Permalänk
Medlem

Möjligheter med Cobol?

Så, jag har fått chansen att få en gratis 10mån utbildning i Cobol av min arbetsgivare.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av programmering (förutom några veckor i C++ på universitet för 10 år sedan), så därför tänkte jag fråga er som har lite koll:
Jag har förstått att Cobol mest används inom finanssektorn och försvaret till viss del, samt att det är ett föråldrat språk. Så går det tillgodogöra sig Cobol-kunskaper när man ska lära sig andra språk, samt hur ser efterfrågan på Cobol-programmerare ut?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk

Ett programmeringsspråk är ungefär som en pensel, lär du dig att måla med en viss sorts pensel så kan du relativt enkelt byta till en annan pensel.

Lär du dig logiken för att programmera så kan du applicera det på alla språk. typ.

(Och tycker verkligen att du skall gå utbildningen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grontoankan:

Ett programmeringsspråk är ungefär som en pensel, lär du dig att måla med en viss sorts pensel så kan du relativt enkelt byta till en annan pensel.

Lär du dig logiken för att programmera så kan du applicera det på alla språk. typ.

(Och tycker verkligen att du skall gå utbildningen)

Det låter ju skönt, så att man inte om 5? år när jag tröttnat på den tjänsten sitter fast med onödiga/utdaterade kunskaper.

Tack för det

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

Cobol är ... eftertraktat, för att säga det minsta.

KTH har nyligen börjat erbjuda cobol-kurser igen, trots att de slutade erbjuda dem på 70-talet!

men som du säger, det är mycket bank och dylikt som har cobol, eftersom de har svårt att flytta ut från sina gamla stordatorer. plus att bland de få personer som kan cobol nu för tiden är hälften 60+'are som snart går i pension, resten är nyutbildade Indier. så förutsatt att du inte har något emot att ruttna bort på en bank eller någon myndighet är en cobol-utbildning potentiellt väldigt lukrativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

förutsatt att du inte har något emot att ruttna bort på en bank eller någon myndighet är en cobol-utbildning potentiellt väldigt lukrativ

Hmm, å ena sidan gillar jag lukrativt.. . å andra sidan gillar jag inte att ruttna bort :/

Så framför allt är det just frågan hur man går vidare som jag är mest intresserad av om/när jag blir less på att ruttna bort.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av programmering så skulle det vara kul att veta vad folk menar med "enkelt" i sammanhanget: "det är relativt enkelt att lära sig ett nytt språk".
Är det halvårskurser på Universitet som behövs för att ta upp ett nytt språk eller "bara" ett par år programmering innan man behärskar ytterligare ett språk?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem

cobol är efterblivet så det är definitivt inte "enkelt". det är väldigt gammalt och mycket "låg nivå" (i motsats till moderna språk som java vilket är ett högnivå-språk, dvs högt uppe borta från hårdvaran)

det folk menar är att om du har kommit över den första tröskeln och lärt dig att programmera, ja då är det rätt enkelt att lära sig andra språk. men eftersom cobol är ett såpass manligt språk som helt saknar stödhjul så kommer du utan problem att kunna gå vidare till andra utvecklar-jobb om du tröttnar på ditt jobb.

sån får de lärde tvista om vilka språk som är enkla respektive svåra, och vilka språk som är lämpliga för en som vill lära sig programmering. det är lite som att prata politik på fyllan, det slutar bara med upprörda känslor och fingerpekning

Permalänk
Medlem

Kronofogden och Skatteverket samt banker erbjuder väldiga löner för cobol (1000-3000kr/h)

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Härligt, jag vill bara tacka för alla kommentarer. Det verkar ju som ett enkelt beslut att först tacka ja till utbildningen och sedan kommer resten att lösa sig

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Skrivet av MrMacho:

Hmm, å ena sidan gillar jag lukrativt.. . å andra sidan gillar jag inte att ruttna bort :/

Så framför allt är det just frågan hur man går vidare som jag är mest intresserad av om/när jag blir less på att ruttna bort.
Eftersom jag inte har någon erfarenhet av programmering så skulle det vara kul att veta vad folk menar med "enkelt" i sammanhanget: "det är relativt enkelt att lära sig ett nytt språk".
Är det halvårskurser på Universitet som behövs för att ta upp ett nytt språk eller "bara" ett par år programmering innan man behärskar ytterligare ett språk?

snarare en vecka för att lära dig syntaxen.

Permalänk
Medlem

Hur gick det MrMacho?
Påbörjade du utbildningen?
När är du färdig?
Vad tycker du om utbildningen?
Har du något hum om vad du kommer att tjäna?
Vilka sköter utbildningen? Jag har sett att Jensen education erbjuder cobol-utb, är det dem eller känner du till något om deras utblidning?

Tack på förhand! (funderar själv om jag skall lära mig cobol)

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Skrivet av grontoankan:

Ett programmeringsspråk är ungefär som en pensel, lär du dig att måla med en viss sorts pensel så kan du relativt enkelt byta till en annan pensel.

Lär du dig logiken för att programmera så kan du applicera det på alla språk. typ.

(Och tycker verkligen att du skall gå utbildningen)

Cobol är ju inte riktigt som alla andra språk. Det är ett stort steg från C# till cobol men ett litet till Java. Så det är inte så enkelt som att måla med olika penslar alltid...

Skrivet av mini-ryttge:

Kronofogden och Skatteverket samt banker erbjuder väldiga löner för cobol (1000-3000kr/h)

Stor skillnad på löner och konsulttaxa (vilket det där är)

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Cobol nuförtiden

Hej,

Någon i denna tråd som fortfarande finns på forumet? Är lite intresserad av hur intresset för Cobol och Z/OS är nuförtiden?

/Poppa