Permalänk
Medlem

Defekt minne? Corsair XMS3

Jag köpte för ett litet tag sen 2 XMS3 DDR3-Corsairminnen. ( Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 CMX4GX3M1A1600C9) att lägga på mina nuvarande 2x2gb XMS3-minnen. Pluggade in alla men fick 3 långa moderkortspip när datorn startade. Testade båda de nya minnena ensamma och med ett av dem krashar datorn bara innan BIOS. Kan man memtesta den på något sätt eller är det helt säkert att minnet är defekt? Spelar ganged/unganged dual/single channel någon roll? Eller kanske någon annan BIOS-inställning?

Moderkort är GA890GPAUD3H.

Sen har jag en annan lite halvt relaterad fråga. Det här är min manual:

Är det meningen att man ska installera samma minnen på plats 1+3 eller 2+4? Efter står det ju att dessa ska ha samma färg, men 1+2 är blåa och 3-4 är vita för mig. Vilket stämmer egentligen?

Permalänk
Medlem

om du inte ens kommer till BIOS om du sätter i ett minne så är det garanterat trasigt .. hur ska du då kunna köra memtest?

edit: kör du två minnen är det endera 1-3 eller 2-4 som gäller .... kör du 4 minnesstickor sätter du dem efter färg ... simple as that ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Ok. Men jag kommer förbi BIOS om jag sätter in ett annat i slot 1 och det defekta i slot 2. Den startar dock om precis när OSet ska laddas. Frågan är ju om man ska försöka USB-boota memtest men det kanske inte är värt besväret? Skickar jag det till inet eller corsair förresten?

Om man kör 3 eller 4 minnen då? Spelar det ingen roll hur de sitter?

Permalänk
Skrivet av shauni:

Ok. Men jag kommer förbi BIOS om jag sätter in ett annat i slot 1 och det defekta i slot 2. Den startar dock om precis när OSet ska laddas. Frågan är ju om man ska försöka USB-boota memtest men det kanske inte är värt besväret? Skickar jag det till inet eller corsair förresten?

Om man kör 3 eller 4 minnen då? Spelar det ingen roll hur de sitter?

Startar datorn om du bara har i dina vanliga XMS3-minnen?

Jag är ingen expert på detta, men jag tror att om man har 3 så skal dom 2 lika dana minnerna sitta på plats 1-3 och det udda på plats 2. Men är inte säker på att det udda funkar, Men som sagt är inte så bra på detta. Bara ett svar som jag tror.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Medlem

Det låter lite som när jag köpte ett corsair 4Gb-kit (2x2Gb) 1600Mhz. Det ena var trasigt och orsakade en omstartsloop. Jag hade 2x2Gb 1333Mhz som kördes i 1600. Det hela slutade med att jag fick byta ut de nya till samma sort jag hade först. Inga problem sedan dess, dock klockar inte processorn lika bra längre, antar att det är lite strul med moderkortet och 4 rammoduler.

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze