Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Trasig DVI förstörde skärmen?

Tjo. Om det finns en liknande tråd skulle jag uppskatta om någon kunde länka, för mitt intensiva sökande gav inget resultat.

Efter att jag kom hem till en polare för att LAN:a så slutade en av mina två skärmar att fungera. Körde dock med andra skärmen hela natten utan några som helst problem.
Sedan när jag kom hem så började även den andra skärmen att spöka. Båda skärmarna är på 1680x1050, men nu så kunde jag inte ställa in skärmen på den upplösningen. Men jag kunde ställa in den på 1600x1200 av någon konstig anledning. Testade att köpa ny sladd, fast det resulterade inte i något nytt.
Eftersom att datorn hade varit med ett tag så tog jag tillfället i akt och införskaffade en ny dator, eftersom jag antog att något måste vara fel på datorn.
Men till min besvikelse så fick jag exakt samma resultat med den nya datorn. Gick då och tog en skärm från farsans dator för att se om det verkligen var skärmarna eller om det var kablarna. Till en början fungerade det utan problem, kunde ha optimal upplösning(1920x1080). Men sedan när jag drog ur HDMI-sladden och satte in en DVI sladd så fick jag ingen bild. Sedan när jag kopplade in skärmen igen i farsans dator så fick jag ingen bild där heller.
Förstår ingenting, hur sjutton är detta möjligt? Verkar ju som att det är något fel på mina sladdar, men kan det även vara något som spökar med skärmarna?

Om det är något som är dåligt formulerat så att ni inte förstår vad det är jag har skrivit så ber jag om ursäkt. Och om det här är fel forum så skulle jag uppskatta om en mod kunde flytta tråden. Detta är första gången jag skriver på sweclockers

Tack på förhand

Permalänk

Finns varningstexter i bland annat ccc att ifall man trycker in för hög upplösning i en skärm och tvingar den till att visa bild så ger detta permanent skada. Förmodligen har det blivit något glapp i en sladd som mäter maxupplösningen och har tryckt in för många pixlar och därmed förstört skärmen.
Detta är en teori.

Nått annat kan ju va så tt de kortsluts i sladden så att kretsen brinner upp (känt någon brandlukt?).