Datorn dör helt random utan förvarning och bluescreen

Permalänk
Avstängd

Datorn dör helt random utan förvarning och bluescreen

Hej!

Som rubriken lyder så stängs min dator av helt slumpmässigt utan någon som helst anledning. Kan hända när som helst.
Har kört prime95 i typ 2 timmar utan att det händer något, kört memtest utan några errors.

Får inte heller någon bluescreen så lite svårt att felsöka.
Någon som haft något liknande problem eller har någon idé om vad jag kan göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Förmodligen nätagget eller hög temp på något. Märke modell watt år på nätagget?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

corsair 650w snart 5 eller 4 år gammalt. Inte helt säker, har en i5 2500k på 4.5ghz men tempsen är normala, 35 i idle och inte över 50 när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Corsair 650w håller väldigt hög kvalite men eftersom det låter verkligen som att nätagget gjort sitt så börja med att testa ett annat, Jag antar att strömmen och allt slocknar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Ja eller den startar om helt enkelt, har ingen tillgång till något annat nätagg så får väl köpa nytt. Men allt tyder väl på att det är nätagget som krånglar tycker jag. Alltid skönt att rådgöra med folk på swec innan man gör något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Ja eller den startar om helt enkelt, har ingen tillgång till något annat nätagg så får väl köpa nytt. Men allt tyder väl på att det är nätagget som krånglar tycker jag. Alltid skönt att rådgöra med folk på swec innan man gör något

ja men nu blir jag ändå fundersam hade den dött helt och du var tvungen starta om hade jag helt klart sakt nätagget. Men eftersom den verkar starta om i spel? kan det vara graikkortet också har du något annat att testa med.?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Det är inte enbart i spel, kan dö precis när som. Den stängs av, sen tar det några sekunder och efter det så startar den automatiskt igen. Och det kan fungera bra i flera dagar sen helt plötsligt dör den, så det är rätt jobbigt att felsöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Det är inte enbart i spel, kan dö precis när som. Den stängs av, sen tar det några sekunder och efter det så startar den automatiskt igen. Och det kan fungera bra i flera dagar sen helt plötsligt dör den, så det är rätt jobbigt att felsöka.

Ok då föreslår jag att du byter nätagg tänk på att corsair har 5 års på sitt så det går på garantin dock får du nog betala frakt om det inte är defekt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

Ok då föreslår jag att du byter nätagg tänk på att corsair har 5 års på sitt så det går på garantin dock får du nog betala frakt om det inte är defekt

Har kört furmark ett tag också utan problem. Är det Corsair som lämnar ut de 5 åren eller återförsäljaren?

Permalänk
Medlem

Är det en serös återförsäljare kontakta dem så löser dem det.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

Är det en serös återförsäljare kontakta dem så löser dem det.

Det är komplett så då hör jag med dem innan jag köper nytt.

Permalänk

Brorsan hade exakt samma fel men han formatarade hårddisken och ominstallerade windows och då försvann de kanske prova med de innan du gör något annat

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tony_fjellborg:

Brorsan hade exakt samma fel men han formatarade hårddisken och ominstallerade windows och då försvann de kanske prova med de innan du gör något annat

Formade faktiskt precis så det är inte det. Hur länge sen var det han gjorde det?

Permalänk
Medlem

Gustaft:
Det är jättestor skillnad mellan dator som startar om och en dator som dör och förblir död så var tydligt vad du menar.

Det är rätt mycket som kan få datorn att starta om. Förutom stora viktiga saker kan även småsaker som kringutrustning, kablar, tangentbord, mus mm eller kontakten de kopplats till orsaka felet. Även saker i Windows eller partition så kan vad som helst ha blivit korrupt så att den börjat starta om så där.

Istället för att leta i Windows som en galning i dagar så kan du utesluta alla Windows fel genom att ta bort och installera om allt samtidigt som du tar bort och skapar nya partitioner. Ha bara 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplat tills du installerat klart Windows. Du kan även låna/köpa en annan hårddisk och installera Windows på men ta bort alla gamla diskar för att verkligen utesluta dom som orsaken.

Är felet kvar så är felet i resten av datorn.

Edit:
Att bara formatera och installera om Windows räcker inte alltid. Vissa fel kräver att man även tar bort och skapar nya partitioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Gustaft:
Det är jättestor skillnad mellan dator som startar om och en dator som dör och förblir död så var tydligt vad du menar.

Det är rätt mycket som kan få datorn att starta om. Förutom stora viktiga saker kan även småsaker som kringutrustning, kablar, tangentbord, mus mm eller kontakten de kopplats till orsaka felet. Även saker i Windows eller partition så kan vad som helst ha blivit korrupt så att den börjat starta om så där.

Istället för att leta i Windows som en galning i dagar så kan du utesluta alla Windows fel genom att ta bort och installera om allt samtidigt som du tar bort och skapar nya partitioner. Ha bara 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplat tills du installerat klart Windows. Du kan även låna/köpa en annan hårddisk och installera Windows på men ta bort alla gamla diskar för att verkligen utesluta dom som orsaken.

Är felet kvar så är felet i resten av datorn.

Edit:
Att bara formatera och installera om Windows räcker inte alltid. Vissa fel kräver att man även tar bort och skapar nya partitioner.

Min dator stänger av sig själv utan blåskärm eller felmeddelande, efter att det gått några sekunder så sätter den igång sig själv igen, kommer "starta windows normalt" upp och sen fungerar den galant. Jag har 2 hårddiskar samt en dvd-enhet. Installerade om windows i onsdags, då tog jag bort partitionerna och formade sen gjorde jag nya. Har en SSD som jag har mitt OS på och en vanlig med program och annat som jag också formade. Kan felet verkligen ligga i windows när den bara dör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Min dator stänger av sig själv utan blåskärm eller felmeddelande, efter att det gått några sekunder så sätter den igång sig själv igen, kommer "starta windows normalt" upp och sen fungerar den galant. Jag har 2 hårddiskar samt en dvd-enhet. Installerade om windows i onsdags, då tog jag bort partitionerna och formade sen gjorde jag nya. Har en SSD som jag har mitt OS på och en vanlig med program och annat som jag också formade. Kan felet verkligen ligga i windows när den bara dör?

Eftersom ssd har mycket problem bör du lägga windows på en annan disk och koppla ur ssdn

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompa_kumla:

Eftersom ssd har mycket problem bör du lägga windows på en annan disk och koppla ur ssdn

kört chkdsk /r i cmd utan att den hittade något, känns inte som att det är så pålitligt. Finns det några program som kan felsöka hårddiskar? Får väl installera windows på en vanlig för att kunna utesluta det som felkälla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Min dator stänger av sig själv utan blåskärm eller felmeddelande, efter att det gått några sekunder så sätter den igång sig själv igen, kommer "starta windows normalt" upp och sen fungerar den galant. Jag har 2 hårddiskar samt en dvd-enhet. Installerade om windows i onsdags, då tog jag bort partitionerna och formade sen gjorde jag nya. Har en SSD som jag har mitt OS på och en vanlig med program och annat som jag också formade. Kan felet verkligen ligga i windows när den bara dör?

Jag har exakt samma problem och min dator är bara 5 dagar gammal.
Kör på en Force GT 120.
Men nu dör skärmen efter ca 15 min när jag inte gör någonting alls på datorn :s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Migliore:

Jag har exakt samma problem och min dator är bara 5 dagar gammal.
Kör på en Force GT 120.
Men nu dör skärmen efter ca 15 min när jag inte gör någonting alls på datorn :s

Jag har en Force GT 60, kan det vara så att det är den som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Hej!

Som rubriken lyder så stängs min dator av helt slumpmässigt utan någon som helst anledning. Kan hända när som helst.
Har kört prime95 i typ 2 timmar utan att det händer något, kört memtest utan några errors.

Får inte heller någon bluescreen så lite svårt att felsöka.
Någon som haft något liknande problem eller har någon idé om vad jag kan göra?

Tack på förhand!

Hade samma fel som du skriver på min förra stationära burk och där var de mitt nya corsair 750W som var boven,
Kolla med någon om du kan låna ett agg o testa med!

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Migliore:

Jag har exakt samma problem och min dator är bara 5 dagar gammal.
Kör på en Force GT 120.
Men nu dör skärmen efter ca 15 min när jag inte gör någonting alls på datorn :s

Testa att installera nyaste firmware, 1.3.3.

Det sista låter helt enkelt som Windows energiinställning Stäng av skärmen efter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvinVild:

Hade samma fel som du skriver på min förra stationära burk och där var de mitt nya corsair 750W som var boven,
Kolla med någon om du kan låna ett agg o testa med!

Hade du EXAKT samma problem? Den stängde av sig utan förvarning och sen startade den av sig själv efter några sekunder?

Permalänk
Medlem

har haft samma problem. och då var det ssd som spökade, trotts att jag installerade firmware 1.3.3, instalerade på hdd och det verkar fungera, jag märkte det då datorn fick bluescreen endast vid nedladdning. Annars har jag hört att många har haft problem med (förutom nätagg) ram minnena.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emec:

har haft samma problem. och då var det ssd som spökade, trotts att jag installerade firmware 1.3.3, instalerade på hdd och det verkar fungera, jag märkte det då datorn fick bluescreen endast vid nedladdning. Annars har jag hört att många har haft problem med (förutom nätagg) ram minnena.

har gt 120 btw

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Hade du EXAKT samma problem? Den stängde av sig utan förvarning och sen startade den av sig själv efter några sekunder?

Ja så var min med.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Hade samma problem förut, hade satt ramminnena i fel platser, kolla i moderkortets manual vart de skulle sitta när man körde dualchannel och ändrade. Har sedan dess inte haft några konstiga omstarter, värt att kolla med andra ord

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MauseRR:

Hade samma problem förut, hade satt ramminnena i fel platser, kolla i moderkortets manual vart de skulle sitta när man körde dualchannel och ändrade. Har sedan dess inte haft några konstiga omstarter, värt att kolla med andra ord

Dom sitter rätt så det är inte de, tyvärr

Permalänk
Medlem

Jag har eller har haft typ samma problem som dig gustaft. Se vad jag har skrivit på min tråd och en annan persons tråd här: http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/1... och http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...