Permalänk
Medlem

Göra egen nätverkskabel - RJ45 CAT6

Då var det dags att byta ut nätverkskablarna i mina kabelkanaler. Ska dra nya kablar och sätta uttag på på väggen så jag slipper ha ett ormbo med kabel på golvet bakom TV-bänken, datorn och vid routern.

Var på kjell och köpte tång, kabel, vägguttag och kontakter. Så nu blir det att mysa med detta i helgen

Men till min fråga.

Har ju kollat lite guider på youtube hur man gör, men det verkar ju alldeles för enkelt tyckte jag. Så när jag kom hem och packade upp så är mina kontakter i "två delar" vilket jag inte har sett på nån av guiderna

Vad är det för extra del i påsen och vad har man den till? Kabeln är CAT5 E och kontakterna CAT6, vet inte om det gör nått, men det fanns bara CAT6 kontakter hemma.

Permalänk

Den du kopplar in kablarna i och sen trycker in i RJ45, kan vara lite klurigt att få till de. Lycka till

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Aha, så det är den som styr in kablarna i kontakterna då? Är det olika monteringssätt på CAT5/CAT6, eller finns det bara olika sorters kontakter?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är tydligen olika kontakter men det är allt.
Du behöver bara kabel, kontakt och pressverktyg.

Permalänk
Hedersmedlem

Se bara till att du köpt flertrådig kabel och inte entrådig/enkardelig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är riktigt enkelt. Går första året på gymnasiet och är då på el linjen, vi fick göra en egen och den var klar på typ 10-20min för alla i klassen

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

När jag dragit nätverk och monterat fasta uttag på vägg så brukar kontakterna se ut ungefär såhär

Man skruvar upp uttaget på väggen, drar in kabeln (eller monterar uttaget över röret där kabeln kommer) skalar upp kabeln och kontakterar den med medföljande verktyg, någon plastgrej som du trycker ner kablarna på rätt plats med. Tänk på att koppla B. Sen montera upp och anslut datorn till uttaget med en bit patchkabel.

Permalänk
Skrivet av mw3gamer:

fan vad getto att göra egna nätverkskablar

Kändes det värt att kläcka en sån kommentar ?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du inte köpt kabel? Det ska vara olika kablar till vägguttag och lösa kablar, annars riskerar det att glappa eller gå av, vid fast installation med vägguttag används enkarderliga kablar, patchkablar ska vara flerkarderliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som sas tidigare i tråden ska du nog ha honkontakter om dom ska sitta i vägguttag, eller rent utav ett vägguttag i still med denna, finns utanpåliggande så ska inte behöva dra något genom väggen:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165555103 (dock kanske din fråga just gällde på de platser du ska ha hankontakt)

Det som du markerat på bilden är dock låsclips som du trycker in i kontakten när du väl fått kablarna på plats.

http://www.computercablestore.com/images/products/Stewart%20C... På den vänstra ser du tydligt hålet den ska stoppas i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fan va ghetto att du bara går på lågstadiet, tror du är lite avundsjuk på oss som lär sig hur man kontakterar kablarna.
Vill du inte låt bli och kommentera överhuvudtaget troll!

Dock är det inte exakt svårt så länge du kan få tag i ett pressverktyg, allt annat funkar google fint för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attackbever:

När jag dragit nätverk och monterat fasta uttag på vägg så brukar kontakterna se ut ungefär såhär
http://www.alina.se/images/produktbilder/thumb/800/tn_vr-100....

Man skruvar upp uttaget på väggen, drar in kabeln (eller monterar uttaget över röret där kabeln kommer) skalar upp kabeln och kontakterar den med medföljande verktyg, någon plastgrej som du trycker ner kablarna på rätt plats med. Tänk på att koppla B. Sen montera upp och anslut datorn till uttaget med en bit patchkabel.

Varför skall man koppla in B?

Jag kopplade själv in en kabel idag och jag valde A i båda ändarna. Det fungerade. Hade för mig att det viktiga är att man kör samma i båda ändrana.

Någon som har ett tips på om det går att göra kabel utan pressverktyg?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marw77:

Varför skall man koppla in B?
Jag kopplade själv in en kabel idag och jag valde A i båda ändarna. Det fungerade. Hade för mig att det viktiga är att man kör samma i båda ändrana.
Någon som har ett tips på om det går att göra kabel utan pressverktyg?

B är standard och skulle nån koppla om så blir det galet eller en korsad kabel
Det finns kontakter av olika typer, vissa kräver inte pressverktyg, så köp helt enkelt rätt kontakt, men ju dyrare kontakt, ju färre krävs för att tjäna in verktygen.
http://www.alibaba.com/product-gs/420308637/cat5e_rj45_jack_t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej Trodde A var första valet. B är lite ologiskt. men hur som helst så får det sitta som det det gör.

Har sett sådana där Tool free kontakter. Var sådana som jag monterade i vägguttaget.
Dock så kostar dom >25kr st.
Jag vill hålla nere budgeten och jag vill inte köpa en tång. Går det att köpa lösa rj45 och få till det utan tång?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marw77:

Okej Trodde A var första valet. B är lite ologiskt. men hur som helst så får det sitta som det det gör.

Har sett sådana där Tool free kontakter. Var sådana som jag monterade i vägguttaget.
Dock så kostar dom >25kr st.
Jag vill hålla nere budgeten och jag vill inte köpa en tång. Går det att köpa lösa rj45 och få till det utan tång?

Har du bra naglar ? Men om du köper via alibaba så blir det billigt, minsta posten är dock 1000 så du får sälja de som blir över så kanske det tom går med vinst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TheFreak:

Dock är det inte exakt svårt så länge du kan få tag i ett pressverktyg, allt annat funkar google fint för.

Har inte påstått att det är svårt, men man måste iaf lära sig hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attackbever:

När jag dragit nätverk och monterat fasta uttag på vägg så brukar kontakterna se ut ungefär såhär
http://www.alina.se/images/produktbilder/thumb/800/tn_vr-100....

Man skruvar upp uttaget på väggen, drar in kabeln (eller monterar uttaget över röret där kabeln kommer) skalar upp kabeln och kontakterar den med medföljande verktyg, någon plastgrej som du trycker ner kablarna på rätt plats med. Tänk på att koppla B. Sen montera upp och anslut datorn till uttaget med en bit patchkabel.

Har aldrig kopplat in vägguttag någon gång men har gjort en del nätverkskablar.

Men bor i villa nu så kanske blir aktuellt, men vad menar ni med "koppla B" ? kopplar man inte in alla kablarna precis som i nätverkssladden o.O?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av asdfowkw:

Har aldrig kopplat in vägguttag någon gång men har gjort en del nätverkskablar.

Men bor i villa nu så kanske blir aktuellt, men vad menar ni med "koppla B" ? kopplar man inte in alla kablarna precis som i nätverkssladden o.O?

Det finns 2 sätt att lägga ledarna, b är standard och har man b i ena änden och a i den andra så får man en korsad kabel.
http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av asdfowkw:

Har aldrig kopplat in vägguttag någon gång men har gjort en del nätverkskablar.

Men bor i villa nu så kanske blir aktuellt, men vad menar ni med "koppla B" ? kopplar man inte in alla kablarna precis som i nätverkssladden o.O?

För att signaleringen ska fungera utan störningar måste de tvinnade paren följas åt och sitta på rätt signalpar, därför finns det standarder som A och B. Följer man inte det kan man få en kabel som fungerar dåligt eller inte alls.

Det gäller även lösa kablar (givetvis).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Marw77:

Varför skall man koppla in B?

Jag kopplade själv in en kabel idag och jag valde A i båda ändarna. Det fungerade. Hade för mig att det viktiga är att man kör samma i båda ändrana.

Någon som har ett tips på om det går att göra kabel utan pressverktyg?

B koppling är det vi använder oss av i sverige enligt standard.

Permalänk
Medlem

Denna guiden är bra. http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...
Sedan skall man använda Cat6 kabel eller Cat5E om du skall köra Gigabit.
De handlar om hur trådarna är tvinnade i kabeln detta för att undvika störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marw77:

Jag vill hålla nere budgeten och jag vill inte köpa en tång. Går det att köpa lösa rj45 och få till det utan tång?

Det *går* att göra utan tång genom att trycka in varje stift för sig med en liten skruvmejsel som har rätt bredd och plant huvud. Men det blir inte optimalt resultat då stiften blir lite skeva och vinda vilket resulterar i opålitliga kablar. Risken att man skadar kontaktens plast om man slinter är också hyfsat stor.

Jag rekommenderar verkligen att köpa en tång. De kostar under 200:- på Biltema, Classe eller Kjelle och föutom att det går hundra gånger snabbare så blir det perfekt resultat varje gång.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Finns en bra guide här...
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Skillnaden mellan Cat5e och Cat6 tror jag är om man har en skärmad kabel eller inte

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sorkin:

Finns en bra guide här...
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabel...

Skillnaden mellan Cat5e och Cat6 tror jag är om man har en skärmad kabel eller inte

Nej skillnaden är att cat 6 har en kärna som fixerar ledarna så att kabeln håller måtten bättre.
Skärm eller inte har inte med det att göra, skärmad kabel bör man alltid undvika och om det verkligen är så dålig miljö att skärmen behövs bör man gå över till fiber idag, skärm skapar mycket problem, och fiber är rätt sätt att tackla störningarna idag, lite dyrare, men man får både störimuniteten och kapaciteten för en lite högre kostnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej skillnaden är att cat 6 har en kärna som fixerar ledarna så att kabeln håller måtten bättre.
Skärm eller inte har inte med det att göra, skärmad kabel bör man alltid undvika och om det verkligen är så dålig miljö att skärmen behövs bör man gå över till fiber idag, skärm skapar mycket problem, och fiber är rätt sätt att tackla störningarna idag, lite dyrare, men man får både störimuniteten och kapaciteten för en lite högre kostnad.

Lite snabbförklaring varför man bör undvika skärmat? Har 6st rullar á 25m skärmad Cat6 liggandes, fick dom gratis. Jag tänkte använda dom när jag drar nätverk i huset, men är det inget idé att försöka med dessa? Nåt annat kul man kan göra med dom? Gjort ett par patchkablar av den, men vet ju inte om dom är någe bra.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej skillnaden är att cat 6 har en kärna som fixerar ledarna så att kabeln håller måtten bättre.
Skärm eller inte har inte med det att göra, skärmad kabel bör man alltid undvika och om det verkligen är så dålig miljö att skärmen behövs bör man gå över till fiber idag, skärm skapar mycket problem, och fiber är rätt sätt att tackla störningarna idag, lite dyrare, men man får både störimuniteten och kapaciteten för en lite högre kostnad.

Då fick man lära sig något idag också, tack för det!

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Rekordmedlem

Om inte ALLA prylarna i HELA nätverket är jordade på korrekt sätt så skapar skärmarna jordslingor och annat tex vagabonderande strömmar http://sv.wikipedia.org/wiki/Vagabonderande_str%C3%B6m som skapar störningar, och behovet av skärm finns för det mesta inte, och skulle det verkligen vara så att miljön är så dålig (tex i en industri med svetsar och motorstyrningar) att skärmar verkligen skulle behövas för funktionen, då bör man numera ta fibernät i stället, för fibern både tål elektriska störningar och ger bra kapacitet.
Skärm är inte nödvändigt för funktionen i ett hem, däremot skapar det ofta problem eftersom man kanske ansluter en ojordad dator eller nätverkskomponent, man kanske även har en tv och /eller ett hembiosystem, eller telefon anslutet, då kan man få jordar via dem också, och ibland problem.
Skärmning av nätverkskablar skapar för det mesta mera problem i hemmiljö än det löser, eftersom det för det mesta inte finns några störproblem som behöver skärmas bort.
Kablarna är partvinnade och signalen överförs balanserat så störundertryckningen är stor redan utan skärmning, och de korta sträckor man har i hemmet fungerar för det mesta utmärkt och bra utan skärmarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Säger som mrqaffe, undvik skärmadekablar.
Störningarna som du "kan" få och vill undvika med hjälp av skärmadekablar kommer troligen vara en piss i havet jämfört med andra problem du kan få pga att du kör just skärmadekablar.
Välj istället att dra dina "TP-kablar" i separata kabelkanaler om du vill undvika ev problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns 2 sätt att lägga ledarna, b är standard och har man b i ena änden och a i den andra så får man en korsad kabel.
http://en.wikipedia.org/wiki/TIA/EIA-568

Sry jag som var trött ^^ tänkte att B hade ju bara 4 kablar på bilden men självklart finns det ju en B bild med restrerande 4 kablar på andra sidan kontakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om inte ALLA prylarna i HELA nätverket är jordade på korrekt sätt så skapar skärmarna jordslingor och annat tex vagabonderande strömmar http://sv.wikipedia.org/wiki/Vagabonderande_str%C3%B6m som skapar störningar, och behovet av skärm finns för det mesta inte, och skulle det verkligen vara så att miljön är så dålig (tex i en industri med svetsar och motorstyrningar) att skärmar verkligen skulle behövas för funktionen, då bör man numera ta fibernät i stället, för fibern både tål elektriska störningar och ger bra kapacitet.
Skärm är inte nödvändigt för funktionen i ett hem, däremot skapar det ofta problem eftersom man kanske ansluter en ojordad dator eller nätverkskomponent, man kanske även har en tv och /eller ett hembiosystem, eller telefon anslutet, då kan man få jordar via dem också, och ibland problem.
Skärmning av nätverkskablar skapar för det mesta mera problem i hemmiljö än det löser, eftersom det för det mesta inte finns några störproblem som behöver skärmas bort.
Kablarna är partvinnade och signalen överförs balanserat så störundertryckningen är stor redan utan skärmning, och de korta sträckor man har i hemmet fungerar för det mesta utmärkt och bra utan skärmarna.

Skrivet av Reap:

Säger som mrqaffe, undvik skärmadekablar.
Störningarna som du "kan" få och vill undvika med hjälp av skärmadekablar kommer troligen vara en piss i havet jämfört med andra problem du kan få pga att du kör just skärmadekablar.
Välj istället att dra dina "TP-kablar" i separata kabelkanaler om du vill undvika ev problem.

Ok, tack så mycket för svaren. Mjo är ju inte direkt mycket störningar att tala om i stugan (om man bortser från vissa andra personer då). Får väl göra hopprep eller nåt av mina 150m kabel då och införskaffa oskärmat...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10