HP ZR30w - lovande 30" skärm för gaming

Permalänk
Medlem

HP ZR30w - lovande 30" skärm för gaming

Först och främst ber jag om ursäkt om en tråd för denna skärm redan finns, jag kunde dock inte hitta någon

HP ZR30W är en 30 tums skärm med upplösningen 2450 x 1600, som verkar mycket lovande för spel då den tydligen ska ha input lag på max 11 ms (jämfört med andra 30-tummare som kan ha upp till 30 ms). Nackdelarna med skärmen är att den helt saknar en "scaler", så att spela 1080p-material från en konsoll eller extern Blu-ray ska tydligen inte funka så bra (dessutom finns ingen HDMI). En annan sak som folk har tagit upp på olika forum är att det inte finns någon OSD på skärmen, alla färginställningar får man sköta via grafikkortets inställningar. Detta möjliggör den väldigt låga input lagen. Jag har också läst att skärmen inte har något sRGB-läge, utan man får köra Wide-gamut vilket tydligen ska ge "oversaturated" (övermättade?) färger i många spel. Även detta ska dock gå att lösa genom att pilla med inställningarna för grafikkortet.

För mig personligen står det mellan denna skärm eller Dells U3011. Det som talar för HP-skärmen är främst den låga input lagen.

http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=161510&hbx_...

Permalänk
Medlem

Lite lamt av mig att svara på min egen tråd, men det slutade med att jag beställde 27" versionen:

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr2740w.htm

Den verkar mycket prisvärd tycker jag. I slutändan är nog 10 000 kr+ lite väl saftigt för mig, samtidigt som jag hade goda erfarenheter av en tidigare 27":are vad gäller storleken (även om det bara var en 1080p den gången). Det mest anmärkningsvärda med denna HP-skärm jag nu beställt är den låga inputlagen - tftcentral.co.uk listar den som en "class 1 monitor" när det gäller snabbhet, vilket är betryggande då jag spelar mycket shooters. Den har bara en tredjedel av Dell u2711s input lag (inget ont om den skärmen - jag erkänner att jag inte har någon direkt känsla för hur mycket input lag i ms påverkar, men som den pedante typen jag är siktar jag på så lite som möjligt).

Ska bli intressant att se vad jag tycker om denna skärm. Om någon mer är intresserad av den kan jag skriva en utförlig recension av den när den kommit.

Permalänk
Medlem

Har själv gått från Dell u3011 (pga många ingångar) till HP ZR30w (pga låg input lag) till HP ZR2740w (pga lågt pris) i mina planer. Prioriteringar ändras, och tyvärr tvingas man spara pga pengabrist och ta steget in i 16:9-världen.
Brukar alltid säga att skärm ska man inte snåla med, med tanke på hur mycket man kommer titta på den under flera år, men 2560x1440 lär inte vara så dåligt det heller, upp från 1920x1200 som nyligen gått sönder.