Sandy Bridge -e vs Ivy Bridge för speldator?

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge -e vs Ivy Bridge för speldator?

Jag har lagt märke till att många köper Sandy Bridge-e till sina speldatorer. Jag blir lite fundersam eftersom jag tänkte vänta på Ivy Bridge. Ni som är insatta vad är bäst i en speldator?

Permalänk
Medlem

Nej, Sandy Bridge-E är ovanligt till spel datorer, det är vanliga sandy bridge som är vanligt, alltså i5 2500k/i7 2600k. -E är 3930k och liknande.
Ivy Bridge kommer inte ge så mycket eftersom fokus där ligger på GPU delen, men det kan kanske finnas mycket god överklockningspotential eftersom de går ner till ny mindre tillverkningsteknik som gör att det blir svalare. Det är dock fär tidigt att säga säkert.
Sandy Bridge-E ger dock inte mycket det heller, fördelen jämfört med vanliga Sandy Bridge är de 2 extra kärnorna som den har och det finns i dag inga spel som kan utnyttja det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Nej, Sandy Bridge-E är ovanligt till spel datorer, det är vanliga sandy bridge som är vanligt, alltså i5 2500k/i7 2600k. -E är 3930k och liknande.
Ivy Bridge kommer inte ge så mycket eftersom fokus där ligger på GPU delen, men det kan kanske finnas mycket god överklockningspotential eftersom de går ner till ny mindre tillverkningsteknik som gör att det blir svalare. Det är dock fär tidigt att säga säkert.
Sandy Bridge-E ger dock inte mycket det heller, fördelen jämfört med vanliga Sandy Bridge är de 2 extra kärnorna som den har och det finns i dag inga spel som kan utnyttja det.

Bra sammanfattning! Tumme upp (y)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk

Sandy bridge utan e är helt klart alternativet, sandy bridge e är en workstation-maskin för redigering etc.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Inte jätteviktigt, men vi ska inte glömma att SB-E har fler PCIe-banor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Nej, Sandy Bridge-E är ovanligt till spel datorer, det är vanliga sandy bridge som är vanligt, alltså i5 2500k/i7 2600k. -E är 3930k och liknande.
Ivy Bridge kommer inte ge så mycket eftersom fokus där ligger på GPU delen, men det kan kanske finnas mycket god överklockningspotential eftersom de går ner till ny mindre tillverkningsteknik som gör att det blir svalare. Det är dock fär tidigt att säga säkert.
Sandy Bridge-E ger dock inte mycket det heller, fördelen jämfört med vanliga Sandy Bridge är de 2 extra kärnorna som den har och det finns i dag inga spel som kan utnyttja det.

This.

Kan tillägga att jag rekommenderar TS att vänta med att köpa ny speldator om behovet inte är för starkt, till tidig sommar (Juni), då IB och allt annat gullegulll (PCI 3.0 , Kepler, nya SSD) har kommit. Då blir det till att bygga en fin ny dator

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Min kaka ligger på SB-E tillsammans med den 4 kärniga 3820 eller vad den heter! du får fler PCI-E lanes och processorn i sig är krafitgare än SB!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Så ni rekommenderar tex hellre i7 2700k istället för Ivy Bridge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

This.

Kan tillägga att jag rekommenderar TS att vänta med att köpa ny speldator om behovet inte är för starkt, till tidig sommar (Juni), då IB och allt annat gullegulll (PCI 3.0 , Kepler, nya SSD) har kommit. Då blir det till att bygga en fin ny dator

Vad är det för nya SSDer?

Jag väntar själv för tillfället med att bygga mig en ny speldator nämnligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Nej, Sandy Bridge-E är ovanligt till spel datorer, det är vanliga sandy bridge som är vanligt, alltså i5 2500k/i7 2600k. -E är 3930k och liknande.
Ivy Bridge kommer inte ge så mycket eftersom fokus där ligger på GPU delen, men det kan kanske finnas mycket god överklockningspotential eftersom de går ner till ny mindre tillverkningsteknik som gör att det blir svalare. Det är dock fär tidigt att säga säkert.
Sandy Bridge-E ger dock inte mycket det heller, fördelen jämfört med vanliga Sandy Bridge är de 2 extra kärnorna som den har och det finns i dag inga spel som kan utnyttja det.

Ivy Bridge kommer väll också använda nya trigate som kommer att ha stort påverkan på prestandan, eller är jag ute och cyklar? Har inte varit så insatt i Ivy Bridge den senaste tiden.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Så ni rekommenderar tex hellre i7 2700k istället för Ivy Bridge?

Nej vänta på ivy eftersom det lär prestera 15-20% bättre i stock och så tror jag att den kommer att klocka bättre
Edit: om du orkar vänta och tycker det är värt det

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Ivy Bridge kommer väll också använda nya trigate som kommer att ha stort påverkan på prestandan, eller är jag ute och cyklar? Har inte varit så insatt i Ivy Bridge den senaste tiden.

Stor vet jag inte om jag vill kalla det. Men IPC förbättras lite. Dom kommer att klocka bättre också, p.g.a. dom nya transistorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Vad är det för nya SSDer?

Jag väntar själv för tillfället med att bygga mig en ny speldator nämnligen.

Sist jag kollade skulle Intels Cherryville, som använder sig av SandForce-kontroller, vara ute Q4 2011, men eftersom det uppenbarligen inte har släppts, så skulle jag gissa på att det kommer iaf under Q1-Q2 2012 Dvs, intel 520.

Däremot vet de flesta att SandForce-kontrollerna inte är mycket att lita på, men jag hoppas ju att alla buggarna ska vara utrensade nu (dessutom kan man ju knappast köpa en ny SSD-modell och förvänta sig att den ska vara mycket att lita på. Det tar alltid ett tag på marknaden innan buggarna upptäcks, kolla bara på Crucials M4)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Nej vänta på ivy eftersom det lär prestera 15-20% bättre i stock och så tror jag att den kommer att klocka bättre
Edit: om du orkar vänta och tycker det är värt det

Jag kommer att bygga en ny dator i slutet på april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag kommer att bygga en ny dator i slutet på april.

Isf är det givetvis Ivy Bridge som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag valde SB-E pga av följande (i ordning):

1. Massiv quad-channel minnesbandbredd med support för mycket minne.
2. Massor med PCIe-lanes, SB är lite låg där.
3. 6 kärnor.
4. Hög ePeen.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Entusiast

För en speldator finns det en och endast en anledning att köpa SB-E och det är fler PCIe-lanes. Så ska man ha mer än 2 grafikkort är det värt. Det är ju inte så mycket dyrare än vanliga SB när den där nya 4-kärniga dyker upp. Då betalar man för ett dyrare moderkort men får möjligheten till tre eller fyra grafikkort. Eller så väntar man på Ivy Bridge för med PCIe 3.0 verkar det som om åtminstone några av de dyrare modellerna kommer stödja tre grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av landahl:

Så ni rekommenderar tex hellre i7 2700k istället för Ivy Bridge?

Nej, snarare ivy bridge motsvarigheten till i5 2500K. För en ren speldator i dagsläget är 15 2500K det som ger bäst bang for the buck, detta eftersom de flesta spel är dåliga på att utnyttja fler kärnor än fyra och för att de få spel som drar nytta av fler kärnor än fyra ändå med lätthet dras runt av en i5 2500K. (av samma anledning är inte Sandy Bridge-E jätteaktuell för en speldator, om man inte tänkt köra med fler än två grafikkort)
Det är på grafikkortet/korten man bör lägga mest krut, då det ger ett högre genomslag i spelprestanda.

Skrivet av NorteX:

Ivy Bridge kommer väll också använda nya trigate som kommer att ha stort påverkan på prestandan, eller är jag ute och cyklar? Har inte varit så insatt i Ivy Bridge den senaste tiden.

Jo, krympningen av tillverkningstekniken och tri-gate ger stor prestandapotential, dock verkar Intel ha satsat en hel del av prestandavinsten i att förbättra den integrerade grafikdelen i processorn, istället för att öka beräkningsprestandan i CPU-delen. Det talas väl om 10-15% ökning i CPU-prestanda, men en avsevärd ökning i IGP-prestanda.

Skrivet av landahl:

Jag kommer att bygga en ny dator i slutet på april.

Då skulle jag definitivt inväntat Ivy Bridge

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Så ni rekommenderar tex hellre i7 2700k istället för Ivy Bridge?

Nej, håller med WrongTarget här. Ivy Bridge kommer inte att ge mycket, som sagt så talas det om ungefär 10% prestandavinst för CPU delen, men de kommer ligga på samma pris som Sandy Bridge gör idag, så om det inte blir kraftiga prissänkningar i samband med lanseringen av Ivy så kommer det vara Ivy som gäller då.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Det är på grafikkortet/korten man bör lägga mest krut, då det ger ett högre genomslag i spelprestanda.
..........
Då skulle jag definitivt inväntat Ivy Bridge

Håller helt klart med.

Bygga ny speldator i april, Ivy Bridge + riktigt stark singel-GPU. Grafikkort från AMD 7000-serien eller Nvidias nya serie om den blir bra. Om du tänkt spela på fler skärmar, så AMD 7000-serien med Eyefinity. Enbart en skärm med 3D/120Hz-stöd, kanske Nvidias nya serie.

Sandy Bridge-E är för workstations, eller spelburkar för de som har mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Håller helt klart med.

Bygga ny speldator i april, Ivy Bridge + riktigt stark singel-GPU. Grafikkort från AMD 7000-serien eller Nvidias nya serie om den blir bra. Om du tänkt spela på fler skärmar, så AMD 7000-serien med Eyefinity. Enbart en skärm med 3D/120Hz-stöd, kanske Nvidias nya serie.

Sandy Bridge-E är för workstations, eller spelburkar för de som har mycket pengar.

Om du ska spela med flera skärmar så kommer ju inte 1 GPU att räcka om du inte samtidigt drar ner ordentligt på inställningarna. Du kommer behöva 2 minst.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Om du ska spela med flera skärmar så kommer ju inte 1 GPU att räcka om du inte samtidigt drar ner ordentligt på inställningarna. Du kommer behöva 2 minst.

Ja, det är nog realistiskt. Man kan ju fundera på ett dual-GPU kort ifall man inte vill ha två kort. Tanken var mest att AMD har bäst multimonitor stöd än så länge.

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit inne i funderingen om jag skall vänta på Ivy bridge eller satsa på Sandy Bridge E. Det blir Sandy Bridge E.

Som tidigare sagts här är Ivy's fördelar framförallt...
- Bättre integrerad grafik (vilket för mig inte spelar någon roll då jag vill ha dedikerad GPU)
- Bättre TDP, dvs säga lite förenklat cpu power/watt (vilket bäst utnyttjas vid laptop eller tablets)

Sen skall ju även Ivy bridge komma i en Ivy bridge e version vilket kan bli spännande, men dom kommer först Q4 eller början på nästa år.

När det gäller antal kärnor så är det sant att få spel utnyttjar multi-core. För några år sen var det likadant att inga spel kunde använda mer än en kärna, men nu går det knappt att spela alls om man inte har dual core. Så en 6-core i7-3930K ger inte många fördelar i spel idag, men den framtidssäkrar maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BosseMB:

Jag har själv varit inne i funderingen om jag skall vänta på Ivy bridge eller satsa på Sandy Bridge E. Det blir Sandy Bridge E.

Som tidigare sagts här är Ivy's fördelar framförallt...
- Bättre integrerad grafik (vilket för mig inte spelar någon roll då jag vill ha dedikerad GPU)
- Bättre TDP, dvs säga lite förenklat cpu power/watt (vilket bäst utnyttjas vid laptop eller tablets)

Sen skall ju även Ivy bridge komma i en Ivy bridge e version vilket kan bli spännande, men dom kommer först Q4 eller början på nästa år.

När det gäller antal kärnor så är det sant att få spel utnyttjar multi-core. För några år sen var det likadant att inga spel kunde använda mer än en kärna, men nu går det knappt att spela alls om man inte har dual core. Så en 6-core i7-3930K ger inte många fördelar i spel idag, men den framtidssäkrar maskinen.

Samtidigt så ger ju en i7 2600k stöd för 8 trådar, så den kommer nog hänga med länge, och Sandy Bridge-E kostar ju många tusenlappar mer. Det kan man köpa ny processor och moderkort för senare.
För en spelmaskin så kan jag verkligen inte rekommendera mer än i7 2600k till någon, 2500k räcker gott, och om man vill framtidssäkra bättre så kan man ta en i7 eftersom det bara är några hundralappar emellan.
När man behöver mer än 8 trådar så kommer alla Sandy/Ivy Bridge processorer vara för dåliga ändå eftersom de inte kommer vara tillräckligt snabba per kärna.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Köp en 2500K. Med pengarna du sparar på CPUn kan du satsa mer på: GPU, SDD/HDD, kringutrustning (mus, tangentbord, högtalare). Eller så sparar du dem till nästa uppgraderingscykel.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Så alla IB kommer ha gpu i sig?

Är åxo sugen på ny burk, framför allt för spel men samtidigt vill jag ha en burk som håller några år framöver och därför tänkte jag på SB-e.
Ju mer man läser desto rörigare blir det

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

En Sandybridge E i7-3820 presterar ungefär som en i7 2700K.
Den stora skillnaden finner du på moderkorten.
Sandybridge-E processorerna är mer inriktade mot arbetsstationer. Men någon har glömt att tala om detta för moderkortstillverkarna.
Exempel: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4046#o...

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk

Jag sällar mig till 3820-förespråkarna. I praktiken samma cpu-kraft som 2700k/3770k men med mycket bättre expansionsmöjligheter (mer minne, fler kanaler, Pci-E3.0, 3-4 grafikkort, uppgraderingsbar till Ivy Bride-E för 6-8 kärnor).

Permalänk
Avstängd

Personligen vet jag inte vad jag vill.

Eftersom jag såg Starcraft II benchmarks en gång i tiden där dåvarande tri-channel i7 spöade dual-channel i5 trots att spelet bara använde två kärnor så ville jag ha en processor likt i7 930 eller senare 950.

Men de låg ju efter arkitekturmässigt och drog mer ström. Och så är det även nu.

Jag har således väntat på socket 2011 för att få "det nyaste" istället för "något äldre men ändå bättre", men nu har vi ju problemet med att ivy bridge kommer för socket 1155 före 2011.

Sandy Bridge-E bör ju ha högre minnesbandbredd men tittar man på benchmarks verkar det inte alltid märkas av?

I spelbenchmarks lyckas de ju tom sämre än vanliga Sandy Bridge emellanåt?

Ivy Bridge verkar ju marginellt snabbare än Sandy Bridge redan från början men turbofunktionen överklockar väl lite extra, de drar mindre ström och bör rimligen överklocka ännu högre.

Dock är jag inte så intresserad av att överklocka. Quad-core av sandy bridge-e är ju ingen K-processor och har således inte helt upplåst men den gick ju att överklocka bra ändå för den som nu vill det så det känns som det kvittar imho. Att ivy bridge drar mindre ström stock än sandy bridge-e är dock ett plus för mig. Fast det är väl bara runt en 10 watt eller så? Så relativt hela datorns strömförbrukning är det ju rätt marginellt ändå.

Det är dyrare att börja med sandy bridge-e eftersom moderkortet kostar mer, å andra sidan med ivy bridge på socket 1155 är man ju fortfarande fast med dual-channel minnen medan man såklart kan uppgradera en SB-E + x79 lösning med IB-E och fortfarande få quad-channel minnen.

Vad som är bäst vettefan, men en quad-core SB-E kostar ju inte mer än en motsvarande SB så det är ju moderkortet man betalar extra för om man väljer SB-E. IV går ju att få även med x79 men man får vänta längre ..

Vettefan varför "entusiast" (ni får väl kalla det workstation då ..) linjerna ligger efter mass market så att säga i arkitektur. Man hade ju kunnat tycka att 1366 (eller vad den hette) och 2011 borde få godbitarna först och att det sedan borde gå ner till 1156/1155.

Jag är bara intresserad av att köra ett grafikkort och integrerad GPU är väl inte så aktuellt då jag ändå lär vilja ha ett grafikkort. Är väl mer när man skall skicka skiten vidare isf.

Hade varit intressant med benchmarks på IB vs SB-E men det är väl klent med det änsålänge.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd

Återstår väl att se om det blir några sex- och åttakärniga ivy bridge processorer på socket 1155 med. På socket 2011 kan man väl räkna med det så om det är något man har bråttom till ..

Personligen har jag inte det behovet. Jag såg bara att även med bara två kärnor i bruk av SC II så var Nehalem på socket 1366 snabbare än sandy bridge på socket 1155 ... Så det var anledningen till att jag väntade.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..