Finns det kurser för datorbyggande? Typ vart ska alla sladdar sitta osv.

Permalänk
Medlem

Finns det kurser för datorbyggande? Typ vart ska alla sladdar sitta osv.

Frågan lyder som Titeln.

Men mer utvecklat så är jag sugen på att köpa en ny dator till sommaren. Ivy bridge, 7970 eller motsv. , En värsting helt enkelt.
Jag har idag H100-kylaren till Cpu:n som gillar starkt med sina 13 dB vid idle!
Tidigare har jag bara kryssat i en beställning och betalt 795 kr för att Alina skall sätta ihop allt åt mig.(Född med enbart tummar...)

Men efter snart två års scooping här på SC så har jag en klar bild av vad som skall inhandlas men jag vet ju defacto inte vart alla sladdar skall sättas in för fläktar, PINkontakter, Strömkontakter o.s.v.

Finns det motsvarande kurser man kan gå eller kan man lyckas att sätta ihop allt själv?

/ Nooben Grim! =P

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är faktiskt inte så svårt, tror du är lite feg bara

Alla sladdar passar bara på ett ställe. Så håll i en sladd från t.ex. hårddisken och leta runt på moderkortet var den passar. Ingen risk att du petar in din hårddisks sata-sladd till 24-pin på moderkortet

Grafikkort kan ha 6 eller 8pins-kontakter, men sladden från nätaggregatet som det står "PCI-E" på passar bara i just grafikkortet. Det går inte att peta in den i strömkontakten som sitter vid CPU t.ex.

Våga prova

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är en liten guide jag slängde ihop åt en kompis som byggde sin första dator för någon vecka sedan:

http://groths.org/dat.jpg

Som du ser är det inte särskilt svårt.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

googla på det så ska du se att du får en massa videos på hur du gör. varför gå kurs på det btw?. inte alls svårt ju ;). man ser ju typ vart allt ska sitta

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

Kolla runt på youtube.. Det finns MASSOR av guider och sånt där.. är nog säker på att du lär dig allt du behöver veta där.
Några bra youtubare som håller på med datorer och så vidare är; LunisTechTips NCIXtechTips MotherboardsdotOrg 3dgameman.
Det finns en riktigt bra steg för steg guide som NewEgg har, http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls&feature=related . 43 minuter men det känns som 10 :)!
Hoppas det hjälpte lite

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Haha lol, tänk om det vore så lätt att tjäna pengar, som att ge en kurs hur man bygger med lego.

Här finns en utförlig guide: http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-gui...

Permalänk
Medlem

Det borde stå i bruksanvisningarna till moderkortet vars allt ska sitta

Permalänk

Youtube är din vän.

Permalänk
Medlem

moderkorts manualen och chassit's manual berättar allt man behöver veta
men det behövs fortfarande lite sunt förnuft
som tex att veta att AC97(ljudkontakten) inte ska kopplas in på psu't (nätagget) så som vissa chassi manualer säger xP

moderkort's manualen berättar var alla frontpanels kontakter, strömkablar etc ska
och oftast kan du inte sätta dom fel
sen har du ju oss här på forumet om du undrar något

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Som Ultra sade, med moderkortet följer en bruksanvisning på vart alla kontakter passar in, följ den som en karta över din montering , så kan det bara bli bra. Ett lätt handlag och lite eftertänksamhet vid fastsättande av grafik kort och processorfläkt, så också vid inpassning av moderkortet i chassit sedan är det inga problem med att sätta ihop en egen dator.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Hade du varit här nere så hade jag gärna givit dig en kurs i det, tycker sånt är kul;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Frågan lyder som Titeln.

Men mer utvecklat så är jag sugen på att köpa en ny dator till sommaren. Ivy bridge, 7970 eller motsv. , En värsting helt enkelt.
Jag har idag H100-kylaren till Cpu:n som gillar starkt med sina 13 dB vid idle!
Tidigare har jag bara kryssat i en beställning och betalt 795 kr för att Alina skall sätta ihop allt åt mig.(Född med enbart tummar...)

Men efter snart två års scooping här på SC så har jag en klar bild av vad som skall inhandlas men jag vet ju defacto inte vart alla sladdar skall sättas in för fläktar, PINkontakter, Strömkontakter o.s.v.

Finns det motsvarande kurser man kan gå eller kan man lyckas att sätta ihop allt själv?

/ Nooben Grim! =P

Köp Fråga Kjell hur funkar det? Finns på kjell och company, allting är väldigt ''basic'' så att vem som helst kan förstå:D Hoppas de hjälpte!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk

Testa att sätta dem där de passar ungefär 24pin och 8pin i moderkortet, 2st 6 eller 8 till grafikkortet osv undrar du var någon ska sitta eller inte får igång datorn, så slänga iväg ett pm och fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har ofta tänkt samma tanke, skulle vara kul att gå en kurs tillsammans med en massa andra noobs och få ställa alla dumma frågor.

youtube och wikipedia i all ära - och tro mig jag har letat efter instruktioner på nätet - men att kunna ställa en fråga till en annan människa som finns i samma rum och kan visa, det är guld värt.

Ni som är grymma på att bygga dator och dessutom är bra på att förklara, anmäl er som lärare på studieförbunden. De har bara en massa skit idag (ok, jag vet, jag överdriver lite nu och skulle genast bli mycket bättre ifall de hade datorbyggarkurser, överklockningskurser, etc.

Permalänk

Jag håller med trådskaparen!

Är själv ganska "bra" på att fixa med datorer på hobbynivå. Jag kan installera diverse komponenter själv, (hårddiskar, minnen, grafikkort) men hade gärna velat ha lite mer konkret kunskap för att verkligen "våga" bygga hela datorn själv, från grunden.

Hur kablar ska dras, hur fläktarna ska sitta, hur man får dit processorn och moderkort etc...

Visa signatur

GUNS N ROSES...ARE BACK!

|<-Stolt och flitig användare av dammsugare i datorer sedan 10 år. Fortfarande inga trasiga komponenter!->|

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan börja med att läsa manualen, har ännu inte sett en som inte tar upp var allt ska kopplas in i moderkortet, annars så finns det utbildningar i persondatorteknik som tar upp ämnet, men manualen och att titta på en färdigbyggd dator samt lite normalt vett, typ kännedom om esd risker och att man inte ska arbeta under spänning så ska det nog gå bra, skaffa en gammal skrotmaskin och riv isär o bygg ihop igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Kom ihåg distanserna mellan moderkortet och chassit.

Permalänk
Medlem

Datorbyggarskolan - Byggnad: Installation av moderkort
http://www.nordichardware.se/testlabb/26-guides/22131-datorbyggarskolan.html?start=24

Denna är bra.

Visa signatur

AMD FX(tm)-8120 Eight Core Processor. 6.00GB RAM, 64-bit OS
AMD Radeon HD 6900 Series

Permalänk
Medlem

Kurs? Det står ju i manualerna hur man sätter ihop det. Går inte att misslyckas om man följer instruktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickdani87:

Kom ihåg distanserna mellan moderkortet och chassit.

Tänkte precis skriva detta i tråden då jag märkte att de fattades men som sagt GLÖM INTE DISTANSERNA!! Sett allt för många trådar här på forumet med kortslutna moderkort, datorn startar inte, den rebootar om och om igen 10ggr... Men om man inte glömmer distanserna under moderkortet så kan det knappt bli ngt allvarligt fel... Kan säga också att man inte ska lägga moderkort, gpu, psu mm i knät eller på kläder mm pga statisk elektricitet. Och kan rekommendera ett ESD armband att ha på sig under montering av dator. Kan också "ladda" ur händerna genom att ta på ett jordat föremål exempelvis ett element Annars är det som alla säger att man knappt kan göra fel, grejorna passar bara på en plats och elen är i princip bara att sätta där kontakterna passar ihop Läs dock i Moderkortsmanualen om hur startknappen, restartknappen, usb i fronten mm ska sitta på moderkortet samt hur man ska placera minnesmodulerna (ramminnet) för optimal prestanda... Hoppas det går bra!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag byggde min första dator helt från grunden och allt jag kollade i var manualen. Idag är det lika lätt som att bygga med lego.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Tänkte precis skriva detta i tråden då jag märkte att de fattades men som sagt GLÖM INTE DISTANSERNA!! Sett allt för många trådar här på forumet med kortslutna moderkort, datorn startar inte, den rebootar om och om igen 10ggr... Men om man inte glömmer distanserna under moderkortet så kan det knappt bli ngt allvarligt fel... Kan säga också att man inte ska lägga moderkort, gpu, psu mm i knät eller på kläder mm pga statisk elektricitet. Och kan rekommendera ett ESD armband att ha på sig under montering av dator. Kan också "ladda" ur händerna genom att ta på ett jordat föremål exempelvis ett element Annars är det som alla säger att man knappt kan göra fel, grejorna passar bara på en plats och elen är i princip bara att sätta där kontakterna passar ihop Läs dock i Moderkortsmanualen om hur startknappen, restartknappen, usb i fronten mm ska sitta på moderkortet samt hur man ska placera minnesmodulerna (ramminnet) för optimal prestanda... Hoppas det går bra!

Jag förstår ärligt inte vad du menar med distanserna!, Menar du själva utrymmet i chassit eller sladdlängd?! =/

RAMminnet, menar du 2way eller 3way då?

/ Grim

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

En Noob som jag tackar för alla tips!

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Det ända som kan vara svårt för en nybörjare är att komma ihåg distanserna bakom moderkortet

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Jag förstår ärligt inte vad du menar med distanserna!, Menar du själva utrymmet i chassit eller sladdlängd?! =/

RAMminnet, menar du 2way eller 3way då?

/ Grim

Med distanserna menar han små metalldelar man sätter mellan moderkortet och chassit, som sedan skruvarna genom moderkortet ska skruvas in i. I en del chassin sitter de redan på plats, men på andra måste du skruva dit de själv.

Här är en bild på en distans:
http://archive.64bits.se/guider/pcbyggarskola/distans_nara.jp...

Kom ihåg att skaffa ett ESD armband också, för att undvika att skada några komponenter. Det ska anslutas till chassit, och ser till att elektriska laddningar i din kropp sakta laddas ut utan att skada de känsliga komponenterna. Viktiga delar som t.ex. grafikkort, moderkort kommer i silvriga påsar, som har samma funktion som ESD armbandet mellan dig och datorn. Lägg aldrig någon komponent på något av tygmaterial.