Svenska Flatfrog introducerar optisk multi-touchteknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

jo onödigt som fan men skulle vara coolt som fan att använda tex som de gör i denna videon

http://www.youtube.com/watch?v=llDikI2hTtk&ob=av2e

Det där bordet finns på riktigt och man gör musik på det

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det där bordet finns på riktigt och man gör musik på det

Jo... det var väll därför jag länkade det?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Det var ju tänkt som ett touchbord vad jag förstod. flera användare flera fingrar. Synd att den var så tjock annars hade det varit trevligt med lite ny teknik (och inte bara förbättrad) i smartphones

Tjock??? dem va ju bara 55mm i Djup/tjock. Det är ju grymt tunnt!

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Jo... det var väll därför jag länkade det?

Trodde du menade att det inte fanns men att det skulle vara coolt om det fanns. Chilla med attityden.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Vad kommer den att kosta då?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSovietGuy:

Tjock??? dem va ju bara 55mm i Djup/tjock. Det är ju grymt tunnt!

ehh... du är medveten om att 55mm är lika med 5.5cm? hade varit lite jobbigt med en telefon som är 5 cm tjock... plus batteri och hårdvara... Men som tabletop... mumma!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Detta är inget nytt flatfrog har redan redovisat deras teknik för något år sedan tror det är två till och med, läste om dem i NyTeknik där dom också har kommit med bland de tre snabbast växande svenska företagen. Jag MÅSTE bara påpeka att dom är från LUND deras teknik är den bästa sägs det bättre än allas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

ehh... du är medveten om att 55mm är lika med 5.5cm? hade varit lite jobbigt med en telefon som är 5 cm tjock... plus batteri och hårdvara... Men som tabletop... mumma!

Du är medveten om hur tjocka de flesta andra PSD-skärmar är?
Själv sitter jag fortfarande och funderar på om jag kan ha missförstått vad de menar med "PSD"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantern1337:

Coolt. Tänk er det där i ett soffbord? Man kan sitta och rita ett gäng kompisar, eller spela något spel direkt på skärmen.
Det absolut bästa skulle ju vara om man kan få det att sammankoppla med folks mobiltelefoner, och spela poker. Markerna och korten är i bordet, förutom spelarens egna kort som han får upp på sin telefon.

Om man sitter en eller två så funkar det nog riktigt bra, iaf till vanligt skrivbordsarbete. Kortspel och andra vanliga sällskapspel skulle säkert också funka bra, men så fort man ska spela lite riktiga spel så är ju riktiga spelkontroller eller mus/tangentbord bättre.
Vad tror du skulle hända om man satt fem-sex polare och körde lite free-for-all cod på samma bord där det också råkar stå lite halvfulla ölburkar och chipsskålar? Om polaren är lite för bra kanske han får ölburken över sin knappsats/spelområde.
Roligt att städa upp efter den förfesten.

Just nu är (bra) touch-input en ny/populär teknik för många, men den är ju inte bäst till allt. Just till 3d-spel, speciellt sådana med lite mer avancerade kontroller, så är inte touch så bra. Om touch-skärmen är den samma som bildskärmen så är ju fingrarna/händerna i vägen när man ska se vad som händer. Dessutom går det ju inte att känna var en viss knapp/kontroll slutar och var nästa börjar. Inte populärt att lobba an granat i Battlefield istället för att göra en revive på team-polaren.

Att kunna spela ihop med mobiler och visa på en stor skärm/TV vore rätt så kul, men det måste man ju inte ha en 50-tums touch-skärm för. Apple har säkert nån fin lösning på gång.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

såg ut att vara ca 0.5 till 1 sek delay på det som retades på skärmen efter handrörelse, tex rita ett streck.

oacceptabelt imo. lika kasst som xbox kinect sensorn.

500 ms till 1000ms är sjukt. behöver förbättras till under 200 ms för att ens vara brukligt imo. 50ms hade varit nice

edit: fast är man inte så kräsen så funkar väl 500ms

Fast är man inte så hetsig har man nog tid att vänta lite på utvecklingen kring den kommande produkten?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Avstängd

Bra att det går framåt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MX510.:

såg ut att vara ca 0.5 till 1 sek delay på det som retades på skärmen efter handrörelse, tex rita ett streck.

oacceptabelt imo. lika kasst som xbox kinect sensorn.

500 ms till 1000ms är sjukt. behöver förbättras till under 200 ms för att ens vara brukligt imo. 50ms hade varit nice

edit: fast är man inte så kräsen så funkar väl 500ms

Nä, jag tyckte det såg ut som 10-50ms ungefär på dom snabba spelen!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Det var ju tänkt som ett touchbord vad jag förstod. flera användare flera fingrar. Synd att den var så tjock annars hade det varit trevligt med lite ny teknik (och inte bara förbättrad) i smartphones

Detta är inte ens gjort för smartphones. För smartphones duger kapacitiva digitizers, maximalt kapacitiv sensor+pennsensor som Galaxy Note har. Finns inte så mycket att utveckla inom smartphonetouch så att säga, den tekniken vi har idag är redan bra och är EXTREMT tunn. (praktiskt sett lika tunt som tejp.)

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av Nimrood:

ehh... du är medveten om att 55mm är lika med 5.5cm? hade varit lite jobbigt med en telefon som är 5 cm tjock... plus batteri och hårdvara... Men som tabletop... mumma!

Ja men 5.5cm skulle jag säga är ganska tunnt, plus det är väl tänkt att användas som touchboard eller va man ska kalla det, så har man det liggandes och inget under så är det ju bra med lite tjocklek. Fast ska man ha den på väggen så är det lite jobbigt ja

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem

Någon som har bättre länk till videon i artikeln? får bara en svart ruta :S FF 9.0.1 inga addons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

såg ut att vara ca 0.5 till 1 sek delay på det som retades på skärmen efter handrörelse, tex rita ett streck.

oacceptabelt imo. lika kasst som xbox kinect sensorn.

500 ms till 1000ms är sjukt. behöver förbättras till under 200 ms för att ens vara brukligt imo. 50ms hade varit nice

edit: fast är man inte så kräsen så funkar väl 500ms

när dem ritade sträck var det väl linje efter för att man skulle se att det var en dragning? eller vad tänkte du på?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Någon som har bättre länk till videon i artikeln? får bara en svart ruta :S FF 9.0.1 inga addons.

http://vimeo.com/35561018

Permalänk

Trevligt. Hoppas att man får känna lite på den på mässan, och så kan man dessutom prata skånska som vanligt..

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem

Om jag hade pengar så skulle det bli ett nytt kaffe bord XP Prövade något liknade förra året i något bås på Central Stationen i Stockholm, kanske var någon prototyp. Just den här vet jag inte vad man ska ha till, men skulle vara as bra att ha något liknade som white board i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

att det funkar med vantar på osv är ju bra, men 40 fingrar samtidigt? vad är det för missfoster som ska använda dom här pekskärmarna?

Tycker nog att det är bra att touchskärmarna inte fungerar med vantar etc på mobiler. Blir som ett extra knapplås/skärmlås i fickan

Visa signatur
Permalänk

Tänk vilka bra ingenjörer vi har i det här landet!?
Så få invånare mot resten av världen, men så mycket som vi åstakommer.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk

Nåt säger mig att man skulle ha köpt aktier i Flatfrog för ett tag sen

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Fast är man inte så hetsig har man nog tid att vänta lite på utvecklingen kring den kommande produkten?

Är allergisk mot teknik som är sämre:
- använda armar på detta sätt är grovt anti-ergonomiskt och ger skador i axlar, nacke, mm. -- kan ej fixas med produktutveckling
- kräver 1:1 i rörelse dvs du gör lika stor fysisk rörelse som digital. -- kan ej fixas med produktutveckling
- har grovt delay problem -- kan fixas med produktutveckling men tar år att fixa

en bs produkt som har få användningsområden

om den däremot skall användas som telefonskärm eller pekplatta på laptops så är det brukbart.
Som ersättare till mus som i filmen där de har stor skärm så är det en bs produkt enligt mig

Permalänk
Skrivet av zzcool:

the future at your fingertips?

fick bioshock vibbar

Skrivet av Zpiritual:

Trevligt. Nu behöver vi bara vänta på att evolutionen ska komma ikapp. Evolution: sluta sitt still och ge oss fler fingrar omedelbart!

Nu fick jag Bioshock vibbar...

Skrivet av Veizel:

Det ser väldigt lovande ut med är typ inte Microsoft Surface samma sak :/ känns ganska onödigt enligt mig...

PixelSense (Microsofts namn på IR Touch) använder sig av IR LEDs som är inbäddade i den vanliga bildmatrisen (ungefär en för varje pixel) medans (om jag förstår det hela rätt) dethär konceptet bygger på att man "kantar" touchytan med IR LEDs vars ljus "totalreflekteras" och mäts av en sensor på motsatt sida. Jag antar att eventuella "buktningar" på touchytan vid beröring eller kanske till och med våran "naturliga" IR-strålning är tillräckligt för att påverka strålen på ett sådant sätt att det kan ge ett precist mätvärde.

Skrivet av MX510.:

såg ut att vara ca 0.5 till 1 sek delay på det som retades på skärmen efter handrörelse, tex rita ett streck.

oacceptabelt imo. lika kasst som xbox kinect sensorn.

500 ms till 1000ms är sjukt. behöver förbättras till under 200 ms för att ens vara brukligt imo. 50ms hade varit nice

edit: fast är man inte så kräsen så funkar väl 500ms

Jag antar att du i första hand tänker på Online spel som en referens för hur mycket 500ms är i fördröjning och vill påminna om att det här är något annorlunda. Din Smartphone/Tablet ligger antagligen på ca 250-500ms i fördröjning vilket inte är så fantastiskt mycket då du t.ex. skär frukter.

EDIT: Bara jag som ser en viss likhet med reklambladen för Win7 med vit text på grön bakgrund och vita "stripes?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

Tekniken i sig är inte så ny, men frågan är hur de har lyckats göra den så tunn
Är det någon som vet vad de har för monster till kamera för att registrera tryckningarna?

En lite bättre förklaring på tekniken verkar finnas på NyTeknik.se, kolla i faktarutan under artikeln: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article5785... (tack google)

Fast artikeln är ganska gammal...

Permalänk
Skrivet av oggee:

Har ej sett någon diy som kommer i närheten av 55 mm djup!

Nej, det är klart, men å andra sidan är de ganska mycket billigare än vad de man köper brukar vara. Och om man ska ha den som just ett bord så har man en del djup att jobba med.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Inaktiv

Lanserar och lanserar, det är ju ingenting som är direkt nytt? :S Har funnits många exempel, både kommersiellt och på hobby-nivå...

Permalänk

400ppi som det står i artikeln lät lite för bra... Full HD på 32" ger nästan 70ppi...

Permalänk
Medlem

Kan fortfarande inte se filmen även med extern länk. Va fasen är det för format?

Permalänk

Känns som en konkurrent till MS surface. Fördelen är nog att den är extremt mycket tunnare. Surface var helt klart en cool pryl men den hade sina begränsningar i och med en rätt så oprecis skärm så vi får hoppas att denna kommer ha bättre precision i avläsningen. Dock är jag lite rädd för att tekniken ser ut att fungera lite som en resistiv skärm och det finns inge värre än att behöva pressa hårt för att avläsningen ska funka imho.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.