Permalänk
Medlem

tv ,budget 8000

tja jag letar efter en tv och har en budget på 8000kr .jag vill ha det absolut bästa jag kan få .
krav: minst 40¨
full hd
tack på förhand

Permalänk
Permalänk
Medlem

jag tycker att plasma ger bäst bild för pengarna, och helst då en panasonic så den där i länken ser bra ut, ungefär så bra att jag inte hittar nån bättre

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Håller med, det där är en bra TV för det priset. Mitt tips är Panasonic-plasman ovan

Visa signatur

2500k | Asus P8Z68-V Pro/Gen3 | 8GB G.Skill 1600MHz | Asus 560Ti DCII TOP | Samsung 830 128GB | LG W2220P
MSI Wind u100 @ 1.92GHz

Permalänk
Medlem

Måste slinka in med en kommentar här: För många år sedan när jag köpte min första LCD-TV så var snacket att plasma ger absolut bäst bild, men LCD är bättre för statiska bilder då det inte bränner in bilden. Nu nyligen har jag hört från vänner som har plasma att det inte är så länge, att man t.ex. kan ha den kopplad till datorn utan att bilden bränns in eller spela tv-spel utan att det bränns in. Hur är det med det där egentligen?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Måste slinka in med en kommentar här: För många år sedan när jag köpte min första LCD-TV så var snacket att plasma ger absolut bäst bild, men LCD är bättre för statiska bilder då det inte bränner in bilden. Nu nyligen har jag hört från vänner som har plasma att det inte är så länge, att man t.ex. kan ha den kopplad till datorn utan att bilden bränns in eller spela tv-spel utan att det bränns in. Hur är det med det där egentligen?

Alltså det ska tydligen inte hända, så vitt jag vet används någon teknik så TVn själv låter pixlar vila automatiskt typ. Googla om du är nojig!

Jag funderar på att köpa just den här TVn, och jag ska bara göra så att jag tar det försiktigt helt enkelt. Om jag nu ska göra något statiskt så får jag se om det blir något efter ett par timmar, sen tre timmar osv. Jag tror och hoppas det ska vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Måste slinka in med en kommentar här: För många år sedan när jag köpte min första LCD-TV så var snacket att plasma ger absolut bäst bild, men LCD är bättre för statiska bilder då det inte bränner in bilden. Nu nyligen har jag hört från vänner som har plasma att det inte är så länge, att man t.ex. kan ha den kopplad till datorn utan att bilden bränns in eller spela tv-spel utan att det bränns in. Hur är det med det där egentligen?

Generellt sätt för båda numera är det bara en fråga om din budget, plasma har bättre svärta och kontrast men väger mer oftast och får inte ligga ner vid frakt osv, de drar lite mer oxå men har oftast bättre betrakningsvinklar än LCD och ja inbränning ska inte existera på plasma längre.

LCD drar lite mindre ström men lite sämre bild, dock föredrar jag oftast statiska bilder på LCD vs Plasma men det är bara min egna smak (och ska tilläggas att jag bygger det på inte på något mer än snabba tittar i butiker och så).

LED (som oxå är LCD men lite anna design) är mer eller mindre ett LCD svar på Plasma, dock kostar de oftast mer.

Kort och gott, ska du köpa en ny TV idag ska du köra på plasma i 9/10 fall om du inte är ute efter något specifikt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Måste slinka in med en kommentar här: För många år sedan när jag köpte min första LCD-TV så var snacket att plasma ger absolut bäst bild, men LCD är bättre för statiska bilder då det inte bränner in bilden. Nu nyligen har jag hört från vänner som har plasma att det inte är så länge, att man t.ex. kan ha den kopplad till datorn utan att bilden bränns in eller spela tv-spel utan att det bränns in. Hur är det med det där egentligen?

Det existerar fortfarande men inte i lika stor grad.

Min panna plasma är från 2010 och inbränningar förekommer om jag låter en stilla bild (t ex. pausad film) stå i minst några timmar. Ett par minuter myrornas krig så försvinner det.

Skulle dock fortfarande inte använda den som datorskärm annat än för att spela/titta på video.

Permalänk
Medlem

som sagt, permanenta inbränningar på plasma är väldigt ovanliga idag. det går knappt att provocera fram dem. däremot kan det förekomma ghosting eller vad det kallas, alltså tillfälliga inbränningar om du står med en kontrastrik stillbild väldigt länge, men det försvinner efter ett tags användande. lcd har andra fördelar, men de enda som kan ge bättre bild än plasma (enligt mig) är led-belysta lcd med local dimming, men de kostar väldigt mycket, så i nästan alla fall är en plasma ett bättre val om inte supertunn design eller liknande är prio

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII