Permalänk
Medlem

Låg fps i Battlefield 3.

Hej Har ett skumt problem med fpsen i Battlefield 3. Även om jag kör på låg så ligger fps och pendlar mellan 45-60. Mina vänner med snarlika datorer får MYCKET högre fps. Vad kan vara fel? Min dator har dessa komponenter: Gtx 570, Amd Phenom 2 x6 2.8 ghz, 4gb ram.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olivern3:

Hej Har ett skumt problem med fpsen i Battlefield 3. Även om jag kör på låg så ligger fps och pendlar mellan 45-60. Mina vänner med snarlika datorer får MYCKET högre fps. Vad kan vara fel? Min dator har dessa komponenter: Gtx 570, Amd Phenom 2 x6 2.8 ghz, 4gb ram.

senaste nvidia drivers ?

Visa signatur

MODERKORT - CROSSHAIR V FORMULA 990FX| LJUDKORT - ASUS XONAR D2| CPU - AMD PHENOM2 970BE X4 4.1 GHZ| CPU KYLARE CORSAIR HYDRO H80| NÄTAGG - XFX 750W PRO SERIES| GRAFIKKORT - AMD RADEON HD 6970 2GB| SSD - CORSAIR FORCE F60| WD GREEN CAVIAR 1TB| SHASSI - ANTEC TWELVE HUNDRED| MÖSS - RAZER IMPERATOR BF3 EDITION| HEADSET - STEELSERIES SIBERIA V2| SKÄRM - ACER G245H HDMI| TANGENTBORD - LOGITECH G110| HÖGTALARE M-AUDIO AV 40|

Permalänk
Medlem

Kanske inte kan svara på din fråga, dock så har jag för mig max fps i Battlefield 3 är 60!
Fast ta mig inte på orden från nån bekräftat de, är som sagt inte säker.
Så även om du har 100 eller mer, så spelar de inte nån större roll.

Vidare så kanske du kan utveckla, har du någon gång haft högre fps med den datorn?
Spontant hade jag tryckt i 4gb minne till, då dom inte kostar vansinnigt mycket.

Visa signatur

Chassi Obsidian 800D Aggregat Corsair TX V2 850W Processorer Intel® Core i7-2600K Moderkort MSI Z68A-GD65 (Gen3) Minne Kingston DDR3 4X4GBGrafikkort ZOTAC GeForce GTX 590 3072MB Hårddisk SSD Corsair 120GB Hårddisk,Seagate Barracuda® XT 2TB Tillbehör Razer BlackWidow, Mus Logitech G400 Bildskärm Samsung 23" 120hz

Permalänk

Kollat drivrutiner?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jepp, senaste drivrutiner.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Medlem

Processorn flaskar, klocka den.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Kör du Win x64?

Permalänk
Medlem

Har du stängt av Vsync?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frodda:

Kanske inte kan svara på din fråga, dock så har jag för mig max fps i Battlefield 3 är 60!
Fast ta mig inte på orden från nån bekräftat de, är som sagt inte säker.
Så även om du har 100 eller mer, så spelar de inte nån större roll.

Vidare så kanske du kan utveckla, har du någon gång haft högre fps med den datorn?
Spontant hade jag tryckt i 4gb minne till, då dom inte kostar vansinnigt mycket.

Max fps i bf3 är 200.

Permalänk
Medlem

När jag spelar BF3 och har lite andra program så har jag en minnesanvändning på 4.5Gb, kanske trycka in lite till? Annars är det nog drivrutinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Säger som Oggaaaa att processorn flaskar. Klocka upp den mer!

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Kör du Win x64?

Skrivet av Sarevok:

Har du stängt av Vsync?

Jepp, 64 bit. V-sync är avstängt.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Medlem

Hej, lånar tråden lite om det är okej

Har också problem med låg fps (40-60) och det tycks inte spela någon större roll om jag kör på low eller high (utan AA). Är det så att min dator är så pass kass?:(

Setup:

i7 920 @ 3.6ghz
Gtx 295
6gb ram
asus p6t deluxe v2

Har senaste drivrutinerna för grafikkortet. Förövrigt så körs aldrig mina gpuer över 80%, vet inte om detta är normalt eller inte.

Någon som har nån idé om vad det kan vara? Eller är min rig helt enkelt för utdaterad?

Tacksam för svar

//r0xxz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Säger som Oggaaaa att processorn flaskar. Klocka upp den mer!

Problemet är att det inte är en black edition, så jag måste höja FSB(Tror jag det heter iallafall), och höjer jag över 3,2 ghz så blåskärmar datorn, samt att ramfrekvensen m.m höjs. Kan heller inte höja eller sänka volten, eftersom den står på "Auto" och är grå, så man inte kan ändra den. Här är moderkortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=596850

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivern3:

Problemet är att det inte är en black edition, så jag måste höja FSB(Tror jag det heter iallafall), och höjer jag över 3,2 ghz så blåskärmar datorn, samt att ramfrekvensen m.m höjs. Kan heller inte höja eller sänka volten, eftersom den står på "Auto" och är grå, så man inte kan ändra den. Här är moderkortet: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=596850

Jo men då måste du sänka frekvensen till RAM och välja "manual" eller liknande.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0xxz:

Hej, lånar tråden lite om det är okej

Har också problem med låg fps (40-60) och det tycks inte spela någon större roll om jag kör på low eller high (utan AA). Är det så att min dator är så pass kass?:(

Setup:

i7 920 @ 3.6ghz
Gtx 295
6gb ram
asus p6t deluxe v2

Har senaste drivrutinerna för grafikkortet. Förövrigt så körs aldrig mina gpuer över 80%, vet inte om detta är normalt eller inte.

Någon som har nån idé om vad det kan vara? Eller är min rig helt enkelt för utdaterad?

Tacksam för svar

//r0xxz

mina gpuer?? så du har 2??
annars är det såklart ditt grafikkort som flaskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carebeer:

mina gpuer?? så du har 2??
annars är det såklart ditt grafikkort som flaskar.

GTX295 var ett tungt kort på sin tid och borde klara spelet på medium iaf.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carebeer:

mina gpuer?? så du har 2??
annars är det såklart ditt grafikkort som flaskar.

dual gpu kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carebeer:

mina gpuer?? så du har 2??
annars är det såklart ditt grafikkort som flaskar.

Ja gtx 295 är multi-gpu. Men det borde väl ändå klara low? Är ju ett relativt kraftfullt kort, även om det har några år på nacken.

Edit: Såg att några redan hade svarat åt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0xxz:

Hej, lånar tråden lite om det är okej

Har också problem med låg fps (40-60) och det tycks inte spela någon större roll om jag kör på low eller high (utan AA). Är det så att min dator är så pass kass?:(

Setup:

i7 920 @ 3.6ghz
Gtx 295
6gb ram
asus p6t deluxe v2

Har senaste drivrutinerna för grafikkortet. Förövrigt så körs aldrig mina gpuer över 80%, vet inte om detta är normalt eller inte.

Någon som har nån idé om vad det kan vara? Eller är min rig helt enkelt för utdaterad?

Tacksam för svar

//r0xxz

Om du har 40-60 fps på high/ultra med det grafikkortet så ska du inte klaga

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivern3:

Hej Har ett skumt problem med fpsen i Battlefield 3. Även om jag kör på låg så ligger fps och pendlar mellan 45-60. Mina vänner med snarlika datorer får MYCKET högre fps. Vad kan vara fel? Min dator har dessa komponenter: Gtx 570, Amd Phenom 2 x6 2.8 ghz, 4gb ram.

verkar vara processorn eller möjligtvis RAM kolla om ram användningen går högt.

annars är det processorn och du skulle kunna klocka till 3.1GHz ganska lätt. Vad har du för kylare, standardkylarn?

Permalänk
Medlem

Är ditt BIOS uppdaterat? Har sett några gånger att folk glömt att uppdatera BIOS, vilket kan innebära att processorn är klockad lägre och/eller inte känner av alla kärnor

Har du något annat krävande spel som du testat, eller är det bara BF3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Om du har 40-60 fps på high/ultra med det grafikkortet så ska du inte klaga

Förutom att jag tycker det är i princip ospelbart att spela med dessa fpsdrops Vill bara kunna köra med konstant 60 fps:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0xxz:

Förutom att jag tycker det är i princip ospelbart att spela med dessa fpsdrops Vill bara kunna köra med konstant 60 fps:(

Då får du köpa nytt/nya grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

verkar vara processorn eller möjligtvis RAM kolla om ram användningen går högt.

annars är det processorn och du skulle kunna klocka till 3.1GHz ganska lätt. Vad har du för kylare, standardkylarn?

Kör med en: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461496

Har klockat upp till 3,2 nu, med 1,32 v-core. Håller på att stresstestar med Prime95, så får vi se om det blir stabilt.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Säger som Oggaaaa att processorn flaskar. Klocka upp den mer!

Nej processorn flaskar absolut inte hhaha, dummaste jag hört. Bf stödjer dessutom 6 kärnor så phenom x6 är perfekt.

Jag kör själv en phenom x6 2.8ghz med ett HD 5770, v-sync på. Kommer ALDRIG under 60fps på low i full HD

Jag kör medium och då ligger jag alltid över 45 fps.

Vad du än gör, köp ej ny processor.

Det är något annat som är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Nej processorn flaskar absolut inte hhaha, dummaste jag hört. Bf stödjer dessutom 6 kärnor så phenom x6 är perfekt.

Jag kör själv en phenom x6 2.8ghz med ett HD 5770, v-sync på. Kommer ALDRIG under 60fps på low i full HD

Jag kör medium och då ligger jag alltid över 45 fps.

Vad du än gör, köp ej ny processor.

Det är något annat som är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Men seriöst, du har sämre grafikkort än trådskaparen.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Nej processorn flaskar absolut inte hhaha, dummaste jag hört. Bf stödjer dessutom 6 kärnor så phenom x6 är perfekt.

Jag kör själv en phenom x6 2.8ghz med ett HD 5770, v-sync på. Kommer ALDRIG under 60fps på low i full HD

Jag kör medium och då ligger jag alltid över 45 fps.

Vad du än gör, köp ej ny processor.

Det är något annat som är fel

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, den flaskar inte ett 5770. men det är ett jättesegt budgetkort så. 2.8ghz räcker inte för att mata ett highendkort som gtx 570.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Men seriöst, du har sämre grafikkort än trådskaparen.

Och ändå har han, förutsatt att han talar sanning och av trådskaparens kommentar att döma, bättre flyt med sitt HD5770 och Phenom II X6, än trådskaparen med sitt GTX570...

Permalänk

Jag skulle göra som en del andra säger och klocka processorn lite, jag har nyss klockat min x4 från 3.2 till 4ghz och har märkt av en markant skillnad, förut dippade jag alltid ner till 45 fps men gtx 460 sli. men nu dem senaste dagarna jag spelat så hamnar jag aldrig under 65 fps. Jag spelar på 1920x1080@medium

Visa signatur

[AMD Phenom II x4 955 BE@4ghz 1.37v][GA-990FXAUD3][Antec Kühler H2O 620 PNP][460 gtx SLI OC][Corsair Vengeance DDR3 1600mhz 16gb][Corsair CX 600w]