Startknappen försvinner i Windows 8

Permalänk
Entusiast

Intressant att det inte nämnts i den officiella utvecklingsbloggen. De har ändå lagt ner en hel del tid på att diskutera startmenyn där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Aktiva hörn kan man ju hoppas på, en av de funktioner jag använder när jag sitter i Linux som är väldigt mycket bättre än en startmeny.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Jag gillar windows 8 det jag har testat hitintills, dock HATAR JAG METRO , och varför ta bort startmenyn? wtf?`hur tänkte dem där? alla novice users kommer ju få spassmer.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

hmm, får väl se hur det blir.

hovra med musen över vänsta fältet? känns som att man kan råka flytta ner muspekaren dit för att läsa något på skärmen så hoppat fältet upp utan att man vill det? FFFFFUUUUUUUU!

eller att man ska in i "menyn" och flyttar dit pekaren, men det är en delay på någon sekund. FFFFFUUUUUUUu

med startknappen är det ju snabbt som tusan och man råkar inte ta fram den av misstag. IF IT AIN'T BROKE, DON'T FIX IT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ännu en modd som jag kommer behöva vänta på då innan Windows 8 blir användbart.

Är nog bara att ändra i registret precis som när man stänger av det förskräkligt dåliga och krångliga metro.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag trodde i ärlighetens namn inte att det var någon i den här ändå förhållandevis tekniska skaran som faktiskt klickade på start/windowsikonen. Varför i hela friden gör ni det? Det går ju hundra gånger snabbare att trycka på Windows-tangenten, skriva vad man vill starta och trycka Enter. Eller för att stänga av, Windows->Höger->Höger->Höger->U. Jag förstår inte varför folk ska envisas att använda musen när det är så himla ineffektivt.

Jag tycker att Metro är det nästa logiska steget i utvecklingen (avvecklingen) av startmenyn, och håller med Microsoft i de flesta av deras designval. Det ska bli kul att prova Windows 8.

Däremot så förstår jag invändningen att det kan bli jobbigare för den vanliga användaren, som har vant sig vid att klicka i nedersta vänstra hörnet för att komma någonvart. Det ska bli intressant att se hur det löser den biten.

Summa summarum så tycker jag att de slår två flugor i en smäll med Metro - dels frigörs lite plats på taskbaren åt program, och dels blir det anpassat för tablets av bara farten.

Jag tycker det är märkligt att det finns ett sånt genomgående hat mot förändringen och jag tycker att den är bra. Är folk så trångsynta?

Permalänk
Avstängd

Ni som HATAR metro. Har ni provat det på en platta? Det är ju det som det är till för.

Permalänk
Skrivet av Godsmith:

Jag trodde i ärlighetens namn inte att det var någon i den här ändå förhållandevis tekniska skaran som faktiskt klickade på start/windowsikonen. Varför i hela friden gör ni det? Det går ju hundra gånger snabbare att trycka på Windows-tangenten, skriva vad man vill starta och trycka Enter. Eller för att stänga av, Windows->Höger->Höger->Höger->U. Jag förstår inte varför folk ska envisas att använda musen när det är så himla ineffektivt.

Jag tycker att Metro är det nästa logiska steget i utvecklingen (avvecklingen) av startmenyn, och håller med Microsoft i de flesta av deras designval. Det ska bli kul att prova Windows 8.

Du har kanske inte tänkt på att det finns tangentbord där Windows tangenten är inaktiverad? Ska vi trycka på CTRL+ESC eller vad tycker du är effektivt? Kanske aktivera Windows tangenten varje gång man ska trycka på den?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

Så man håller alltså musen nere i vänstra hörnet, ungefär samma sak som när man vill visa skrivbordet genom att dra den ner till höger på windows 7?
Kommer nog bli ganksa irriterande när man lyckas öppna startmenyn istället för det program man pinnat på aktivitetsfältet för att man drog lite för snabbt.
Får hoppas att alternativet att få tillbaka start-knappen kommer finnas.

Permalänk
Skrivet av Godsmith:

Jag trodde i ärlighetens namn inte att det var någon i den här ändå förhållandevis tekniska skaran som faktiskt klickade på start/windowsikonen. Varför i hela friden gör ni det? Det går ju hundra gånger snabbare att trycka på Windows-tangenten, skriva vad man vill starta och trycka Enter. Eller för att stänga av, Windows->Höger->Höger->Höger->U. Jag förstår inte varför folk ska envisas att använda musen när det är så himla ineffektivt.

Jag tycker att Metro är det nästa logiska steget i utvecklingen (avvecklingen) av startmenyn, och håller med Microsoft i de flesta av deras designval. Det ska bli kul att prova Windows 8.

Däremot så förstår jag invändningen att det kan bli jobbigare för den vanliga användaren, som har vant sig vid att klicka i nedersta vänstra hörnet för att komma någonvart. Det ska bli intressant att se hur det löser den biten.

Summa summarum så tycker jag att de slår två flugor i en smäll med Metro - dels frigörs lite plats på taskbaren åt program, och dels blir det anpassat för tablets av bara farten.

Jag tycker det är märkligt att det finns ett sånt genomgående hat mot förändringen och jag tycker att den är bra. Är folk så trångsynta?

Jag kan bara tala för mig själv, men jag avskyr att tangentbordskommandon hela tiden. I vissa fall är det vettigt, i andra fall inte. En mus kan man alltid använda med en hand dessutom vilket jag tycker är sjukt mycket lämpligare, men smaken är ju delad så klart. Jag gillar startmenyn mycket eftersom man kan gömma en massa skit där, så att man inte behöver ha så många genvägar nere på aktivitetsfältet. Blir mer cleant.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Ni som HATAR metro. Har ni provat det på en platta? Det är ju det som det är till för.

Hatar det för det är fult, riktigt fult.
Har testat WP7 och gillar det fortfarande inte så jo jag har testat det i sin rätta miljö också även om det inte var en platta.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godsmith:

Jag trodde i ärlighetens namn inte att det var någon i den här ändå förhållandevis tekniska skaran som faktiskt klickade på start/windowsikonen. Varför i hela friden gör ni det? Det går ju hundra gånger snabbare att trycka på Windows-tangenten, skriva vad man vill starta och trycka Enter. Eller för att stänga av, Windows->Höger->Höger->Höger->U. Jag förstår inte varför folk ska envisas att använda musen när det är så himla ineffektivt.

Jag tycker att Metro är det nästa logiska steget i utvecklingen (avvecklingen) av startmenyn, och håller med Microsoft i de flesta av deras designval. Det ska bli kul att prova Windows 8.

Däremot så förstår jag invändningen att det kan bli jobbigare för den vanliga användaren, som har vant sig vid att klicka i nedersta vänstra hörnet för att komma någonvart. Det ska bli intressant att se hur det löser den biten.

Summa summarum så tycker jag att de slår två flugor i en smäll med Metro - dels frigörs lite plats på taskbaren åt program, och dels blir det anpassat för tablets av bara farten.

Jag tycker det är märkligt att det finns ett sånt genomgående hat mot förändringen och jag tycker att den är bra. Är folk så trångsynta?

Vä skrivet. Jag är också förvånad över att så få på ett forum som detta insett tangentbordets överlägsenhet.

Angående den vanlige användaren så startar ju Windows 8 inte i detta "skrivbordsläge" så man kan fråga sig om problemet överhuvudtaget uppstår.

Permalänk
Skrivet av CENSTRM:

Ni som HATAR metro. Har ni provat det på en platta? Det är ju det som det är till för.

På en platta, ja, men inte på en stationär eller bärbar dator.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Sjukt vad folk gnäller. Jag vågar sätta en femma på att det kommer finnas ett alternativ under "Egenskaper" för startmenyn som tar fram den lilla knappen åt er. Och jag vågar sätta ytterliggare en femma att det går snabbare att trycka på Windows-tangenten (ni vet den som sitter mellan Ctrl och Alt) för att få fram startmenyn. Det är så jag tar fram den på min dator. Att använda muspekaren för att navigera sig fram i operativsystemet är egentligen ett ganska ineffektivt sätt. Snabbkommandon med tangentbordet går snabbare till mycket.

Jag antar att de som gnäller över att startknappen saknas är samma människor som går in i startmenyn eller klickar på "Dator" på skrivbordet för att öppna en utforskare, kllickar på krysset på en tab i webläsaren för att stänga den, trycker nere i högra hörnet för att minimera alla fönster, går in i startmenyn för att öppna "run"-fönstret, klickar sig fram i menyer för att hitta sökfunktionen osv osv. Lär er använda snabbkommandon, det är snabbare och mer ergonomiskt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemongen:

Mår du bra av att sitta och titta på Start-knappen eller?

Jag tycker det är bra, jag brukar ändå dölja den.

Titta på? Visst ser det bra ut, men jag gillar funktionen och tycker att den är extremt behändig....är inte den som sitter å tittar på sådant :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lumpyguy:

Blir nog inte så farligt som man skulle kunna tro. Men, det kan nog bli inte bara lite irriterande om start menyn öppnades varje gång man råkar dra musen över hörnet.

Hoppas då verkligen att Windows inte kan känna av det när man spelar och så vidare.

Oh well, RIP Startknappen.

ja det är ju lite störande om de poppar upp när man spelar i window mode...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen saknar jag fortfarande win 2k/xp "klassisk" startmeny i win7

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

ja det är ju lite störande om de poppar upp när man spelar i window mode...

Fy 17 va störigt det skulle vara.
Undrar hur lång tid det tar innan dom plockar windowsknappen från tborden också så man blir av med alla kortkommandon som är bundna till den :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Godsmith:

Jag tycker det är märkligt att det finns ett sånt genomgående hat mot förändringen och jag tycker att den är bra. Är folk så trångsynta?

Har du läst Microsofts artikel där de rättfärdigar nya Metro-skärmen? I så fall, har du förstått att det mesta de tar upp som svaga punkter i den nuvarande startmenyn kan lätt fixas genom att ha menyn på toppen av skärmen? (Avståndet mellan dina fästa program och startknappen, ett viktigt argument de använder för Metro-skärmen)

Förstår du att vi förlorar multitasking och bättre produktivt flödesanvändning när man har en hel skärm i vägen för att starta ett enda program? Jag vet inte hur du gör, men jag kollar aldrig på startmenyn när jag startar något program. Jag skriver in namnet och trycker Enter och vet att det kommer att starta. Medan jag gör detta har jag blicken på något mer väsentligt, så som webbläsaren, Word eller vad än jag råkar använda för tillfället. Att blockera min översikt av alla program enbart för att starta ett annat är idiotiskt.

Förstår du också att ju högre upplösning du har desto värre kommer upplevelsen att använda Metro bli? Som andra har nämnt brukar jag ibland öppna startmenyn med musen eftersom det är en snabb operation där jag bara slänger musen mot det hörnet och trycket på knappen. Problemet är dock när man har en skärm på 2560x1440 och är tvungen att dra den tvärs över hela skärmen enbart för att starta ett program via dess massiva bricka långt bort.

Har du insett att Metro fortfarande inte är ett gränssnitt som passar in i Explorer/Aero-miljön (eller vad du vill kalla Windows standard utseende)? Om designen mellan dessa två gränssnitt fortsätter vara så här annorlunda kommer resultatet bli en mindre vänlig och förenad upplevelse, då användaren måste byta mellan två väldigt distinkta gränssnitt som följer två helt olika fokuseringar praktiskt taget hela tiden under vanligt bruk av datorn?

Förstår du att för ett touch-gränssnitt är det viktigt att det är stort avstånd mellan element för att eliminera chansen att du råkar trycka fel när du interagerar med enheten? Detta är anledningen till att startmenyn är på vänster sida, men knappen för att stänga av datorn på höger sida av skärmen, i Windows 8 Developer Preview. Är du medveten om att denna fokuseringen skiljer sig helt från att använda datorn med en mer precis inmatningsenhet som en mus? Visst, avstånd prioriteras fortfarande men på en mycket mindre skala. Att överlag vara tvungen att röra musen extrema avstånd fram och tillbaka från sidorna enbart för att göra några simpla operationer är inte särskilt användarvänligt.

Jag vill inte kalla dig trångsynt eftersom personliga angrepp är knappast produktivt, men har du faktiskt analyserat gränsnittet? Om än jag ser möjligheterna med Metro på tablets så ser jag också hur destruktivt det är för skrivbordsdatorer. Jag ser fram emot att testa den allmänna betan för att se om några av designproblemen har korrigeras och jag kan faktiskt tänka mig att stå ut med gränssnittet om det visar sig att allt annat positiva lyfter upp de negativa sidorna. Men jag förstår att jag är bland minoriteten när det kommer till sådant här, och kommer knappast förvänta mig att andra också gör det.

tl;dr:
Metro i en skrivbordsmiljö är enormt onödigt och oproduktivt.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk

same same but different...samma tugg som när folk vägrade lämna win98se för xp....sitter fortfarande på gamla vista och kommer nog att fortsätta med det till win8...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

Förstår du att för ett touch-gränssnitt är det viktigt att det är stort avstånd mellan element för att eliminera chansen att du råkar trycka fel när du interagerar med enheten? Detta är anledningen till att startmenyn är på vänster sida, men knappen för att stänga av datorn på höger sida av skärmen, i Windows 8 Developer Preview. Är du medveten om att denna fokuseringen skiljer sig helt från att använda datorn med en mer precis inmatningsenhet som en mus? Visst, avstånd prioriteras fortfarande men på en mycket mindre skala. Att överlag vara tvungen att röra musen extrema avstånd fram och tillbaka från sidorna enbart för att göra några simpla operationer är inte särskilt användarvänligt.

De har faktiskt genomfört vissa förändringar. Se på inlägg 20 i denna forumtråd. Den lilla startmeny" eller "charms bar" (charmfältet?) har flyttat från vänstra hörnet till en lång rad på höger sida. Tidigare fungerade det så endast för touch-enheter. Och istället för att använda det aktiva hörnet nere till vänster så kan man använda win + c för att få fram "charmfältet" eller ännu hellre win + i för att få fram inställningspanelen till höger där avstängningsknappen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Du har kanske inte tänkt på att det finns tangentbord där Windows tangenten är inaktiverad? Ska vi trycka på CTRL+ESC eller vad tycker du är effektivt? Kanske aktivera Windows tangenten varje gång man ska trycka på den?

Vad säger att startmenyn är tänkt att användas på samma sätt som idag? Macos klarar sig bra utan startmeny

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

same same but different...samma tugg som när folk vägrade lämna win98se för xp....sitter fortfarande på gamla vista och kommer nog att fortsätta med det till win8...

För att inte tala om hur svårt det var att lämna windows 2000 för xp. Jäkla gnäll det var här på swec då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

Har du läst Microsofts artikel där de rättfärdigar nya Metro-skärmen? I så fall, har du förstått att det mesta de tar upp som svaga punkter i den nuvarande startmenyn kan lätt fixas genom att ha menyn på toppen av skärmen? (Avståndet mellan dina fästa program och startknappen, ett viktigt argument de använder för Metro-skärmen)
...
WOT
...
Metro i en skrivbordsmiljö är enormt onödigt och oproduktivt.

Har du insett att Metro inte är tänkt att användas på din dator?

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Ahhh Ubuntu säger jag bara. Windows 8 på en surfplatta kan bli bra men på en dator? Njaa..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Nu antar jag att de flesta här använder sina hemma-datorer till att surfa, redigera/titta på bilder/musik/video, eller spela spel..i dessa sammanhang är det väl ändå ganska korkat att diskutera huruvida det är effektivt/ineffektivt med mus eller tangentbord, då man gör detta på fritiden och det kan diffa ett par sekunder max mellan olika sätt, så sluta gnälla för f*n..
Varför ska allt nytt vara skit? Man kan väl testa först den färdiga versionen innan man kan klaga..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

På tal om mods, om man får vara lite off-topic, hur gör man om man har två skärmar och vill "dra" ett fönster till ena halvan (i mitten) så att fönstret automatiskt täcker upp 50% av skärmen? Måste man använda windows-knappen och piltangenterna då eller finns det nån mod som fixar detta med musen? Är ju smidig funktion som dock kräver att det finns en kant att dra fönstret till....

Visa signatur

Min data e snabbare än din.

Permalänk
Medlem

Har väntat på att den knappen ska försvinna i ett bra tag nu. Använder den ju bara till att stänga av datorn idag, och tycker att dom lika gärna kunde göra en dedikerad off knapp i högra hörnet eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Om startknappen försvinner så bör den ha ersatts av något annat tycker man?

Läst? "I den läckta utvecklingsversionen build 8220, märkt "Consumer Preview", ersätts ikonen med ett dolt fält som aktiverar menyn om muspekaren förs över skrivbordets nedre vänstra hörn."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The:

Personligen saknar jag fortfarande win 2k/xp "klassisk" startmeny i win7

Vill höja ett varningens finger och utfärda ett HYSH! det är djävulens startmeny.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag