Den stora hackintoshtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Ja det borde gå!

Måste man installera något speciellt program för att göra detta?
Kan man installera något programm eller liknande?
Hur går man till väga för att installera OSX på 1 utav Hårddiskarna?

Är EXTREMT tacksam för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajjk:

Måste man installera något speciellt program för att göra detta?
Kan man installera något programm eller liknande?
Hur går man till väga för att installera OSX på 1 utav Hårddiskarna?

Är EXTREMT tacksam för svaren!

Du kan installera via Virtualbox eller något liknande program.
Koppla ur de andra, starta datorn gå in i bios ändra till achi mode och ändra bootordningen till att starta från cd/dvd. Lägg i skivan. vänta tills osx laddar. klicka dig till disk utility, formatera hdd till MAc extended (journaled) och installera sedan.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Du kan installera via Virtualbox eller något liknande program.
Koppla ur de andra, starta datorn gå in i bios ändra till achi mode och ändra bootordningen till att starta från cd/dvd. Lägg i skivan. vänta tills osx laddar. klicka dig till disk utility, formatera hdd till MAc extended (journaled) och installera sedan.

Förstår inte, vad ska jag använda Virtualbox till?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajjk:

Förstår inte, vad ska jag använda Virtualbox till?

mvh

Du behöver inte använda virtualbox, ja trodde du frågade efter ett program att installera på. Och google är din vän.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

De kostar ju 100000 Det ja köpte kostade ju 150kr. Men vilket kext använder du?

Kext? Du menar till WLAN-kortet? OS X hittade det vid installationen. Stödet för Airport Express finns ju redan där i OS.

edit: typo.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evrstr:

Kext? Du menar till WLAN-kortet? OS X hittade det vid installationen. Stödet för Airport Express finns ju redan där i OS.

edit: typo.

Ahh, you lucky

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Du kan installera via Virtualbox eller något liknande program.
Koppla ur de andra, starta datorn gå in i bios ändra till achi mode och ändra bootordningen till att starta från cd/dvd. Lägg i skivan. vänta tills osx laddar. klicka dig till disk utility, formatera hdd till MAc extended (journaled) och installera sedan.

Och när jag gjort det så fugnerar den precis som en vanlig macpro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajjk:

Och när jag gjort det så fugnerar den precis som en vanlig macpro?

Det är ju samma sak som att installera windows 7, bara att de är vit/ grå bakrund. Kolla igenom några guider.
http://lmgtfy.com/?q=how+to+install+mac+os+x+on+Asus+P7H55-M+...

Eller: http://lmgtfy.com/?q=how+to+install+mac+os+x+on+pc

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Ahh, you lucky

Lucky?

Nej, jag kollade upp det innan helt enkelt.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tänkte bygga med mini-ITX

https://www.inet.se/produkt/6909635/streacom-f1c-silver

söker tips på kompatibelt mobo?

Titta här för inspiration.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Skrivet av evrstr:

Titta här för inspiration.

OK - tack - har byggt en sån på SG05 (bra chassi) men för Windoz.
Letade mini-iMac pirat-chassi men för litet å dyrt, ogillar externa nätadaptrar.
Antingen blir det nåt vassare med i3/i5 eller ett AMD Fusion baserat, finns de som säger att man inte enkelt kan HackinTosha AMD men på YouTube säger somliga att det kan gå men då utan graffeacceleration.

Är det så?

Eller ska man köra I5 med HD3000 integrerat - duger den grafiken? Antar Fusion e bättre/mer prisvärt?

Permalänk
Medlem

Kämpar på med os X på min dell, en lite större utmaning än vanlig hackintosh. Provat några guider och har nog bara en eller två kvar, sen ger jag nog ändå upp. Det har tagit för lång tid och dell är lite extra kämpigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK - tack - har byggt en sån på SG05 (bra chassi) men för Windoz.
Letade mini-iMac pirat-chassi men för litet å dyrt, ogillar externa nätadaptrar.
Antingen blir det nåt vassare med i3/i5 eller ett AMD Fusion baserat, finns de som säger att man inte enkelt kan HackinTosha AMD men på YouTube säger somliga att det kan gå men då utan graffeacceleration.

Är det så?

Eller ska man köra I5 med HD3000 integrerat - duger den grafiken? Antar Fusion e bättre/mer prisvärt?

Jag kan inte svara om AMD fungerar, jag har bara byggt en enda Hackintosh.

Valde Intel då jag visste det fungerade bäst med en Intel, så varför ens fundera över AMD?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Help pl0x

Hejsan, jag har ingen jättekoll på hackintosh. Är dock intresserad utav att testa detta då jag är ute efter Final cut pro och vill ej lägga pengar på en vanlig mac då jag spelar mycket också. Så att köra OSX på en utav mina hårddiskar bara till redigering o.s.v. borde vara ultimat. Nu till min fråga, är mina delar kompatibla med hackintosh?

Moderkort: Gigabyte Z68XP-UD3P Socket 1155, Z68, ATX B3
CPU: Intel i7 2600k
Minnen: Vengence 1600Mhz
GPU: Asus GTX 570
PSU: Corsair AX750
HDD: Samsung 500GB

Vad tror ni? Kan jag köra in hackintosh utan större problem?

Med vänliga hälsningar.

Visa signatur

Dator|Corsair 650D|Intel i7 2600K 4.2 OC|GTX 570|16GB Corsair V|OCZ Vertex 3|Corsair AX750W|Gigabyte Z68|

Permalänk
Medlem

Hej, jag har testat med iATKOS, både Snow Leopard och Lion!
När jag sätter i CDn och bootar från den så kommer datorn till iATKOS menyn, när jag väljer CD'n så rebootar datorn
Testade med att skriva "busratio=20 cpus=20 -v" och då gickc det att installera men när instalationen var klar så kom jag inte förbi
apple loggan? Kan det bero på att jag måste ändra någon när jag väljer drivers eller liknande?

Här är mina specs på datorn!
Processor: Intel Core i3 540
Moderkort: Asus P7H55-M LX
Grafikkort: Gigabyte GeForce GT 430 OC
HDD: Samsung SpinPoint F3 HD103SJ
Minne (RAM) Namn: Patriot G2 Gaming (8GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av evrstr:

Jag kan inte svara om AMD fungerar, jag har bara byggt en enda Hackintosh.

Valde Intel då jag visste det fungerade bäst med en Intel, så varför ens fundera över AMD?

AMD Fusion har 2 fördelar:

1. Bra pris
2. Låg strömförbrukning

Struntar man i ovanstående är Intelbaserat betydligt enklare.

Men som JFK sa', "vi åker inte till månen för att det är enkelt, utan för att det är svårt"
Sen finns ju de som säger sig ha belägg för att vi aldrig va på månen.

Mao kan man ju luras på YouTube - man kör på Intel men påstår det är AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

AMD Fusion har 2 fördelar:

1. Bra pris
2. Låg strömförbrukning

Struntar man i ovanstående är Intelbaserat betydligt enklare.

Men som JFK sa', "vi åker inte till månen för att det är enkelt, utan för att det är svårt"
Sen finns ju de som säger sig ha belägg för att vi aldrig va på månen.

Mao kan man ju luras på YouTube - man kör på Intel men påstår det är AMD.

Vad är lättaste sättet att göra det på om man kör intel'?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

AMD Fusion har 2 fördelar:

1. Bra pris
2. Låg strömförbrukning

Struntar man i ovanstående är Intelbaserat betydligt enklare.

Men som JFK sa', "vi åker inte till månen för att det är enkelt, utan för att det är svårt"
Sen finns ju de som säger sig ha belägg för att vi aldrig va på månen.

Mao kan man ju luras på YouTube - man kör på Intel men påstår det är AMD.

Ok! Jag gjorde det enkelt för mig, kollade upp på kakewalk.se och valde hårdvara de rekommenderade, annat kollade jag också upp på osx86's HCL. Nu kör jag alltså OS X nästintill native, förutom bootloadern och rätt DSDT till mitt moderkort.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk

Vet man bara vad man håller på med så e det inte svårare än att installera windows om man då har hyffsat kompatibel hårdvara. Just nu har ja 4 hackintosh ja har byggt här hemma varav 3 st är intel och 1 är en amd X2 socket 939.
Som sagt, vet man vad man pysslar med så e det inte så svårt att installera os x på en pc. Det som kan vara svårt kommer sen.
Installationen är piece of cake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen1981:

Vet man bara vad man håller på med så e det inte svårare än att installera windows om man då har hyffsat kompatibel hårdvara. Just nu har ja 4 hackintosh ja har byggt här hemma varav 3 st är intel och 1 är en amd X2 socket 939.
Som sagt, vet man vad man pysslar med så e det inte så svårt att installera os x på en pc. Det som kan vara svårt kommer sen.
Installationen är piece of cake.

Vad är det som blir svårt?

Permalänk

Om man inte har speciellt kompatibla bra grejjer som tex grafikkort, nätverkskort och ljudkort så kan det bli svårt att få tag i specifika kext, men som ja sa har man bra grejjer så e det piece of kake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Tänkte bygga med mini-ITX

https://www.inet.se/produkt/6909635/streacom-f1c-silver

söker tips på kompatibelt mobo?

Mer inspiration.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Hörrni hur är det nu med Sli och crossfire? Jag vet att man inte kan använda det, men kan man ha två grafikkort inkopplade men bara ett fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hörrni hur är det nu med Sli och crossfire? Jag vet att man inte kan använda det, men kan man ha två grafikkort inkopplade men bara ett fungerar?

Jag kör crossfire men vet inte om det blir någon effektökning i OS X men båda korten fungerar i alla fall för jag har en skärm i det ena kortet och en annan i det andra.

Visa signatur

PC ASUS ROG STRIX Z390-F | i9 9900K | Gigabyte 1080 8Gb | Corsair 8GB x 2 | Corsair 650w | Fractal Design Define R3 | Windows 10 |

Permalänk

Någon som har uppgraderat till 10.7.3?

Permalänk
Medlem

Jag har uppgraderat till 10.7.3. Fungerar kanon. Fick fixa ljudet efteråt, men det får jag göra varje uppgradering

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Jag har uppgraderat till 10.7.3. Fungerar kanon. Fick fixa ljudet efteråt, men det får jag göra varje uppgradering

Ok! får prova efter jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser_01:

Ok! får prova efter jobbet

Kom ihåg att ta bort din sleepenabler först bara om du har någon.

Visa signatur

PC ASUS ROG STRIX Z390-F | i9 9900K | Gigabyte 1080 8Gb | Corsair 8GB x 2 | Corsair 650w | Fractal Design Define R3 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

var ett tag sen jag kämpade med min Eee PC 900 sist. men nu har jag tagit tag i det. blev en ny omformatering för att få det mer "rätt" denna gång. men nu är jag tillbaka där med kext-filerna...

följer denna http://bit.ly/sbCvRi guiden. där man länkas till http://bit.ly/w9For3 för att hitta audio-kext och instruktioner. "ATTENTION! First of all you have to delete appleazaliaaudio.kext (/System/Library/Extensons/ folder) and remove the Audiee application from your login items. Make sure no other HDA kext is installed (other than VoodooHDA.kext)"

1. hittar inte "appleazaliaaudio.kext" är det bara att hoppa över det då?
2. hur vet jag vad som är min "Audiee application"? och var är mina "login items"?
3. har hittat AppleHDA.kext i den mappen. ska jag bara ta bort den då eller?

vet att jag är nybörjare på det här så jag kanske verkar som en idiot.

Visa signatur

Arbetsdator: NZXT H2 WHITE | CORSAIR AX 850W | ASUS M4A89GTD PRO USB3 | AMD PHENOM II X6 1100T BE 9MB | NOCTUA NH-D14 | CORSAIR 16GB XMS3 | MSI GTX 560Ti 1GB HAWK | SAMSUNG 840 120 GB | WD Caviar Black 1TB | D-link DWA-556
HTPC: Antec Sonata II | Forton 350W | ASUS M5A78L-M LX 760G AM3+ | AMD PHENOM II X4 | Zalman 9500 | 8GB XMS3 | PowerColor HD 4350 512 MB | Barracuda 3TB | Pinnacle PCTV Stereo