Permalänk
Medlem

De berättade om vsync förra året i samband med microstuttering

Permalänk
Medlem

Alltid lika trevligt med frågelådan

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Nu vill man veta vem det är som trollar med stil...

Angående CPU OC, så tar jag alltid volten till en temp som jag är nöjd med sen klockar jag upp tills det inte är stabilt längre. Kanske man inte ska göra om nu Intel sensorerna är så opålitliga som ni får det att låta.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk

Ni tog inte upp min fråga. Fan.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Jättetrevligt med överklockningsbasics denna vecka (bland andra också bra frågor). Tack för en trevlig och informativ panel!
Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Nu vill man veta vem det är som trollar med stil...

Angående CPU OC, så tar jag alltid volten till en temp som jag är nöjd med sen klockar jag upp tills det inte är stabilt längre. Kanske man inte ska göra om nu Intel sensorerna är så opålitliga som ni får det att låta.

Du gör tvärt emot beprövade överklockningsmetoder. Det normala är att sätta volten på processorns standard volt och sen dra upp processorns frekvens (Mhz) i små steg (25-50 Mhz) i taget. För varje steg man ökar frekvensen så startar man upp datorn och kör ett stabilitetstest samtidigt som man håller koll på temperaturen. En tumregel att hålla, åtminstånde på Intel, är att när du når 80-85 grader (om man mäter temperaturen på kärnorna t.ex med Core Temp) börjar du närma dig gränsen där du behöver bättre kylning. Till slut kommer du nå den gränsen där datorn inte är stabil längre och först då börjar man höja volten.

Gör man på ditt sätt (höja volten först och sen frekvensen) kommer man nå temperaturgränsen långt före man når max möjlig processorfrekvens.

Permalänk
Avstängd

När kommer recensionen för Nzxt switch 810?

Visa signatur

Är du trött på långa url adresser? BytURL.se
Ska du till DreamHack? Då har du chansen att vinna en Byturl T-shirt! Facebook
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hur kan man vara medlem på Swe(CLOCKERS) och inte veta vad överklockning är?

Visa signatur

Intel i7 950 oc 4,0ghz , 18gb ram, 6950 crossfire, 11tb lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mothic:

Hur kan man vara medlem på Swe(CLOCKERS) och inte veta vad överklockning är?

Det är väl inte så svårt då Sweclockers inte bara handlar om överklockning utan mer om datorer i allmänt

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Bästa frågelådan hittills! Det mesta kan man ju redan men det var en pedagogisk genomgång av allt, kanske överklockningsavsnittet skulle behövt en liten förklaring av vissa förkortningar för dem som inte varit med men i stort riktigt bra.

Uppskattade att tangentbord togs upp då jag har rätt liten kunskap om dessa och bara köper det jag tycker är snyggt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

angående tangentbord så kör jag ett filco majestouch 2, med blåa switchar.
provade på både svart och blå switchar hos inet i stockholm, fastnade för de blåa.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Härligt som vanligt! kul att man hör Emil lite tydligare, har haft lite svårt med det på min laptop med dåligt ljud innan.

Permalänk
Medlem

inb4trolltråd

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Nu vill man veta vem det är som trollar med stil...

Angående CPU OC, så tar jag alltid volten till en temp som jag är nöjd med sen klockar jag upp tills det inte är stabilt längre. Kanske man inte ska göra om nu Intel sensorerna är så opålitliga som ni får det att låta.

Med tanke på att de syftar på en äldre medlem så gissar jag på Ilja eller Alakai.. bägge två har förmågan att trolla förbannat snyggt när de är på humör.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Leopold Tenkeyless med bruna switchar.
Mycket bra program som alltid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexei:

Själv kan jag knappt sitta vid nåt annat tangentbord än Dinovo Edge, påminner mkt om bärbara datorers tangentbord fast med en "riktig" layout, saknar numpad för arbete dock -.-

Här har vi lite klockrena tangentbord http://www.geeknaut.com/cool-computer-keyboards-2219350.html

Så sa jag också när jag körde mitt Dinovo Laser för nåt år sen, sedan köpte jag ett Keytronic Ergoforce med Rubber Dome brytare (dock inte mekaniskt) och vill aldrig gå tillbaka. Jag antar att du aldrig provat och skriva på ett mekaniskt tangentbord förut?

Permalänk
Medlem

Angående switchar så finns det fler bra än bara Cherry MX, bl a Topre, och Alps switchar. Själv föredrar jag Topre switchen framför iaf Cherry (har inte testat några alps).

Permalänk
Medlem

Något jag kom och tänka på.
Dom har likadana kläder var det dom dom köpte när dom var i CS?( inget elakt menat kändes bara lite nyhetsankare alla 80tal då alla i studion skulle ha samma kläder)

Bra frågelåda allefall som alltid.

PS. Ser fram mot den dagen ni pratar om ESD i frågelådan så man kan få läsa alla komentarer om olika saker speciellt när det finns massor av forskning av det med.

la till ett PS.
Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mothic:

Hur kan man vara medlem på Swe(CLOCKERS) och inte veta vad överklockning är?

Antar att du är lite ironisk
Men som svar på frågan, det finns inte speciellt många svenskspråkiga hårdvarusidor så att man som svensk råkar på Sweclockers är ju inte så konstigt, och alla har vi ju varit nybörjare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Angående switchar så finns det fler bra än bara Cherry MX, bl a Topre, och Alps switchar. Själv föredrar jag Topre switchen framför iaf Cherry (har inte testat några alps).

Topre switchen är intressant utifrån många perspektiv. Dock kostar den betydligt mer än vad folk i allmänhet kanske är beredda att slanta upp för ett tangentbord. Men om man är en som verkligen vill ha bland det bästa så är nog Topre ett bra val.

Permalänk
Medlem

Lika bra som vanligt.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Intresserad av staibilitetstesten med ANNO 2070. Hur går ni tillväga? Finns det någon benchmark, så man slipper sitta och spela själv? Är nämligen itne så intresserad av just den titeln...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Datavetare

Väldigt bra beskrivning av TDP, men håller inte riktigt med om att det är ett värdelöst värde om man förstår vad det betyder. En CPU ska inte kunna generera mer värme än dess TDP i genomsnitt, för om det gjorde det kommer den överhetta även fast systemet har ett korrekt anpassat kylsystem.

På desktops är nog kylningen väl tilltagen om man inte överklockar, men på dagens ultra-tunna netbooks/ultrabooks så ligger man garanterat väldigt nära TDP när man designar kylningen och vore TDP märkningen fel så skulle produkten haverera.

Sedan är den faktiska temperaturen på CPU/GPU faktiskt helt irrelevant så länge som den håller sig under den temperature som chippet är designat att klara av (operating temperature). Ett chip som har en högre "operating temperature" har faktiskt en stor fördel då den mängd värme som kan kylas bort ökar linjärt med skillnaden i temperatur på kylmediet (luften i rummet) och det man vill kyla (CPU/GPU) enligt denna ekvation:

Q = h * A * ∆T

Q är mängden värme som kyls bort
h är en konstant som beror bl.a. på material och kylmedium
A är arean på den del där värme kan avges, i detta fall arean på kylflänsen
∆T är skillnaden i temperatur på kylflänsen och kylmediet

Har för mig att Sandy Bridge ska tåla 95°C, så en normalt klockad CPU med normal spänning ska inte vara instabil så länge som den håller sig under denna temperatur. Men som det påpekades flera gånger i klippet: den temperatur som man ser på sin datorn har nog väldigt tvivelaktig kalibrering så det går inte att säga exakt vilken temperatur man faktiskt ligger på, så man bör nog ha en 10-20°C marginal.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tre påpekningar, vet inte om ni läser men orkar inte skicka mail =).

TDP: Vilken kylare som helst klarar ju egentligen av att leda bort 500W värme, frågan är bara vid vilken temperaturskillnad mellan CPU och omgivning. Finns det någon standardtemperatur vid vilken kylaren ska klara TDPn?
Temperatur: Som ni förklarade det så uppstår ju frågan varför dessa sensorer överhuvudtaget finns. Grejen är väl att sensorerna bara mäter noggrannt vid/nära CPUns maxtemperatur, där det faktiskt är viktigt att veta när det blir för varmt. Överallt annars, särskilt långt ifrån denna gräns, så kan den mäta precis hur som helst utan att tillverkaren behöver bry sig.
4x2GHz: Man kunde nog ha förklarat det bättre såhär: CPUn har en teoretisk maxprestanda lik en ensam 8GHz-kärna. Dock så är varje tråd begränsad till just 2GHz, och det är upp till programmerarna att dela upp sina program i fler trådar så att fler "2GHz-slots" kan användas. Att ett spel använder "4 trådar" behöver inte heller betyda att den maxar en quad-core, om en av dessa trådar måste utföra mer beräkningar än de andra, och flaskhalsar "sin" 2GHz-kärna. Ett annat sätt att maxa CPUn är också att använda flera program på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Du gör tvärt emot beprövade överklockningsmetoder. Det normala är att sätta volten på processorns standard volt och sen dra upp processorns frekvens (Mhz) i små steg (25-50 Mhz) i taget. För varje steg man ökar frekvensen så startar man upp datorn och kör ett stabilitetstest samtidigt som man håller koll på temperaturen. En tumregel att hålla, åtminstånde på Intel, är att när du når 80-85 grader (om man mäter temperaturen på kärnorna t.ex med Core Temp) börjar du närma dig gränsen där du behöver bättre kylning. Till slut kommer du nå den gränsen där datorn inte är stabil längre och först då börjar man höja volten.

Gör man på ditt sätt (höja volten först och sen frekvensen) kommer man nå temperaturgränsen långt före man når max möjlig processorfrekvens.

Ok, tack. Fick även mig att kolla upp Tcase vs Tjmax, nu ska jag överklocka lite mer då jag tydligen har mer utrymme än jag trodde.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

TDP: Vilken kylare som helst klarar ju egentligen av att leda bort 500W värme, frågan är bara vid vilken temperaturskillnad mellan CPU och omgivning. Finns det någon standardtemperatur vid vilken kylaren ska klara TDPn?

Det här tänkte jag också på. Det måste ju finnas en temperatur kopplad till TDP. Processorn kan ju själv leda bort TDP vid en viss temperatur, helt utan fläns. Praktiskt.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Datavetare

Pratades också om varför man inte kan räkna ihop "frekvensen" från alla CPU-kärnor för att ge ett mått på CPUs kapacitet. Den typ av problem som skalar helt linjärt med antal kärnor benämns embarrassingly parallel.

Majoriteten av de problem som programmera ställs inför i design av datorprogram är INTE embarrassingly parallel. Tar man spel som exempel så är vissa saker faktiskt embarrassingly parallel, rendrering av pixels är ett sådan exempel. Det är anledningen till varför grafik-prestanda skalar väldigt bra med antalet "stream-processorer". Däremot är saker som AI (artificiell intelligent), kollisions-detektering, animering m.m. inte ens teoretisk möjligt att koda på ett sådan sätt att man kan utnyttja många CPU-kärnor på ett effektivt sätt, det bästa är i de flesta fall att helt hålla sig på en enda CPU-kärna.

Sedan är det faktiskt så att inte ens problem som är embarrassingly parallel skalar helt linjärt, i alla fall inte om trådarna delar data med andra trådar eller om trådarna jobbar på mer data än vad som får plats i den CPU-cache som är lokal till CPU-kärnan (256kB på Sandy Bridge). Anledningen är att programmen måste dela vissa resurser, t.ex. minnesbus och cache-koherensbus, i dessa fall.

Allt detta vet naturligtvis CPU-tillverkarna om. Intel har explicit sagt att de först och främst tillverkar ett desktop-chip och därför är prestanda per CPU-tråd det som har absolut högst prioritet. Prioriteringen för Bulldozer känns därför lite svår att begripa då den har många men lite svagare (svagare än Phenom II) prestanda per tråd. Möjligen har AMD gett upp high-end desktop och satsar enbart på servers (där marginalerna är mycket höga) och enklare desktops (Llano).

Det är fullt möjligt att redan idag tillverkar CPUer med >100 CPU-kärnor, faktum att sådana redan existerar i form av t.ex. TILE Gx-100. Summerar man prestanda för alla kärnor på denna så slår den en Core i7 2600k trots att TILE Gx-100 har en strömförbrukning på endast 55W.

Men en TILE Gx-100 skulle vara helt värdelös att använda som desktop CPU då prestanda per CPU-kärna ligger klart under prestanda per tråd för Atom, de har båda ungefär samma klockfrekvens (runt 1.5GHz), men TILE har klart sämre IPC, Instructions Per Cycle, än Atom.

Så personligen ser jag mer fram emot de förbättringar AMD/Intel kan göra för prestanda per CPU-kärna än huruvida de kan klämma in några till CPU-kärnor i nästa generation. Dock kommer det bli något lättare för oss programmera att utnyttja flera CPU-kärnor då Haswell och senare kommer få HW-stöd för något som kallas transactional memory. Visa typer av algoritmer är betydligt mycket enklare att, på ett effektivt sätt, köra på flera CPU-kärnor om man har denna finess. Såg även någon slide från AMD som nämnde att de skulle lägga till transactional memory i sina CPUer om ett par år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trevligt avsnitt! Vet ni vad man säger om folk som har stora fötter? De har stora skor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Det här tänkte jag också på. Det måste ju finnas en temperatur kopplad till TDP. Processorn kan ju själv leda bort TDP vid en viss temperatur, helt utan fläns. Praktiskt.

Är ytterst osäker på om en CPU, i luft & utan fläns, klarar av att leda bort tillräckligt med värme även om luften är ytterst nära absoluta nollpunkten (men fortfarande gasform). Tror den blir överhettad nästan direkt faktiskt.

Men jag skulle tro att de designar TDP med rumstemperatur som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Intresserad av staibilitetstesten med ANNO 2070. Hur går ni tillväga? Finns det någon benchmark, så man slipper sitta och spela själv? Är nämligen itne så intresserad av just den titeln...

http://www.sweclockers.com/recension/15001-amd-radeon-hd-7950...
Läs texten innan graferna.

För prestandamätningen används introduktionen till första uppdraget i spelets demoversion, där mängder av realtidsrenderade objekt sätter ordentlig press på systemet. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran Fraps.

Testade precis exakt samma, GPU usage låg på >99% stadigt