Permalänk
Medlem

Ny CPU ~ Linux

Tjena alla!
Ska uppgradera min dator och undra vad jag kommer få mest nytta utav CPU:n. Jag har en X4 965 som jag klockat till 4.0GHz med Hyper 212+

Jag tänker inte spela eller något sådant, ni tänker säkert: "Jaha, men kör på den gamla CPU:n då? Linux kräver inte mycket". Jo, det är sant men jag håller på med andra applikationer där GPU:n står i centrum och vill även ha en snabb CPU med fler kärnor.

Ska jag satsa på en 2500 eller vänta på Ivy Bridge? Ska inte klocka utan vill ha ett snabbt, stabilt och kylt system!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyper212:

Tjena alla!
Ska uppgradera min dator och undra vad jag kommer få mest nytta utav CPU:n. Jag har en X4 965 som jag klockat till 4.0GHz med Hyper 212+

Jag tänker inte spela eller något sådant, ni tänker säkert: "Jaha, men kör på den gamla CPU:n då? Linux kräver inte mycket". Jo, det är sant men jag håller på med andra applikationer där GPU:n står i centrum och vill även ha en snabb CPU med fler kärnor.

Ska jag satsa på en 2500 eller vänta på Ivy Bridge? Ska inte klocka utan vill ha ett snabbt, stabilt och kylt system!

Jag tror inte du kommer märka någon skillnad i vanliga apps då jag har väldigt svårt att tro att du är ens nära att belasta din Phenom fullt ut?

Edit*
Är det ett snabbt system du vill ha, köp en SSD!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Om du renderar extremt mycket eller kör mycket media grejer kan det vara värt med nytt annars inte och gör du sånt mer än annat skulle jag nog mer satsa på xeon och antingen om du har pengarna nu eller spara och bygga en kraftigare arbetsstation, vad exakt är det du ska göra så går det ju att ge lite bättre svar men i 99% av fallen tror jag inte en uppgradering till 2500K eller Ivy kommer ge dig så stor boost att det är värt det om det inte är så att det just saknas det där lilla extra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

fast om du går från en överklockad phenom 2 x4 till en oklockad i5 2500 låter ju mer som ett sidosteg än en uppgradering, prestanda skillnaden skulle nog inte vara märkbar eller värt att lägga pengar på

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag tror inte du kommer märka någon skillnad i vanliga apps då jag har väldigt svårt att tro att du är ens nära att belasta din Phenom fullt ut?

Edit*
Är det ett snabbt system du vill ha, köp en SSD!

Har en 120GB Corsair på inköpslistan vet du

Skrivet av Ferrat:

Om du renderar extremt mycket eller kör mycket media grejer kan det vara värt med nytt annars inte och gör du sånt mer än annat skulle jag nog mer satsa på xeon och antingen om du har pengarna nu eller spara och bygga en kraftigare arbetsstation, vad exakt är det du ska göra så går det ju att ge lite bättre svar men i 99% av fallen tror jag inte en uppgradering till 2500K eller Ivy kommer ge dig så stor boost att det är värt det om det inte är så att det just saknas det där lilla extra.

Jag håller på mest med utveckling samt bruteforcining som GPU:n tar hand om. Kollar på film ofta. Det är vad jag gör.

Vad säger ni om en X6 istället? Det jag syftar på är att om en CPU har fler kärnor kan den hantera bättre med applikationer (inte i alla fall)

Permalänk
Rekordmedlem

Mer kärnor till gpun ger nog mest i ditt fall, annars leta efter en 960t om ditt moderkort stödjer den och lås upp den till 6 kärnig, annars kanske opteron är en vettigare väg att gå för dig om du verkligen vill ha mera "muskler på riktigt" och ska byta plattform helt.
2500 är knappast ett bra val iallafall, räknar du så lär nog ht eller mera riktiga kärnor göra nytta.
Kom att tänka på att du kanske kunde leta efter begagnade quadrokort, de räknar bra men är dåliga på dagens grafik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyper212:

Har en 120GB Corsair på inköpslistan vet du

Jag håller på mest med utveckling samt bruteforcining som GPU:n tar hand om. Kollar på film ofta. Det är vad jag gör.

Vad säger ni om en X6 istället? Det jag syftar på är att om en CPU har fler kärnor kan den hantera bättre med applikationer (inte i alla fall)

Sålänge du inte håller på med rendering osv så är fler kärnor heller inte så användbart så det är få applikationer som är mer än 4 trådade...återigen tillbaka till det där med att du antagligen itne kommer märka någon skillnad
Men om du verkligen måste köpa någon, antingen en 960T och hoppas att den går att låsa upp, eller 1055/1090/1100T

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Får bli något utav X6 serien då

EDIT:

Skrivet av SuperSverker:

Sålänge du inte håller på med rendering osv så är fler kärnor heller inte så användbart så det är få applikationer som är mer än 4 trådade...återigen tillbaka till det där med att du antagligen itne kommer märka någon skillnad
Men om du verkligen måste köpa någon, antingen en 960T och hoppas att den går att låsa upp, eller 1055/1090/1100T

Fråga varför rekommenderar du inte Sandy Bridge när du väl rekommdernar X6 serien som är nästan i samma prisklass? Partisk med tanke på din avatar.