Startknappen försvinner i Windows 8

Permalänk
Medlem

Vad har Windows Millenium, Windows Vista och Windows 8 gemensamt?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Är nog bara att ändra i registret precis som när man stänger av det förskräkligt dåliga och krångliga metro.

Man får allt hoppas!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

aktiva hörn är ju bland det bästa med OSX, få fram widgets, spaces, alla fönster och programfönster. Nu lär ju windows ha en inställning där du får kryss i om du vill att startknappen ska synas eller inte.

Visa signatur

Apple: iMac 27" OSX 10.7 (summer 2011), ext.HDD 1TB+2TB, iPad 2 16GB och iPhone 4S 16GB.

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Fy 17 va störigt det skulle vara.
Undrar hur lång tid det tar innan dom plockar windowsknappen från tborden också så man blir av med alla kortkommandon som är bundna till den :\

Det finns minst 40 tusen miljarder olika program som stänger av startknappen. Google is your friend

Permalänk
Medlem

Microsoft har nog insett att det är bärbart i form av smart-telefoner eller surfplattor som gäller i framtiden. Det är bara vi datornördar som kommer att sitta med stationära datorer och jätteskärmar. Därför anpassar man gränssnittet för små skärmar med touchpaneler. Samma tankesätt har även utvecklarna av ubuntu så man lär inte slippa detta där heller.

Å andra sidan så behöver det ena inte utesluta det andra. Det borde vara möjligt att kunna anpassa användargränssnittet i inställningarna så att vem som helst kan bli nöjd, även om inte standardutseendet faller i smaken.

Själv kommer jag nog inte bemöda mig med Windows 8. Kör knappt Windows 7 heller längre på hemmadatorn utan det är nästan bara Arch Linux för min del. Där kan jag välja och anpassa hur jag vill och behöver inte bry mig om någon startknapp i Windows. Om man inte absolut måste leka med spel så finns ingen anledning att sitta kvar med Windows tycker jag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aemony:

Har du läst Microsofts artikel där de rättfärdigar nya Metro-skärmen? I så fall, har du förstått att det mesta de tar upp som svaga punkter i den nuvarande startmenyn kan lätt fixas genom att ha menyn på toppen av skärmen? (Avståndet mellan dina fästa program och startknappen, ett viktigt argument de använder för Metro-skärmen)

Förstår du att vi förlorar multitasking och bättre produktivt flödesanvändning när man har en hel skärm i vägen för att starta ett enda program? Jag vet inte hur du gör, men jag kollar aldrig på startmenyn när jag startar något program. Jag skriver in namnet och trycker Enter och vet att det kommer att starta. Medan jag gör detta har jag blicken på något mer väsentligt, så som webbläsaren, Word eller vad än jag råkar använda för tillfället. Att blockera min översikt av alla program enbart för att starta ett annat är idiotiskt.

Förstår du också att ju högre upplösning du har desto värre kommer upplevelsen att använda Metro bli? Som andra har nämnt brukar jag ibland öppna startmenyn med musen eftersom det är en snabb operation där jag bara slänger musen mot det hörnet och trycket på knappen. Problemet är dock när man har en skärm på 2560x1440 och är tvungen att dra den tvärs över hela skärmen enbart för att starta ett program via dess massiva bricka långt bort.

Har du insett att Metro fortfarande inte är ett gränssnitt som passar in i Explorer/Aero-miljön (eller vad du vill kalla Windows standard utseende)? Om designen mellan dessa två gränssnitt fortsätter vara så här annorlunda kommer resultatet bli en mindre vänlig och förenad upplevelse, då användaren måste byta mellan två väldigt distinkta gränssnitt som följer två helt olika fokuseringar praktiskt taget hela tiden under vanligt bruk av datorn?

Förstår du att för ett touch-gränssnitt är det viktigt att det är stort avstånd mellan element för att eliminera chansen att du råkar trycka fel när du interagerar med enheten? Detta är anledningen till att startmenyn är på vänster sida, men knappen för att stänga av datorn på höger sida av skärmen, i Windows 8 Developer Preview. Är du medveten om att denna fokuseringen skiljer sig helt från att använda datorn med en mer precis inmatningsenhet som en mus? Visst, avstånd prioriteras fortfarande men på en mycket mindre skala. Att överlag vara tvungen att röra musen extrema avstånd fram och tillbaka från sidorna enbart för att göra några simpla operationer är inte särskilt användarvänligt.

Jag vill inte kalla dig trångsynt eftersom personliga angrepp är knappast produktivt, men har du faktiskt analyserat gränsnittet? Om än jag ser möjligheterna med Metro på tablets så ser jag också hur destruktivt det är för skrivbordsdatorer. Jag ser fram emot att testa den allmänna betan för att se om några av designproblemen har korrigeras och jag kan faktiskt tänka mig att stå ut med gränssnittet om det visar sig att allt annat positiva lyfter upp de negativa sidorna. Men jag förstår att jag är bland minoriteten när det kommer till sådant här, och kommer knappast förvänta mig att andra också gör det.

tl;dr:
Metro i en skrivbordsmiljö är enormt onödigt och oproduktivt.

Ett tips kan ju vara att faktiskt höra av dig till Microsoft med dina synpunkter. Otroligt nog läser de faktiskt kommentarerna på utvecklingsbloggen och har gjort om lite saker efter det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

oh noes, change!!!

skämtåsido, ska intressant att se vad man tycker

Permalänk
Medlem

startmeny i sig är väll rätt ointressant men jag använder hövis med macron från windows-knappen. Windows+1 tabbar upp alternativt startar programmet fastsatt längst till vänster osv. det var det som fick mig att avinstalera w8 på en gång. lite långsam på 1:an och bam slungas man in i metromode där det finns konstiga appar som ite alls ville som jag ville. Det enda jag ansåg bra i w8 var den nya aktivitetshanterarens resursövervakning som var mycket mer grundlig än den tidigare.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Sen MS introducerade startknappen och aktivitetsfältet iom w95 så har man kunnat flytta det till vilken sida av skärmen som hellst.
Så att avståndet mellan knappar i fönster och startknappen är för stort är ju ett bullshit-argument.
Men vi får ju svaret på styggelsen "aktiva hörn" här i tråden: "OSX har det", vilket ju genast förklarar form före funktion valet.
Det finns ju en hel del saker i windows som är betydligt sämre nu än med win-XP.
Utforskaren är en (bäst var den i WFW !), startmenyn är en annan (självklart körde man klassisk startmeny i XP), och vem 17 använder "pinned" program ? när ett vanligt verktygsfält är så otroligt mycket bättre ?.

Nej MS borde ha insett att windows är arbetshästen i OS världen, och tycker man att blänkande skärm med stora ikoner är det bästa som hänt datorvärlden så finns det ju redan alternativ.
"if it aint broke dont fix it"

Permalänk
Medlem

så mer steg för mig att få windows att se ut som windows 98 kul -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Sen MS introducerade startknappen och aktivitetsfältet iom w95 så har man kunnat flytta det till vilken sida av skärmen som hellst.
Så att avståndet mellan knappar i fönster och startknappen är för stort är ju ett bullshit-argument.
Men vi får ju svaret på styggelsen "aktiva hörn" här i tråden: "OSX har det", vilket ju genast förklarar form före funktion valet.
Det finns ju en hel del saker i windows som är betydligt sämre nu än med win-XP.
Utforskaren är en (bäst var den i WFW !), startmenyn är en annan (självklart körde man klassisk startmeny i XP), och vem 17 använder "pinned" program ? när ett vanligt verktygsfält är så otroligt mycket bättre ?.

Nej MS borde ha insett att windows är arbetshästen i OS världen, och tycker man att blänkande skärm med stora ikoner är det bästa som hänt datorvärlden så finns det ju redan alternativ.
"if it aint broke dont fix it"

pinned programs är faktis ganska bra jag använder det för att hålla ordning på listan så jag vet vars dom är utan att titta

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det finns minst 40 tusen miljarder olika program som stänger av startknappen. Google is your friend

Var i och för sig inte ute efter att stänga av startknappen ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av Godsmith:

Det går ju hundra gånger snabbare att trycka på Windows-tangenten, skriva vad man vill starta och trycka Enter. Jag förstår inte varför folk ska envisas att använda musen när det är så himla ineffektivt.

Ta i så vi spricker gör vi? Det går knappast 100 gånger snabbare. Det går snabbare att starta ett populärt program med musen än skriva det i kommando raden lol.

Windows 7 är bra som det är, fattas bara flera skrivbord som i apple oset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

startmeny i sig är väll rätt ointressant men jag använder hövis med macron från windows-knappen. Windows+1 tabbar upp alternativt startar programmet fastsatt längst till vänster osv. det var det som fick mig att avinstalera w8 på en gång. lite långsam på 1:an och bam slungas man in i metromode där det finns konstiga appar som ite alls ville som jag ville. Det enda jag ansåg bra i w8 var den nya aktivitetshanterarens resursövervakning som var mycket mer grundlig än den tidigare.

Win + siffra fungerar även från Metro-startskärmen.

Permalänk
Medlem

Bara jag som aldrig använder knappen nere till vänster? Tvärtom har kag ett program som får den att försvinna. Mer utrymme till folket!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inaktiv

Efter att ha testat Preview och RC1 kan jag lugnt påstå att Windows 8 har mycjket långt kvar innan jag ens funderar på att byta bort 7'an. Hela gränssnittet är ju skapat av en hop efterblivna praktikanter på droger - all tänkbar logik är som bortblåst!

Permalänk
Medlem

Mycket jag har sett av windows 8 är ganska bra, inget som stör

Men Metro är rent För-----a eländigt, och startknappen vill jag ha kvar helst, men går väl att leva utan kanske

Windows 8 blir nog en version man vill testa eventuellt först innan man köper det skulle jag tro så man ser vad man gillar och inte gillar
vet dock går inte metro att stänga av helt så blir det inget windows 8 för mig fören man är absolut tvungen.

Vad jag skulle gilla i windows som standard däremot är flera skrivbord med individuella bakgrunder, aktivitetsfält, sidebars, osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Bara jag som aldrig använder knappen nere till vänster? Tvärtom har kag ett program som får den att försvinna. Mer utrymme till folket!

Skickades från m.sweclockers.com

Fyller du hela baren där nere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Efter att ha testat Preview och RC1 kan jag lugnt påstå att Windows 8 har mycjket långt kvar innan jag ens funderar på att byta bort 7'an. Hela gränssnittet är ju skapat av en hop efterblivna praktikanter på droger - all tänkbar logik är som bortblåst!

Vad är RC1?

Permalänk
Avstängd

hade hoppats på en renare version av windows 7 likadant concept med bättre funktioner snabbare tyckte faktiskt om den nya blåskärmen renare sen kan man säkert ersätta den skärmen med valfri bild att ha en diskretare genomskinlig fyrkantig start knapp som den tidigare windows 8 hade hade jag inte jaft några problem med bara flaggan är där

men jag ville inte ett HELT NYTT operativs system anledningen att jag tycker om windows är för att det är windows om dem ska ändra det till apple så går jag hellre till linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xe993:

Vad är RC1?

Release Candidate, snäppet efter beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Release Candidate, snäppet efter beta.

Så... hur kan någon ha testat Release Candidate om inte ens betan är släppt och den färdiga versionen av Windows 8 inte väntas förrän i höst?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xe993:

Så... hur kan någon ha testat Release Candidate om inte ens betan är släppt och den färdiga versionen av Windows 8 inte väntas förrän i höst?

RC1 finns att ladda ner på diverse torrent-siter

hur det hittade dit har jag dock ingen aning om

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

RC1 finns att ladda ner på diverse torrent-siter

hur det hittade dit har jag dock ingen aning om

Windows från en torrentsite ?
Inte så konstigt att vi har en massa botnets som tuffar på.

Och garanterat är det nån hemsnickrad version av developers preview som nån har bytt namn på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av highspeed:

Ta i så vi spricker gör vi? Det går knappast 100 gånger snabbare. Det går snabbare att starta ett populärt program med musen än skriva det i kommando raden lol.

Windows 7 är bra som det är, fattas bara flera skrivbord som i apple oset.

1, Det har funnits en hög med program som ger flera skrivbord till Windows i många år. Vet att jag testade lite till XP men fastnade aldrig för det. Här har du Microsofts egna program för så kallat "virtual desktop" http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881.aspx

2, Jag tror du menar, "fattas bara flera skrivbord som i *nix". Tror Amiga var först ungefär 20 år innan Apple började med det och funktionen har varit inbyggd i X i evigheter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xe993:

Vä skrivet. Jag är också förvånad över att så få på ett forum som detta insett tangentbordets överlägsenhet.

Visst är tangentbordet överlägset för många uppgifter, men kan det inte också bero på att Windows-miljön knappast är optimerad för sådan användning. Det är ju helt klart skillnad att arbeta i ett Tiling WM med t ex vimperator eller dylikt än att försöka göra detsamma i standard Windows-miljö.

Permalänk

Windows 8 alltså... Tror att vi kan se fram emot en jätteflopp här.

Permalänk
Medlem

Vilket skämt, varför göra varje Windows version sämre än den andra ?

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem

Hmm... Är det bara jag som tycker att Windows går allt mer mot Mac-hållet. Först det aqua-liknande gränssnittet, sedan taskbar som kom att bli som dockan med ikoner man kunde fästa dit och nu när det tar bort den helt blir det ännu mer likt...

P.S.
Jag är inte en mac-fanatiker

Permalänk
Medlem

Förövrigt fungerar det så nu i w8. Hover på knappen ger startmenyn och trycker man får man metromenyn. Kan vara skönt att slippa knappen och få mer plats till bättre grejor. Jag har inte stört mig på hover-effekten i w8 än.