Permalänk
Medlem

Räcker 500W för CF av 5770?

Hej!

Ni läste precis rätt i rubriken? Tror ni att det kommer bli "bra" att köra två xfx radeon hd 5770 i CrossFire? Någon annan komponenet som inte pallar?

Danke

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem

Ja, jag sitter nu och lirar på 2st 5770.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Ja, jag sitter nu och lirar på 2st 5770.

Ok! Känner du att det var värt att köpa ett till? BLir det "stor" effektskillnad?

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem

Jag kör på 2 st 5770 på 550 W. Överklockade också dessutom plus en överklockad i5 750 på 3.8 Ghz. Inga som helst problem.

Så visst bör det duga med 500 W. Men skulle bli förvånad om det inte gick.

Permalänk

Själv fick jag höra på inet att 650 knappt skulle räcka :[

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Skulle du ha råd så köp ett bättre kort då 5770 är rätt gammalt nu :\ Dock vet jag ju inte hur billigt du kan få ett 5770 nu men jag skulle inte lägga mkt pengar på ett 5770 :S

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Själv fick jag höra på inet att 650 knappt skulle räcka :[

Va, kan man ta det seriöst :P? Nja, de kanske vill ha lite extra marginal. Behövs vetifan, kanske om man vill uppgradera till något bättre senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Själv fick jag höra på inet att 650 knappt skulle räcka :[

Det är för att från skriva sig ansvaret.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Ja vafan HD5770 har ju typ en TDP på 100watt om ens det alltså inte långt ifrån att extern strömförsörjning inte behövs.
Enligt Sweclockers testdator så drog två sådana runt 300watt CF och då har dom inte ens räknat bort förlusten i nätdelen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ja vafan HD5770 har ju typ en TDP på 100watt om ens det alltså inte långt ifrån att extern strömförsörjning inte behövs.
Enligt Sweclockers testdator så drog två sådana runt 300watt CF och då har dom inte ens räknat bort förlusten i nätdelen!

Ok! Kan jag få läsa det testet? Inte för att jag inte litar/tror dig, tan för det är intressant, kanske man ser vad 1 drar också!

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem

Jag kör 3st 5770 på 650W.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Klart detk kommer fungera med 500W ett sånt kort drar ca 100W var så det kommer itne bli några problem!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Kommer fungera fint:). Strömförbrukningen på mitt nättagg låg på 300-400 watt när jag körde cf med 5770.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Ok! Kan jag få läsa det testet? Inte för att jag inte litar/tror dig, tan för det är intressant, kanske man ser vad 1 drar också!

Jag är den sista som skulle sitta och ljuga om sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ja vafan HD5770 har ju typ en TDP på 100watt om ens det alltså inte långt ifrån att extern strömförsörjning inte behövs.
Enligt Sweclockers testdator så drog två sådana runt 300watt CF och då har dom inte ens räknat bort förlusten i nätdelen!

Om man har ett 500W agg får man ut 500W men om agget t ex har 80% verkningsgrad så drar det 500x1.2 från väggen

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Kommer gå perfekt, inget att oroa sig över Skulle nog säkert fungera till och med på 450 W om inte lite lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Om man har ett 500W agg får man ut 500W men om agget t ex har 80% verkningsgrad så drar det 500x1.2 från väggen

Tror inte ni behöver försöka lära fesen så mycket om nätagg grabbar, han är väl en av en handfull som kan mest om detta på sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Om man har ett 500W agg får man ut 500W men om agget t ex har 80% verkningsgrad så drar det 500x1.2 från väggen

Det är korrekt men då måste man mäta inne i datorn alla olika linor på nätdelen, enklaste sättet är att mäta från väggen och då får man räkna watten x 0.8. Man behöver inte mätare heller utan det räcker med att kolla test på Sweclockers tex sen jämföra riggen med sin egen för att få ett ungefärligt värde.
Sen ska det sägas att siffran inte blir korrekt (fast åt det bra hållet. då heller för 80+ testade nätdelar presterar alltid lite bättre i vårt starka elnät.

Skrivet av kerbo:

Tror inte ni behöver försöka lära fesen så mycket om nätagg grabbar, han är väl en av en handfull som kan mest om detta på sweclockers.

Är en gammal räv men på senare tid har det blivit väldigt lite aktivitet på forumet även kolla reviews på andra sidor men det brukar i och för sig vara riktigt dött kring jul/nyår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Är en gammal räv men på senare tid har det blivit väldigt lite aktivitet på forumet även kolla reviews på andra sidor men det brukar i och för sig vara riktigt dött kring jul/nyår.

Ja du har inte missat så mycket här på forumen i vilket fall! Är väl mest frågor om BF3 numera tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Om man har ett 500W agg får man ut 500W men om agget t ex har 80% verkningsgrad så drar det 500x1.2 från väggen

Skrivet av fesen:

Det är korrekt

Nje... 500 * 1.25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Ja du har inte missat så mycket här på forumen i vilket fall! Är väl mest frågor om BF3 numera tycker jag.

Ja jag har varit inne och kollat snabbt ibland men det har aldrig varit något intressant. Många har väll lärt sig att räkna själva på vad dom behöver så slipper andra sitta och förklara

Skrivet av SayZk:

Nje... 500 * 1.25

Jajajajajaja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Jajajajajaja

Ni missade ju 4%, kan ju lika väl säga att ett aggregat bara behöver 76+ då xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Nje... 500 * 1.25

Ja räknar på det hållet är det bra med kunskaper i momsräkning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Ni missade ju 4%, kan ju lika väl säga att ett aggregat bara behöver 76+ då xD

Aa men det är fel mätmetod eller onödigt avancerat när det är enklare och billigare att mäta i väggen, sen är inte mätarna framförallt inte dom billigare helt korrekta heller utan det kan diffa upp emot +-5% (en bra ligger nog runt +-3% eller bättre men kostar också tusentals kronor)

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Nje... 500 * 1.25

...eller 500/0.8 för den delen (är ju lite lättare att härleda).

dock mäter ju Sweclockers som sagt vid väggen, så för att få fram vad komponenterna drar från nätaggregatets sekundärsida, så blir det till att multiplicera med verkningsgraden (runt 0.9 i när det gäller Swecklockers aggregat, även om jag vill minnas att det i området runt 315W snarare ligger runt 87% dvs multiplicera med 0.87).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

...eller 500/0.8 för den delen (är ju lite lättare att härleda).

dock mäter ju Sweclockers som sagt vid väggen, så för att få fram vad komponenterna drar från nätaggregatets sekundärsida, så blir det till att multiplicera med verkningsgraden (runt 0.9 i när det gäller Swecklockers aggregat, även om jag vill minnas att det i området runt 315W snarare ligger runt 87% dvs multiplicera med 0.87).

Vi disskuterade total strömförbrukning i relation till komponenternas förbrukning. Eftersom energi inte magiskt tillförs så föreslår jag att den totala strömförbrukningen är högre än komponenternas strömförbrukning, multiplicera alltaså inte mer ett tal < 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

"Du verkar kunna mycket du"

Vad händer om MOT ALL förmodan nätagget inte pallar dra runt dessa två? Kommer dra på en ny processorkylrea (Noctua NH-U9B) som kanske drar mycket?

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Vad händer om MOT ALL förmodan nätagget inte pallar dra runt dessa två? Kommer dra på en ny processorkylrea (Noctua NH-U9B) som kanske drar mycket?

Nätagget kan stänga av sig, datorn blir instabil när man pressar nätdelen men du har ett nätagg som levererar 500watt och det ska inte vara några problem.
En fläkt drar några watt så processorkylar bytet ska inte göra någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Vad händer om MOT ALL förmodan nätagget inte pallar dra runt dessa två? Kommer dra på en ny processorkylrea (Noctua NH-U9B) som kanske drar mycket?

Är det ett kvalitetsnätagg så kommer det klara det utan några som helst problem. Skulle det nu inträffa att det ändå inte gick (osannolikare än att antipiratbyrån skulle erbjuda skadestånd att alla de trakasserat) så finns det gott om skyddsmekanismer som stänger ned nätagget och komponenterna kommer inte ta skada.

Processorkylaren drar inte alls särskilt mycket, fränsen drar ingenting och fläkten drar förmodligen inte mer än 1 W, undervoltad ännu mindre!

Du har fått flera goda råd redan i tråden och behöver inte vara rädd för att det inte räcker, ett kvalitetsnätagg klarar att leverera sin effekt och HD5770 i crossfire drar inte särskilt mycket så du kommer ha en god marginal.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Vi disskuterade total strömförbrukning i relation till komponenternas förbrukning. Eftersom energi inte magiskt tillförs så föreslår jag att den totala strömförbrukningen är högre än komponenternas strömförbrukning, multiplicera alltaså inte mer ett tal < 1

Jepp, och därför dividerar jag med 0.8 i mitt exempel, för att sedan berätta att om man vill ha reda på vad komponenterna drar om man vet vad systemet drar vid vägg (som det anges i Sweclockers recensioner) får man multiplicera med 0,8 (om nu verkningsgraden är 80%). Detta skulle du märkt om du faktiskt läst mitt inlägg och inte enbart koncentrerat dig på att vara lite smådryg.^^

Visa signatur

~Pelle~