Netbook-datorer utrotningshotade – Intel Atom säljer sämre än någonsin

Permalänk
Melding Plague

Netbook-datorer utrotningshotade – Intel Atom säljer sämre än någonsin

I ett hav av surfplattor och billiga bärbara datorer av traditionellt snitt väljer allt färre att införskaffa en netbook, det framgår av Intels senaste kvartalsrapport.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var väl väldigt väntat ändå.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker detta är bra? Har aldrig gillat och använda dessa mini sakerna..

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Morsan har en netbook, klarar knappt av att surfa.

Permalänk
Medlem

Priset gick upp när dom la på Windows på maskinerna och prestandan blev lidande... Mao den totala motsatsen till win-win.

Ner med priset och på Linux så har ni era kunder igen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hade de varit mer stabila och kanske något snabbare så att det inte behöver ta några minuter för en webbläsare att starta och ladda sidor så hade det varit nice.

Dock tror jag att när tablet-hysterin drog igång så dog netbook-konceptet rätt kraftigt.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

känns som att netbooks är påväg att försvinna helt! tror att format som asus transformer kommer att ta över den marknaden helt!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kan vara svårt att sälja något som inte klarar av att göra något

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Detta var ju ganska väntat, de har ingen prestanda, ingen upplösning som är att tala om och klarar knappt av de mest vardagliga uppgifterna. Min syster köpte en för 2 år sen eller så, atom på 1.6 med 1gb ram och 250gb hårddisk tror jag det var. Uppgraderade till 2gb ram men blev väldigt lite skillnad. Klarar knappt av firefox med 2 - 3 tabs, spotify och skype (chat, inte samtal) utan att sega ner totalt.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Dessa små datorer är så fruktansvärt sega, inte så konstigt att folk väljer bort dem. Har en tjejkompis med en atom-laptop, knappt surfbart tbh.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Priset gick upp när dom la på Windows på maskinerna och prestandan blev lidande... Mao den totala motsatsen till win-win.

Ner med priset och på Linux så har ni era kunder igen.

Kunderna var ju inte nöjda med Linux heller så spelar ju ingen roll..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Netbooks skulle behöva ha någonting motsvarande android för att klara sig. Windows/Ubuntu etc var helt enkelt för tungt i originalutförande för att det skulle funka. Synd för att jag gillar konceptet med att ha en liten extremt billig dator för att göra den de där små sakerna när man är i skolan eller någon annanstans.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Netbooks kan jag leva utan, däremot gillar jag de atombestyckade htpc:s som finns.

Permalänk

Hade de utvecklats lite så hade de kanske varit intressanta . Nu är väl nästan mobilerna snabbare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Netbooks skulle behöva ha någonting motsvarande android för att klara sig. Windows/Ubuntu etc var helt enkelt för tungt i originalutförande för att det skulle funka. Synd för att jag gillar konceptet med att ha en liten extremt billig dator för att göra den de där små sakerna när man är i skolan eller någon annanstans.

Det du pratar omär en transformer prime eller godtycklig annan surfplatta med ett tangentbord.

Visa signatur

En potatis

Permalänk

Nemas problemas, installerade Win7 ultimate i min och 2GB ram så prestandan är det inga problem med, men viss, segt som skit med XP och alla program som var förinstallerat i den.

Pluggar in 22" skärm och usb TGB och mus, surfar och kollar fillm helt vanligt med den.... Så skit-bakom-spakarna eller köpt det sämsta skiten?

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Kunderna var ju inte nöjda med Linux heller så spelar ju ingen roll..

Det var ju för många kom med en kass dist. Skulle man lagt in nåt bra som ubuntu hade nog många nöjt sig med det.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Min nästa bärbara kommer nog bli en i storleken 15-17" som den nuvarande som jag har. Jag kanske köper mig en ny nästa år då den är 2 år nu till sommaren. Men så länge som den fungerar felfritt så ser jag ingen anledning att köpa en annan.

Permalänk

Jag har en gammal (ca 2,5 år) Asus som endast duger till lättare surfande och spotify. Det värsta är att en smartphone som bara är ett år nyare klarar surfande och framförallt film mycket bättre än en notebook.
En notebook förlorar hela sitt berättigande när mer portabla enheter presterar likvärdigt eller bättre.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Electrix:

Hade de varit mer stabila och kanske något snabbare så att det inte behöver ta några minuter för en webbläsare att starta och ladda sidor så hade det varit nice.

Dock tror jag att när tablet-hysterin drog igång så dog netbook-konceptet rätt kraftigt.

Storleken, eller i alla fall tjockleken är helt fel också. Hade de krympt den lite mer och sparkat in en ny generation Atom som faktiskt orkar med Windows så hade det nog gått att sälja. Fast då får ledorden vara "liten", "smidig" och "låg batteritid". De som finns nu är ungefär tre gånger för tjocka för att klassas som smidiga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Köpte en åt dottern. Segare jävla maskin får man leta efter! Får väl bara inse att det var en trend såsom de förhatliga surfplattorna som är på modet för tillfället.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tempel:

Priset gick upp när dom la på Windows på maskinerna och prestandan blev lidande... Mao den totala motsatsen till win-win.

Ner med priset och på Linux så har ni era kunder igen.

Dessa kom väl i samband med pratet om en dator för u-länderna?
Men eftersom ingen ville sälja en dator för 2000kr slängde de på en massa skit och höjde priserna.
Intel har tjänat löjligt mycket på sina Atom, det är äntligen dags för ett slut av det.
För ca 2000kr har de sin uppgift, en liten dator man slänga i väskan för att tex surfa med när man är på resa.
Att inte många vill betala 4000-5000 kr för en Netbook tyder inte på något annat än sunt förnuft.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Mina händer är minst lika stora som hela netboken. Det blir ju lika jobbigt att skriva på en sån som på en mobil, kommer ju att ta flera timmar innan man lyckas skriva en A-4

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat, surfplattan fyller behovet mellan en smartphone och en laptop och då bli netbooken överflödig.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara så att de som var intresserade av konceptet från början redan har införskaffat en och då atom i princip har stått still på samma prestanda sen den kom så finns det inte mycket till motivation att uppgradera sin netbook, utan man lägger hellre pengarna på en ny pryl.
Sen som någon sa, de har avvikit lite från ursprungskonceptet och blivit dyrare (till den grad att de börjat konkurrera med billigare "vanliga" bärbara) med mer integrerat utan att för den delen blivit snabbare eller fått kraften för att driva många av de extra finesserna...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

"numbers in millions" o.O

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur många jag har avrådit från att köpa billiga netbook. Fast jag har sagt att dom bara kan användas till lättare uppgifter, så har många (läs: alla) kommit efteråt och varit ledsna och undrat om där är något fel på den!

Ultrabooks är framtiden Men det är inte många "vanliga kunder" som är villiga att betala 10 000kr för en Ultrabook, om det inte är ett äpple på den, tror jag!!

Edit/ Undrar varför ingen har kört på idèn att göra en "Ultranetbook"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

sämre skit får man ju leta efter.. obekvämt och använda, ingen prestanda alls och allmänt dålig kvalite.. då lägger man hellre pengar på en ultrabook eller tablet eller en vanlig lite mindre laptop (runt 13 tum).. dom skulle haft en bra marknad om dom hade levererat den med android OS istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Priset gick upp när dom la på Windows på maskinerna och prestandan blev lidande... Mao den totala motsatsen till win-win.

Ner med priset och på Linux så har ni era kunder igen.

Priset gick inte alls upp. Priset var detsamma då MS gav rabatt.
Linux-Netbooks:en sålde sämre än Windows versionerna.

Så båda dina påståenden stämmer inte så lose-lose för dig.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

En netbook med seriellport och någorlunda bra grafikkort/processor skulle vara perfekt till att konfigurera nätverk och att spela lite lättare på ..

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5