Permalänk
Medlem
Skrivet av EvoPeter:

När jag va ung så la jag ett moderkort på en matta när jag byggde en dator vilket resulterade i ett trasigt moderkort.

Så lägga ett moderkort i sängen är som att spela Rysk-roulett. Statisk elektricitet har nog varit framme på ditt moderkort.

precis bäst att vara på ett vardagsrumsbord eller i köket sittandes på en köksstol i trä

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur stor dator-kunskap tror ni en 15åring har? Låter mest troligt att moderkortet är paj, så nästa gång. Lägg inte moderkortet på sängen och läs om statisk elektricitet.

Ja, Det var nog det dummaste jag nånsin gjort vet inte ens hur jag tänkte, Finns ingen anledning till att vara något annat ju.
men var ska jag lägga komponenter i fortsättningen då, Golvet eller nåt trä bord? (14 till och med )

Permalänk
Medlem

tycker du ska ta hjälp av någon som kan det så du inte sabbar ännu ett moderkort eftersom det är väldigt dyra saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Ja, Det var nog det dummaste jag nånsin gjort vet inte ens hur jag tänkte, Finns ingen anledning till att vara något annat ju.
men var ska jag lägga komponenter i fortsättningen då, Golvet eller nåt trä bord? (14 till och med )

Trä och t.ex. kartongen moderkortet kommer i borde vara bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

tycker du ska ta hjälp av någon som kan det så du inte sabbar ännu ett moderkort eftersom det är väldigt dyra saker

Känner ingen som är bra på det, faktum är jag och en annan dem som kan mest om det i hela skolan :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

tycker du ska ta hjälp av någon som kan det så du inte sabbar ännu ett moderkort eftersom det är väldigt dyra saker

Amen jag brukar vara väldigt försiktig när det handlar om sånt här då jag vet att dator delar såsom moderkort är väldigt ömtåliga det var ju just bara att jag satte den på sängen då jag inte tänkte riktigt, Jag bara behövde nånstans att sätta den och jag såg sängen och tänkte att den var mjuk o bra :S

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Historia:
sedan satte jag dit kylaren på moderkortet medans moderkortet låg i min säng

Där skulle jag vilja säga att något gick snett.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur stor dator-kunskap tror ni en 15åring har?

Ganska korkat sagt imo.

Visa signatur

Define R3 | 2500k @ 3,3GHz | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Asus GTX 560Ti | 8GB CL9 1333hz XMS3 | Antec 550W

Permalänk
Medlem

En sne kondning gör inget så länge det sitter på plats.

Stoppa in en modern linux live skiva och kör typ cpuburn. Typ Ubuntu 11.10
sedan kör du i en terminal
sudo apt-get install cpuburn mcelog -y

detta kör du för antalet cores, + några gånger till:
burnK7 &

Då lastas CPUn.

sedan kör du detta:
sudo cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/thermal_throttle/core_throttle_count | uniq
Om output är något annat än enbart noll så har CPUn throttlat sedan linux kärnan bootades. Dvs dålig kylning.

Håll även koll på
cat /var/log/mcelog
Dyker det upp fel där, CPU cachelevel eller PCI etc... så år man en susning också att något är ẗ skogen.

Ingen aning om hur man gör liknande felsökning i windows, då OSet i sig är rättså handikappat när det gäller att rapportera information från hårdvara.

Det kan också vara intressant att kolla kernel loggen, om något skiter sig på annat håll:
dmesg

EDIT: Justja, windblows bluescreenar vid mce fel: http://en.wikipedia.org/wiki/Machine_Check_Exception ! vilket trams

Permalänk
Medlem

Moderkort brukar alltid komma packade i en antistat-påse. Den passar bra som underlägg om man vill lägga kortet ner innan man fäster det i chassit.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej ett av de bästa tipsen för en ny färsk datorbyggare är faktiskt att läsa igenom den gamla herdeliga http://www.nordichardware.se/testlabb/26-guides/22131-datorby... Visst den är inte super uppdaterad på alla punkter men principen om hur man bygger är den samma. Om du läst och verkligen förstått allt som står med där så lovar jag att det kommer spara dig mycket bekymmer i fortsättningen.

Det allra bästa att lägga moderkortet på är en riktig ESD-matta (kolla mina gallerier) Detta är dock först aktuellt när man bygger lite oftare. Innan man hamnar där, så funkar ett hårt träbord bra (OBS ej laminat, eller annat ytskikt av plast). Du bör dock ha ett ESD-armband i vilket fall. Dessa är inte särskilt dyra men allt om det det står i datorbyggarskolan jag länkade till Om det är något du inte helt hänger med på så dra ett pm till mig, så kan jag säkert hjälpa dig vidare.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:
Skrivet av Uvania:
Skrivet av Kevlarheart:

Nu Funkar det igen! inget segande/laggande på Minecraft och allt annat, Men är det störst chans att det är Moderkortet då eller?
Blir det såhär om det blir en ESD skada att det oftast segar och segar inte alls ibland?
Och ibland startas den inte alls om det är en värre skada?
Men så att jag inte köper ett nytt moderkort och det är något helt annat, för jag tycker det är väldigt konstigt att det inte segar alls ibland osv.

Edit: Kan tillägga att det var flera dagar sen jag startade datorn senast.

Permalänk
Medlem

Har tänkt på en sak då jag nu startade om datorn efter den har varit igång nästan hela dan och det segade inte efter omstart som den vanligtsvist hade gjort, Började då att tänka på att om det kan urladda sig själv? Eller en gång ESD skadat alltid ESD skadat?
Får prova lite mer imorgon då den varit avstängd en längre tid då.
Men är det verkligen såhär om moderkortet är ESD skadat att det hoppar fram o tillbaka från positivt till negativt har det hänt nån annan person innan? För när det är ESD skadat brukar väl datorn helt enkelt inte starta? Eller det går att ha olika slags ESD skador? Lixom olikt mycket skadade?

För då den segar ibland och segar inte ibland så kan den väl inte vara så allvarligt skadad? Så då är det väl inte helt omöjligt att den kan ha fixat sig om detta är möjligt vill säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fan, Det funkade nu i några minuter sen började det att sega igen!
nån som har erfarenhet om ESD och kan svara på mina frågor?

Permalänk
Medlem

Update:
1. Stängde av Datorn
2. Det tjöt o pep i mina Hörlurar jag hade på mig.
3. Datorn i sig började tjuta och pipa och gjorde sen så i nån Minut.

Moderkortet då eller? Eftersom ljudingångarns kommer från moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Update:
1. Stängde av Datorn
2. Det tjöt o pep i mina Hörlurar jag hade på mig.
3. Datorn i sig började tjuta och pipa och gjorde sen så i nån Minut.

Moderkortet då eller? Eftersom ljudingångarns kommer från moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör som folk har tipsat dig om, jimii84 hade ju nått riktigt bra att komma med. Utför det

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Fan, Det funkade nu i några minuter sen började det att sega igen!
nån som har erfarenhet om ESD och kan svara på mina frågor?

ESD brukar inte märkas direkt om det nu inte utsetts för något större, att ha den liggandes i sängen är givetvis dåligt men inte så att ditt moderkort slutar fungerar på direkten. Men nästa gång bygg på ett trä bord sittandes på en trästol eller liknande, själv har jag sakerna på ett bord med stenskiva och antistatiska skor på mig.

Men som sagt följ jimi84's tips och kom sedan tillbaka med resultat.

De flesta här har nog byggt datorer när de var i din ålder.

Lycka till

Permalänk
Skrivet av batman:

Update:
1. Stängde av Datorn
2. Det tjöt o pep i mina Hörlurar jag hade på mig.
3. Datorn i sig började tjuta och pipa och gjorde sen så i nån Minut.

Moderkortet då eller? Eftersom ljudingångarns kommer från moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur piper den? startar inte alls längre lr?

Permalänk
Medlem

Har du senaste bioset och om du har de har du resetat de mellan CPU bytena?

MVH Peter

Permalänk
Hedersmedlem

Det du beskriver låter INTE som en ESD-skada i sig även om du mycket väl kan ha en så¨dan också. Det du beskriver låter som att du inte fått dit din kylare rätt.

Om kylaren är dåligt monterad resulterar detta i att din cpu efter en liten stund blir för varm för att den inte skall bränna klockar den då automatisk ner sig själv (därav segheten) Tjutet du hör är troligtvis en temp varning samt att fläkten på cpu kylaren spinner upp på max för att desperat försöka kyla din cpu.

Följande dubbelkolla manualen för kylaren http://www.be-quiet.net/admin/ImageServer.php?ID=b9105a40359@...

1 Har du verkligen använt rätt fästen för AMD (bilden am2, am2+, am3 i manualen)?
2 Har du lyckats montera backplaten (plattan som är under moderkortet) rätt? OBS denna får inte råka ha kontakt med chassit och moderkortet samtidigt (metalldelar). Det ska inte gå egentligen men vissa modeller är lite osmidigt byggda)
3 Har du tagit bort klistermärket som sitter på kylarens platta som ligger emot cpun (den bor där som repskydd från fabrik får absolut inte vara kvar när den monteras). Om du missat detta så säg det, så kan du får en separat instruktion i hur man får bort smält plast från socket etc
4 Har du verkligen fått rent cpun och cpukylaren från gammal kylpasta? Ta en trasa som inte luddar och i brist på ISO-propanol eller annan mer avancerad rengöring så kör på T-röd eller K-sprit det funkar. Använd INTE något annat som du inte är helt säker på är bra.
5 Har du använt rätt mängd ny kylpasta AMD- cpun är rätt stor så en mängd på ca ett stort kokt riskorn eller en halv ärta är rätt lagom. Detta lägger du på i mitten av cpun antingen som en sträng eller som en liten rund klick. OBS smeta inte runt det så det blir luftbubblor i pastan. Vilken kylpasta har du använt?
6 Har du dragit åt alla fyra skruvarna ordentligt (OBS Dessa får inte heller ligga emot chassit på baksidan)
7 Var har du satt i fläktarna? Fläktarna på din cpukylare är ju sammanlänkade (original) använder du 4-pins CPU-kylar kontakten till denna y-splitten till fläktarna?

Här kan du se lite mer hur jag menar http://www.youtube.com/watch?v=k6YH_tuA5DU

Mitt råd börja med att ominstallera kylaren med ny pasta och på rätt sätt gör detta som sagt tidigare inte på sängen ta en kick på datorbyggarskolan jag länka i förra inlägget innan du börjar.

Lycka till

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

1 Har du verkligen använt rätt fästen för AMD (bilden am2, am2+, am3 i manualen)?
2 Har du lyckats montera backplaten (plattan som är under moderkortet) rätt? OBS denna får inte råka ha kontakt med chassit och moderkortet samtidigt (metalldelar). Det ska inte gå egentligen men vissa modeller är lite osmidigt byggda)
3 Har du tagit bort klistermärket som sitter på kylarens platta som ligger emot cpun (den bor där som repskydd från fabrik får absolut inte vara kvar när den monteras). Om du missat detta så säg det, så kan du får en separat instruktion i hur man får bort smält plast från socket etc
4 Har du verkligen fått rent cpun och cpukylaren från gammal kylpasta? Ta en trasa som inte luddar och i brist på ISO-propanol eller annan mer avancerad rengöring så kör på T-röd eller K-sprit det funkar. Använd INTE något annat som du inte är helt säker på är bra.
5 Har du använt rätt mängd ny kylpasta AMD- cpun är rätt stor så en mängd på ca ett stort kokt riskorn eller en halv ärta är rätt lagom. Detta lägger du på i mitten av cpun antingen som en sträng eller som en liten rund klick. OBS smeta inte runt det så det blir luftbubblor i pastan. Vilken kylpasta har du använt?
6 Har du dragit åt alla fyra skruvarna ordentligt (OBS Dessa får inte heller ligga emot chassit på baksidan)
7 Var har du satt i fläktarna? Fläktarna på din cpukylare är ju sammanlänkade (original) använder du 4-pins CPU-kylar kontakten till denna y-splitten till fläktarna?

1. Ja, Andvänder ju som sagt den gamla fläkten nu igen då den segade innan så jag tog bort den nya fläkten för att kolla och orkade inte sätta dit den igen då jag visste att jag kommer vara tvungen att ta bort den mycket så har ju haft 2 olika fläktar och fortfarande inte funkat, och den gamla fläkten jag har nu fick man till processorn alltså har dem ju tagit en fläkt som passar till den processorn fick därför inga extra fästen, Kylpastan använde jag den som följde med (Be quiet Dark Rock C1 Pro) jag tog lika mycket som ett ris korn fast jag bredde ut kylpastan över processorn.
2. Japp
3. Ja! xd
4. Ja, den var helt ren när jag tog ny kylpasta andvände nån sprit som det stod röd på med röda bokstäver, var en stor dunk pappa hade ute i garaget.
5. Jag smetade ut det som sagt
6. Har dragit ut de 3 skruvar jag hittade, med dock så segade det innan med då jag hade den nya cpu kylaren så kan inte ha med de o göra? hittade inte 1 av skruvarna när jag skulle sätta dit den gamla fläkten efter att jag märkte problem och tog bort den nya cpu kylaren.
7. ? Det är 2 fläktar som samman kopplas till en 4 pins kontakt. (Bild)

Dold text
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av batman:

Text ...
6. Har dragit ut de 3 skruvar jag hittade, med dock så segade det innan med då jag hade den nya cpu kylaren så kan inte ha med de o göra? hittade inte 1 av skruvarna när jag skulle sätta dit den gamla fläkten efter att jag märkte problem och tog bort den nya cpu kylaren.
7. ? Det är 2 fläktar som samman kopplas till en 4 pins kontakt. (Bild)

6. Ok din original kylare har inga skruvar den sitter med ett spänne (se bild) http://techreport.com/r.x/phenom-ii-x4-955/stock-hsf.jpg Så om du skruvat loss något där, så är det eventuellt ett rätt stort bekymmer. Om du hade kunnat ta lite bilder på hur det hela ser ut och lagt upp skulle det underlätta.

7 japp den 4 pins kontakten på den som heter cpu på moderkortet helt rätt om du gjort så.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

6. Ok din original kylare har inga skruvar den sitter med ett spänne (se bild) http://techreport.com/r.x/phenom-ii-x4-955/stock-hsf.jpg Så om du skruvat loss något där, så är det eventuellt ett rätt stort bekymmer. Om du hade kunnat ta lite bilder på hur det hela ser ut och lagt upp skulle det underlätta.

7 japp den 4 pins kontakten på den som heter cpu på moderkortet helt rätt om du gjort så.

6. Naj, men fläkten i sig sitter i ett litet fäste som den sitter fast i med hjälp utav nån metall sak med plast spak som man trycker ner för att fästa efter man har satt metall bitarna fast i föstet som sitter fast skruvat på moderkortet men som sagt så har jag ju provat med en annan fläkt innan som har helt andra fästen

7. Om jag inte hade satt den rätt så hade ju den inte gått igång?

Har förresten skruvat bort absolut alting från datorn och satte sedan dit allt igen så om nånting satt löst gör det inte det längre iallafall, rengjorde till och med processorn och tog en liten prick i mitten utav kylpastan och pressade ihop de med fläkten,
Men när jag startade datorn så är det precis som innan :S
Startade den och startade Minecraft direkt för att kolla och det segade. Märkte att grafikkortet blev väldigt varmt på den lilla minuten är det vanligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

starta datorn gå in i bios och kolla din cpu temp där vad står den på då ?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av batman:

6. Naj, men fläkten i sig sitter i ett litet fäste som den sitter fast i med hjälp utav nån metall sak med plast spak som man trycker ner för att fästa efter man har satt metall bitarna fast i föstet som sitter fast skruvat på moderkortet men som sagt så har jag ju provat med en annan fläkt innan som har helt andra fästen

7. Om jag inte hade satt den rätt så hade ju den inte gått igång?

Har förresten skruvat bort absolut alting från datorn och satte sedan dit allt igen så om nånting satt löst gör det inte det längre iallafall, rengjorde till och med processorn och tog en liten prick i mitten utav kylpastan och pressade ihop de med fläkten,
Men när jag startade datorn så är det precis som innan :S
Startade den och startade Minecraft direkt för att kolla och det segade. Märkte att grafikkortet blev väldigt varmt på den lilla minuten är det vanligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skriver du inte bara ut hur varmt grafikkortet blir på en gång så att vi slipper fråga detta? Men nu lär vi göra det ändå, hur många grader menar du är väldigt varmt på den lilla minuten?

Och det låter typiskt värmeproblem. Har du prövat att logga dina temperaturer medan du gör det som börjar gå långsamt efter ett tag?

Ett program du kan göra det i är till exempel HWmonitor. Sätt igång det, börja spela eller vad du nu gör. Kika på programmet efter det börjat gå långsamt. Notera alla maxtemperaturer och skriv ut dessa här, alternativt lägg upp en skärmdump där vi kan titta på temperaturerna.

Troligtvis är det temperaturen för din processor alternativt grafikkort som är mest relevant.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Varför skriver du inte bara ut hur varmt grafikkortet blir på en gång så att vi slipper fråga detta? Men nu lär vi göra det ändå, hur många grader menar du är väldigt varmt på den lilla minuten?

Och det låter typiskt värmeproblem. Har du prövat att logga dina temperaturer medan du gör det som börjar gå långsamt efter ett tag?

Ett program du kan göra det i är till exempel HWmonitor. Sätt igång det, börja spela eller vad du nu gör. Kika på programmet efter det börjat gå långsamt. Notera alla maxtemperaturer och skriv ut dessa här, alternativt lägg upp en skärmdump där vi kan titta på temperaturerna.

Troligtvis är det temperaturen för din processor alternativt grafikkort som är mest relevant.

1. Jag märkte det när den var avstängd
2. Jag orkade inte mer och sket i datorn eftersom den ändå var slö
3. Det där skrev jag senare den kvällen i min säng på iPhonen när jag skulle sova och hade inte kunnat starta den ändå eftersom jag fortfarande har den gamla fläkten som låter som ett flygplan, och alla skulle ha vaknat.
4. Jag har haft datorn nu i snart 2 år utan varme problem och sånt, utan det började sega efter jag hade satt dit ny kylare som gjorde processorn ännu kallare. Grafikkortet har exakt samma temp som innan, ska gå och kolla sen (sitter inte vid min dator just nu)
5. Andvänder HWMonitor.
6. Processorn brukade ligga runt 60 grader innan med den gamla fläkten jag har nu, då jag bara satt på skrivbordet.
7. Än vanligt var det ju nog inte, men det gick väldigt snabbt tyckte jag

Permalänk
Skrivet av RockoW:

Moderkort brukar alltid komma packade i en antistat-påse. Den passar bra som underlägg om man vill lägga kortet ner innan man fäster det i chassit.

Vad jag har hört så ska man inte alls lägga moderkortet på ESD påsen då den är ledande på utsidan. Ett bättre alternativ är att bara montera processor, kylare och ram när moderkortet ligger på moderkortslådan då det är enklare än om moderkortet sitter i chassit och den lådan är inte ledande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Varför skriver du inte bara ut hur varmt grafikkortet blir på en gång så att vi slipper fråga detta? Men nu lär vi göra det ändå, hur många grader menar du är väldigt varmt på den lilla minuten?

Och det låter typiskt värmeproblem. Har du prövat att logga dina temperaturer medan du gör det som börjar gå långsamt efter ett tag?

Ett program du kan göra det i är till exempel HWmonitor. Sätt igång det, börja spela eller vad du nu gör. Kika på programmet efter det börjat gå långsamt. Notera alla maxtemperaturer och skriv ut dessa här, alternativt lägg upp en skärmdump där vi kan titta på temperaturerna.

Troligtvis är det temperaturen för din processor alternativt grafikkort som är mest relevant.

Detta är tempen på allting precis när jag startat datorn. (Se Bild)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laimolaito:

Vad jag har hört så ska man inte alls lägga moderkortet på ESD påsen då den är ledande på utsidan. Ett bättre alternativ är att bara montera processor, kylare och ram när moderkortet ligger på moderkortslådan då det är enklare än om moderkortet sitter i chassit och den lådan är inte ledande.

Allt ledande går bra att lägga det på det är icke ledande syntetiska saker som icke går bra och därför är moderkorts lådan en dum idé att lägga kortet på.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Varför skriver du inte bara ut hur varmt grafikkortet blir på en gång så att vi slipper fråga detta? Men nu lär vi göra det ändå, hur många grader menar du är väldigt varmt på den lilla minuten?

Och det låter typiskt värmeproblem. Har du prövat att logga dina temperaturer medan du gör det som börjar gå långsamt efter ett tag?

Ett program du kan göra det i är till exempel HWmonitor. Sätt igång det, börja spela eller vad du nu gör. Kika på programmet efter det börjat gå långsamt. Notera alla maxtemperaturer och skriv ut dessa här, alternativt lägg upp en skärmdump där vi kan titta på temperaturerna.

Troligtvis är det temperaturen för din processor alternativt grafikkort som är mest relevant.

Nu när datorn varit igång ett tag så ligger graderna på.
processorn: 29 Grader
Grafikkort: 26 Grader
Moderkortet: 28 Grader
asså är nåt sönder eller? eftersom det kan verkligen inte stämma?
Fast nu när jag känner på fästet på baksidan utav moderkortet så är den inte alls varm vilket den brukar vara när processorn blir varm, Inte varm alls faktist. Och grafikkortet är heller inte varmt vanligtvis brukar den vara väldigt varm, själva kortet brukar vara jätte varmt och enligt HWMonitor har den varit 70-80 grader innan, men inte ens koppar slangarna som går ut från grafikkortet är varma och de ska ju vara varma för de typ leder bort värmen.

Edit: Inte ens Minecraft segar längre
Vågar man starta om datorn och se om det segar?
Glömde säga att ingen av de 2 sidorna är på, men det har hänt innan med att de inte varit på och det varit hur varmt som helst ändå
dock så ligger datorn ner på golvet.