Permalänk
Medlem

Problem vid installation av os på ssd

Hej!

Jag har nyligen skaffat mig en ny dator, och tänkte installera os på min ssd. Installationen fungerade felfritt och jag nådde desktopen innan datorn startar om sig. Sen vid booten letar den efter "Operating system" och finner inget, sen startas datorn om och visar moderkortsbilden, sen visar den vilka enheter den hittar och tillbaka till "Loading operating system..." Så rullar det på så...

Förtydligande, jag har bara nått desktop direkt efter installationen. Jag har provat att stänga av datorn och startat upp den igen men då rullar ovan nämna problem.

First boot är inställt på Hard Disk
Och hard disk priority ligger 1.SSD och 2. HDD

Datorn:
Processor: i5 2500K
Moderkort: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3, Socket-1155
Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
SSD: OCZ SSD Agility 3 Series 2,5" 120GB
HDD: Hitachi HDP725050GL (500 gb)
Grafikkort: Integrerat
Nättagg: 400 W

Vad är felet? Och hur återgärdar jag det?

Tack på förhand

Jag fick tips, som ni ser i de första svaren, om att installera ny firmware på ssd'n. Så då tänkte jag installera OS på min hdd för att kunna plocka hem och installera firmware. Men samma problem uppstår när jag installerar på min hdd. Den vill inte boota diskarna. Frågan är då hur jag löser detta?

Permalänk
Permalänk
Medlem

en kompis hade samma fel när jag byggde hans dator, fixade ny firmware och uppdaterade. Efter de så funkade de felfritt

Visa signatur

[ RAM 16GB Corsair DDR4 2133 ] [MOBO MSI Z170-S02 ] [CPU i7 6700K@4.8, H80i kylare ] [GPU Geforce GTX 1080 STRIX 8GB ] [PSU 700W, BeQuiet Kraft ] [ SSD 240GB Samsung 850 EVO-Series, Lagring: 3TB ] [Monitor ASUS ROG Swift PG278Q ]

Permalänk
Medlem

Skall testas. tackar.

Permalänk
Medlem

Tänkte installera OS på min hdd för att kunna plocka hem och installera firmware. Men samma problem uppstår när jag installerar på min hdd. Den vill inte boota diskarna. Frågan är då hur jag löser detta?

Permalänk
Medlem

Konstigt problem, jag antar att du har gjort om installationen flera gånger eftersom du dessutom prövat med din hdd så det är ju inte den som är problemet :S

Har du testat med olika sata-portar på moderkortet? Om det finns flera olika controllers så kan ju det kanske ligga där