Datorn kraschar i BF3 med 560Ti

Permalänk
Avstängd

Datorn kraschar i BF3 med 560Ti

Jag fick ett nytt grafikkort i julklapp, ett asus 560Ti DirectCU II , och direkt installerade jag battlefield 3. När jag kom in i spelet så fungerade det bra. Men efter att jag har spelat ett tag så fryser datorn ihop och jag måste starta om den med power knappen. Jag har testat att spela flera ggr och det blir samma sak, spelet fungerar i cirka 5-20 minuter och sen fryser datorn ihop med ett så-kallat BRRR ljud som påföljd. Jag köpte grafikkortet just för att jag skall kunna spela bf3 utan lagg , (Jag hade ett asus radeon 4850 512mb DDR3 tidigare) Och nu känns det som att jag helt har kastat bort pengarna när det blir såhär, så jag skulle vara väldigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med detta.

Övrig spec:
CPU: intel q6600 @ 3,2ghz med arctic cooling freezer 7 pro rev.2
Moderkort: Asus p5ql-pro
RAM: 8gb corsair ddr2
Nätagg: Antec earthwatts 500w
500gb hårddisk.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat drivrutinerna?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 Blackout | MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB/3600MHz/DDR4/CL16 | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 Ti 8GB STRIX GAMING | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Seagate BarraCuda 2TB 7200rpm 64MB | PSU: Corsair RM750X V2 750W | CPU Cooler: Fractal Design Celsius S24 240mm | |O/S: Windows 10 Pro 64-Bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yzov:

Har du uppdaterat drivrutinerna?

Ja det har jag

Permalänk

Antar att du spelar på high. Min tjej hade exakt samma problem på sin dator, med samma grafikkort, men problemet slutade när hon köpte sig ett genuint operativsystem. Jag vet inte huruvida ditt är det eller inte, vet att sweclockers inte gillar när man snackar om sånt, men att köpa ett kan i så fall vara en lösning.

Skulle ju kunna vara grafikkortet, men både jag, en kompis och flickvännen min har asus 560 ti, så skulle i så fall vara att du fått ett måndagsexemplar som behöver bytas ut.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/7690701.page

"The solution for me was to use MSI Afterburner and change the vcore for the GPU from 975 to 1025."

Kan ju va värt att prova det

EDIT: Frågade min kompis som också har ett 560ti om han hade haft samma problem, Det hade han haft, och lösningen va att höja volten sa han.

Visa signatur

CPU: I5 2500K Kylning: CM Hyper 212 Mobo: Gigabyte Z68XP-UD4 GPU: GTX 580 DirectCU II Ram: Corsair Vengeance LP 8GB 1600Mhz PSU: Corsair HX650 Chassi: NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

Detta har ju varit ett känt problem en lång tid med just 560TI och spelet BF3.
Som föregående talare sa så ska det räcka med att höja vcore.

Permalänk

Mitt Gainward 560ti 2048mb dog när jag lirade BF3. Plötsligt blev det konstiga rutor och streck över hela skärmen och allt hängde sig. Jag provade starta om och ominstallera drivrutinerna men inget hjälpte.

Nån mer som har varit med om nåt liknande? Jag har kanonkylning och luftgenomförsel i datorn så det handlar inte om överhettning. Kortet var endast 3 månader gammalt.

Jag har inte uppdaterat nåt firmware eller lattjat med olika spänningar eller försökt klocka kortet, utan kört default rakt igenom.

Vad har ni för erfarenheter av detta kort?

Visa signatur

__________________
Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus P6T Ws Professional CPU: Intel Core i7@2.8Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12P GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 7 x64 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompalainen:

Mitt Gainward 560ti 2048mb dog när jag lirade BF3. Plötsligt blev det konstiga rutor och streck över hela skärmen och allt hängde sig. Jag provade starta om och ominstallera drivrutinerna men inget hjälpte.

Nån mer som har varit med om nåt liknande? Jag har kanonkylning och luftgenomförsel i datorn så det handlar inte om överhettning. Kortet var endast 3 månader gammalt.

Jag har inte uppdaterat nåt firmware eller lattjat med olika spänningar eller försökt klocka kortet, utan kört default rakt igenom.

Vad har ni för erfarenheter av detta kort?

Jag har läst att EA i princip sagt upp 560Ti från sin "stödjer"-lista. Många som har problem med detta kort. Detta är inte helt taget ur luften men jag kan inte bekräfta detta. Läste det i en annan tråd i detta forum där nån kille klistrade in sin mail-konversation med supporten.

Har själv problem i bf3 med min crossfire-setup. Min gpuer pendlar mellan 60-85% load oavsett om jag har high eller low och min cpu borde inte vara en flaskhals alls. Så du är inte ensam om att ha problem.

Gällande nvidia har jag sett och hört folk som har hittat lösningen med att mata grafikkortet med mer volt.. Kanske kan vara värt att kika närmare på? Kan tyvärr inte hjälpa dig med detta då¨jag aldrig har gjort det men går att göra i MSI Afterburner tror jag.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Jag har läst att EA i princip sagt upp 560Ti från sin "stödjer"-lista. Många som har problem med detta kort. Detta är inte helt taget ur luften men jag kan inte bekräfta detta. Läste det i en annan tråd i detta forum där nån kille klistrade in sin mail-konversation med supporten.

Har själv problem i bf3 med min crossfire-setup. Min gpuer pendlar mellan 60-85% load oavsett om jag har high eller low och min cpu borde inte vara en flaskhals alls. Så du är inte ensam om att ha problem.

Gällande nvidia har jag sett och hört folk som har hittat lösningen med att mata grafikkortet med mer volt.. Kanske kan vara värt att kika närmare på? Kan tyvärr inte hjälpa dig med detta då¨jag aldrig har gjort det men går att göra i MSI Afterburner tror jag.

Ajdå, inte bra

Men saken är den att BF3 funkade skitbra för mig tills kortet plötsligt ballade ur. Jag är bara fundersam om det var BF3 som orsakade det hela eller om kortet i sig är uselt. Hur som helst har jag skickat tillbaka kortet till leverantören och ska få ett nytt i retur. Bör jag fråga dom om jag kan få ett Radeon-kort i samma prisklass istället?

Vad tycker ni experter?

Visa signatur

__________________
Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus P6T Ws Professional CPU: Intel Core i7@2.8Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12P GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 7 x64 Ultimate.

Permalänk
Medlem

För er som har problem med att BF 3 kraschar, ladda ned MSI Afterburner och sänk GPU Clock med ca 30-50 Mhz.
Jag köpte själv spelet idag och det kraschade efter fem minuter :P. Provade att sänka till 871 Mhz från 900 Mhz på mitt 560 ti och nu funkar allt prima!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

För er som har problem med att BF 3 kraschar, ladda ned MSI Afterburner och sänk GPU Clock med ca 30-50 Mhz.
Jag köpte själv spelet idag och det kraschade efter fem minuter :P. Provade att sänka till 871 Mhz från 900 Mhz på mitt 560 ti och nu funkar allt prima!

Gjorde exakt samma sak, sänkte från 900 till 820, och nu körs Medium utan problem, istället för krash efter ett par minuter som tidigare. T o m på Low. Går förmodligen höja tillbaka lite och vrida upp till High på vissa parametrar. Fps:en ligger nämligen på mellan 70-90 just nu.

Visa signatur

Intel Core i7 860 2,80 GHz | Gigabyte GeForce GTX 480 SLI | 4x2Gb DDR3 1300 MHz | Corsair 750W | Cooler Master HAF 922 Mini | Gigabyte P55A-UD4 | Intel SSD 80 Gb | SAMSUNG HD103S 1Tb
3DMARK Vantage 32252 Performance
3DMARK 2011 8888 Performance

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

För er som har problem med att BF 3 kraschar, ladda ned MSI Afterburner och sänk GPU Clock med ca 30-50 Mhz.
Jag köpte själv spelet idag och det kraschade efter fem minuter :P. Provade att sänka till 871 Mhz från 900 Mhz på mitt 560 ti och nu funkar allt prima!

Det är för jävligt att man ska bli tvungen och pilla med ny kort som man köpt,jag har beställt en likadan som du har "fabriks överklockat" till 900 mhz GTX 560 TI Cuda bla bla....funderar faktisk att välja den som är inte överklockad

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Mata ba på mera volt istället för att clocka ner!

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk
Medlem

Samma sak här. Köpte mig ett Gigabyte 560 ti Oc. Var tvungen att klocka ner det. Annars blev det svarta artefakter o krascher :), i BC2 blev det röda/gröna/gula prickar lite överallt. 560 ti gillar inte riktigt frostbite.

Permalänk
Medlem

Fasiken vad sur jag skulle bli om jag fått ett kort som har detta problem, speciellt när det brukar ta lång tid att byta skiten :S

Permalänk
Medlem

Jag har ett (se sign) som är fabriksklockat till 880Mhz och det flyter på som det ska ligger på mellan 45-60 fps med alla settings på High.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Fasiken vad sur jag skulle bli om jag fått ett kort som har detta problem, speciellt när det brukar ta lång tid att byta skiten :S

Det är inte fel på kortet, utan inställningarna på kortet, enligt vad jag läst samt erfarenheter hos en polare. De som behövs i BF3 är att höja vCore volten, som ett svar ovan har beskrivit hur man gör (laddar hem MSI afterburner, sen ser man direkt, bara att "dra stolpar").

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZixX:

Det är inte fel på kortet, utan inställningarna på kortet, enligt vad jag läst samt erfarenheter hos en polare. De som behövs i BF3 är att höja vCore volten, som ett svar ovan har beskrivit hur man gör (laddar hem MSI afterburner, sen ser man direkt, bara att "dra stolpar").

Visst är det fel på kortet (till 100%), även så om bios har fel inställningar. Dom har helt enkelt inte vridit upp spänningen i bios för att klara maximal belastning och det är ett allvarligt fel, samma sak som ett ickefungerande kort. Detta gäller inte endast BF3 utan kan visa sig i vilket spel som helst, eller folding, gpgpu, physx, whatever.

Jag skulle direkt skicka tillbaka skiten om dom inte levererar en ny bios snarast. Ändå blir det inte vad man har köpt då kortet inte klarar hastigheten för den spänning som är satt, dvs mindre överklockning tillgänglig. Man ska inte behöva något program för att öka spänningen själv, det är som att behöva putta igång en ny bil fast det finns elektronisk start.

Permalänk
Medlem

Kan annars intyga att genuine windows har med saken att göra. PMa om du tror det kan vara problemet.

Visa signatur

Dator1: Core i7 9700k | RTX 2080 | Asus z390-f | 16gb DDR4 3200 | 2 x 500gb ssd | RM 750x
Dator2: Core i7 6700k | MSI GTX1080 8gb | 2x8gb DDR4 2100mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | Fractal D R3 | 3tb samsung lagring
Dator3: Core i5 4690k | ASUS GTX1070 8gb | 2x8gb DDR3 2400mhz | 850 EVO 500gb | Corsair CS550W | mini itx node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Visst är det fel på kortet (till 100%), även så om bios har fel inställningar. Dom har helt enkelt inte vridit upp spänningen i bios för att klara maximal belastning och det är ett allvarligt fel, samma sak som ett ickefungerande kort. Detta gäller inte endast BF3 utan kan visa sig i vilket spel som helst, eller folding, gpgpu, physx, whatever.

Jag skulle direkt skicka tillbaka skiten om dom inte levererar en ny bios snarast. Ändå blir det inte vad man har köpt då kortet inte klarar hastigheten för den spänning som är satt, dvs mindre överklockning tillgänglig. Man ska inte behöva något program för att öka spänningen själv, det är som att behöva putta igång en ny bil fast det finns elektronisk start.

Visst har du rätt, men vi ser det på olika sätt (enligt mig). Jag anser inte att det är fel på kortet när det är mjukvaran det är fel på, men det kan man som sagt se på olika sätt (då mjukvaran tillhör kortet..).

Det är lätt fixat (men ska inte behövas egentligen) genom att vrida upp vCoren lite. Förstår dock inte hur tillverkarna tänker när så många har problem med det, och sen har dom inte fixat det ännu (vilket skulle gå snabbt för tillverkaren att åtgärda problemet i mjukvaran).

Men du har absolut rätt, det ska INTE behövas!

Mvh

Visa signatur

LULE HOCKEY
PC: Gigabyte G1.Sniper 2, Intel i7 2600K@4.5, Noctua NH-D14, ASUS GTX580 DirectCUII@925/1850/2100, OCZ Agility SSD + 1Tb HDD, G.Skill Sniper 8Gb 1866Mhz. Allt sitter i ett HAF X Chassi. Sennheiser PC360, Qpad 5k samt 6Gv2
Piguah @battlelog (CliQue.bf3 8v8, 5v5: Mix)

Permalänk
Medlem

Mitt problem var att luftflöde till mitt "ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB DirectCU II TOP" blev för dåligt när jag hade mitt PCI Sound Blaster kort i burken. Tyvärr när jag börja använda mitt integrerade ljudkort fick jag andra problem (hängningar/krascher) och lösning på detta är att enbart köra med ett USB headset och nu rullar BF 3 på utan problem... peppar, peppar, ta i trä.

Permalänk
Medlem

Finns ingen idag som spelat BF3 utan att spelet crashar....

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro

Permalänk

Prova ställa upp till 1100mvolt och klocka upp core till typ 1050 och minne till 2200 så ska dy se det löser sig. Kör så på mitt kort och jag har inga problem alls. Har ett asus 560ti dc2 top, har även ställt in fläktkurvan i msi afterburner så kortet ska hålla sig kallt och jag har inte fått de över 63 grader än.
Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill bara varna er för att mata på mer volt, visst det funkar som folk skriver här. Men jag hade endast höjt mitt kort från 1000mV till 1075mV och det dog en vecka senare (Gigabyte GTX 580, hade fungerat felfritt i över 1 år innan enligt tidigare ägare). Nu tror jag det var mitt nätaggregat det var fel på då det kort jag fick på garantin efteråt också dog, men vill ändå påpeka detta.

Jag har nu samma problem med mitt nya GTX 580 OC som jag fått på garantin för tredje gången och jag vågar fan inte mata på mer volt, tror inte de är så pigga på att skicka mig ett 4:e grafikkort, finns det någon alternativ lösning till detta problem?

Permalänk
Medlem

Har ett 560Ti och kör BF3 utan problem. Min kompis köpte ett annat märke och behövde höja Vcoren för att det inte skulle krasha. han lånade min installations skiva och använde MSI afterburner.
Zot78 låter som du haft otur. har överklockat och höjt volten på massor grafikort genom åren och inte haft några problem med trasiga kort. Man får ta det försiktigt bara. Det är som du säger kanske någon annan anledning till att de du hade pajade?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Okej så vad är "safe" att höja volten till då, maxvärde i afterburner? Eftersom jag kör i 1680*1050 upplösning på min skärm så klarar ett ensamt gtx 580 av spelet på ultra på vanilla banorna utan några fps drops (karkand får jag sänka till high, förutom textures som jag kör på ultra). I mitt fall kanske det är vettigare att klocka ner det till de 772mhz som är orginal istället då jag inte lär märka någon skillnad. Känner just nu inget behov av att överklocka mitt kort. Har väldigt bra med utrymme/fläktar i min låda och kortet ligger på 28 grader när jag inte spelar, ca 45-50 när jag spelar. Kan spela bf3 i typ 10 minuter innan det krashar. Blir så himla trött på detta, kanske skulle köpt ett hd 7970 istället, men nu fick jag ju mitt gtx 580 för 3200kr och då ingick ett nvidia 3d vision kit som var helt oanvänt så tyckte det var ett bra köp (har inhandlat en benq xl2420t skärm som är på gång, ska väl bli lite småroligt o testa om nvidias 3d vision 2.0 är något att ha).

Notera att jag snott tråden lite då jag inte har ett 560TI utan ett 580GTX för den som inte orkat läsa ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompalainen:

Ajdå, inte bra

Men saken är den att BF3 funkade skitbra för mig tills kortet plötsligt ballade ur. Jag är bara fundersam om det var BF3 som orsakade det hela eller om kortet i sig är uselt. Hur som helst har jag skickat tillbaka kortet till leverantören och ska få ett nytt i retur. Bör jag fråga dom om jag kan få ett Radeon-kort i samma prisklass istället?

Vad tycker ni experter?

Har precis likadan grafikkort som dig. (ifall du inte har bytt så...) Och det funkar felfritt i BF3. Har till och med överklockat kortet från 822 MHz till 930 MHz på core sen från 4008 MHz till 4200 MHz på memory clock. Fast då har jag också höjt volten till 1.075 mV. Köpte kortet i somras. Kör ungefär runt 40-60 fps på ultra och 1680x1050. Ingen MSAA igång.

Och För att svara på din fråga, så vet jag inte. HD 6950? (om du inte har skaffat ett nytt redan.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Det är inte meningen att vi ska överklocka allt vi köper grafikkort,processor,minne..osv allt det leder till att de dör i förtid men det är kanske meningen att det ska vara så,de har gjort så att i princip vem som helst kan överklocka idag asså folk pillar med volter o grejer hehe som att det är leksaker typ,synd att det ska vara så...

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Eller flasha bios i 560Ti så löser problemet.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Haft samma problem med mitt Gainward Geforce 560Ti 2 GB.
Lösningen på mitt problem med bläskårm var stänga av hårdcaruaccelerationen i Mozilla Firefox.

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.