Möjligt att driva 3x 7970 med 1000w?

Permalänk

Nejdå, ingen fara. Allting fungerar som det skall. Testet visar 588w, men det framgår inte under vilka förutsättningar eller om det är ett topvärde eller inte. Sedan så när du lägger till flera grafikkort så blir inte effekt-uttaget linjärt. Det börjar på 75w per kort, sedan avgör en handfull andra faktorer hur mycket mer per kort.

Jag testar med RWP, men en runda vantage så toppar det på 880w. Hur som haver, svaret på frågan om huruvida HX1000 kan räcka för 3st 7970 är; -ja.

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Trolla bort lite micro stuttering?

Microstuttrar verkligen tre kort mindre än två? Låter långsökt? (är inte insatt i 3xCF dock)

...

Malmedahl, det gäller dock fortfarande att ett HX1000 är två 500W agg internt, så det är svårt att utnyttja den effekten fullt ut.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Precis som multiman sa, HX1000W är egentligen två stycken 500W agg, jag skulle inte vilja driva den setupen med det agget om jag ska vara ärlig. Då corsair har snurrat till det ordentligt med hur mycket ström varje 12v rail kan leverera. Kommer inte ihåg allt det där exakt nu, men jag vet att det inte är ett "äkta" 1000w och att det kan vara problematiskt att använda.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Microstuttrar verkligen tre kort mindre än två? Låter långsökt? (är inte insatt i 3xCF dock)

Japp, MS är mindre märkbart med 3xCF. Jag har tex upplevt detta hos 4870x2+4870 samt 5970+5870. Samtidigt finns det tester, tror att det senaste var från Hardcop, som påvisar en minskning av MS via grafer producerat av FRAPS.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Ehm, 400w per kort är över pci-e standarden...

Du kan fortfarande gå över det.. (titta vara på extrem OC, där har dem 1200W agg till ensamma kort )

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du kan fortfarande gå över det.. (titta vara på extrem OC, där har dem 1200W agg till ensamma kort )

Självklart, har själv erfarenhet av det. Men den här användaren pratade inte om någon extrem överklockning och jag skulle vilja se någon få 7970 att dra 1200w...

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Självklart, har själv erfarenhet av det. Men den här användaren pratade inte om någon extrem överklockning och jag skulle vilja se någon få 7970 att dra 1200w...

Nu va ju då inte det du sa, utan att PCI-e standarden aldrig gick över 400W (som jag fattade det som).

Ang. det andra så knappast att han behöver 1200W. Han skulle klara sig på 750, men för att vara på säkra sidan (och få maximal verkningsgrad) så skulle jag rekommendera ett Hale 90 1000W

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Nu va ju då inte det du sa, utan att PCI-e standarden aldrig gick över 400W (som jag fattade det som).

Ang. det andra så knappast att han behöver 1200W. Han skulle klara sig på 750, men för att vara på säkra sidan (och få maximal verkningsgrad) så skulle jag rekommendera ett Hale 90 1000W

Standarden är fortfarande 300W hur du än vrider på det.

Dock specifierar det inte överklockning eller liknande. Precis av den anledningen 6990 har "Uber Mode".

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Microstuttrar verkligen tre kort mindre än två? Låter långsökt? (är inte insatt i 3xCF dock)

...

Malmedahl, det gäller dock fortfarande att ett HX1000 är två 500W agg internt, så det är svårt att utnyttja den effekten fullt ut.

Ja, det är 2st 500w internt, men varför skulle det vara "svårt" att utnyttja den? Fördelningen av kräm är fortfarande densamma och jämnt fördelat över de tåtar du använder. Du har nog missförstått något

Visa signatur

i7 o sånt

Så tycker de som handlat saker med mig: http://rec.elmor.se/review.php?user=Malmedahl&page=1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Malmedahl:

Ja, det är 2st 500w internt, men varför skulle det vara "svårt" att utnyttja den? Fördelningen av kräm är fortfarande densamma och jämnt fördelat över de tåtar du använder. Du har nog missförstått något

Nej, det är det inte. Det är hela poängen. Det är rörigt att reda ut vilka utgångar som hör ihop. HardOCP har en hyfsad genomgång vill jag minnas, men du har fortfarande problemet att rätt tåtar måste passas ihop med effektbehovet och uteffekten. Beroende på vad ett enskilt grafikkort tar kan det bli väldigt besvärligt att utnyttja alla 500W/internt nätagg.

Något man helt slipper med ett singelrailagg, och det är fortfarande bättre med ett traditionellt multirail även om de enskilda railsen är effektbegränsade. Du riskerar aldrig att överbelasta själva agget (med ev. nerstängning, låg effektivitet, högt rippel, låg 12V osv). Med HX1000 kan du relativt lätt gå över 500W och få problem med just det interna nätagget.

Som jag ser det var konstruktionen en ren nödlösning för att få till ett högeffektsagg och jag minns inte på rak arm om det finns andra plattformar än CWTs PUC-plattform som kör samma system, men jag tvivlar.

tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malmedahl:

Ja, det är 2st 500w internt, men varför skulle det vara "svårt" att utnyttja den? Fördelningen av kräm är fortfarande densamma och jämnt fördelat över de tåtar du använder. Du har nog missförstått något

Det är ju inte jämnt fördelat om en del har hand om 12V1 + 5V och det andra 12V2 +3.3V.

Moderkortet, processorn och två stycken 6+2 pin får drivas av ett av "500W" delarna.
Det kan lätt ta slut när man pysslar med grafikkort av denna kalibern, lägg även till överklockning på processorn.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmedahl:

Nejdå, ingen fara. Allting fungerar som det skall. Testet visar 588w, men det framgår inte under vilka förutsättningar eller om det är ett topvärde eller inte. Sedan så när du lägger till flera grafikkort så blir inte effekt-uttaget linjärt. Det börjar på 75w per kort, sedan avgör en handfull andra faktorer hur mycket mer per kort.

Jag testar med RWP, men en runda vantage så toppar det på 880w. Hur som haver, svaret på frågan om huruvida HX1000 kan räcka för 3st 7970 är; -ja.

I artikeln om den nya testriggen står det att dom använder en ssd-disk, en 6-kärnig LGA-2011 ett 1200w antec agg och grafikkortet som ska testas såklart. under värdena visas att det är 3D mark vantage som används för load. Det står dessutom att det är utan skärm. Tror knappast att dom har i massa onödiga saker i sin testrigg som påverkar resultatet när det är strömförbrukningen för grafikkorten dom mäter.

880w låter rilmligare ja.

On topic: Det bör ju gå om du ser till att du har två av korten på samma del av agget och inte driver något annat på det. Kanske inte är att rekommendera att klocka för mycket dock..

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, diskussionen och bl a mina efterforskningar kom ju till eftersom några på forumet upplevde instabilitet utan att veta varför, eftersom 1000W borde räcka. Finns trådar, bara söka.

Jag tror jag fick redigera mina inlägg eftersom det är lätt att blanda ihop utgångarna och till vilken sida de är kopplade.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sen är ju inte effekt vid väggen den samma som vad nätagget ger, vilket många verkar tro här.
Beroende på vilken 80+ rating nätagget har så får man ju olika resultat, även om systemet i säg drar exakt samma.
Tittar man på Sweclockers recension och sen med hjälp av jonnyGURU får fram att just det nätagget har ca 90% verkningsgrad vid den lasten så kan man lätt räkna ut att det egentligen bara behövs ett 350W nätagg för att driva systemet inte ett 400W som vissa säger (385W*0,9=350W) (skulle dock ha ett lite kraftigare för säkerhets skull ).

Vilket 1000 watt nätagg som helst har alltså nära nog tillräckligt med kraft att driva 3 datorer med samma setup, skillnaden i verkningsgrad kommer dock att resultera i att de drar olika vid väggen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmedahl:

Hoppas inte jag väckte liv i en död tråd nu.

Jag har självt bytt till dessa kort samt en ny psu och effekt-uttaget minskade med ca 500w. Gör gott på elräkningen det, då jag spelar ganska mycket. Mina 3 7970, klockad quad, 24gb ram, 4SSD, 2Raptor och 10 fläktar samt prime och unigine drar 508w AC vid 91% effektivitet. Det ger alltså 462w DC.

Just ditt HX100 är som mest effektivt vid ca 50% belastning. Grovt räknat blir då 462w DC ungefär hälften av vad din psu kan leverera i DC 12v och kommer därför fungera alldeles utmärkt. Du har dessutom 6x6+2 kontakter(varav 4st modulära) till grafikkorten.

Behöver inte diskuteras huruvida det fungerar eller ej, det kan räknas ut.

Det är alldeles för lite, nog för att watt-hysterin är ett faktum men 508 W är sjukt lite för tre kort och överklockad quad, jag tror faktiskt ett HX1000 kan driva det utan problem bara man balanserar rätt på linorna och inte överbelastar någon men det borde dra närmare 900W under full load.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Nja. Jag skulle inte gjort det. 1200W eller mer är att föredra. Kör man 3 stycken kort så överklockar man säkerligen dom också och då drar det 400 X 3. Då ska du ha en klockad processor + fruktansvärd kylning också.

De mäter väl förbrukningen för hela systemet i testerna.

Permalänk
Skrivet av skewgen:

De mäter väl förbrukningen för hela systemet i testerna.

Jo visst fan är de det. Jag tänkte inte riktigt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Edit: Såg det redan var länkat

Mysigt anyway, lite smådräggel på det där

http://vr-zone.com/articles/amd-radeon-hd-7970-quad-crossfire...

997w watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Nja. Jag skulle inte gjort det. 1200W eller mer är att föredra. Kör man 3 stycken kort så överklockar man säkerligen dom också och då drar det 400 X 3. Då ska du ha en klockad processor + fruktansvärd kylning också.

Inklusive moderkort och processor kommer det upp i 400W, knappast så att TS kommer köra tre CPUer och tre moderkort samtidigt med dessa grafikkort på ett nätagg.

Techpowerup.com
"For this test we measure power consumption of only the graphics card, via PCI-Express power connector(s) and PCI-Express bus slot. A Keithley Integra 2700 with 6.5 digits is used for all measurements. Again, the values here reflect card only power consumption measured at DC VGA card inputs, not the whole system."

Toppvärdet vid gaming 189W.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malmedahl:

Hoppas inte jag väckte liv i en död tråd nu.

Jag har självt bytt till dessa kort samt en ny psu och effekt-uttaget minskade med ca 500w. Gör gott på elräkningen det, då jag spelar ganska mycket. Mina 3 7970, klockad quad, 24gb ram, 4SSD, 2Raptor och 10 fläktar samt prime och unigine drar 508w AC vid 91% effektivitet. Det ger alltså 462w DC.

Just ditt HX100 är som mest effektivt vid ca 50% belastning. Grovt räknat blir då 462w DC ungefär hälften av vad din psu kan leverera i DC 12v och kommer därför fungera alldeles utmärkt. Du har dessutom 6x6+2 kontakter(varav 4st modulära) till grafikkorten.

Behöver inte diskuteras huruvida det fungerar eller ej, det kan räknas ut.

tack så mkt för ditt svar

Visa signatur

GAMER SINCE BIRTH

OWNER OF BL4CK SW4RM (50.000P vantage)

Citera för svar, så jag hittar tillbaka

Permalänk
Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk

Lånar tråden om det går bra!
Kommer ett http://www.inet.se/produkt/6900260/fractal-design-newton-r2-6... klara att driva 7970 och klockad i7 2700k?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Lånar tråden om det går bra!
Kommer ett http://www.inet.se/produkt/6900260/fractal-design-newton-r2-6... klara att driva 7970 och klockad i7 2700k?

Mvh: Eric

Inga problem men har du inte redan agget köp detta istället seasonic byggt med bättre kondensatorer http://www.inet.se/produkt/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bron...

Samma agg som corsair i princip 85 c på primären istället för 105 c men modulärt! http://www.dustinhome.se/product/5010628965/antec-hcg-620m-62...

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Inga problem men har du inte redan agget köp detta istället seasonic byggt med bättre kondensatorer http://www.inet.se/produkt/6909591/corsair-tx-650w-v2-80-bron...

Samma agg som corsair i princip 85 c på primären istället för 105 c men modulärt! http://www.dustinhome.se/product/5010628965/antec-hcg-620m-62...

Tack!
Går på Corsair då det nästan bara blir sådna saker i den

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

En 3960X (4.8GHz) samt 3st 7970 i Crossfire snuttade ut cirka 900-970W beroende på applikation.
Nu drar en 3960X ganska mycket så fort spänningen ökar dock.

Satt... Mjaaaääeeeee. Det fungerar säkert, men hur länge? ^_^

Visa signatur

Star Citizen ❤