Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Entusiast
Skrivet av ASBR:

Knepigt att bara gå efter ljudet :s
Tänkte att icke-mekaniska kanske skulle vara linjära och utan känsla, medan mina har ett klart motstånd som måste övervinnas och sedan åker hela tangenten i botten direkt.
Men mekaniska kanske är dyrare, och de billigaste (som mitt under 100kr) är sådana där membran?

Så känns vanliga rubber dome också. Kan säga att det inte finns en chans i världen att ett tangentbord för 100 kr innehåller mekaniska brytare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Knepigt att bara gå efter ljudet :s
Tänkte att icke-mekaniska kanske skulle vara linjära och utan känsla, medan mina har ett klart motstånd som måste övervinnas och sedan åker hela tangenten i botten direkt.
Men mekaniska kanske är dyrare, och de billigaste (som mitt under 100kr) är sådana där membran?

Ett mekaniskt brukar ligga på runt 500-600 kr och uppåt, ex Steelseries 6Gv2. Medan tangentbord med membran brukar kosta runt 40 kr och uppåt, Deltaco TB-53.

Sen beror det ju givetvis på om man vill ha standard 105 eller om man vill ha extra tangenter och portar. Väljer man det senare så brukar även priset springa iväg ganska rejält, ofta slutar det på en 900-1400 kr.
Tt eSPORTS Meka G1
QPAD MK-80 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så känns vanliga rubber dome också. Kan säga att det inte finns en chans i världen att ett tangentbord för 100 kr innehåller mekaniska brytare.

Skrivet av PerZerk:

Ett mekaniskt brukar ligga på runt 500-600 kr och uppåt, ex Steelseries 6Gv2. Medan tangentbord med membran brukar kosta runt 40 kr och uppåt, Deltaco TB-53.

Sen beror det ju givetvis på om man vill ha standard 105 eller om man vill ha extra tangenter och portar. Väljer man det senare så brukar även priset springa iväg ganska rejält.

Aha, great, då vet jag

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Discokungen

Det är verkligen viktigt att hålla koll på vad man har för komponenter innan man överklockar, det finns den klassiska GTX 570 med referensdesign som smäller om man ökar volten någon procent, så det är bra att läsa på om man inte har koll, synd att sånt inte riktigt poängterades så mycket som jag kanske hade velat, men det funkar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns ingen standard, men varje CPU har en maximal temperatur som tillverkaren garanterar dess stabilitet. Har för mig att den är 95°C för Sandy Bridge. Dock är det helt frikopplat från CPUns TDP.

Tror jag börjar förstå vad förvirringen kommer från. Många verkar blanda in kylarens effektivitet i TDP. TDP har absolut inget med hur bra/dåligt en viss kylare fungerar. Däremot beror en viss kylares effektivitet kraftigt på hur stor skillnad det är i temperatur på det som ska kylas (CPU) och det man kyler med (luft). Så man kan hamna i ett läge där en viss kylare helt enkelt inte har kapacitet att kyla bort TDP W då ∆T är för liten, men det ändrar inte TDP!


1. CPUn får inte gå över sin maximala temperatur
2. CPUn kommer gå över sin maximala temperatur om man inte minst kyler bort den effekt som utvecklas i genomsnitt
3. Tillverkaren av CPUn garanterar att CPUn inte utvecklar med än TDP W värme i genomsnitt

Om ∆T är litet så måste man ha en väldigt stor kylare och/eller ett väldigt stort luftflöde. Om ∆T är negativt så har man ingen kylare, då värmer man ju CPUn

Men det är fortfarande så att TDP värdet gäller helt oavsett vilken temperatur CPUn vistas i.

Vi pratar fortfarande inte om samma saker. Jag snackar bara om ∆T.
Var garanterar CPU-tillverkare att CPUn inte utvecklar mer än TDP värme? Ibland säger de att den inte gör det, men det ena behöver inte leda till det andra. Som sagt, det enda som TDP säger är att kylaren ska klara av att föra bort så mycket värme, men vid vilken ∆T? Om CPUn klarar otroligt mycket värme, så att ∆T tillåts vara ovanligt hög, så klarar kylaren av att kyla *mer* än sitt TDP vid den högre ∆T:n.

Min metallplatta klarar liksom av att kyla bort 500W, men bara om ∆T är tusen grader. Det är detta jag är ute efter, vem bestämmer hur högt ∆T får vara vid TDP-mätningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Vi pratar fortfarande inte om samma saker. Jag snackar bara om ∆T.
Var garanterar CPU-tillverkare att CPUn inte utvecklar mer än TDP värme? Ibland säger de att den inte gör det, men det ena behöver inte leda till det andra. Som sagt, det enda som TDP säger är att kylaren ska klara av att föra bort så mycket värme, men vid vilken ∆T? Om CPUn klarar otroligt mycket värme, så att ∆T tillåts vara ovanligt hög, så klarar kylaren av att kyla *mer* än sitt TDP vid den högre ∆T:n.

Min metallplatta klarar liksom av att kyla bort 500W, men bara om ∆T är tusen grader. Det är detta jag är ute efter, vem bestämmer hur högt ∆T får vara vid TDP-mätningar?

Jag håller med dig. Man kan inte bara smälla på en värmeeffekt utan något temperaturskillnad. Det säger ingenting!

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ajp_anton:

Vi pratar fortfarande inte om samma saker. Jag snackar bara om ∆T.
Var garanterar CPU-tillverkare att CPUn inte utvecklar mer än TDP värme? Ibland säger de att den inte gör det, men det ena behöver inte leda till det andra. Som sagt, det enda som TDP säger är att kylaren ska klara av att föra bort så mycket värme, men vid vilken ∆T? Om CPUn klarar otroligt mycket värme, så att ∆T tillåts vara ovanligt hög, så klarar kylaren av att kyla *mer* än sitt TDP vid den högre ∆T:n.

Min metallplatta klarar liksom av att kyla bort 500W, men bara om ∆T är tusen grader. Det är detta jag är ute efter, vem bestämmer hur högt ∆T får vara vid TDP-mätningar?

Fast ∆T är ju inte heller intressant från processortillverkarnas sida. Eller för kylartillverkarnas sida heller för den delen. Det enda som är viktigt är 1, hur mycket värme måste kylaren minst klara av att leda bort och 2, vilken är den högsta tillåtna temperaturen som processorn får ha under normal drift. Från det faller ett ∆T ut naturligt sen beroende på vilken kyllösning man använder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Om man har ett tangentbord som är några år gammalt, och kostade under hundralappen, är det rimligt att det har mekaniska brytare då?
Hittar ingen information alls när jag googlar på det, men det kanske inte var av intresse "på den tiden" utan är något nytt fenomen?

http://www.ciao.se/Produktinformation/Logitech_Deluxe_250__44...

Känslan är att man ej kan smyga ner knapparna linjärt, utan man trycker, trycker, trycker, inget händer, och så plötsligt åker hela knappen ner, men utan alltför högljutt klick. Brun då kanske.

Skrivet av ASBR:

Knepigt att bara gå efter ljudet :s
Tänkte att icke-mekaniska kanske skulle vara linjära och utan känsla, medan mina har ett klart motstånd som måste övervinnas och sedan åker hela tangenten i botten direkt.
Men mekaniska kanske är dyrare, och de billigaste (som mitt under 100kr) är sådana där membran?

Trolling?

Permalänk
Medlem

Det här med Överklockning var intressant. Synd att min AMD 965 inte vill klocka ens 100mhz. -.-

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast ∆T är ju inte heller intressant från processortillverkarnas sida. Eller för kylartillverkarnas sida heller för den delen. Det enda som är viktigt är 1, hur mycket värme måste kylaren minst klara av att leda bort och 2, vilken är den högsta tillåtna temperaturen som processorn får ha under normal drift. Från det faller ett ∆T ut naturligt sen beroende på vilken kyllösning man använder.

Alla processorer har inte sama maxtemperatur, och kylarnas TDP-värde verkar ju gälla för alla CPUer samtidigt. En "95W-kylare" klarar plötsligt inte längre 95W om den ska användas till en CPU som maxar på 50 grader (∆T~30) istället för runt 100 (∆T~80).
Så det enda logiska är att en "95W-kylare" kyler 95W OM ∆T är något standardiserat eller på något annat sätt överenskommet värde, och sen får CPU-tillverkarna själva räkna på vad som krävs för deras specifika maxtemperatur (minus normal rumstemp).
Om 95W betyder 95W vid ∆T=80, och en CPU drar 95W och klarar 60 grader (∆T=40), så måste den ha ett TDP-värde på 180W. För bara då klarar kylaren av att kyla 95W vid ∆T=40.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ajp_anton:

Alla processorer har inte sama maxtemperatur, och kylarnas TDP-värde verkar ju gälla för alla CPUer samtidigt.

Kylaren har inget TDP värde, CPUn har ett TDP värde. TDP har storheten energi per tidsenhet. Om den har värde 95W så gäller det vare sig temperaturen är 0K eller 1000K. Däremot kommer CPUn sluta fungera om dess temperatur blir för hög, men det förändrar inte dess TDP på något sätt.

Skrivet av ajp_anton:

En "95W-kylare" klarar plötsligt inte längre 95W om den ska användas till en CPU som maxar på 50 grader (∆T~30) istället för runt 100 (∆T~80).

HUR kylaren garanterar att den kan kyla bort minst TDP W är helt irrelevant och ändrar inte en CPUs TDP!

Skrivet av ajp_anton:

Men en "95W" kylar klarar bara av att kyla minst 95W när ∆T är tillräckligt stort.

Visst, men TDP ändras inte bara för att en viss kylare inte klarar av att kyla bort minst TDP W! Du har bara ett system som inte uppfyller det krav CPU tillverkaren ställt på kylningen.

Skrivet av ajp_anton:

Så det enda logiska är att en "95W-kylare" kyler 95W OM ∆T är något standardiserat eller på något annat sätt överenskommet värde, och sen får CPU-tillverkarna själva räkna på vad som krävs för deras specifika maxtemperatur (minus normal rumstemp).

Nej, nej och nej. Om en CPU genererar upp till TPD W värme så säger det bara: om den kylare du har inte kan kyla bort minst TDP W så kan systemet överhetta.

Skrivet av ajp_anton:

Om 95W betyder 95W vid ∆T=80, och en CPU drar 95W och klarar 60 grader (∆T=40), så måste den ha ett TDP-värde på 180W. För bara då klarar kylaren av att kyla 95W vid ∆T=40.

Kylaren har inget TDP värde, CPUn har ett TDP värde. Så att en kylare inte fixar att kyla bort TDP W när ∆T är litet ändrar inte det faktum att CPUn fortfarande har ett visst TDP värde!

Ni måste förstå att HUR man kyler bort TDP W är helt irrelevant, därför är även ∆T (och även absolut temperatur på omgivningen samt CPU) helt orelaterat till TDP. Så blanda inte in kylaren eller omgivningens temperatur i vilken TDP en CPU har!!!

∆T är däremot extremt viktigt för hur mycket en viss kylare kan kyla bort givet dess konstruktion (area) och val av kylmedium och flödet av kylmediet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Alla processorer har inte sama maxtemperatur, och kylarnas TDP-värde verkar ju gälla för alla CPUer samtidigt. En "95W-kylare" klarar plötsligt inte längre 95W om den ska användas till en CPU som maxar på 50 grader (∆T~30) istället för runt 100 (∆T~80).
Så det enda logiska är att en "95W-kylare" kyler 95W OM ∆T är något standardiserat eller på något annat sätt överenskommet värde, och sen får CPU-tillverkarna själva räkna på vad som krävs för deras specifika maxtemperatur (minus normal rumstemp).
Om 95W betyder 95W vid ∆T=80, och en CPU drar 95W och klarar 60 grader (∆T=40), så måste den ha ett TDP-värde på 180W. För bara då klarar kylaren av att kyla 95W vid ∆T=40.

Lyssna på Virtual void, han verkar ha koll på läget Men jag tänkte flika in med ett exempel som kanske tydliggör det hela lite.

Säg att Intel har en ny CPU och den visar sig i belastningstester utveckla 100W värme. Detta blir då CPU:ns TDP-värde och är helt oberoende av temperaturer (CPUn kommer ju att utveckla så här mycket värme vid full belastning oavsett vilken temperatur det är. Tänk dig en glödlampa på 60W, den kommer ju inte att bara dra 20W om man har den utomhus på vintern där det är kallt). Sedan ska de ju dock sälja sin CPU och skicka med en kyllösning. Då måste de ta hänsyn till temperaturer och ∆T som du pratar om. Jag har ju ingen inside information, men jag skulle kunna tänka mig att det går till ungefär så här:

- Först så gissar man lite vad den högsta "normala" temperaturen blir, som CPUn kommer omges av vid användning. Säg att de kommer fram till att den högsta omgivningstemperaturen som de anser normal är 40 grader (rätt kasst ventilerat chassi och/eller varm rumsluft).
- Sedan har CPUn en maxtemperatur som man inte vill överstiga, säg att denna är satt till 80 grader. Du har då ett ∆T på 40 grader som anses vara "sämsta möjliga" vid normal användning.
- Kylaren som skickas med CPUn måste då klara av att kyla bort CPUns TDP (i det här fallet 100W) vid det ∆T som man tog fram som det värsta i sitt scenario, i det här fallet 40 grader.

Detta innebär alltså att om du har 40-gradig luft i lådan och CPUn arbetar för fullt och utvecklar sina TPD 100W så kommer CPUn bli 80 grader varm (förutsatt att kylningen är exakt efter ovanstående specifikationer).

Hmm, undrar ifall det där hjälpte eller ifall jag bara trasslade till det

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ajp_anton:

Alla processorer har inte sama maxtemperatur, och kylarnas TDP-värde verkar ju gälla för alla CPUer samtidigt. En "95W-kylare" klarar plötsligt inte längre 95W om den ska användas till en CPU som maxar på 50 grader (∆T~30) istället för runt 100 (∆T~80).
Så det enda logiska är att en "95W-kylare" kyler 95W OM ∆T är något standardiserat eller på något annat sätt överenskommet värde, och sen får CPU-tillverkarna själva räkna på vad som krävs för deras specifika maxtemperatur (minus normal rumstemp).
Om 95W betyder 95W vid ∆T=80, och en CPU drar 95W och klarar 60 grader (∆T=40), så måste den ha ett TDP-värde på 180W. För bara då klarar kylaren av att kyla 95W vid ∆T=40.

Du tänker åt fel håll. Det är processortillverkarna som sätter kraven som sedan tillverkarna av kylarna måste rätta sig efter. Alltså, Intel säger att deras processorer har ett TDP på 95-135 W beroende på modell i toppsegmentet. Då vet kylartillverkarna att de måste designa en kylare som klarar av att transportera minst så mycket från processorn. Sedan har de ett andra randvillkor som säger att temperaturen på processorn inte ska överstiga en viss nivå. Det är allt de behöver veta för att designa en kylare. ∆T är inte relevant för varken Intel, AMD, Arctic eller Asetek för det ger sig självt senare. Faktum är att det blir sju resor krångligare att designa en kylare om man måste ta hänsyn till för många temperaturer. Detta för att många faktorer inom värmetransport är temperaturberoende. Har man räknat en del på värmetransport vet man att Q = h*A*∆T som ser så enkel ut kan vara en hel mardröm att hantera och det är för att h är väldigt komplex att beräkna. Ofta krävs det itterativa metoder och stora semiempiriska formler för att få fram ett värde. Det blir dessutom ännu mer komplicerat för konstiga geometrier och i fallet tornkylare har du dessutom den kopplade mass- och värmetransporten i heatpipsen att ta hänsyn till.

för att ta ett väldigt enkelt exempel som redan nämnts i tråden så kan vi titta på en vertikal metallplatta, alltså en CPU utan kylfläns i ett tornchassi. Vi utgår från den redan nämnda Q = hA∆T. Vi vet allt utom h men den går att hitta genom den här ekvationen enligt Churchill och Chu:

Genast blir det lite tråkigare men det är inte så farligt, vi behöver bara hitta de två dimensionslösa talen Rayleigh (Ra) och Prandtl (Pr).

Då börjar det trilla in en massa variabler varav en hel hög är temperaturberoende. Man brukar ta dem vid filmtemperaturen som är ett medelvärde av yttemperaturen och bulktemperaturen.

Så vad spelar det för roll då? Jo vi vet att Q för en standardklockad processor alltid är samma, oavsett temperatur och att processorn inte får bli varmare än en viss temperatur. Det betyder att det där ∆T skulle fixera temperaturen i chassit. Men hur ska man då räkna ut hur stor kylare man ska ha? I fallet tornkylare fungerar det eftersom då kan man anta att man har en viss medeltemperatur som får gälla för alla chassin men hur ska de som designar ett vattenkylningssystem göra då? De har ju en betydligt lägre temperatur att kyla med eftersom luften i rummet är svalare än inne i chassit. Nej det blir mycket lättare om tillverkarna själva får använda sig av egna standardtemperaturer på luften så kan de designa sina kylare efter det, med gränsvärdet Q och T_max. Resten har inte Intel eller AMD med att göra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

OK, ska kanske göra klart en sak först. Jag har inte min avatar bara för att den ser cool ut, utan eftersom jag faktiskt förstår sådana grejer =).
Jag förstår allt ni säger, men inget av det svarar riktigt på min fråga. Vi liksom passerar varandra nånstans. Jag förstår all fysik bakom, jag förstår bara inte hur detta TDP-system är uppbyggt.

Så vi tar en sak i taget:

Skrivet av Yoshman:

Om en CPU genererar upp till TPD W värme så säger det bara: om den kylare du har inte kan kyla bort minst TDP W så kan systemet överhetta.

Jag har en metallplatta och säger att den kan kyla bort 500W. Jag ljuger ju inte, jag säger bara inte hur hög temperaturen kommer att bli när värmetransporten faktiskt når 500W.

Vad hindrar mig från att göra detta? Jo, gränsen går där systemet överhettar.
Så då kommer min huvudfråga: vilket system går man efter? Intel, AMD, även desktop- mobile-CPUer, eller varför inte GPUer, eller chipsets, mobiltelefoner, alla har olika överhettningsgränser.

edit:
En möjlig teori är att kylartillverkaren väljer att sälja sin kylare för ett antal CPU-sockets t.ex, och väljer helt enkelt den CPUn till alla dessa sockets som har lägst maxtemp och går efter den för *just den kylaren* som marknadsförs för *just dessa sockets*. Är jag på rätt spår nu?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ajp_anton:

Så vi tar en sak i taget:
Jag har en metallplatta och säger att den kan kyla bort 500W. Jag ljuger ju inte, jag säger bara inte hur hög temperaturen kommer att bli när värmetransporten faktiskt når 500W.

Visst kan en metall-platta kyla bort 500W, det handlar bara om att ha tillräckligt hög temperaturdifferens och/eller tillräckligt högt flöde av kylmediet. Och när/om du börjar nå 100-tal °C så kommer svartkroppsstrålning kicka in som den absolut största bidragande faktorn till kylning (en spis-platta når även den steady-state vid ett par 100°C, trots liten yta och många 100W effekt).

Men min enda poäng är att TDP är ett värde på hur mycket värme CPUn maximal kan utveckla och man måste, i genomsnitt, kyla bort lika mycket som CPUn genererar. Tar vi då fallet med din metallplatta (antar att det ska motsvara en CPU utan kylare) så är det rent teoretiskt möjligt att kyla 500W (om du CPUn utvecklade så mycket värme). Men det skulle kräva en väldigt stor temperatur-differens mellan kylmediet och CPU oc/eller ett väldigt stort flöde, i.e. det skulle inte vara praktiskt genomförbart med de CPU-fläktar som finns på marknaden alt. det skulle krävas en temperatur på CPUn som är långt över vad den maximal tål.

Sedan sa Jonas något som tyvärr är sant och komplicerar detta med TDP lite extra.
Han sa att en CPU kan dra mer än TDP. All ström som en CPU drar blir värme, så egentligen FÅR den inte dra mer än TDP då ett korrekt designat system då kan bli instabilt p.g.a. överhettning. Så hur kan detta då gå ihop?

Är inte säker på att detta även gäller AMDs "turbo core", men för Intel är det "turbo boost" som är orsaken. Under "turbo boost" så kan CPUn mycket väl dra mer än TDP, det är lite hela poängen med denna finess. CPUn har koll på hur länge den befunnit sig i "turbo boost" samt vilken absolut temperatur CPUn har just för tillfället. Så länge som temperaturen inte springer iväg så kan den fortsätta köra i "turbo boost" läge.

Men det är nog ingen större idé att köpa extremt dyra kylare om man inte tänker överklocka, en förlängd "turbo boost" lär knappast ge så mycket att man direkt märker det, handlar nog mer om någon enstaka procent i prestandavinst på en desktop CPU. Laptop CPUer "turbo boostar" långt mycket mer, men där är det lite svårare att byta ut kylningen...

Skrivet av ajp_anton:

En möjlig teori är att kylartillverkaren väljer att sälja sin kylare för ett antal CPU-sockets t.ex, och väljer helt enkelt den CPUn till alla dessa sockets som har lägst maxtemp och går efter den för *just den kylaren* som marknadsförs för *just dessa sockets*. Är jag på rätt spår nu?

För desktop är jag rätt säker på att en normal kylare har kapacitet att kyla långt mer än 95W med luft som håller sig inom normala temperaturområden, så det finns ingen anledning att binda kylaren till en viss CPU. Det är nog bara för laptops man ligger nära gränsen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

alt. det skulle krävas en temperatur på CPUn som är långt över vad den maximal tål.

Där har vi den igen. Nu överdriver jag såklart med metallplatta och 500W, men vad är denna temperatur som CPUn maximalt tål? Den är ju olika för olika modeller.
Visst, det skiljer sig kanske inte överdrivet mycket, så om det står att kylaren är designad för TDP på 125W så är det nog tillräckligt noggrannt att bara räkna på den sämst värmetåliga 125W-CPUn som kylaren passar till. Utan den här diskussionen hade jag nog bara antagit att det är så, men nu när jag råkade ställa frågan och får bara en massa sidosvar så måste jag ju fortsätta ställa frågan tills den antingen blir besvarad eller att ingen faktiskt vet =).

Permalänk
Avstängd

Här kan man läsa mer om hur Intel resonerar runt TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxMate:

Lite offtopic men varför är sidan grå istället för orange? ):

Här är andledningen när man fått 5 gilla så blir ens inlägg orange!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

En möjlig teori är att kylartillverkaren väljer att sälja sin kylare för ett antal CPU-sockets t.ex, och väljer helt enkelt den CPUn till alla dessa sockets som har lägst maxtemp och går efter den för *just den kylaren* som marknadsförs för *just dessa sockets*. Är jag på rätt spår nu?

En processors maxtemperatur är beroende av effekten den drar när det gäller Intel, dessutom specificeras varje cpu individuellt, varför behöver man då inte kylare för varje processor? Det är enkelt.

Det är systemintegratören som testar systemen under de förutsättningar den ska fungera i inte leverantören av kylarna. Kylartillverkarna behöver bara testa med en värmekälla i en hotbox för att utgöra prestanda och hur mycket den klarar av att kyla inom rimliga ramar. De kan anta att det fungerar.

Kylare har inget TDP och kommer aldrig ha.

Tillverkarna av kylare behöver inte testa för varje system (det gör iofs leverantören av datorsystemen med ett urval av produktionen) för de behöver bara få fram ett värde för att uppskatta temperaturen på olika värmekällor, det vedertagna begreppet °C/W. Kyler en kylare 100W simulator/processor med 40°C luft i en hotbox/testanläggning till 60°C vet vi inte bara att den uppnår ett ΔT på 20°C utan också ett °C/W på 0,2. Som också är ett värde på termisk resistans. Från det kan du uppskatta att en 50W processor hamnar på 50°C (tCASE ungefär) med 40 grader luft och inte bara det, vill du ha ett Qmax kan du uppskatta det till ca 163 Watt. Vid lägre temperatur kan alltså kylaren då klara över 200 Watt och upprätthålla en driftstemperatur. Vad Qmax är beror såklart på processorns maxtemperatur, chassits temperatur & eventuellt luftflöde, och kylarens prestanda och eventuella andra omständigheter. Processorn kommer man hålla under Qmax. Men nu är ju inte kylarna specificerade så de bara klarar av en 140W TDP källa (AMD-serverprocessor eller Xeon). De kan givetvis testa i system vilket är mindre vetenskapligt och hur varm en processor är skiljer sig faktiskt från cpu till cpu eftersom egenskaperna i kiseln och processerna den utsätts för vid tillverkning, samt vilken spänning den är binnad på osv inverkar. Dessutom får du ingen temperatur som säger någonting vetenskapligt. Du kan testa ett system i en hotbox och så se den inte throttlar, det är faktiskt det enda kylarleverantörerna behöver göra. Då kan de säga att den klarar den processorn och alla underliggande mindre effektgivande modellerna. Det är systemintegratörerna som får se till så andra delar inte överhettas av deras chassidesign. En referenskylare som håller en 95W TDP cpu kall nog med några grader marginal, kommer alltså även hålla en 65W TDP cpu kall nog även om den har lägre maxtemperatur, en processor med lägre TDP kommer också ha mindre skillnad på temperaturen av IHSen och kärnorna dessutom. Dvs mindre skillnad på TCASE temperatur och processorns interna temperatur som är TjMax och specificerad individuellt på varje processor. TjMax kan vara högre än 95°C på Sandy Bridge, men är specificerad på bärbara datorer enligt ett fast schema så de som designar bärbara har inte lika mycket utrymme att behöva tänka på. Når processorn TjMax så throttlar den ner sig, räcker inte det och temperaturen fortsätter stiga ytterligare några tiotals grader så stängs allt av för att den inte ska bli skadad.

Permalänk
Medlem

Kan vi lämna idiotdiskussionerna nu? En kylare kan kyla i stort sett maximalt antal watt, vid normal temperatur (på jordens atmosfär) så har du såklart en effekt som ger en gräns där kylarens material fallerar, smälter, kokar och ramlar isär. Påverkas inte värmekällan av det fortsätter den pump ut värme i all oändlighet. Kyler du jordens atmosfär till -182°C (för att den inte ska gå över i flytande) så kan du såklart kyla ännu mer med kylaren än vid en normal genomsnittlig temperatur på atmosfären. Hur mycket effekt kylaren klarar av när den är illröd t ex är ointressant när det gäller datorer. En kylare leder bara värme och leder alltid bort all värme. Termisk resistans på komponenten är det enda som är intressant. Det handlar om hur snabbt och vilken koefficient det sker med. Kyler kylaren bort mer värme än processorn avger så går temperaturen ner under omgivnings temperatur. Då måste du ha någon påtvingad kylning som phase-change eller t ex peltierelement. Förutsatt att "värmepumparna" faktiskt flyttar mer värme än chippet avger.

För att förtydliga det hela, Intel har en egen testplattform leverantörerna av kylare och kylningslösningar har att testa på och pröva, samt levererar rekommenderade inställningar och vilken maxtemperatur den testplattformen ska visa vid profilerna och vid belastningen (effekten) som följer med rekommendationerna med varje processorserie de släpper. Från det kan de uppskatta, jämföra med andra kylningslösningar osv. För en 130W cpu ska de hålla testplattformen under 66.8°C t ex. Vid en omgiven temperatur av 35°C. För övrigt specificerar Intel datorsystems driftsmiljös temperatur som 10-35°C. På chassin ska man visst räkna in en extra fem grader. Beroende på typ, i verkligheten handlar det nog om 10-15C. Det är ungefär vid 40°C de testar kylare, de har gott om riktlinjer och kan sen lugnt marknadsföra sina kylare. Räcker gott och väl att bara testa vid en profil och använda den datan i princip, eftersom du testar ett helt spann på en gång. För slutanvändare är det helt ointressant. Subjektiva test är det enda som finns att tillgå. De flesta kylarna är bättre än stockkylarna som duger också. Så länge det inte finns några chassi eller nätaggsbegränsningar är det inget självbyggare behöver bry sig om. Varken vad det gäller kylare eller hur hungriga processorerna är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollisoong:

roligt när emil sa kaffet är amd varmt

haha garvade med

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Angående switchar så finns det fler bra än bara Cherry MX, bl a Topre, och Alps switchar. Själv föredrar jag Topre switchen framför iaf Cherry (har inte testat några alps).

Jag har ett alps tbord (gammalt Silicon Graphics från tidigt 90-tal!!), och är mkt nöjd med det. Knapparna har en riktigt skön feedback och ett visst klickande, men inte lika markant som cherry blue verkar det som. Lite mer dovt och lågfrekvent liksom.

Hmm, blev intresserad av Topre switchar nu...