De ouppskattade mästerverken(Spel)

Permalänk
Medlem

Förutom dom vanliga klassikerna från 90talet så är det nog dessa som jag blir mest nostalgisk över: Revenant, Silver och Commandos.

Grim Fandango, ICO och X-COM brukar ju dyka upp på rätt många greatest games of all time listor så vet inte om jag skulle kalla dom ouppskattade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siggip:

Har inte träffat någon annan som har spelat Neverhood förutom jag och polarna, men vad jag kommer ihåg så var det ett riktigt bra spel. Det är ett äventyrsspel helt gjort i lera, och musiken i det är helt underbar

http://en.wikipedia.org/wiki/Neverhood

ett underbart spel som jag fick som barn och inte klarade ut förän jag lärde mig engelska... rekommenderar alla som gillar point and click adventure spel att spela igenom the neverhood. riktigt gripande spel och underbar design!

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av anon179587:

Jet Set Radio! Kan inte förklara med ord hur grymt det spelet är.
Celshading ftw!
http://1.bp.blogspot.com/_aMUVoca4BU0/TOvQz0GwY_I/AAAAAAAACQ4...

Det DÄR spelades mycket förut! Det var bland de första spelen jag hade till Xbox.

Visa signatur

|Asus P8P67 PRO REV B3 | i5 2500K @ 3,3GHz | Noctua NH-U9B SE2 | Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB | 16 GB Corsair XMS3 | Corsair SSD Force Series 120GB | 1TB Western Digital Caviar Black | Cooler Master HAF X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scandalz:

Säger bara en sak ! Kanske inte är så unikt men har verkligen inte fått den uppmärksamhet det bör har haft genom alla dessa år !

DARK AGE OF CAMELOT

Kan inte annat än att hålla med, ett mmorpg som fängslade den skara som lira utöver något annat. WoW minns jag tog så mycket från Daoc. Dock så förstörde dom sig själva lite med expansioner tyvärr och folk lämnade pga det.

Vill minnas att det var sjukt stort i USA men i Europa var det fortfarande lite "hemligt" mmorpg. Fanns flera andra som Everquest mm som hade en större spelskara.

Dock så fylldes mängder av servrar här i Europa.

Minns guilder som denna http://www.youtube.com/watch?v=t0jk81TfLrA.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk
Medlem

Warzone 2100 tyckte jag var grymt underskattat, 3D var inte så vanligt på den tiden och man kunde bygga ihop fordon i princip hur som helst

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Och sist, ett spel som jag aldrig har lyckats klara, de gör inte spelen som det gjordes förr(som tur är):
http://www.oldgames.nu/filearchive/picarchive/secret/pc/p/pc-...

Captain Comic, måste vara ett av världens svåraste spel genom tiderna, iaf det svåraste jag spelat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomtelol:

Terminal Velocity:

http://www.youtube.com/watch?v=GLyrXTL683g

Death Rally:

http://www.youtube.com/watch?v=3zbVwjLPz1Q&feature=related

Ignition:

http://www.youtube.com/watch?v=XmFgWOP9w8w

Redline Racer:
TESTA DETTA. Sjukt kul även idag
http://www.youtube.com/watch?v=-baW0iSY8E0

EPIC!

Sen har vi ju Heretic, Hexen, Jazz Jackrabbit med mera.

Shit! Tack för att du påminde om Redline Racer! Ska jag fixa på något sätt igen, AWESOME spel när jag va liten TY!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Shit! Tack för att du påminde om Redline Racer! Ska jag fixa på något sätt igen, AWESOME spel när jag va liten TY!

RR var grymt! Tror det var ett av spelen jag fick som plåster på såren när jag lämnade in min sidewinder force feedback ratt på reparation.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Någon som kommer ihåg va spelet hette där man race'ar med radiostyrdabilar? Spelet har lätt 10år + på nacken skulle jag tro

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Skrivet av Kare:

Någon som kommer ihåg va spelet hette där man race'ar med radiostyrdabilar? Spelet har lätt 10år + på nacken skulle jag tro

Revolt ? är inte säker men har för mig detta

Permalänk

Mobile Forces - FPS/Racing. Påminner lite om Unreal Tournament/RAGE

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Några titlar som jag funderar på om de är doldisar eller om de faktiskt slog, men jag älskar.

Turrican II till Amiga;

Another World;

Och inte minst Elite II: Frontier av David Braben - Totalt geni!

Av alla gamla spel tror jag att Elite II har gett mest intryck och speltimmar. För de som vill veta hur EVE Online hade varit om det lanserades 10 år tidigare i singleplayer mode..

Tror att de var rätt så stora allihop

Turrican II är fortfarande mitt absoluta favoritspel genom tiderna.
Enkel plattformsaction, med precis rätt vapen och förmågor och lagom stort för att man ska få sitta och slita med joysticken i en hel dag. Var så många frustrerande vardagar man försökte, men aldrig hann klart innan läggdags X)

Elite II var ju så förbaskat stort och massor att göra, men jag fick det när jag var för ung, så jag fastnade aldrig i det, kommer ihåg hur de tjatade om hur enormt många världar som fick plats på en diskett X)

Skrivet av Verminator:

Är det måhända Dink Smallwood du tänker på?

Det platsar absolut i den här tråden.

Oj, vad jag och lillebror spelade genom Dink! Det första han gjorde var att döda alla grisarna eller vad man hade på sin bondgård, det var inte populärt av NPCerna X)

Fanns ju extra bana att ladda hem med ett skepp man åkte och hamnade på en ö dessutom, gjort i en level editor. Jag har nog CDn kvar hemma, måste kolla, haha.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Dark Messiah of Might & Magic
http://www.youtube.com/watch?v=ig9jXwJCLds&hd=1

Inte så jättegammalt (2006) men i det närmaste helt bortglömt verkar det som. Många som missat det helt. Hade väldigt actionfylld stridsupplevelse, och till viss del baserat på skicklighet (sikta). Påminner mycket om känslan i Mount & Blade och mästerverken Demon's Souls/Dark Souls.

Man hade ganska stort val till hur man valde att spela och möta fiender. Svärdbärsärk, magi, stealth och distans med båge (det var just detta som gjorde att jag gillade det så mycket, skön och rolig hantering av pilbåge). Det gick att använda en del objekt för att lura och döda fiender har jag för mig.

Dark messiah var sjukt roligt! Både som singleplayer och multiplayer, satt ganska många timmar i colosseum med pilbågen (började med mage men märkte att den var fruktansvärt OP = inte roligt), var inte många som kunde vinna över mig =D. Synd bara att polarna inte tyckte det var roligt... Om bara folk spelade det idag skulle jag inte tveka att lira det =(

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk

Vet inte om Diablo 2 passar riktigt in i denna tråden, men många av mina vänner har aldrig hört talas om Diablo Riktigt trevligt och mysigt spel. Spenderat många timmar på det spelet

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Vet inte om Diablo 2 passar riktigt in i denna tråden, men många av mina vänner har aldrig hört talas om Diablo Riktigt trevligt och mysigt spel. Spenderat många timmar på det spelet

Nej, Diablo 2 är ett typexempel på ett spel som ÄR ett uppskattat mästerverk, med tanke på att det är ett av världens mest sålda spel, och fortfarande finns att köpa i spelaffärerna nu 10+ år efter det släpptes X) med en 3a på gång som efterlängtas av miljoner spelare.

Bra är det däremot, jag har plöjt igenom både ettan och tvåan ett par gånger

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivaLeFrance:

Revolt ? är inte säker men har för mig detta

precis det spelet jag letade efter! Tack!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siggip:

Har inte träffat någon annan som har spelat Neverhood förutom jag och polarna, men vad jag kommer ihåg så var det ett riktigt bra spel. Det är ett äventyrsspel helt gjort i lera, och musiken i det är helt underbar

http://en.wikipedia.org/wiki/Neverhood

ååh den dära gamla godbiten. kom ihåg att jag hade den på demo och jävlar va man satt å nöta samma bana dag ut å dag in och bytte av med wolfenstein och doom

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk

Det jag tänker på är Transport Tycoon Deluxe. Idag kallat OTTD. Och även constructor.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

Det jag tänker på är Transport Tycoon Deluxe. Idag kallat OTTD. Och även constructor.

Transport Tycoon är ju knappast ett ouppskattat mästerverk, däremot ett uppmärksammat och uppskattat mästerverk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Codename Eagle, föregångaren till Battlefield.

Kan inte påminna mig om att det var så omtalat. Skum fysik och singleplayerdelen var inte mycket att hänga i julgranen. Däremot i multiplayer så sken det, förutom ganska mycket skumma nätverksproblem. Gameplayet var så absurt roligt!

När jag väl började spela detta online så var det kanske en spelarskara på max 50 individer, och i princip bara någon enstaka server som det var folk på. Vi spelade det en hel del på LAN i vår vänskapskrets.

Anledningen till att jag tycker att det platsar i den här tråden är för att det är ytterst få personer jag stött på, utanför min umgängeskrets, som känner till att detta spel ens existera(t)r.

http://www.youtube.com/watch?v=uYNbTC5EPv8

http://www.youtube.com/watch?v=LAz9-cdVEIM&feature=related

(verkar som att det också finns nån CE mod till bl.a. BF2, mer än vad jag kände till)

Håller med. Det var före sin tid med sitt öppna spelsätt och det passade väldigt bra till LAN. Jag minns att man var kunde tanka fordon när bränslet var slut, vilket var ruskigt coolt när man var i den åldern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Förutom dom vanliga klassikerna från 90talet så är det nog dessa som jag blir mest nostalgisk över: Revenant, Silver och Commandos.

Grim Fandango, ICO och X-COM brukar ju dyka upp på rätt många greatest games of all time listor så vet inte om jag skulle kalla dom ouppskattade

Att ett spel finns med på många greatest listor inebär vl inte att ett spel är uppskattat. X-com sålde ju väldigt bra dock och kan väl inte kallas oupskattat.

Min deffinition av ett ouppskattat spel är ett väldigt bra spel som sålde väldigt dåligt, och dit hör möjligtvis de andra spelen. Kan inte avgöra det sbälv eftersom jag aldrigt spelat dem

Permalänk
Medlem

Vampire the Masquerade: Bloodline
Ett av världens bästa RPGs (IMO), byggt på source motorn, har för mig det var första spelet som använde den (utanför CS:S/HL2), släpptes samma dag som Half-Life 2 vilket kanske var en miss att göra ^^
Tyvärr sålde det ganska dåligt och de som gjorde det la ner ganska kort efter, men det är trots några quest buggar en stort och väl genomarbetat spel all and all och fick ganska bra reviews, vet att de finns nu på steam och fick en liten boost efter det men ändå många som missat denna gem (Från erf. av när man nämner det för folk).

Lite allmän fakta är att det bygger på ett rollspel (papper & penna) och använder mycket av det systemet i spelet vilket ger en stadig bas, världen är oxå väl utformad pga detta och för er som är lite extra nördar kan ju tilläggas att Vampire the Masquerade rollspelet även blev en serie("The Kindred") innan Vampyrer var så inne som det är nu, ganska hyfsad sådan med tanke på när den är gjord.

Är man RPG fan och inte har spelat detta är det lätt värt en titt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Mitt strå till stacken:

Dune 2

Permalänk
Skrivet av bio2tech:

Det var ju ett underbart spel, spelade det massor. Kommer ihåg att det tog ett bra tag för min 386:a att installera spelet

Ett spel som jag fastnat för som är bortglömt tyvärr är Neocron (och Neocron 2), det går fortfarande att spela om man vill testa men det är inte så stor spelarbas tyvärr. Det kallas ibland för neocrack av de som spelar det De som spelat det en massa men mer eller mindre har slutat spela det letar efter nåt som är liknande, dock har det inte kommit nåt som är lika bra(kanske inte så objektivt men men). Problemet med spelet nu är att det finns massor med cheaters och endast nån enstaka GM som kanske kommer in ibland och kollar vad som händer.

Officiell trailer
http://www.youtube.com/watch?v=_-KKhtFv4HA

Random fan made video
http://www.youtube.com/watch?v=6tdVbg5qwm4

Är det nån mer än jag som spelat det här på swec?

Jag spelade betan på Neocron 1 men var inte beredd att spela spel med månadskostnad då. har för mig att det gick lite trögt på min dator också, eller så var det lagg av typen paketförluster och långa svarstider.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Mjo sant, spelet som startade en genré typ och aldrig får någon creds för det ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Theme hospital! sjukhus rts

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Firo & Klawd

Körde detta med en polare, helt sjukt roligt.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Skrivet av MVP:

Theme hospital! sjukhus rts

Skickades från m.sweclockers.com

Underbart spel, spelas fortfarande, dock på Playstation

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Trespasser är ett riktigt najs spel, tycker personligen att spelmekaniken fortfarande är oöverträffad vet inte hur mycket uppskattning spelet fått, men har aldrig hört någon annan prata om det

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Jag vet inte helt säkert men jag tror aldrig Dungeon Keeper 2 blev särskilt populärt och det är ett grymt spel måste jag säga

Bryter alla trender

Gillar speciellt att man kan gå in i first person i en strategispel och vara rouge gå osynlig osv

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |