Bärbar dator till flickvännen!

Permalänk
Medlem

Bärbar dator till flickvännen!

Hallå kära teknik nördar ^^

Som min titeln hintar så tänkte jag bidra med dator köp till min gf. Kikat runt lite å landat för den här.
http://www.inet.se/produkt/1970103/acer-aspire-5750g-i5-750gb

Proc: Core i5, 2430M
Minne: 6 GB DDR3, 1066MHz
Grafik: GeForce GT 540M

Jag misstänker att den mesta dels kommer användas för arbete men hon spelar lite retro spel å så där också, harvar Oblivion för tillfället. Jag siktar på en dator som inte direkt är fräsig men som ändå är lite mer än en över gloriferiad skrivmaskin.

Nå jag hoppades på få ett litet expert utlåtande här, om ni ser några klara brister eller om temperatur kan bli ett problem? Plus eventuella lösningar ^^

Tack på förhand, Martin

Permalänk
Medlem

köp en kylplatta und köp till en ssd om du vill, annars funkar den xD

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk
Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem

Den har ett jäkla kasst grafikkort, så om hin ska kunna spela på den är den där nog inte så bra...

Om du är berädd att bara gå en tusenlapp högre så tror jag att denna kan vara ett bra förskag:
http://www.inet.se/produkt/1969349/msi-ge620dx-462ne-geforce-...

Högupplöst skärm, ett helt ok grafikkort för enklare spel, snabb hårddisk mm. Bättre än den datorn TS föreslog från början på alla punkter, och väger till och med 0,2 kg mindre

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4ZakeN:

Hallå kära teknik nördar ^^

Som min titeln hintar så tänkte jag bidra med dator köp till min gf. Kikat runt lite å landat för den här.
http://www.inet.se/produkt/1970103/acer-aspire-5750g-i5-750gb

Proc: Core i5, 2430M
Minne: 6 GB DDR3, 1066MHz
Grafik: GeForce GT 540M

Jag misstänker att den mesta dels kommer användas för arbete men hon spelar lite retro spel å så där också, harvar Oblivion för tillfället. Jag siktar på en dator som inte direkt är fräsig men som ändå är lite mer än en över gloriferiad skrivmaskin.

Nå jag hoppades på få ett litet expert utlåtande här, om ni ser några klara brister eller om temperatur kan bli ett problem? Plus eventuella lösningar ^^

Tack på förhand, Martin

Den kommer ju fungera bra om det mest grafikkrävande som ska spelas är Oblivion. Hoppas hon inte får lust att spela Skyrim bara, då blir det mindre roligt :P.

http://cdon.se/hemelektronik/asus_k53sv-sx812v_15.6_intel_cor... - Där har du ett alternativ. Själv föredrar jag faktiskt Asus över Acer, då de brukar kännas lite mindre plastiga. Den ska tydligen hålla sig relativt sval också.

Den TS tittade på är bättre med tanke på att det ska spelas Oblivion.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Den har ett jäkla kasst grafikkort, så om hin ska kunna spela på den är den där nog inte så bra...

Om du är berädd att bara gå en tusenlapp högre så tror jag att denna kan vara ett bra förskag:
http://www.inet.se/produkt/1969349/msi-ge620dx-462ne-geforce-...

Högupplöst skärm, ett helt ok grafikkort för enklare spel, snabb hårddisk mm. Bättre än den datorn TS föreslog från början på alla punkter, och väger till och med 0,2 kg mindre

Så extremt kasst är det ju inte, men till nyare spel, ja.
Vill han lägga lite extra så håller jag med dig annars :).

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk

Väg in känsla i tangentbordet, färg, finish, ytmaterial, (och kanske storlek?).
De förstnämnda gör mer än man tror för själva "nöjdkänslan".
Gällande storlek gillar jag personligen 13 tum men har sett att det kommit en hel del i 14 tum också. De blir lite lättare att ta med sig eller att ha i sängen. Däremot kanske skärmen blir jobbigare att arbeta på men även om man går på en 17-tum bör man leta efter något med låg vikt.

Permalänk
Medlem

Även om grafikkortet inte klarar ex. Battlefield 3 på högsta grafik/högsta upplösning tycker att jag hon ska välja denna:
Dator
Där får hon en bättre/snabbare processor för dagsanvändning och då lite sämre grafik, men så lite skillnad så hon antagligen aldrig kommer märka den i spel.

Om du kan tänka dig lägga ut en extra tusenlapp så kanske DEN_HÄR kan vara något. Då en ssd ingår så får hon en ENORM prestandaökning som hon garanterat kommer tacka dig flera år för.

Lycka till nu
//Jonatan

EDIT: Som redan är skrivet ovan ^ så tycker även jag att asus har generellt bättre kvalitet än acer. Jag har själv en acer laptop för tillfället med samma chassi som datorn du hade tänkt dig till en början, och det känns väldigt plastigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben97:

Även om grafikkortet inte klarar ex. Battlefield 3 på högsta grafik/högsta upplösning tycker att jag hon ska välja denna:
Dator
Där får hon en bättre/snabbare processor för dagsanvändning och då lite sämre grafik, men så lite skillnad så hon antagligen aldrig kommer märka den i spel.

Om du kan tänka dig lägga ut en extra tusenlapp så kanske DEN_HÄR kan vara något. Då en ssd ingår så får hon en ENORM prestandaökning som hon garanterat kommer tacka dig flera år för.

Lycka till nu
//Jonatan

EDIT: Som redan är skrivet ovan ^ så tycker även jag att asus har generellt bättre kvalitet än acer. Jag har själv en acer laptop för tillfället med samma chassi som datorn du hade tänkt dig till en början, och det känns väldigt plastigt.

Asusen du länkade med SSD för det där priset är ju ett givet val, grafikkort suger alltid på laptops som inte är renodlade "gamer"-laptops och därför kan man nöja sig med GT520 eller vad den nu hade, går ju ändå att spela på medium istället för high ^^

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Den har ett jäkla kasst grafikkort, så om hin ska kunna spela på den är den där nog inte så bra...

Men den har ju ett klass 2 grafikkort. Enligt netonnet-skalan.
"Klarar liksom klass 1-korten alla nya spel, men inte alltid med den högsta detaljrikedomen och upplösningarna. De mest krävande spelen kan kräva inställningar som ger medium till låga detaljinställningar."

Men en laptop med GT 540M är nog det som rekommenderas

Permalänk
Medlem

Öj, det var mig en massa svar, Dankeschön ^^

För tillfället är det bubben som får pendeln att svänga. Nä men jag tycker att den här burken för ett vinnande argument: http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skrmstorlek/laptop-15...

Förvisso en smula sämre grafik kort å lite mindre minne men på nästan alla andra punkter trumfar den. Snyggare utforming (imho), längre drifttid, betydligt snabbare processor, bra recensioner och inte minst längre garanti (AK mer flickvän säker ^^).

Angående priset, några hundra kan jag tänka mig att flytta mig men jag känner mig redan ganska generös så jag är tämligen nära mitt pris tak.

Nå det blir nog den här om ingen annan har några drastiska invändningar, återigen tack för alla tips och trix

Permalänk
Medlem

Okey, velar lite här. Gjort lite mer grävande här å det verkar som det ändå är relativt stor skillnad mellan NVIDIA GeForce GT 540M och 520M trots allt.

Ur den vinkeln gör den här datorn som Mytos föreslog också ett argument: http://cdon.se/hemelektronik/asus_k53sv-sx812v_15.6_intel_cor...
Lite störigt dock att det finns betydligt mindre detaljer om den här datorn på cdon.

Nå kort fråga(men kanske ganska knepig), om man skulle få för sig att spela ett halv krävande på datorn är det då rimligt att anta att grafikkort är mer primärt än processorn?