Använda Dator som konsol?

Permalänk
Medlem

Använda Dator som konsol?

Hej!
Jag har precis köpt ny dator, men saknar möjligheten att spela 2 personer, som man kan göra på en konsol.
Då är frågan, kan man köra konsolspel på en dator?

Tänkte tex om jag köper 2x http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646166&cks=ASS&assoc=B99...
och ett par spel, är det bara att köra (plug n play) eller behöver jag en hög med drivrutiner och emulatorer för att över huvud taget få igång det?

Då kontrollerna går på 600kr vill jag att det ska flyta på bra, utan för mycket strul och så.. Någon som har erfarenhet av detta?
Nu är detta Xbox-kontroller.. finns det andra kontroller som är billigare men fyller samma funktion? Kommer mest spela simpla lite äldre spel, så som racing och liknande (typ PS1 spel)

Vill ha all hjälp jag kan få för att få detta att funka!
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

360 kontrollerna är mycket bra på grund av byggkvalitén och knapplayouten som fungerar ypperligt ihop med PS1/PS2 samt SNES spel då knapparnas position stämmer bra överens med dessa kontroller. Billigare kontroller är i regel plastigare och svampigare i knapparna men funkar lika bra i övrigt. Skulle satsa på 360 kontroller själv.

För spelen behöver du en emulator och för att få den att fungera så kan en del meck och googlande bli aktuellt. Du behöver ju inte ha 360 kontrollerna för att testa emulatorn (de kommer med nära 100% garanti ändå att fungera när det är dags för dem)
Köp ett PS1 spel för en tjuga nånstans och testa emulatorn, tycker du att allt verkar funka som du vill sedan så är det ju bara att fortsätta med inköp av kontroller. epsxe är nog den bästa emulatorn för PS1, googla och kolla deras officiella sida. Allt du behöver veta står där.

Permalänk

Kan tipsa om att köpa iallafall en xb360-kontroll, underbart att spela bilspel/äventyrsspel med, plus att den stöds i många olika emulatorer. Vet inte hur det fungerar med två dock!

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är ju att du kan testa även kontrollerna om du har en kompis med 360. 360 kontrollerna för PC är exakt desamma som de till konsollerna, skillnaden är väl att de till PC skeppas med drivrutiner vilka du ändå kan ladda hem från microsoft eller windows update

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Då återstår bara frågan ifall 2 st kontroller går att köra på 1 emulator?
Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Det går att köra 2 på en emulator, har själv kört mario kart på emulator med 2 personer, det funkar nog upp till 4 om inte mer

Visa signatur

Citera för svar