[Diskussion] Samsung Galaxy S2 (Android 2.3)

Permalänk
Medlem

Har precis flashat in UltraToxic rom 8.0.2 ifrån galnet miui ics stable och jag lyckas inte bli av med den gula triangels oavsett hur många gånger jag trycker in min jig.

Flashade först stock rom med csc, phone och modem (självklart inte pit eller repartition)

Någon som har en ide om vad som kan vara fel? Varför det inte går att nollställa countern som just nu står på 1.
Aldrig haft detta problemet hur många roms jag än flashat fram tills nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Har precis flashat in UltraToxic rom 8.0.2 ifrån galnet miui ics stable och jag lyckas inte bli av med den gula triangels oavsett hur många gånger jag trycker in min jig.

Flashade först stock rom med csc, phone och modem (självklart inte pit eller repartition)

Någon som har en ide om vad som kan vara fel? Varför det inte går att nollställa countern som just nu står på 1.
Aldrig haft detta problemet hur många roms jag än flashat fram tills nu.

Då kanske du fått in ny bootloader?
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1075278

Skrivet av XDA-Official i9100 Firmwares:

All packages below this point have the old bootloader so you can safely reset the binary counter with a Jig.

If you've already flashed a full package from elsewhere or updated using KIES and cannot reset your binary counter using the Jig just flash this package in the PDA or Bootloader section of Odin to replace the bootloaders and then you can reset the counter: http://www.multiupload.com/LQQBRQVJUD

Here are the new bootloader tarball if you want to flash them back after resetting your binary counter: http://www.multiupload.com/5LNOCL7KPV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Tack som 17!

EDIT: Är det något nytt i den nya bootloadern som gör att det är värt att flasha tebax efter man resetat med jig?

Kan inte hitta något om det annat än att usb jig är avaktiverad :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tack som 17!

EDIT: Är det något nytt i den nya bootloadern som gör att det är värt att flasha tebax efter man resetat med jig?

Kan inte hitta något om det annat än att usb jig är avaktiverad :\

Ingen aning? If it aint broke, dont fiixit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ingen aning? If it aint broke, dont fiixit.

Sant. Kommer stick tebax till den gammla så snart jag tar mig hem.

Tråkigt att samsung plocka bort den delen

Hittade skillnaderna på chainfires blog
http://www.chainfire.eu/articles/103/_SGS2_KI_Samsung_removes...

Skrivet av Chainfire dev~blog:

The first official Android 2.3.4 series firmwares (KI) for the Samsung Galaxy S2 are now finally available.

Two things immediately stick out:

USB host support

Samsung has removed the USB host Android APIs from this release. The kernel is still USB host enabled, which means your memory stick (etc) will still work. However, 3rd party applications can no longer make use of USB host capabilities to communicate with peripherals through the Android APIs, so only USB devices with direct kernel support can be used.

One wonders why Samsung would remove this feature that has been present on SGS2 firmwares for months, especially since having the feature has generated a lot of good press in combination with DSLR Controller [XDA].

Bootloaders

Samsung has also modified the bootloaders (sbl specifically) to prevent use of the USB JIG to erase the custom kernel counter and warning triangle. Workarounds to remove the custom kernel warning triangle are still available (the non-JIG triangle removal method as described in the CF-Root thread [XDA] still works), but there is no workaround to reset the custom kernel flash counter.

To keep being able to reset the counter, you need to flash the new firmwares without the bootloaders, or flash old bootloaders separately (KH series bootloaders work).

Intratech has both the latest firmware with the bootloaders stripped out - as well as an old bootloader package for those who have already flashed the evil bootloaders - available in his firmware thread here [XDA].

Notes

[1] Information based on Nordic official "KI4" Android 2.3.4 firmware

[2] It appears the Sprint version of the SGS2 (Epic 4G Touch) doesn't even have kernel support for USB host at the moment

[3] The warning triangle mentioned is a yellow triangle that shows on screen while booting if you are running a custom kernel on your device

[4] The custom kernel counter is a counter inside the device that tracks how often you have flashed a custom kernel. It is assumed your device will not be serviced under warranty if this counter is not 0

[5] I have just been informed by pulser [villainrom] that Samsung has also actively removed SIP support from this firmware series.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat innan genom inställningsmenyn men på senare tiden har det inte funkat. Jag kommer så långt att den hittar ny programvara men när den ska börja ladda ner den så står den på 0% hela tiden. Till och med provat att ha den så en hel natt utan resultat. Provat i över en månad så det känns inte som det bara var just då.. Nån annan som varit med om nått liknande?

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Sant. Kommer stick tebax till den gammla så snart jag tar mig hem.

Tråkigt att samsung plocka bort den delen

Hittade skillnaderna på chainfires blog
http://www.chainfire.eu/articles/103/_SGS2_KI_Samsung_removes...

Det finns dock massor av custom kernels som har alla funktioner och en hel del extra funktioner därtill(och mkt bättre prestanda)

USB-Host funkar på SGS1 nu med rätt kernel tom.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

Japp. Helt ok..

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Trött på Android helt enkelt. CyanogenMod är inte helt felfritt och standard-romen innehåller ju allt skräp som drar ner batteri och prestanda. Använder inte heller denna "dual-core" direkt. Har kommit på att jag mest lyssnar på musik och tar en enstaka bild ibland. Skulle hellre ha ett OS som är stabilare och fungerar smidigt.

Sen finns det flera stora nack-delar med t.ex. iPhone som får mig att tveka. Mindre skärm, inte lika stöt-tålig, kan inte göra något åt utseendet (lär inte störa så mkt i längden) och sämre kamera (iaf på vanliga 4an). Ska dra in till Elgiganten eller liknande tänkte jag för att känna lite på dem och se vad jag tkr. Annars får jag försöka testa några andra Roms antar jag.

Låter som du skall ha en SE kameramobil/walkmanmobil för dina behov.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det finns dock massor av custom kernels som har alla funktioner och en hel del extra funktioner därtill(och mkt bättre prestanda)

USB-Host funkar på SGS1 nu med rätt kernel tom.

Det är nice
Sitter på siyah 2.6.11 just nu innan dess 2.6.3 hoppas på lite stabilare och snabbare nu.

Hade dock vart roligt att veta varför Samsung plocka bort funktioner från början när dom vet att custom kernels kommer fixa biffen ändå i slutändan :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Låter som du skall ha en SE kameramobil/walkmanmobil för dina behov.

Blir ju fortfarande Android...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Det är nice
Sitter på siyah 2.6.11 just nu innan dess 2.6.3 hoppas på lite stabilare och snabbare nu.

Hade dock vart roligt att veta varför Samsung plocka bort funktioner från början när dom vet att custom kernels kommer fixa biffen ändå i slutändan :\

Kan va operatörer som gnäller, nåt som buggar, vem vet.

I slutändan tycker jag dom har en bra mjukvarupolicy, dom "läcker" ut roms som ingen annan och det hjälper onekligen communityt och utvecklare.

Permalänk
Medlem

Hej,
har försökt hitta en lösning på google om det jobbiga problemet med att S2:an slutar läsa simkortet\fastnar i flygplansläge, men hittar inget direkt svar förutom att lämna in till Samsung-reparatör eller (försöka) fabriksåterställa (oftast utan resultat).

Någon annan som vet någon som fått simkorts-läsningsfel\fastnat i flygplansläge och hur man löst detta?

Det är inget fel på sim-kortet, antingen mjukvarufel simkort\flygplansläge eller hårdvarufel på simkortsläsningssidan.

Ska prova fabriksåterställa såfort jag backupat SMS:en\memos, någon som vet hur man gör detta på enklaste sätt?

Tacksam för svar,
walp

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Skrivet av walp:

Hej,
har försökt hitta en lösning på google om det jobbiga problemet med att S2:an slutar läsa simkortet\fastnar i flygplansläge, men hittar inget direkt svar förutom att lämna in till Samsung-reparatör eller (försöka) fabriksåterställa (oftast utan resultat).

Någon annan som vet någon som fått simkorts-läsningsfel\fastnat i flygplansläge och hur man löst detta?

Det är inget fel på sim-kortet, antingen mjukvarufel simkort\flygplansläge eller hårdvarufel på simkortsläsningssidan.

Ska prova fabriksåterställa såfort jag backupat SMS:en\memos, någon som vet hur man gör detta på enklaste sätt?

Tacksam för svar,
walp

Inställningar -> Sekretess -> Fabriksåterställning
Kan även ligga under Inställningar -> SD och telefonminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Inställningar -> Sekretess -> Fabriksåterställning
Kan även ligga under Inställningar -> SD och telefonminne

Ah, jag skrev lite tvetydigt, jag vet hur man återställer telefonen, men det var backup jag undrade över.

EDIT: Hittade hur man synkar memos nu.

Någon som vet hur man enklast backupar SMS-konversationerna?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Skrivet av walp:

Ah, jag skrev lite tvetydigt, jag vet hur man återställer telefonen, men det var backup jag undrade över.

EDIT: Hittade hur man synkar memos nu.

Någon som vet hur man enklast backupar SMS-konversationerna?

Finns olika backup-program för det i Market, sök bara på "SMS Backup" så hittar du.

Permalänk
Medlem

Ok, det ska ha kommit en ny Hyperdroid-version, men jag hittar fan i mig inte någon länk till nedladdning. Ligger inte heller i Hyperdroid Parts.

Jag måste blivit blind..

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Ok, det ska ha kommit en ny Hyperdroid-version, men jag hittar fan i mig inte någon länk till nedladdning. Ligger inte heller i Hyperdroid Parts.

Jag måste blivit blind..

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=21767165&postc...

Notera att det är wipe, brukar köra nandroid backup innan, sen installerar jag wipe. Sen är det bara att välja advanced restore från CWM och bara återställa data. Så slipper man ställa in allt igen och sitta med TB å fippla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Någe drivrutinstrul kanske? Kan du inte uppdatera den OTA?

Ja det tror jag också. OTA?

Hur gör man det?

Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen grabbar, men jag har nog bestämt mig för att joina det vita laget istället. Detta med custom roms är ingenting för mig, är så satans trött på att behöva starta om telefonen för att rensa cache eller tvinga stängning för appar hela tiden. Prestandan är heller inget jag utnyttjar och det finns då inget som motiverar en SGS2 för min del.

Ska bara se till att nolla flash countern och installera standard-rom/kernel. Någon som har bra länkar till något av detta?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Blir ju fortfarande Android...

Dom har mobiler utan android och det känns som det är en sån du skall ha. En klassisk mobil helt enkelt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag är ledsen grabbar, men jag har nog bestämt mig för att joina det vita laget istället. Detta med custom roms är ingenting för mig, är så satans trött på att behöva starta om telefonen för att rensa cache eller tvinga stängning för appar hela tiden. Prestandan är heller inget jag utnyttjar och det finns då inget som motiverar en SGS2 för min del.

Ska bara se till att nolla flash countern och installera standard-rom/kernel. Någon som har bra länkar till något av detta?

Edit: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=54375
Firmwares på xda (länk i tidigare inlägg ang äldre bootloader) eller samfirmware.
Jig på t.ex ebay.

Vet inte hur du lyckats få så mycket strul?
Jag kör checkrom revohd v4 kommer inte ihåg när jag såg en FC sist.
Rensat cache har jag aldrig gjort
Fungerar den som den ska med originalrom? Tänkte så det inte är någe fel på luren.. Isf blir du ju inte så poppis hos den du säljer till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pump It:

Ja det tror jag också. OTA?

Hur gör man det?

Over the air.

Inställningar - om telefonen - programuppdatering
Tror jag. (Har aldrig uppdaterat en samsung originalrom)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Edit: http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=54375
Firmwares på xda (länk i tidigare inlägg ang äldre bootloader) eller samfirmware.
Jig på t.ex ebay.

Vet inte hur du lyckats få så mycket strul?
Jag kör checkrom revohd v4 kommer inte ihåg när jag såg en FC sist.
Rensat cache har jag aldrig gjort
Fungerar den som den ska med originalrom? Tänkte så det inte är någe fel på luren.. Isf blir du ju inte så poppis hos den du säljer till..

Nej då, med standard-romen hade jag aldrig problem med något. Ja, annat än att jag bara var missnöjd med bloatware.

Tack för länken!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

har problem med att folk säger att det ekar när man pratar med dom. ägon som delar samma problem?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag är ledsen grabbar, men jag har nog bestämt mig för att joina det vita laget istället. Detta med custom roms är ingenting för mig, är så satans trött på att behöva starta om telefonen för att rensa cache eller tvinga stängning för appar hela tiden. Prestandan är heller inget jag utnyttjar och det finns då inget som motiverar en SGS2 för min del.

Ska bara se till att nolla flash countern och installera standard-rom/kernel. Någon som har bra länkar till något av detta?

Får aldrig FC's, går helt säkert att få ordning på(räcker med root för att plocka bort bloat apps fö). Men orkar du inte hålla på å fippla så köp en iphone ist.

Posta gärna sen om hur du upplever iOS/ip4s

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Får aldrig FC's, går helt säkert att få ordning på(räcker med root för att plocka bort bloat apps fö). Men orkar du inte hålla på å fippla så köp en iphone ist.

Posta gärna sen om hur du upplever iOS/ip4s

Går gör det säkert, men jag är som sagt trött på att jobba med det

Självklart kan jag lägga ett ord av jämförelse av min upplevelse för iPhonen sen. Får se när det blir av, måste ordna detta med flash countern först.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man uppdaterar firmware "avtalsenligt" (dvs utan att roota och ha en massa fuffen för sig) på sin SG2:a utan att använda KIES(kan ej ansluta), eller OTF-funktionen (går ej, då telefonen ej hittar simkortet; flymode-buggen).

Jag måste nog lämna in den till Telia för att få bort flymode-buggen , satan så bittert...

GAHhhh, handikappat utan standardtelefonfunktionerna\3G\Edge :S

Edit: Det går väl att uppdatera via sitt SD-minneskort? Men är det verkligen O.K enligt garantikraven? Vilken firmware är O.K att uppdatera till? 2.3.5?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara flashat in den jag ville ha med odin. Om det är ok för garantin vet jag tyvärr inte.