Ny dator kraschar regelbundet, hjälp! (Väldigt konstigt)

Permalänk
Inaktiv

Ny dator kraschar regelbundet, hjälp! (Väldigt konstigt)

Köpte min nya dator i julas från komplett, färdigbyggd och den har funkat prima hittills....föräns nu. Nu på senare dagar så har bilden helt plötsligt börjat blinka gult och lila, nästa så att man får ett epilepsianfall av skärmen. Jag har provat att starta om skärmen, den är det inget fel på tror jag inte. Utan datorn blinkar som fan och man kan inte göra något, ända alternativet är att starta om med restart knappen manuellt på datorn.

Väldigt tråkigt då den är helt ny.

Den innehåller ett:

GTX 560 gainward
i5 2500k
MSI H61
Nätagg på 550 w (Vet ej vilken modell.)
En corsair ssd nova 2 och en vanlig hårddisk.

Kan det vara att något är löst? Eller något virus? Datorn funkar ju när man startat om den. Dock har det bara förekommit ca 3-4 gånger. Men man anar ju att något är fel.

Permalänk
Medlem

Låter jobbigt. Det kan ju vara ett par olika saker, grafikkortet, skärmen, kablar, ev kanske nätagg eller minnen.
Det du måste göra är att felsöka, testa med en annan skärm, ett annat grafikkort osv. Kolla så att det inte är glapp i någon kabel nånstans. Kontrollera att skärmkabeln fungerar.

Har du isntallerat något konstigt nyligen? Kan ju vara mjukvaru relaterat, felande drivrutiner eller liknande.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av netbuddy:

Låter jobbigt. Det kan ju vara ett par olika saker, grafikkortet, skärmen, kablar, ev kanske nätagg eller minnen.
Det du måste göra är att felsöka, testa med en annan skärm, ett annat grafikkort osv. Kolla så att det inte är glapp i någon kabel nånstans. Kontrollera att skärmkabeln fungerar.

Har du isntallerat något konstigt nyligen? Kan ju vara mjukvaru relaterat, felande drivrutiner eller liknande.

Nja, så farligt är det inte. Den börjar ju helt plötsligt blinka och man restartar direkt. Det har ju även bara hänt 4 gånger, men ja, det kan ju inte direkt vara bra att manuellt starta om den heller. Skärmen tror jag inte det är, men annars vet jag inte. Jag har även inte möjlighet att byta grafikkort för att testa. :/

Jag laddade ner Nvidias senaste drivrutinerför ett tag sen. Kanske är dem?

Permalänk
Medlem

Det problemet brukar dyka upp om sladdarna inte riktigt sitter i, men eftersom det löser sig med omstart för dig så kanske det inte är det. Men testa även stoppa skärm kabeln i en annan port på grafikkortet och skärmen om det går, eller kolla så den sitter i ordentligt.

Annars kan det alltid vara en idé att kolla temperaturerna, speciellt om det inträffar när du spelar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LinuC:

Det problemet brukar dyka upp om sladdarna inte riktigt sitter i, men eftersom det löser sig med omstart för dig så kanske det inte är det. Men testa även stoppa skärm kabeln i en annan port på grafikkortet och skärmen om det går, eller kolla så den sitter i ordentligt.

Annars kan det alltid vara en idé att kolla temperaturerna, speciellt om det inträffar när du spelar.

Om vi säger att sladden mellan datorn och skärmen glappar, kan mitt symptom inträffa då? För den sladden är inte top notch om man säger så.
Om jag ska kolla tempen, vilket program ska man köra då? Och vad är normalt? Det inträffar för övrigt aldrig när jag spelar utan bara på skrivbordet, eller vad man säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon182011:

Om vi säger att sladden mellan datorn och skärmen glappar, kan mitt symptom inträffa då? För den sladden är inte top notch om man säger så.
Om jag ska kolla tempen, vilket program ska man köra då? Och vad är normalt? Det inträffar för övrigt aldrig när jag spelar utan bara på skrivbordet, eller vad man säger.

Det kan nog mycket väl inträffa även om det brukar resultera i en konstant färgskiftning på skärmen, i de flesta fall.

Angående tempen så kan den mätas med tex. gpu-z eller occt, allt under 90 får väl anses som okej temperatur och bör inte vara skadligt. Tvivlar dock på att det är problem med detta om spel funkar men inte skrivbord.

Du kan även göra som någon ovan sade så kan du ju även testa att installera om de drivrutinerna som fungerade, och då ta bort de nuvarande för att se om det hjälper.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LinuC:

Du kan även göra som någon ovan sade så kan du ju även testa att installera om de drivrutinerna som fungerade, och då ta bort de nuvarande för att se om det hjälper.

Yes, får göra det imorgon. Jag tror nog det är Nvidias beta drivers som spökar.