Permalänk
Medlem

D90 eller d5100?

Själv har jag en d7000 men tjejen vågar inte peta på den så hon kutar runt och leker proffsfotograf med en 5 år gammal Canon Ixus... och nu är jag trött på det.

Så jag började glo på blocket och D90 ligger på samma prisnivå som D5100, o ja vi håller oss till Nikon.

Vilken skulle ni ge till tjejen?

Tror inte hon bryr sig om live-view eller en vinklad skärm.
Storlek eller tyngd är inte speciellt viktigt heller.

Mångsidighet och bra bilder är väl det hon helst vill ha.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga d5100 därför att den har nyare teknik i sig och det är en bra första systemkamera. Den har lite mer möjligheter än en nybörjarkamera om man kan lite om kameror redan. D90 börjar bli gammal... Jag har själv en d5000 som jag är nöjd med

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga d5100 om hon inte känner att hon måste ha det mer avancerade gränsnittet hos en d90.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Jag har en D90 och är super nöjd! Men om jag inte har helt fel för mig klara både d3100 och d5100 högre ISO tal mycket bättre än vad D90 gör, vilket inte förvånar mig alls eftersom allt över Iso 600 blir helt enkelt för brusigt på D90. Iaf enligt min smak.

Men kan mycket väl ha fel, det har jag haft förr.

Permalänk
Avstängd

D5100

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk

Om hon vill ha koll på bländartal, slutartid, och isotal och liknande skulle jag rekommendera d90 helt klart iom att den har den extra displayen ovanpå. Jag har själv en d90 och är supernöjd med användbarheten jämfört med d40'n jag hade innan som saknade den displayen. D90'n är nog sjukt prisvärd idag och jag håller inte alls med om att alla isovärden över 600 är brusiga.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt hundra insatt i hur D5100 presterar, jag kan ju läsa specifikationerna till den, men vet inte hur bilderna blir. Men jag skulle säga D90, det är en lite mer avancerad kamera, lite mer att sätta sig in i och en kamera att växa med. En sak som för mig verkligen fäller avgörandet är att D90 har inbyggd fokus motor så man kan använda nikons D objektiv vilka börjar bli billigare begagnade nu när många objektiv blivit uppdaterade till G. Så jag skulle gå på D90 alla dagar i veckan även om den är lite äldre men den är nog ändå MÅNGA gånger bättre än hennes Ixus.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

D90 är "mer kamera". Den går att konfigurera mer och är mer snabbjobbad tack vare fler snabbknappar och dubbla inmatningshjul osv. Den kan åxå använda fler objektiv med fungerande AF då den har egen inbyggd AF-motor (med D5100 måste objektivet ha egen motor). D90 har åxå betydligt bättre sökare.
D5100 har fördelen att ha bättre filmfunktion och så har den aningen bättre bildkvalitet (ungefär ett halft exponeringssteg lägre brus).
Om hon kommer använda manuella inställninar och själv ta kontrollen över fotandet skulle jag säga att D90:n är ett bättre val då den är enklare/smidigare att jobba med, samt att sökarbilden är både större och ljusare.

Permalänk
Medlem

För endast foto så är ju D90 det självklara valet av de två kamerorna. Nog för att D5100 är nyare men den är inte bättre.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

När jag valde min första så stod valet mellan D90 och D3100, jag valde D3100 och nu i efterhand så hade jag valt en D90 utan att tveka.
Fördelarna med D90 har redan nämnts i tråden (inbyggd AF-motor, bättre sökare) och objektiv antar jag att du själv redan har en samling eftersom det måste vara Nikon, då kanske den inbyggda motorn på D90n kommer till användning?
Sedan så hänger det på om hon tänker filma eller ej.

Visa signatur

Asus P8P67 DELUXE REV B3 | G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz
Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB
Corsair Obsidian 650D Svart | Corsair Cooling Hydro H100
MSI GeForce GTX 560 Ti 1024MB OC TWIN FROZR II | Corsair HX 750W 80+

Permalänk
Rekordmedlem

D90 alla dagar !! Är det foto man ska ha den till är den bättre på allt, och videodelen är ändå så dålig i 5100 att den går bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får väl lägga ett gott ord för d90 jag med... Sitter du dessutom på objektiv som saknar AF-motor så blir ju valet ännu enklare...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Helt klart D90!

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

D90 helt klart. Som tidigare sagts: bättre sökare, inbyggd AF motor & reglage som ger snabbare inställningsmöjligheter. D5100 må ha aningen bättre ISO prestanda och är ju en aning nyare. Men om det är proffsfotograf hon vill leka så är D90:an en roligare leksak

Visa signatur

*.*

Permalänk

Faktum är att jag också funderade på D90 när jag köpte min D5100. En D90 hade även blivit marginellt billigare, men mer eller mindre samma pris där jag kollade.

Framförallt bättre dynamik, ljuskänslighet samt lägre vikt avgjorde för mig (helt enkelt bättre kvalitet på sensor elektroniken).

Autofokus i kamera, är ju frågan om man behöver det bara? Själv har jag inte "gamla objektiv" så det är inget problem.

Skrivet av Gompen:

När jag valde min första så stod valet mellan D90 och D3100, jag valde D3100 och nu i efterhand så hade jag valt en D90 utan att tveka.

Jag skulle också valt D90 framför D3100, det är viss skillnad mellan D3100 och D5100 för att hålla isär diskussionerna.

Enligt den utvärderingen jag själv gjorde innan jag köpte min rankade jag mina "alternativ" såhär rent tekniskt (av någon anledningen tittade jag mest på Nikon, men 550d och 600d ska vi inte också någonstans i mitten i den rankingen

D3100 < D90 < D5100 < D7000

Mitt slutval avgjordes också av vilka kit till vilka priser som fanns på lager. Hade D5100 inte funnits på lager hade jag mycket väl kunna ta någon av de andra.

Permalänk
Medlem

Jag tackar folket, blir nog en D90 till tanten.
Jag väljer den pga AF motorn då jag har ett par sådana objektiv hemma och att den som ni säger är mer kamera som hon kan växa i.

Hon lär bli nöjd vilket som

Sen visst att Sony, Canon osv har fina kameror är inte att bortse ifrån men jag har 6 objektiv till min Nikon, och dom bör tanten ha tillgång till. Helt enkelt en pengafråga.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

ja det är nog trevligt med lite utmaning i att man tex inte kan hela kameran direkt. då tar det längre tid att växa ur den än med tex 5100an..D90n är allt annat än en dålig kamera än i dag fast den "är gammal" som vissa vill kalla den..D5100/D7000 är nyare men inte så häppnadsväckande bättre.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av folkeryd:

Jag väljer den pga AF motorn då jag har ett par sådana objektiv hemma och att den som ni säger är mer kamera som hon kan växa i.

Isåfall var valet mer givet! Jag hade också valt den om jag hade haft objektiv utan inbyggd AF jag ville använda.

Permalänk
Skrivet av Andyah:

ja det är nog trevligt med lite utmaning i att man tex inte kan hela kameran direkt. då tar det längre tid att växa ur den än med tex 5100an..D90n är allt annat än en dålig kamera än i dag fast den "är gammal" som vissa vill kalla den..D5100/D7000 är nyare men inte så häppnadsväckande bättre.

troll troll

D7000 vs D90 ? skojar du eller? ingen större skillnad? ... beror kanske på vad man gör ...

troll end troll end

har lekt både med d90 och d7000 båda är väldigt fina kameror. har man pengarna ska man självklart välja D7000 utan tvekan!

har själv en D5100 och är väldigt nöjd fakitskt. tar både bilder och gör lite "streetvidz" i HD tycker funktionerna för både bild och video redigering fungerar super. gillar effekterna som finns för videoredigering direkt i kameran. men som sgat ja köpte den just för att jag vile ha cmbinationen. sen så har jag använtD90 en hel del och jag får mycket mycket bättre bilder med d5100 än vad jag får med d90 i mörker. tack vare det bredare iso omfånget.

ialalfall. vilken som e super! D7000 e riktigt riktigt häftig om man vill jobba med stora bilder och t.ex. trycka ut som tavlor osv ... d90 duger den va bäst i test när den kom den e fortfarande super.

men d5100 e riktigt sexig m man vill ha lite filmfunktioner . den som gnällde ovan vet bara inte hur man använder den...

för övrigt. kamrean som gett mig bästa bilden ever e fan nikon d40 .... så man ska inte underskatta dom lite billigare och enklare kamerorna heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

troll troll

D7000 vs D90 ? skojar du eller? ingen större skillnad? ... beror kanske på vad man gör ...

Lär dig att inte vara sån fjortis att använda "troll" så fort du inte fattar nått..

ja det är generellt inte såå stor skillnad i bildkvalitet mellan d90n och d7000...kolla mellan D80 och D90 DÄR har du skillnad då D90n kom med en helt ny sensor( elr rättare sagt D300an gjorde det, det vart som en milstolpe i digitalkamera världen.) ja D7000 är bättre men inte såå stort som du vill få det till. Det är inget HÄPNADSVECKANDE över D7000...inte nått nyskapande elr vad man nu vill använda.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr6boogey:

troll troll

D7000 vs D90 ? skojar du eller? ingen större skillnad? ... beror kanske på vad man gör ...

Ser man till bildkvalitet är det inte nån jätteskillnad. D7000 har ett halvt stegs bättre brusprestanda och några pixlar till som man kan nyttja under gynsamma föhållanden.
Sedan finns det ju andra större skillnader, som tex autofokusen där D90 är klart "efter". D7000 är en bättre kamera, helt klart, men det är på andra områden är just bildkvalitet som den "skiner". Vad gäller bildkvalitet är skillnaden inte så förtvivlat stor, eftersom D90 fortsatt är en mycket bra kamera, även med dagens mått mätt.

Permalänk

Lätt att jämföra själv på denna utmärkta site:

Se
D90 @ ISO6400 - http://www.imaging-resource.com/PRODS/D90/FULLRES/D90INBI6400...
vs
D7000 @ ISO6400 - http://www.imaging-resource.com/PRODS/D7000/FULLRES/D7000INBI...

Som referens, se D7000 @ ISO100 http://www.imaging-resource.com/PRODS/D7000/FULLRES/D7000INBI...

Ingen gigantisk skillnad, håller med. Men signifikant, se framförallt skillnad i färgdjup också i de brusiga områdena.
Nedra högra hörnet, D90 har tappat en del klart märkbart färgdjup jämfört med D7000. Den gula tonen i D90 är nästan helt borta. Rostfärgen i borde likaså.

Sen vid lägre ISO verkar skillanden mer försumbar (dvs man ser knappt skillnad), vilket man också kan se av övriga bilder på samma site.

Permalänk

Hej!
Jag skulle välja D90 vet ej varför kanske är för att den "liknar" min?
Olympus E3 annars skulle jag välja en Olympus innan Nikon exempel E3: Den är vatten tät upp till + 60 och minus kommer jag inte ihåg jag har faktiskt testat min waterproof fota snö och hrrm ramlade tjoof da det så flög den i väg hel och fin var den när jag hämtade den

Mvh!

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk

Ju mer jag använt kamera så ju mer uppskattar jag faktiskt filmfunktionen i D5100 enormt, även om det inte vara en faktor när jag tog beslutet.

Jag har förvisso en dedikerad fullHD videokamera med mycket bättre zoom och autofokus funktioner för film, som jag använder om jag medvetet går ut för att få video material som ska bli en film...

...men det är oerhört värdefullt att man har möjligheten att ta korta men ändå högkvalitativa filmsekvenser i full HD om man snubblar på något när man är ute och fotar. Min förra kamera kunde givetvis också filma, men kvaliteten var definitivt inte tillräckligt bra. De senaste tiden har jag enbart kört fullHD produktioner som jag kör på blu-ray spelare. Rent kvalitetsmässigt (färg/ljus) om man bortser från problem med zoom och autofokus så verkar rent sponant D5100 vara tom bättre än videokameran, så kvaliteten på småklippen blir helt klart tillräckligt bra för att blandas och klippas ihop med råmaterial från riktiga videokameran.

Jag blir mer och mer nöjd med att jag valde D5100, och inte D90 eller D3100 som var mina andra alternativ (D7000 var ingen alternativt för jag tyckte det var väl saftigt som instegskamera för min del).

Permalänk
Medlem

Skulle valt D300s framför de båda. Den kostar även lika mycket, till och med mindre ibland. Kanske för den är mindre känd?
http://www.tradera.com/nikon-d300s-med-tillbehor-och-objektiv... (avslutad men du får ett hum om priset).

Orkar inte dra fördelarna men någon annan lär väl det... Enda nackdelen är väl om hon har extremt små händer eller om hon inte orkar hålla en sån "tung" kamera.

Permalänk
Medlem

Jag har en D90 och jag är väldigt nöjd med den!
angående ISO-prestanda så kan jag säga att jag väldigt sällan går över 600, oftast håller jag mig runt 200, är inte ljuset tillräckligt så fungerar det oftast ypperligt med stativ eller blixt!
De enda anledningen jag ser att välja D5100 är den bättre filmfunktionen.

Visa signatur
Permalänk

Intressant. Kanske beror på hur man fotar, för att tala för mig själv, så hamnar jag väldigt OFTA på ISO6400, eftersom jag ofta knäpper i svagt ljus, mest för jag tycker den typen av foto är rolig, just att fånga stämningen.

När jag kör P-läget har jag det instället på max. ISO6400 och längsta slutare 1/15 och det har jag som en sorts "auto läge" för handhållen foto om man inte hinner tänka. I svagt ljus hamnar jag då oftast på 1/15 samt de högre ISO värdena. Och alla bilder blir skarpa. Det går att gå ned längre i slutartid med tanke på VR men då ökar frekvensen av kameraskak Men med 1/15 och VR kan jag zooma ut till 105 och ändå med god marginal undvika skakningsoskärpa såvida man står still och håller kameran ordentligt.

Men visst knäpper man i dagsljus är den detaljen obetydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Intressant. Kanske beror på hur man fotar, för att tala för mig själv, så hamnar jag väldigt OFTA på ISO6400, eftersom jag ofta knäpper i svagt ljus, mest för jag tycker den typen av foto är rolig, just att fånga stämningen.

Visst är det olika. Jag fotar åxå ofta i svagt ljus och för det mesta finns det ingen bildstabilisering i världen som skulle räcka till då det ofta handlar om slutartider på 5s till flera minuter (och även i dagsljus handlar det ibland om så långa tider). Även om jag skulle gå upp på ISO6400 (vilket jag helst inte gör då det tar bort lite VÄL mycket detaljer ur bilden för den typ av foto jag oftast gör) så skulle det bli rätt kämpigt i många fall. På ISO6400 skulle 5s bli 1/6 istället och det är gränsfall för handhållet även med stabilisering, om man inte ligger på ganska vidvinkligt, fast supervidvinklar finns inte att tillgå med stabilisering, om man använder Nikon (eller Canon) som system.
Sen hjälper ju inte VR om motivet självt rör sig. Det kan ibland hända att jag går upp i ISO-tal just pga att motivet rör sig. I bilden nedan (som är tagen på ISO1600) hade vågorna blivit alldeles för utsmetade på ISO200 (som jag normalt kör). Jag hade kunnat öppna upp bländaren lite mer, men då hade jag fått kompromissa med skärpedjupet (vilket jag redan hade gjort genom att öppna upp till f/5.6)
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/hono06.jpg

Så visst är det olika.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Visst är det olika. Jag fotar åxå ofta i svagt ljus och för det mesta finns det ingen bildstabilisering i världen som skulle räcka till då det ofta handlar om slutartider på 5s till flera minuter (och även i dagsljus handlar det ibland om så långa tider). Även om jag skulle gå upp på ISO6400 (vilket jag helst inte gör då det tar bort lite VÄL mycket detaljer ur bilden för den typ av foto jag oftast gör) så skulle det bli rätt kämpigt i många fall. På ISO6400 skulle 5s bli 1/6 istället och det är gränsfall för handhållet även med stabilisering, om man inte ligger på ganska vidvinkligt, fast supervidvinklar finns inte att tillgå med stabilisering, om man använder Nikon (eller Canon) som system.
Sen hjälper ju inte VR om motivet självt rör sig. Det kan ibland hända att jag går upp i ISO-tal just pga att motivet rör sig. I bilden nedan (som är tagen på ISO1600) hade vågorna blivit alldeles för utsmetade på ISO200 (som jag normalt kör). Jag hade kunnat öppna upp bländaren lite mer, men då hade jag fått kompromissa med skärpedjupet (vilket jag redan hade gjort genom att öppna upp till f/5.6)
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/hono06.jpg

Så visst är det olika.

Det är sant att för riktigt mörkerbilder finns ingen annan genväg än stativ. Jag har ju ett stativ också, då blir det ju oftast extremt bra! Men det blev bra även med min gamla kamera, eftersom det är enkelt att bara öka på exponeringstiden. Men det är inte så kul att släpa på stativ. Det tar jag bara med om jag är målmedveten och åker iväg för att specifkt ta ett visst motiv.

Men i de flesta fall orkar jag inte släpa mig med stativ, och då blir det i praktiken handhållna bilder. Det som jag tycker är väldigt roligt med denna kamera jämfört med gamla kompaktkameran, är att man faktiskt KAN ta handhållna bilder i dåligt ljus och ändå få HYFSAD kvalitet på bilderna (med stativ blir det givetvis hundra gånger bättre), men med min gamla kompaktkamera var det inte någon större mening att ens försöka knäppa i mörker för det blir så otroligen brusigt. Och kör man så så hamnar man ofta hela tiden på kamerans gräns.

Du har tagit många riktigt snygga bilder ser jag med stativ! Speciellt där du haft ND filter och långexponering. Det blev jag lite inspirerad av själv, men jag har idag inget ND filter, även om det är lite jobbigt att hålla på med till vardags.

Istället för en massa fasta gråfilter, ser jag att det finns en massa ND fader filter för mellan 1000-2000 kr, tex Light Craft Workshop Filter ND variabelt ND4-ND400. Hur är kvaliteten på dessa jämfört med fasta?

Och B+W, betyder det att det filtrerar bort alla färger?

Permalänk
Medlem

Nu glider vi ifrån ämnet lite, fast jag tycker att det ursprungliga ämnet redan avhandlats ganska bra så jag svarar ändå...

B+W är namnet på en filtertillverkare.
Jo, det finns så kallade variabla ND-filter. Dessa är, i praktiken, två polariseringsfilter som man satt efter varandra. Smidigt att bara ha ett filter, såklart och om man filmar är det smidigt att kunna ställa styrkan steglöst, men (och det finns alltid ett men de ger sämre bildkvalitet än ett "vanligt" ND-filter. Det ger en större påverkan vad gäller upplösning/detaljrikedom i bilden. Det är fortfarande tillräckligt bra för de flesta applikationer, men man ska vara medveten om det (och själv skulle jag inte känna mig tillfreds med att veta detta).
Därtill så kan man, vid de lite starkare styrkorna, få färgskiftningar. Som om inte det vore nog så är de inte riktigt vad de utger sig för att vara. Det kan stå att det är 2 till 8 steg, tex, men vid användning av kortare brännvidder så kommer man att få ett korsmönster i bilden om man ställe in för hög styrka. Använder man vidvinkel är det kanske inte möjligt att ställa det starkare än 4 steg, tex, pga detta.
Sen behöver man ju inte MASSA fasta filter. Man klarar sig bra med 2 eller 3 eller ibland bara 1, beroende på hur man fotar. Jag har ett på 3 steg (funkar fint för tex vattenfall dagtid om det inte lyser stark sol rakt på, samt för "lite längre" exponeringar under blå timmen tex) och ett på 10 steg som jag använder medan solen fortfarande är uppe för långa tider (när den gått ner blir exponeringarna hiskeligt långa och det är svårt att beräkna exponeringstiden eftersom det mörkare så fort att ljuset förändras ganska kraftigt under själva exponeringen).
Detta klarar jag mig bra på, men känner ibland att jag skulle vilja ha ett som ligger mitt emellan åxå, på tex 6 steg.