BSOD 0x00000124 med 2600K, hård eller mjukvarufel?

Permalänk
Medlem

BSOD 0x00000124 med 2600K, hård eller mjukvarufel?

Hej.

Lägger mig snart naken, under iskallt vatten, på duschgolvet och gråter! Har bytt minnen, SSD, nätagg, moderkort och nu CPU?. Senaste bytet så var det pga massor BSOD direkt vid inloggning i windows, samt att moderkortet tappade hårddiskar. Bytte därför från Gigabyte ud7 till asus extreme-z som jag sitter med nu. En halvtimme efter installation så får jag samma BSOD med felkod 0x00000124. Har googlat i evigheter och testat olika saker men inget tycks hjälpa en lite. Folk pratar om vcore och vtt osv, men jag sitter ju med standardklock. VTT hittar jag inte ens vart jag ändrar på det här moderkortet. Har installerat senaste bios på moderkortet.

Skillnaden nu mot när jag hade gigabyte ud7 är att BSOD tycks bara komma ibland när jag surfar och direkt i samma ögonblick som jag loggar in på Spotify. Har kört datorn i prime95 över en timma samtidigt som jag spelade wow - inga problam alls. Med min förra rigg så överklockade jag ju processorn ganska hårt, närmare 5ghz med 1.4v, kanske lite väl hög volt, kan den tagit skada av det? Att någon kontakt eller komponent sitter dåligt känns väl som vi kan utesluta då jag alltid får bsod precis när jag loggar in på spotify?

Min stora fundering nu är om det kan vara fel på processorn eller om det är mjukvara. Tänkte isf maila dustin och börja diskutera ett byte. Men just att det bara händer med vissa program gör väl att det lutar mer mot mjukvarufel?

Försökte få kontakt i den här tråden, kan vara lite information där med om felet.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1074215...

Vad tror ni? Bör jag byta processorn?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Ladda ner WhoCrashed så får du lite ledtrådar vad som orsakar krascherna.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ladda ner WhoCrashed så får du lite ledtrådar vad som orsakar krascherna.

Håller på att ladda upp en bild. Krashat två gånger på imageshack.com.. får en känsla av att det bara är vissa sidor som gör att jag får bsod. SweC, gmail, NASens UI går bra. Kan det ha med flash att göra?

Edit, såhär ser det ut i WhoCrashed:

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Prova skriva följande i en kommandotolk "sfc /scannow" (utan citationstecken). hal.dll är en Windows-fil som är kanske skadad.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Prova skriva följande i en kommandotolk "sfc /scannow" (utan citationstecken). hal.dll är en Windows-fil som är kanske skadad.

"Verification 100% complete.

Windows Resource Protection did not find any integrity violations."

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Testa att sänka VLL Core till ca 1.55 ist för 1.8 som är standard. Jag hade lika mycket problem som du har, detta hjälpte. Laborera lite runt 1.55, brukar vara bäst runt där!

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

kan ju utan tvekan vara din SLI config som spökar, testat med ett annat grafikkort?

Permalänk
Medlem

hade samma crash som dig det är ett sandy bridge problem, ÖKA vcore om du har ÖC prollen!

Visa signatur

NZXT Phantom Full-T | nVidia GeForce GTX590 675| 1350 | 3700MB | Antec Kuhler H20 620 |
XFX 850W Core - PSU P1-850S-NLB9 | Intel Core I7 2600K 3.4GHz(4.6GHz - 1.36v) | Asus Sabertooth P67 - Sandy Bridge
Kingston HyperX 16GB DDR3 1600MHz | Seagate 1000GB 7200RPM 32MB | OCZ Solid Series 3 120GB - 500 MB/550 MB/sek (SSD)

Permalänk
Medlem

Minnestest bör du göra också, börja med windows 7 egna, dock finns bättre som memtest86+

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacob.90:

Testa att sänka VLL Core till ca 1.55 ist för 1.8 som är standard. Jag hade lika mycket problem som du har, detta hjälpte. Laborera lite runt 1.55, brukar vara bäst runt där!

Ska prova det när jag kommer hem, är på jobbet nu.

Skrivet av Uvania:

kan ju utan tvekan vara din SLI config som spökar, testat med ett annat grafikkort?

Tror du det, även att spel flyter hur bra som helst? Ska isf testa ett kort i taget.

Skrivet av Delzino:

hade samma crash som dig det är ett sandy bridge problem, ÖKA vcore om du har ÖC prollen!

Har provat att öka till 1.35v.. mer ska väl inte vara bra för processorn?

Skrivet av ggustavsson:

Minnestest bör du göra också, börja med windows 7 egna, dock finns bättre som memtest86+

Har gjort minnestest med memtest med gamla moderkortet och då var det aldrig något fel, men kan prova igen nu för säkerhets skull.
Tack för alla tips, är på jobbet nu som sagt men ska testa alla tips när jag kommer hem ikväll!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacob.90:

Testa att sänka VLL Core till ca 1.55 ist för 1.8 som är standard. Jag hade lika mycket problem som du har, detta hjälpte. Laborera lite runt 1.55, brukar vara bäst runt där!

Hittar bara en som heter "CPU PPL Voltage", kan det vara den? Den låg iaf på 1,8v. Testade 1,55v men det blev ingen skillnad.

Har startat memtest86 och ska låta det gå ett par timmar medan jag jobbar.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk

124 koden är väl för låg vcore har jag för mig.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

124 koden är väl för låg vcore har jag för mig.

Mycket talar för det när man googlar på 2600K och 124, men nu har jag ju inte klockat alls och provat ända upp till 1,35v.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Har du installerat om datorn när du bytt moderkort?

Permalänk
Medlem

http://www.overclock.net/t/1120291/solving-fixing-bsod-124-on...
Den kan vara lite till hjälp. Jag har samma problem, även om jag har följt guiden, dock händer det typ 1gång i månaden max.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

0x00000124 är hårdvarubaserat fel ofta relaterat dock inte alltid med volt att göra.
Denna felkod genereras då % felberäkningar överstiger en viss faktor.

Så detta sagt så har du hela systemet att utgå från, men börja med kärnan.
CPU, sen Minne, GPU, Mobo

1: Kolla temp, det är den snabbaste å enklaste felsökningen.
2: Volter, allt ifrån PSU till CPU
3: Stresstesta å åter stresstesta komponenter.
Under testet gång så kommer du få ett bra hum om vad som orsakar detta, varvid du fortsätter felsökning på just denna komponent.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vicevire:

Har du installerat om datorn när du bytt moderkort?

Ja, självklart.

Skrivet av OsNy:

http://www.overclock.net/t/1120291/solving-fixing-bsod-124-on...
Den kan vara lite till hjälp. Jag har samma problem, även om jag har följt guiden, dock händer det typ 1gång i månaden max.

Tack, mycket info där. Ska börja jobba utifrån den guiden så fort jag kommer hem!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

BSOD Codes
0x124 = add/remove vcore or QPI/VTT voltage (usually Vcore, once it was QPI/VTT)
enligt xtremesystems

Kan även vara värt att testa sänka klocken lite (under standard) för att se om det hjälper.

Jag råkade ut för samma sak tidigare när vissa program gav blåskärm och stresstest fungerade fint, mitt problem löste sig genom att höja Vcore/minska klocken.

Permalänk
Medlem

Det kan vara C-states som spökar. Med offset vcore ska man ha C1E = Enable, C3 och C6 ska vara Disable. C3 och C6 ska vara enable om man kör fixed vcore. Det enligt den länken jag postade förut, och jag har testat det själv.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinuC:

BSOD Codes
0x124 = add/remove vcore or QPI/VTT voltage (usually Vcore, once it was QPI/VTT)
enligt xtremesystems

Kan även vara värt att testa sänka klocken lite (under standard) för att se om det hjälper.

Jag råkade ut för samma sak tidigare när vissa program gav blåskärm och stresstest fungerade fint, mitt problem löste sig genom att höja Vcore/minska klocken.

Det där har jag läst tidigare. Fortfarande inte säker på vart jag ändrar QPI/VTT eller VLL core(som någon pratade om tidigare). Vet inte om dom finns på mitt moderkort eller om dom är döpta till något annat.

Iaf. så känns det ju rätt surt att behöva underklocka en K processor för att det ska fungera, då känns det som jag lika gärna kan börja jobba på en RMA med dustin.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

0x00000124 är hårdvarubaserat fel ofta relaterat dock inte alltid med volt att göra.
Denna felkod genereras då % felberäkningar överstiger en viss faktor.

Så detta sagt så har du hela systemet att utgå från, men börja med kärnan.
CPU, sen Minne, GPU, Mobo

1: Kolla temp, det är den snabbaste å enklaste felsökningen.
2: Volter, allt ifrån PSU till CPU
3: Stresstesta å åter stresstesta komponenter.
Under testet gång så kommer du få ett bra hum om vad som orsakar detta, varvid du fortsätter felsökning på just denna komponent.

Temperaturer är det inget fel på, och det är ju endast vid surfning på vissa sidor samt när jag loggar in i spotify som jag får bsod. Har stressat med prime95 64bit samt wow över en timma, inga problem alls.

Skrivet av OsNy:

Det kan vara C-states som spökar. Med offset vcore ska man ha C1E = Enable, C3 och C6 ska vara Disable. C3 och C6 ska vara enable om man kör fixed vcore. Det enligt den länken jag postade förut, och jag har testat det själv.

Ska absolut ge mig på dom inställningarna när jag kommer hem!

Tycker ändå det är märkligt att jag bara får felen vid surfning och spotify!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Ska absolut ge mig på dom inställningarna när jag kommer hem!

Tycker ändå det är märkligt att jag bara får felen vid surfning och spotify!

C-states har med strömsparlägen och liknade, därför kan man få problem i idle/slösurf.
Mer info om det finns i länken jag postade.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

C-states har med strömsparlägen och liknade, därför kan man få problem i idle/slösurf.
Mer info om det finns i länken jag postade.

Memtest har gått i 3timmar, inga error. Testade att ändra C-states men det gjorde ingen skillnad.

Edit, har testat massor olika inställningar i bios men lyckas inte ens få datorn lite mer stabil. Tycker inte man ens borde behöva bråka med volten när man inte överklockar. Tror ni jag har goda chanser att slippa dom här problemen om jag byter ut processorn?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Temperaturer är det inget fel på, och det är ju endast vid surfning på vissa sidor samt när jag loggar in i spotify som jag får bsod. Har stressat med prime95 64bit samt wow över en timma, inga problem alls.

Ska absolut ge mig på dom inställningarna när jag kommer hem!

Tycker ändå det är märkligt att jag bara får felen vid surfning och spotify!

Som sagt, påbörja testa så du kan börja utesluta fel.
Temp ok, tyvärr så har många sagt detta å att kasta upp en bild med tempvärden medans dator är i stress vore inte helt fel.
Ta gärna med volt samtidigt då.

EDIT: Kollade dina senaste kommentarer / trådar...
Du spammar gärna med flera trådar för att få vinklade syner från olika användare.
Nån hade gett dig förslag om att testa ex SSD i annat system varvid du svarade tillbaka "kan väl göra, men du tror inte"
Om man frågar nån om nåt så SKA man INTE svara tillbaka på en fråga med en fråga!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Husmus:

Memtest har gått i 3timmar, inga error. Testade att ändra C-states men det gjorde ingen skillnad.

Edit, har testat massor olika inställningar i bios men lyckas inte ens få datorn lite mer stabil. Tycker inte man ens borde behöva bråka med volten när man inte överklockar. Tror ni jag har goda chanser att slippa dom här problemen om jag byter ut processorn?

Kan vara hdd prova en annan eller moderkortet.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Har inte orkar läsa igenom ovan svar men jag fick flertalet bluescreens med IE och ny flash. Bytte till Chrome och kommer inte ihåg om jag gick tbx i flash version eller ej men har inte upplevt någon bluescreen efter det.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Som sagt, påbörja testa så du kan börja utesluta fel.
Temp ok, tyvärr så har många sagt detta å att kasta upp en bild med tempvärden medans dator är i stress vore inte helt fel.
Ta gärna med volt samtidigt då.

EDIT: Kollade dina senaste kommentarer / trådar...
Du spammar gärna med flera trådar för att få vinklade syner från olika användare.
Nån hade gett dig förslag om att testa ex SSD i annat system varvid du svarade tillbaka "kan väl göra, men du tror inte"
Om man frågar nån om nåt så SKA man INTE svara tillbaka på en fråga med en fråga!

Vet inte vad för trådar du har läst, jag har bara skapat en om det här problemet. Började med att lyfta en äldre tråd med mer eller mindre samma problem, men fick ingen respons där, då skapade jag den här tråden. Min SSD var ett tidigare kapitel och den är utbytt för länge sen. Efter det har jag även bytt moderkortet pga. att det "tappade" hårddiskar samt att fick bsod.

Kan ha lösningen på problemet nu iaf, ska testa det senare inatt om det löser sig.

Skrivet av kallebunka:

Har inte orkar läsa igenom ovan svar men jag fick flertalet bluescreens med IE och ny flash. Bytte till Chrome och kommer inte ihåg om jag gick tbx i flash version eller ej men har inte upplevt någon bluescreen efter det.

Yes, fick tips i tråden som OsNy tipsade om och dom var inne på samma spår. Han pratade nått om hardware acceleration som jag ska prova stänga av i flash! Hoppas på det bästa nu!

Edit, avinstallation av flash gjorde firefox stabilt, men spotify krashar fortfarande som förut. :/

Körde furmark samt prime95 i nästan 7timmar, tyvärr missade jag att få med coretemp.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

Så att stänga av hårdvaruacceleration i flash gör det nu användbart.
K inte direkt en lösning på problemet, men en hint iallafall.
Bara fortsätta felsöka

Gpu temp är oroväckande höga, visserligen nån grad kvar men inte så mycket mer än så.
Volt? Å inte bara cpu volterna.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Så att stänga av hårdvaruacceleration i flash gör det nu användbart.
K inte direkt en lösning på problemet, men en hint iallafall.
Bara fortsätta felsöka

Gpu temp är oroväckande höga, visserligen nån grad kvar men inte så mycket mer än så.
Volt? Å inte bara cpu volterna.

Ja att ta bort flash löste problemet i firefox, men inte spotify.

Tycker du GPU temp är höga? Har läst att det är säkert upp till 97grader. Korten sitter ju ganska nära varandra och har bara originalfläktar. 7timmar fullt ös och dom går inte över 90, tycker det känns lugnt.

Kan du tips om något bra program för att få fram cpu temp och alla volt-värden du är intresserad av?

Kan det vara så att min windows-version är skadad på något vis? Bör jag testa en helt annan kanske?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -