Intel gör nytt rekordår – forskningsanslaget större än hela AMD:s omsättning

Permalänk
Melding Plague

Intel gör nytt rekordår – forskningsanslaget större än hela AMD:s omsättning

Trots ett bistert ekonomiskt klimat och ett synbart skifte på marknaden till mobiltelefoner och surfplattor, processorjätten Intel kan blicka tillbaka på ett nytt rekordår.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd om AMD, de verkar inte ha en chans mot Intel.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Varje gång jag ser sånt här så tänker jag "man skulle ha köpt aktier för x år sedan".

Trevligt att det går bra för dem!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Väntar fortfarande på Haswell >_<

För övrigt, stark jobbat av Intel.

Permalänk
Medlem

Intel vet vad de håller på med !

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Avstängd

Galna summor

Ska bli intressant vad Haswell kan bidra med, men när Skylake kommer då jäklar

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Någon som är sugen på flamewar?

Kul för intel, men jag hoppas AMD kan börja komma ikapp så smått snart!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Undrar vad de kommer åstadkomma med de 10 mdr $ hyperthreading till hyperthreadingen?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

undra hur amd:s utveckling kommer fortskrida.. antar de kommer satsa på budgetmarknaden och typ kontors datorer + då det givna serversidan.. fattar inte hur det gick med bulldozer ? helt ny arkitektur osv som säkert kostat 100tals miljoner att få fram och den presterar sämre än deras förra gen. att dem inte satsade på att förfina deras föregående processor :S ...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Nice work, trevligt med en massa forskning och utveckling som i slutändan leder till en massa trevligt för oss konsumenter.

Dock ska Intel ha en fet känga för att de stödjer SOPA lagen och det vore bra för konkurrensen om AMD kunde komma ikapp någorlunda.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arzei:

Varje gång jag ser sånt här så tänker jag "man skulle ha köpt aktier för x år sedan".

Just intels aktie är dock inte särskilt rolig; den går förvisso bra men det händer inte så mycket (+23% på fem år, +22% på ett år, +11% på sex månader). För till exempel apple är motsvarande siffror +383%, +23% och +14% (och för amd -65%, -24% samt -4%).

Permalänk
Medlem

Det är lite smått galet men bra för Intel.. synd att man inte köpt aktier i Intel, kanske börjar bli dags!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Undrar vad de kommer åstadkomma med de 10 mdr $ hyperthreading till hyperthreadingen?

det senaste är tri-gate på de nya processorna som kommer. Sägs att de är 1-2 år före alla andra processortillverkare med den tekniken
Så man märker att de lägger massvis med pengar på forskning

Permalänk

Återigen är framgången för Intel inte helt ärligt gjord men men. Detta bara bekräftar hur ojämn marknaden är och vissa verkar gilla att ha det såhär tydligen.....

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Återigen är framgången för Intel inte helt ärligt gjord men men. Detta bara bekräftar hur ojämn marknaden är och vissa verkar gilla att ha det såhär tydligen.....

Vissa kanske gillar att ha bra prollar till sina datorer?

Permalänk
Skrivet av eaan:

Vissa kanske gillar att ha bra prollar till sina datorer?

Varför kör du Intel då?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att de drar ifrån AMD så mycket. Men AMD börjar rulla rätt bra nu, de har riktigt bra produkter ute nu, som är ganska bra mycket bättre än intels i prisklasserna. Vi får hoppas att de får en ärlig chans att äta upp en större del av OEM-kakan.

Skrivet av Swedish Berserk:

Återigen är framgången för Intel inte helt ärligt gjord men men. Detta bara bekräftar hur ojämn marknaden är och vissa verkar gilla att ha det såhär tydligen.....

Jag är ledsen, men jantelagen gäller inte i USA. Så lägg ned martyrskapet, tack.

Permalänk
Medlem

Tänk på att Intel tillverkar SSD-diskar och mycket mer annat. Klart att dem blir större än AMD. Sjukt dålig jämförelse. Ska man enbart jämföra processorer så blir det andra resultat.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Det är tråkigt att de drar ifrån AMD så mycket. Men AMD börjar rulla rätt bra nu, de har riktigt bra produkter ute nu, som är ganska bra mycket bättre än intels i prisklasserna. Vi får hoppas att de får en ärlig chans att äta upp en större del av OEM-kakan.Jag är ledsen, men jantelagen gäller inte i USA. Så lägg ned martyrskapet, tack.

Det är snarare sanningen som många har glömt. Men det var helt okej att Intel gjorde så tydligen. Eller?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför kör du Intel då?

Va...?

(Intels processorer är bäst, rent objektivt om man kollar prestanda...?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Varför kör du Intel då?

Det enda jag försöker säga är att just NU så har intel övertaget i prestanda. Ett påstående du säkerligen inte kan neka. Finns det sedan individer som väljer att stödja AMD av principskäl så är det OK.

Däremot så kan du inte påstå att marknaden ser ut som den gör för att folk "verkar gilla att ha det såhär". Anledningen att det är såhär är för att intel i dagsläget är bättre.

Permalänk
Skrivet av Sound Shower:

Va...?

(Intels processorer är bäst, rent objektivt om man kollar prestanda...?)

Ja det är de. Men har Intel en komplett lösning? Alltså CPU+GPU som går att spela spel på tex? Svaret är Nej.

Skrivet av eaan:

Det enda jag försöker säga är att just NU så har intel övertaget i prestanda. Ett påstående du säkerligen inte kan neka. Finns det sedan individer som väljer att stödja AMD av principskäl så är det OK.

Däremot så kan du inte påstå att marknaden ser ut som den gör för att folk "verkar gilla att ha det såhär". Anledningen att det är såhär är för att intel i dagsläget är bättre.

Ja det har dom. Skulle jag köpt speldator idag hade det fått bli Intel. Jo visst är Intel bättre just nu. Tycker det bara är lustigt att många verkar accepterat vad Intel gjort tidigare i sin historia. Ska man verkligen gynna sådana företag?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är snarare sanningen som många har glömt. Men det var helt okej att Intel gjorde så tydligen. Eller?

Jag förstår inte vad det har med saken att göra. Det är historia. AMD har inte alltid försökt att lira med regelboken under uppsikt hela tiden heller. Eller?
Båda är lika goda kålsupare. Intel lyckades bättre. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Helt otroliga summor.
Lite synd bara att det krävs så enorma företag och absurda summor för att kunna konkurrera.
Om det fanns t.ex. 4 företag som gjorde x86 prollar så skulle det nog komma ut ännu bättre tekniker och annorlunda lösningar.
Det skulle säkerligen vara lite dyrare men 1000 kr till på en high-end processor tycker inte jag skulle vara nån dealbreaker.

Visa signatur

Livet är hårt men orättvist
i7 6700@4,6GHz - Asus Z170 Pro Gaming - Corsair Vengeance 3000Mhz DDR4 16GB - Radeon 290x Crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av eaan:

Det enda jag försöker säga är att just NU så har intel övertaget i prestanda. Ett påstående du säkerligen inte kan neka. Finns det sedan individer som väljer att stödja AMD av principskäl så är det OK.

Däremot så kan du inte påstå att marknaden ser ut som den gör för att folk "verkar gilla att ha det såhär". Anledningen att det är såhär är för att intel i dagsläget är bättre.

Om jag får flika in lite här;

Marknaden serut som den gör, just pga att Intel gjort ett kort o gott bättre jobb och har en bredare marknad. Det måste vara solklart för alla, fanboys, haters eller ointresserade. Att Intel gjort fula saker förr, bör heller inte vara några nyheter. Dock får man i sann amerikansk anda se det som bra strategier för att fälla krokben och sambotera för den närmaste konkurenten.

Jag stödjer mer än gärna den som ligger under i hopp om att konkurensen blir bättre och gämnare. Hoppas alltså verkligen att; amd blir bättre om dom förtjänar det, via får bättre marknadsandelar, NVIDIA får fart på sina arm-produkter osv. Allt för att gynna kreativitet och konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja det är de. Men har Intel en komplett lösning? Alltså CPU+GPU som går att spela spel på tex? Svaret är Nej.

snackade ni inte om prollar nyss? alltså cpu, känner inte så många som lirar med cpu+gpu lösning
då dessa brukar suga rätt hårt. Intel leder cpu delen stort vare sig du vill det eller inte tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wasidop:

snackade ni inte om prollar nyss? alltså cpu, känner inte så många som lirar med cpu+gpu lösning
då dessa brukar suga rätt hårt. Intel leder cpu delen stort vare sig du vill det eller inte tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur man ser det för intel säljer fler grafikkretsar än AMD också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja det är de. Men har Intel en komplett lösning? Alltså CPU+GPU som går att spela spel på tex? Svaret är Nej.

Där menar ju Intel att nästa variant av deras interna grafik ska vara duktig nog, men det beror ju lite på vad man kräver av det hela. Jag spelar Morrowind utan problem på min Atom med "kassa" GMA 945. Inte riktigt i klass med AMDs nya, nej, men det beror på var man drar gränsen. Nya Intel HD-grejset kanske duger till lite mer.

Citat:

Ja det har dom. Skulle jag köpt speldator idag hade det fått bli Intel. Jo visst är Intel bättre just nu. Tycker det bara är lustigt att många verkar accepterat vad Intel gjort tidigare i sin historia. Ska man verkligen gynna sådana företag?

Jag vet inte exakt vad du syftar på nu men min erfarenhet av de båda jättarna (även om AMD mer tar rollen som David storleksmässigt nu) så är det att Intel erkänner och står för sina fel mer än AMD gör, dvs inte försöker vilseleda. Nu är det kanske inte ett helt rättvist exempel men kolla in BD-kampanjen och vad det slutligen blev av den, inte helt ok.
Min pappa arbetade lite mot AMD på 90-talet och de upptäckte ett räknefel i processorn som AMD vägrade erkänna. Det försvann i någon senare revision men AMD gick aldrig ut med det. Intel var istället väldigt ärliga med sin felräknande Pentium (kanske tvunget, men iaf)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

... Jag vet inte exakt vad du syftar på nu men min erfarenhet av de båda jättarna (även om AMD mer tar rollen som David storleksmässigt nu) så är det att Intel erkänner och står för sina fel mer än AMD gör, dvs inte försöker vilseleda. Nu är det kanske inte ett helt rättvist exempel men kolla in BD-kampanjen och vad det slutligen blev av den, inte helt ok.
Min pappa arbetade lite mot AMD på 90-talet och de upptäckte ett räknefel i processorn som AMD vägrade erkänna. Det försvann i någon senare revision men AMD gick aldrig ut med det. Intel var istället väldigt ärliga med sin felräknande Pentium (kanske tvunget, men iaf)

Att din fars erfarenheter väger tungt för dig är inte ovanligt när det kommer till frågor som dessa(här anser jag att man strikt bör titta på helheten även om känslomässiga band kan betyda ack så mycket, till sin far, till ett varumärke etc), men jag vill gärna upplysa om visserligen förenklade men ack så viktiga sammanfattningar på wikipedia, speciellt för läsare som är lite yngre;

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel#Anti-competitive_allegations

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_v._Intel

"This is not the first time AMD has accused Intel Corp. of abusing their power as the leading manufacturer for x86 processors. In 1991, AMD filed an antitrust lawsuit against Intel claiming that they were trying to secure and maintain a monopoly, and one year later, a court ruled against Intel, awarding AMD US$10 million "plus a royalty-free license to any Intel patents used in AMD's own 386-style processor"." (http://news.cnet.com/Intel-and-AMD-A-long-history-in-court/2100-1014_3-5767146.html?tag=nw.20)

Monopol är aldrig bra och det är kapitalismens stora utmaning att alla idealistiskt bör konkurrera utan priskarteller(heh) och ära kontrakt aka due diligence(se exempelvis bankerna vi har nuförtiden, så stora att de inte tillåts gå under även om de skött sina affärer på ett vidrigt vis, då de är systemhotande för nationalstater i den globala ekonomin). Affärer är alltid ett "spel" där alla aktörer för eller senare kommer försöka skaffa sig fördelar utöver en överlägsen/underlägsen produkt, på gott och ont.

I en bransch som Sweclockers verkar i blir det så otroligt viktigt att man försöker i så stor utsträckning som möjligt att värdera och testa produkter objektivt och rättvist. Lita aldrig på en marknadsförare(deras primära fel är att de indirekt alltid måste vara lojala mot sitt företag), gör din research innan ett köp och ta ett autonomt beslut. Så slipper du känna irritation efter ett köp (som möjligen de flesta av oss gjort någon gång).

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Undrar vad de kommer åstadkomma med de 10 mdr $ hyperthreading till hyperthreadingen?

Lite apropå så har jag undrat ett tag; kommer vi få se fler än två trådar per kärna från Intel inom dom närmsta åren?

Någon som hört ngt?