4G Mobilt bredband och spel (pingtider)

Permalänk

4G Mobilt bredband och spel (pingtider)

Tjenare, har kollat runt lite och fått olika svar, vill höra från någon med erfarenhet om hur pingtiderna är med ett 4G mobilt bredband. Bor en halvtimma(med tåg) söder från Stockholm city. Lirar fps spel osv så vill gärna inte ha en ping över 50.

Med telias sämsta 3G bredband pingar jag 120-150 med högsta signalstyrka (UMTS/HSDPA)

Enligt Telias täckningskarta ligger jag på gränsen i en 4G+ zone (Utomhus)

All information(Baserad på erfarenhet och/eller fakta) Uppskattas, tack.

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av 4g, men när jag under en period bodde tillfälligt på ett ställe förlitade jag mig på enbart 3g. Bad då operatörerna skicka hem modem för test, så jag kunde se vad som fungerade bäst för mig, just där jag bodde.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig utav Tele2 4G, och har väl haft det i ungefär 3 veckor. Innan hade jag Telia ADSL och kunde bara få ut ungefär 5 Mbit/s av 6-8Mbit/s nerströms och 0,6Mbit/s uppströms. Nu får jag runt 65 Mbit/s nerströms och 25-30Mbit/s uppströms med Tele2 4G. Latencyn blev jag faktiskt inte så mycket påverkad av, vilket förvånade mig mycket! Jag spelar oerhört mycket World of Warcraft och har kanske 50ms med 4G istället för 45ms som jag hade ADSL, notera att jag spelar på en server i Paris. Jag fick med ett modem/router vid namn Huawei B593 tror jag, som jag sedan kopplat till våran gamla router dir-655. Det har vi för att modemet ej är en gigabitrouter, utan en 100/10 skrev Tele2s kundservice till mig. Du bör även notera att jag egentligen ligger utanför Tele2s 4G täckning enligt deras täckningskarta och ändå får jag 4G(antingen 4/5 eller 5/5 i täckning) med den hastigheten samt latency, däremot så är jag i rätt område på Telenors täckningskarta som använder sig av samma nät som Tele2. Jag vet dock inte om jag kan rekommendera dig Telias 4G, då de har ett tak/max datamängd på 30GB för 499kr/mån. 30GB är väldigt lite och det använder vi i familjen upp på lite snabbare än två veckor kanske, Tele2 har dock 80GB men som även många kan tycka är snålt. Det där taket återställs då varje månad, om du använder mer än 30GB(med Telia) på en månad så sänker de din hastighet, vet inte hur mycket men du får en låg hastighet i allafall. Tele2s XL paket som jag använder kostar i allafall 399kr/mån.

Men du kanske borde prova det för att få en egen åsikt. Tele2 har en "Nöjd kund garanti" som är att du kan prova det mobila bredbandet i 2 veckor, även Telia verkar ha trygghetslöfte att man kan lämna tillbaks det inom 30 dagar. Om det är något mer jag kan göra, om du vill att jag ska testa något, så säg bara till

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

Tack för svaret, låter helt grymt bra. "Taket" kan vara ett problem dock för vi är ett par stycken som ska använda bredbandet, som streamar webradio/musik och spelar och youtubar och gud vet :s

Så även om jag nu testar ett 4g bredband och det funkar klockers, så tror jag inte att 80G I månaden kommer att räcka :s Det finns inget annat alternativ runt detta "tak"?

Du får gärna köra ett pingtest.net test och länka

Permalänk
Medlem

Skall det spelas över internet är ett mobilt bredband ej ett alternativ oavsett hastighet, 3G eller 4G. Eftersom kvalitén i anslutningen kan variera något oerhört.

Det är för mig obegripligt varför folk som har mobilt bredband hemma båten, sommarstugen eller typ konstant på resande fot kan jag förstå

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maestro132:

Tack för svaret, låter helt grymt bra. "Taket" kan vara ett problem dock för vi är ett par stycken som ska använda bredbandet, som streamar webradio/musik och spelar och youtubar och gud vet :s

Så även om jag nu testar ett 4g bredband och det funkar klockers, så tror jag inte att 80G I månaden kommer att räcka :s Det finns inget annat alternativ runt detta "tak"?

Du får gärna köra ett pingtest.net test och länka

Precis, som sagt så kan taket vara ett problem. Här är i allafall pingtest :

Det som mobe säger kan mycket väl stämma, alla i huset är dock nöjda med vårt byte från Telia ADSL till Tele2 4G. Man kan köpa ut mer dataanvändning ifall man skulle slå i taket, däremot något dyrt. Tror det kostar 99kr för 5GB, detta är en engångsavgift som du får betala varje gång du passerar taket. Sedan kan du lägga på mer ifall du nu vill köpa mer än 5GB.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag har Telenor 3G 7,2 Mb ner..
Valt kontant,hamna i lite trubbel med ofrivillig arbetslöshet..
Samt att det finns inget tak..
Funkar fint å spela BF 3,LoL mm...
Bara jag som nyttjar denna speed...
Går inte å å va uppkopplad på Fejan å dylikt vid spel..
Men det funkar,liksom det viktiga...

Mobo Giga 990FXA-UD3:AMD Phenom II x4 970BF:Noctua NH-U9B kyler:8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
SSD:Corsair Force 3 Series 60 GB:HDD Western Digital 200/500 GB
GPU:AMD XFX 6870:Skärmar BenQ 2222HDL/GL2240
Ljud:Creative Sound Blaster X-Fi Platinum:Spelas upp i AddOn A-510
Monerat i Antec Twelve Hundred med Noctua 120 på sidan
PSU:Corsair HX 620W
Win 7 Pro/G-110/G 400

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Dread56;11934312"]Jag har Telenor 3G 7,2 Mb ner..
Valt kontant,hamna i lite trubbel med ofrivillig arbetslöshet..
Samt att det finns inget tak..
Funkar fint å spela BF 3,LoL mm...
Bara jag som nyttjar denna speed...
Går inte å å va uppkopplad på Fejan å dylikt vid spel..
Men det funkar,liksom det viktiga...

vad är pingen som du tycker "funkar"

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Precis, som sagt så kan taket vara ett problem. Här är i allafall pingtest :

http://www.pingtest.net/result/56410805.png

Det som mobe säger kan mycket väl stämma, alla i huset är dock nöjda med vårt byte från Telia ADSL till Tele2 4G. Man kan köpa ut mer dataanvändning ifall man skulle slå i taket, däremot något dyrt. Tror det kostar 99kr för 5GB, detta är en engångsavgift som du får betala varje gång du passerar taket. Sedan kan du lägga på mer ifall du nu vill köpa mer än 5GB.

Där har du med min polares 6mb/s Telia 3G. Vilken skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maestro132:

http://www.pingtest.net/result/56412058.png

Där har du med min polares 6mb/s Telia 3G. Vilken skillnad!

Ah, ser man på Visste att det skulle vara en viss skillnad men så mycket trodde jag inte.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

Vill du surfa mycket kan jag ju rekomendera Telenor.
Dom har fru surf efter deras fair usuage policy, alltså 10* genomsnittansändning som max, och bara begränsa om du verkligen sabbar nätet för andra.
De har ju drive nu, 249kr i månanden för 80mbits fri surf, istället för 399kr.

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bredband/index.html?choos...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Ah, ser man på Visste att det skulle vara en viss skillnad men så mycket trodde jag inte.

Av ett tjugotal tester fick jag ett hyfsat:

<-- (6MB/s 3G)

Annars var det som den andra, fast utan packet loss.

Permalänk
Medlem

Första och enda testet

Tele2 4G, Varning för 30Gb förbrukning når man snabbt..

Telenor har 250:- fri surf dock lång bindningstid och dyrt efter bindningstidens slut

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag kör med Telenor:s Huawei E398 modem och betalar för snabbaste 3g som även erbjuder 4g. Hoppade på den dealen. En så länge finns bara 3g där jag bor. 4g nätet kommer till sommaren. Enda nackdelen jag har haft än är att den hoppar ner till UMTS ibland vilket man inte kan göra något åt. Så dumt är 3g nätet. Däremot går det tillräckligt snabbt. Dem så kallade GB utrymme som man får är rätt svårt att komma upp i om man enbart surfar runt på nätet. För att komma upp i dem mängderna gäller det att man spelar, streamar eller tankar ner torrents rätt så frekvent. Sedan är det så att Telenor, Bredbandsbolaget och Tele2 går under samma 4g nät eftersom BBB ägs av samma grupp som äger Telenor och sedan har Tele2 slagit sig ihop med Telenor och bildat net4mobility. Telenor och Tele2 äger 50/50 utav den sammanslagningen.
http://www.net4mobility.com/

Telia däremot marknadsför sig alltid som den som har bäst täckning. På min vanliga mobil med Telia kan man befinna sig mitt ute i skogen och ha täckning. Däremot är dem rena skurkar när det gäller pris. Har för mig dem kostar 350kr för deras "bästa" abonnemang och för det får du enbart 30GB. Sedan kostar det. Medan på Telenor, Tele2, BBB, och 3 får man mer för samma pris.

Just nu när det gäller 4g i Sverige är det en så länge 2 läger. Den ena är Telia som bygger eget. Den andra är net4mobility. Sedan vad 3 gör det har inte ännu skrivits något om. Gissar väl på att de snyltar in sig på nåt av de andras nät.

Permalänk
Inaktiv

Hmm.. Om man ringer Telenorskundtjänst så har de 30 dagars "funktionstest". Alltså man kan använda det i 25 dagar och sedan lämna tillbaka det genom att ringa kundtjänsten igen. Får se hur detta fungerar då jag skaffa det tidigare idag och modemet är på väg hit så småning om Men får jag fart som motiverar att det ska vara kvar och inte pingar illa så blir det svårt att slita sig. Men men får se hur det går.

Permalänk
Medlem

Tja 80 latency i LoL...
Osså skriker dom noob ibland Haha
Så visst funkar det...

Hamnat hos fogden så nått abbonemang e inte tal om...
Gött å slippa det,kan ju bli arbetslös igen...
Kan va att jag är nöjd för att jag inte får mer,men som sagt spelar BF 3 utan problem..
Dör jävligt snyggt..Haha

Försöker få Telenor att fatta att sluta med långa bindningstider..
Anledning: VI ÄR ALLA HOOCKKED UP...Vi betalar snällt för å kunna slippa trubbel när pengarna e slut typ...
Problemet är att det blir ingen speed om du inte binder dig på låååånga avtal..
Men dom som inte sätter tak är vinnare i långa loppet..

Kontentan: Kan inte va utan nätet,så jag är nöjd med det jag har...
283 per månad...

Permalänk
Inaktiv

Sådär.. 85MBit/s och den här pingen till Danmark. Jag är nöjd än så länge men hmm såg bindningstiden på mitt ADSL så tja jag får hoppas de har nått juste erbjudande om 12-18 månader

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara tacksam om någon som sitter med 4G mobilt bredband (Telia/Telenor/Tele2) kan svara på några frågor:

  • Plats

    I vilken utsträckning kan man lita på att man får en rimlig hastighet? Jag bor ca 2km från Uppsala centrum - mitt bostadsområde har täckning för upp till 80 mbit/s enligt Telenor:s täckningskarta. Ca 500m från gränsen till 32mbit/s zonen.

  • Datamängd (begränsning)

    Telenor erbjuder "fri surf" på vissa abonnemang, medan Telia har en databegränsning på 10GB/20GB/30GB per månad. Jag laddar väldigt sällan ned filer (mestadels patcher). Jag spelar online (LoL, SC2 och SW:TOR) och streamar filmer. Hur snabbt når man "taket" en typisk månad, förutsatt att jag använder det enligt ovan?

  • Operatör

    Är det någon operatör som, rent objektivt, är bättre?

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på 4g frågan eftersom jag inte har det än.

Dem andra kan jag svara på.

Mängden data som Telia erbjuder kan gå väldigt snabbt om du streamar en hel del, tankar ner torrents eller tar ner Spotify låtar i offline mode.
Med andra ord Telia är sjukt dyrt. Mitt abonnemang från Telenor kostar 280kr/månaden eftersom jag har valt att få pappersfaktura. Vill ha koll på mina räkningar. Annars kostar det 250kr och man får modem som även fungerar för 4g. Förbrukningen för Telenor är mer än vad Telia erbjuder.

Vad som är bäst är upp till var och en att avgöra.
Själv kör man med Telia kontant till mobilen och sedan Telenor hemma. Enda nackdelen jag har på Telia är att dem är dyra. Medan Nackdelen med Telenor 3g är att den vill få timout efter ett tag och att deras support är inget man vill ha att göra med.
Däremot kan jag trösta med att alla supporter är som att prata med en vägg.

Permalänk
Medlem

sitter mitt i göteborg med 3:s 3G 32mbit och får en ping runt 40 och 80 ping hela tiden så får nästan aldrig lagg bara då och då

Permalänk

Jag täcknade idag hos Telenor dom hande kampanj på 4G 80Mbit med FRI SURF.. Men dom sa att över 100GB skulle dom strypa hastigheten.. Det var Kampanjerbjudande som slutade igår för 249kr/mån men jag fick det idag ändå.. Kanske går om man ringer i morgon och tjatar lite.. Jag ska också ha det att spela på då jag sitter i en husvagn nära Solna.. Hoppas på att pingen hamnar runt 40-50ms.. Mvh Mange

Permalänk
Medlem

http://www.pingtest.net/result/59454702.png http://www.speedtest.net/result/1850043086.png har aldrig blivit strypt och använder det ändå flitigt , spel funkar perfekt laggar aldrig och youtube 1080 vidoes laddar nästan direkt sedan så laddar jag ner endel lagliga filer:D!

Visa signatur

Phenom II B25 @ 2.7ghz , Corsair 2x2gb 667mhz , Seagate 160gb , 3870HD @ 850mhz Core Stock Mem , FSP 400W 85+ Bronze , Ace Ecco 420 Case , Asus M4A78-AM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaannggee:

Jag täcknade idag hos Telenor dom hande kampanj på 4G 80Mbit med FRI SURF.. Men dom sa att över 100GB skulle dom strypa hastigheten.. Det var Kampanjerbjudande som slutade igår för 249kr/mån men jag fick det idag ändå.. Kanske går om man ringer i morgon och tjatar lite.. Jag ska också ha det att spela på då jag sitter i en husvagn nära Solna.. Hoppas på att pingen hamnar runt 40-50ms.. Mvh Mange

De stryper inte hastigheten, men de tar sig friheten att göra det ifall det blir mycket trafik på nätverket och andra användare behöver bandbredden. Men det kan vara så att du fortfarande har maxhastigheten efter att ha dragit över 100 GB nedströms.

Det sa de i alla fall på deras support när jag frågade tidigare ikväll.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

har fortfande maxhastighet efter 397 gb på en månad :)!

Visa signatur

Phenom II B25 @ 2.7ghz , Corsair 2x2gb 667mhz , Seagate 160gb , 3870HD @ 850mhz Core Stock Mem , FSP 400W 85+ Bronze , Ace Ecco 420 Case , Asus M4A78-AM

Permalänk
Medlem

funderar på att skaffa bredbandsbolagets 4G är väl i princip samma som Telenor men känns lite bättre ändå. De har erbjudande på 249:- /mån i 12 månader med routern D-Link DWR-923. sen höjs det ju iochförsig till 349:- men känns ändå bättre än ett 24 mbit ADSL med allt krångel det innebär. plus att det blir dyrt.

några invändningar?
vet någon hur länge de har erbjudandet då jag ska skaffa det 1 Maj eller 1 Juni?

Visa signatur

Arbetsdator: NZXT H2 WHITE | CORSAIR AX 850W | ASUS M4A89GTD PRO USB3 | AMD PHENOM II X6 1100T BE 9MB | NOCTUA NH-D14 | CORSAIR 16GB XMS3 | MSI GTX 560Ti 1GB HAWK | SAMSUNG 840 120 GB | WD Caviar Black 1TB | D-link DWA-556
HTPC: Antec Sonata II | Forton 350W | ASUS M5A78L-M LX 760G AM3+ | AMD PHENOM II X4 | Zalman 9500 | 8GB XMS3 | PowerColor HD 4350 512 MB | Barracuda 3TB | Pinnacle PCTV Stereo

Permalänk
Medlem

funderar på samma själv men

routern är ganska stor och otymplig vilket kan ha påverkan för placering för bästa mottagning. När jag läser deras spec så står det att det går att koppla upp 10 datorer till den och varför denna begränsning framgår inte 8jag har 20 olika uppkopplade til nätet dvs skrivare, datorer, telefoner osv) och jag vet inte vilka andra begränsningar som finns så jag funderar på deras andra alternativ upp till 32mb med 4g upp till 80 i 24 månader. Sen kan man ju alltid byta till annat. Då kommer det med en dongel Huawei e398 som går att ansluta till en dovado 4gr som har ganska bra prestanda. Så ta du och kolla vilket som passar dig bäst. Blir ungefär samma pris.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem

med mitt 3g mitt ute i skogen har jag drygt 40ms på speedtest.net. Kör dock med ADSL mest. Och med 3g är det direkt från min mobil till datorn

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av bag:

funderar på att skaffa bredbandsbolagets 4G är väl i princip samma som Telenor men känns lite bättre ändå. De har erbjudande på 249:- /mån i 12 månader med routern D-Link DWR-923. sen höjs det ju iochförsig till 349:- men känns ändå bättre än ett 24 mbit ADSL med allt krångel det innebär. plus att det blir dyrt.

några invändningar?
vet någon hur länge de har erbjudandet då jag ska skaffa det 1 Maj eller 1 Juni?

Bredbandsbolaget är väl ägt av telenor som jag minns det så

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget lär ha sin kampanj någon vecka till när jag frågade men man vet ju aldrig om de ändrar sig

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk

Jag använder bredbandsbolagets 4g med 4g router (ingen dongel alltså), och jag har lika bra eller bättre ping än mina kompisar med fiber i hastigheter från 100mbit. Så ja, pingtider är mycket bra. 3g är skit i jämförelse. 3g har fokus på flera tjänster, medan 4g oavkortat har internet i prio.

Gjorde test från bredbandskollen (bor i Jönköping), och jag får 40 + ner och 25+ upp, samt 15-19 ms alla gånger jag testat, och det har jag gjort i en vecka lite random.

Edit: Testserver är i Göteborg

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses