Proffsig installation?

Permalänk
Medlem

Proffsig installation?

Hej har plockat ihop en dator till mina svärföräldrar.
Jag tror att dom har ganska höga förväntningar på mig därför skulle det va ganska
Kul och göra det så proffsigt som Möjligt.

Det är så att jag ska installera Windows 7 på burken. Hur gör man för att få drivrutiner mm installerat men endå så att när dom startar datorn första gången får dom välja användarnamn osv direkt? Tex som hp och dell mfl har?

Vilket w7 skall man köpa? En vanlig oem licens?

Tacksam för svar!
/mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Skrivet av vigis2:

Hej har plockat ihop en dator till mina svärföräldrar.
Jag tror att dom har ganska höga förväntningar på mig därför skulle det va ganska
Kul och göra det så proffsigt som Möjligt.

Det är så att jag ska installera Windows 7 på burken. Hur gör man för att få drivrutiner mm installerat men endå så att när dom startar datorn första gången får dom välja användarnamn osv direkt? Tex som hp och dell mfl har?

Vilket w7 skall man köpa? En vanlig oem licens?

Tacksam för svar!
/mvh

Om du vill har drivrutinerna installerade som du sa så borde du kunna installera windows på en egen partion, installera drivrutinerna på resten av HDDn (alltså inte delen för w7) och sen formatera partionen för w7 och installera om, dock kan du ju inte köpa OEM då, för med OEM kan du ju inte formatera (om du inte har någon annan gammal skiva du kan formatera med)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Keeper of Traditions

Varför göra det så krångligt..?

Skulle det bli mer proffsigt för att du installerar drivrutiner innan dem väljer användarnamn?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Installera allt åt dom på en gång, det är väl bara att ta ett av deras förnamn som användarnamn, eller namnet på datorn?
Det är ju mera proffsigt att lämna fram en färdig dator.
Jag brukar inte lämna en dator förns alla windows uppdateringar är klara, och alla program som behövs är installerade och provkörda.
Om dom ska klara alla uppdateringar själva sedan, så blir det inte så proffsigt
Håller på med en polares dator nu och han får den helt färdig, sist jag fixade den åt honom var för ett år sedan, och han hade inte uppdaterat Windows en enda gång, inte undra på att det inte funkar efter ett tag.
Nej fixa allt från början, och sedan visa hur dom ska göra med Windows uppdate, det är viktigt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Om du vill har drivrutinerna installerade som du sa så borde du kunna installera windows på en egen partion, installera drivrutinerna på resten av HDDn (alltså inte delen för w7) och sen formatera partionen för w7 och installera om, dock kan du ju inte köpa OEM då, för med OEM kan du ju inte formatera (om du inte har någon annan gammal skiva du kan formatera med)

Man kan visst det formatera med en OEM.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Man kan visst det formatera med en OEM.

Jaså? Har inte funkat med mina två senaste OEMs låter dessutom logiskt att det inte skulle gå, då de egentligen är till för tillverkare som inte behöver formatera, utan bara installera på en tom HDD när jag försökt att boota från OEM skiva så startar den bara windows som vanligt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

DU är ute efter sysprep, kolla in en av mina guider:)
Vanlig OEM-licens ja.

Har du råkat ut att man inte kan skapa image utav simage fler än tre gånger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jaså? Har inte funkat med mina två senaste OEMs låter dessutom logiskt att det inte skulle gå, då de egentligen är till för tillverkare som inte behöver formatera, utan bara installera på en tom HDD när jag försökt att boota från OEM skiva så startar den bara windows som vanligt

Man måste ställa in boot priority i BIOS till att starta från dvdläsaren.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon171844:

Har du råkat ut att man inte kan skapa image utav simage fler än tre gånger?

Say what?

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Man måste ställa in boot priority i BIOS till att starta från dvdläsaren.

Sa ju att jag valde att boota från skivan...dessutom så funkade det med en som skiva som inte var OEM när jag gjorde på EXAKT samma sätt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Man måste ställa in boot priority i BIOS till att starta från dvdläsaren.

Men om de nu är så att OEM också ska gå att formatera ifrån, så vad är skillnaden mellan OEM och vanlig då? är ju trotts allt en prisskillnad på 800 spänn.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av anon171844:

Har du råkat ut att man inte kan skapa image utav simage fler än tre gånger?

Jag har för mig att man bara kan köra sysprep 3 gånger på sammma installation, alltså en begränsning av Microsoft.

Skrivet av Lasergurka:

Men om de nu är så att OEM också ska gå att formatera ifrån, så vad är skillnaden mellan OEM och vanlig då? är ju trotts allt en prisskillnad på 800 spänn.

http://www.prisjakt.nu/question.php?qid=27

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vet dock inte varför man skulle använda sysprep på samma dator samma image 3 gånger?

Man sysprepar och fångar den till ny Install.wim = klart. OK man kanske vill uppdatera den men då är det helt fel sätt att använda sig av, sysprep alltså.

Permalänk
Medlem

Skryttråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Om du vill har drivrutinerna installerade som du sa så borde du kunna installera windows på en egen partion, installera drivrutinerna på resten av HDDn (alltså inte delen för w7) och sen formatera partionen för w7 och installera om, dock kan du ju inte köpa OEM då, för med OEM kan du ju inte formatera (om du inte har någon annan gammal skiva du kan formatera med)

Fungerade då för mig igår med en OEM skiva när ja fixade igång en ny dator till syster.

Skillnaden mellan OEM och vanliga versionen är så vitt jag vet att OEM versionen får bara säljas med färdiga datorer, inte för att de är så många butiker som håller så hårt på de kravet.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Skrivet av Andersson89:

Jag har för mig att man bara kan köra sysprep 3 gånger på sammma installation, alltså en begränsning av Microsoft.

http://www.prisjakt.nu/question.php?qid=27

Okej... undrar varför det inte funkat att formatera för mig då xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Formatera och sysprep är såklart inte samma sak, du kan formatera hur många gånger du vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Vet dock inte varför man skulle använda sysprep på samma dator samma image 3 gånger?

Man sysprepar och fångar den till ny Install.wim = klart. OK man kanske vill uppdatera den men då är det helt fel sätt att använda sig av, sysprep alltså.

För det kommer uppdateringar med åren, och det inte samma dator.

Vi kan säga att först skapar du en som är clean med det som behövs just då, några månader senare kommer Office 2010 och då är ju det enklare att göra om den första och lägga till Office 2010 för nya installationer istället för att handjaga varje ny dator som skall installeras.

Sen kommer det andra nya applikationer då är det ju mycket enklare att lägga till dom i en gammal image och syspreppa den?

Dock kan man redigera i registret. Tycker det är udda att Microsoft har satt en gräns på hur många gånger man "får" syspreppa om...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon171844:

För det kommer uppdateringar med åren, och det inte samma dator.

Vi kan säga att först skapar du en som är clean med det som behövs just då, några månader senare kommer Office 2010 och då är ju det enklare att göra om den första och lägga till Office 2010 för nya installationer istället för att handjaga varje ny dator som skall installeras.

Sen kommer det andra nya applikationer då är det ju mycket enklare att lägga till dom i en gammal image och syspreppa den?

Dock kan man redigera i registret. Tycker det är udda att Microsoft har satt en gräns på hur många gånger man "får" syspreppa om...

Visst jag förstår men det är onödigt arbete.

Du skapar först en sysprep (Som du sedan fångar)
Sen när du vill uppdatera den så måste du återställa den avbildningen, för att inte nämna att man måste backa upp allt först. Man gör en del ändringar till ett OS även efter sysprep:)

Sen när du har installerat och uppdaterat allt ska du avsluta och fånga den igen. Sen upprepa nästa gång.

Bäst är att skapa en generell avbildning i en virtuell maskin alt. göra om det varje gång man vill uppdatera (Blir iaf samma effekt)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Visst jag förstår men det är onödigt arbete.

Du skapar först en sysprep (Som du sedan fångar)
Sen när du vill uppdatera den så måste du återställa den avbildningen, för att inte nämna att man måste backa upp allt först. Man gör en del ändringar till ett OS även efter sysprep:)

Sen när du har installerat och uppdaterat allt ska du avsluta och fånga den igen. Sen upprepa nästa gång.

Bäst är att skapa en generell avbildning i en virtuell maskin alt. göra om det varje gång man vill uppdatera (Blir iaf samma effekt)

Det är ju minsta möjliga arbete!
Annars är det mer eller mindre gå tillbaka till början och börja om.

Om jag förstår dig rätt på din andra mening menar du att man ska gå tillbaka till en main sysprep och sedan editera den?
Då är det mer eller mindre som att gå tillbaka några steg.

Det man borde ha är en maskin som endast är till för syspreppande uppdaterar den följande och skapar en ny image när det är nödvändigt.
(Då stöter man aldrig på dessa problem).

Permalänk
Medlem

Att göra en sysprep är hyfsat onödigt så länge man inte behöver en mall som ska installeras
på flera datorer då problem med SSID kan uppstå men vill man impa lite på päronen så finns
det väl sedan Vista något som heter typ förbered systemet för... I XP var det lite bökigare
och blev det fail var det bara att börja om.

Enda gångerna jag använt sysprep är när jag gjort en mall för ghost. Jag kör även ghost
på mina egna burkar men då är det helt onödigt med sysprep då en mall endast används
till en dator.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wixerone:

Att göra en sysprep är hyfsat onödigt så länge man inte behöver en mall som ska installeras
på flera datorer då problem med SSID kan uppstå men vill man impa lite på päronen så finns
det väl sedan Vista något som heter typ förbered systemet för... I XP var det lite bökigare
och blev det fail var det bara att börja om.

Enda gångerna jag använt sysprep är när jag gjort en mall för ghost. Jag kör även ghost
på mina egna burkar men då är det helt onödigt med sysprep då en mall endast används
till en dator.

Man kan ju använda /Generalize också:) Då funkar den avbildningen på alla datorer, förhoppningsvis utan problem.