls. Har nu fått ett 3:e kort på garantin men är osäker på ifall jag vågar koppla in det eller inte. Vad kan ha gått snett och vad bör jag göra innan jag kopplar in ett nytt GTX 580 för att försäkra mig om att detta inte händer igen? Eller har jag bara haft extrem otur och fått 2st måndagsexemplar? Sist ett grafikkort gick sönder för mig annars var ett voodoo 2 kort har jag för mig lol.

Edit: Kan tilläggas att jag medan jag väntat på de nya korten kört med ett hd 5870 helt utan problem, också provat ett gtx 295 vilket också funkar felfritt.

Edit igen: Det första kortet var överklockat (allting +100mhz från original) det andra kortet jag fick var i orginalskick och temperaturen låg på ca 70 grader när jag spelade.

Lite systeminformation:

Moderkort: Asus P6T X58
CPU: Intel Core i7 920 bloomfield @ 2,67ghz
RAM: OCZ 6GB @1600mhz
PSU: Corsair TX650W

gigabyte har haft bristande kvalitet på både sina gtx 560 ti och gtx 580 de senaste året om du missat det.. tror du helt enkelt haft otur

Permalänk
Medlem

Öppna nätaggregatet och kolla så att det inte finns några svullna kondingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Öppna nätaggregatet och kolla så att det inte finns några svullna kondingar

Jag skall göra detta samt mäta nu. Återkommer med svar hur det gick, om det var nätagget som spökade eller om gigabytes grafikkort är skräp.

Permalänk
Medlem

Jag drar en joker och gissar på "allt" som nämnts i tråden, vissa självklara och andra mindre självklara.

Alltså;
* Nätagget är för klent, byt ut mot 800w+ från vettig tillverkare.
* Gigabytes grafikkort är skräp - kanske, men det är isåfall undantagsfall.
* Du har haft otur. Oavsett hur dåligt ditt nätagg och gigabytes grafikkort må vara så är det sällan dom dör som du beskriver.

Byt nätagg iaf oavsett vad du gör. Det är mitt förslag

Permalänk
Medlem

Mätaren som min vän inhandlade på kjell var såklart ett måndagsexemplar som inte fungerade (lol som allting annat jag handlat på sista tiden). Gick tillbaka med den, fick tillbaka mina 350kr, lade till 645 kr utöver dem jag fått tillbaka och gick istället till webhallen och inhandlade ett helt nytt nätaggregat som de hade rea på. http://www.webhallen.com/hardvara/124158-antec_powersupply_hi...

Nu funkar allting perfekt, för tillfället iaf.