HP Spectre 14 Ultrabook anländer i USA

Permalänk
Skrivet av traian:

Jag vart jäkligt sugen på en, visste att den skulle va dyyyr, iom glaset mm.
men när jag såg att skärmen endast har 1366x768 i upplösning var det som att allt bara blev skit....hur tänker man när man gör en premium laptop, för det får inte kallas för ultrabook då den inte kostar < $ 1000, och lägger på en så lågupplöst skärm?!
Jag hoppas innerligt att det kommer finnas andra skärmar att konfigurera med!

förutom priset, så är ju vikten över den tillåtna (1,4kg) när det gäller ultrabook, så hur kan den kalla sig en ultrabook?..annars är den ju ganska snygg...tycker om glas-designen, fast skulle hellre vilja ha en utan "glaset"...ifs säger namnet bara spectre 14, är det kanske sweclockers som lagt dit "ultrabook"?

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Gillar "Design like no other PC" fast de kunde ha skrivit "Design like every other Mac"

Exakt! Så jäävla tråkigt att de ska se likadana ut och sen så skryter dem med att de har den nyaste designen och är helt unika när de i grund och botten kört ctrl - c + ctrl v på Macbook pro..
Trist att ingen annan hittar en unik design som slår Apple på fingrarna.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den såg dödsläcker ut!

Permalänk
Medlem

För tung så den går bort - trist 2010 design också, nä - skärpning det här är ju nästan lika dåligt som ett äpple - bättre kan ni väl? Lägre vikt, högre upplösning och snyggare design och just det - INTE öka priset tack. Detta är ungefär max vad som känns aktuellt att betala.

Permalänk
Medlem

Liknar macbook pro tycker jag. Hoppas Apple inte hänger på låset till sin lokala domstol för att lämna in en stämning

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

Den ser ju exakt ut som en macbook pro, när ska företagen hitta på en ny, egen design?

Det här ser jag när jag läser detta....

1. Kunden hyllar Mac och fattar inte varför andra tillverkare tillverkar i billig plast
2. Tillverkarna lyssnar på kunderna och försöker göra vad kunden vill ha (Aliminiumchassi och clean design).
3. Kunden gnäller på att den är för lik Mac.

Vissa är aldrig nöjda.

On-Topic: personligen vill jag hellre ha en Xenbook.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Forbidden:

Exakt! Så jäävla tråkigt att de ska se likadana ut och sen så skryter dem med att de har den nyaste designen och är helt unika när de i grund och botten kört ctrl - c + ctrl v på Macbook pro..
Trist att ingen annan hittar en unik design som slår Apple på fingrarna.

Hmm känns som det är svårt när Apple har designat så rätt från början, men förstår din poäng

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hmm ser ju i mångt och mycket ut som en Envy. Jämfört med min Envy-14:
Troligtvis samma skärmpanel (inte så värst bra)
Marginellt mindre, 32,7cm x 22,1cm x 2,0cm (BxDxH) på denna mot 35.6 cm x 23.7 cm x 2.8 cm på Envy, också marginellt lättare: 1,8kg vs 2,4kg på Envyn
~2-3 timmar längre idle batteritid till priset av myyyyyyyyyyyycket sämre hårdvara, Envyn spöar skiten ur denna på alla fronter utom hårddisk (mekanisk 7200rpm i Envy, går ju dock att byta)
Flera hundratals $ dyrare än motsvarande Envy...

Ser inte riktigt poängen med denna, 1.8kg är ju för tungt imo för att kallas ultrabook/ultraportabel (Mac Air ligger väl på 1,35kg). Jag skulle klassa den som endast en lättare laptop, och inte fan betalar jag mera för sämre hårdvara jämfört med t.ex en Envy, 600 gram är fan inte värt det.

Permalänk
Datavetare

Varför envisas PC-tillverkana med att utveckla laptops med relativt stora skärmar (14" i detta fall) med usel upplösning (1366x768). Denna laptop borde MINST ha 1600x900 (och IPS panel).

Har inget problem att betala >15.000 för en laptop om det skulle krävas för att få in en vettig skärm.

Förutom skärmen såg denna faktiskt riktigt intressant ut, det är mer en konkurrent till MBP än MBA och en 13" MBP ligger faktiskt på 2kg, så tycker inte vikten är något problem.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

För tung så den går bort - trist 2010 design också, nä - skärpning det här är ju nästan lika dåligt som ett äpple - bättre kan ni väl? Lägre vikt, högre upplösning och snyggare design och just det - INTE öka priset tack. Detta är ungefär max vad som känns aktuellt att betala.

Bra design kostar. För det första, det är inte alla som kan göra riktigt bra design. Vill man ha en skicklig designer får man betala för det, annars får man en dussinprodukt designmässigt, eller en produkt lik andra befintliga. Att få ihop det du pratar om kräver mer av produkt och utveckling, ett slimmat lätt skal kostar att ta fram, vare sig du vill betala för det eller inte.

Vill man inte betala för sådant så köper man billigare datorer eller produkter i övrigt. Så fungerar det.

Det är inte för inte Jonathan Ive vunnit ett otal priser åt Apple. Om han en dag beslutar sig för att söka sig vidare, vem tror du sitter med alla kort på handen, Ive eller företagen som vill ha honom?

Permalänk
Medlem

vad hände med högst 1000$

Permalänk
Medlem

Så säger man att apples datorer är dyra...

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att HP lider av kraftigt dålig kvalité
Namnet får mig att tänka på james bond, men det kanske är meningen också

Permalänk

hp har inte gjort ngt coolt sen hp-ux som tog 12 år att boota..

Permalänk
Medlem
Skrivet av traian:

Jag vart jäkligt sugen på en, visste att den skulle va dyyyr, iom glaset mm.
men när jag såg att skärmen endast har 1366x768 i upplösning var det som att allt bara blev skit....hur tänker man när man gör en premium laptop, för det får inte kallas för ultrabook då den inte kostar < $ 1000, och lägger på en så lågupplöst skärm?!
Jag hoppas innerligt att det kommer finnas andra skärmar att konfigurera med!

Kollar du på HP's hemsida är den enda upplösningen du kan välja 1600x900, det är OK på en 14" dator, hoppas bara den har bättre betraktningsvinklar än min sony vaio.......

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Man borde sätta 1080p som minimum snart, löjligt att de skall hålla på och snåla på skärmupplösningen. Året är 2012 ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När skall det släppas en ultrabook som faktist går att använda på ett företag? Kör man laptop på jobbet så kör man ju till 95% datorn i en dockningsstation med en eller två externa skärmar inkopplade.. Har kollat runt lite och ingen utav modellerna som finns ute nu har stöd för docka, samsung har inte ens docka i sitt sortument.. Eller är tanken att man skall ha en vanlig dator på jobbet Och en ultraboook när man rör på sig? = jävligt krånligt..

Visa signatur

Folding for team Sweclockers, Identity Challe. Using gpu gtx 660 and cpu, i5 2500k @ 4300MHz

Permalänk
Medlem

Vare bara jag som minns nyheten om att HP ska lägga ner allt persondator-tillverkningen? Eller missuppfattade jag något?

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Vare bara jag som minns nyheten om att HP ska lägga ner allt persondator-tillverkningen? Eller missuppfattade jag något?

Samma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Ännu en enhet där "beats" följer med. Är väll bara en tidsfråga innan även kylskåp utrustas med "ljud från beats". Vad nu det skulle innebära vet jag inte, men det verkar som att tillverkarna älskar ljud från beats.

Svensson har hört om Dre.Beats, Svensson gillar mycket Bas. Det säljer helt enkelt.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Varför envisas PC-tillverkana med att utveckla laptops med relativt stora skärmar (14" i detta fall) med usel upplösning (1366x768). Denna laptop borde MINST ha 1600x900 (och IPS panel).

Har inget problem att betala >15.000 för en laptop om det skulle krävas för att få in en vettig skärm.

Förutom skärmen såg denna faktiskt riktigt intressant ut, det är mer en konkurrent till MBP än MBA och en 13" MBP ligger faktiskt på 2kg, så tycker inte vikten är något problem.

Kanske för att tillverkarna kan något om datorer istället för den generella Mac-användaren. Varför skulle någon behöva den upplösningen för att köra Word? Vilken applikation hade du tänkt köra på en laptop med Intel HD3000 som kräver denna upplösning? De flesta spel är i 720p och sedan uppskalade och ingen kan urskilja en enskild pixel med den nuvarande upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Ännu en enhet där "beats" följer med. Är väll bara en tidsfråga innan även kylskåp utrustas med "ljud från beats". Vad nu det skulle innebära vet jag inte, men det verkar som att tillverkarna älskar ljud från beats.

Det är ju snarare konsumenterna som stirrar sig blinda på likartade ting. Många verkar resonera att en produkt är superbra om den innehåller delar signerade Beats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fin ut, HP och Apple gör snyggast bärbara datorer överlag.

Permalänk
Medlem

Bara jag eller har denna samma/väldigt lika hårdvara som macbook air men till ett dyrare pris?

EDIT: Nej snälla inge fanboy-krig det var bara en fråga

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Tard, finns 15" med 1080p-upplösning, eller spelar du bara korkad?

Vad fan har upplösning med batteritid att göra? Vavavavaa!!?!?!+11

Det finns även skärmar man kan böja på men det betyder inte att alla vanliga är "skit" bara därför.

Högre upplösningar = mer arbete = mer ström = mindre batteritid.

Permalänk
Skrivet av zillio:

Vare bara jag som minns nyheten om att HP ska lägga ner allt persondator-tillverkningen? Eller missuppfattade jag något?

Skrivet av RobCar:

Samma här.

japp, hp sade detta...men efter ett litet tag så gav de ett nytt besked som sade att de kommer att fortsätta tillverka persondatorer

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Det finns även skärmar man kan böja på men det betyder inte att alla vanliga är "skit" bara därför.

Högre upplösningar = mer arbete = mer ström = mindre batteritid.

Det är en trade-off jag är beredd att göra — det rör sig inte om många minuters skillnad.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Det finns även skärmar man kan böja på men det betyder inte att alla vanliga är "skit" bara därför.

Högre upplösningar = mer arbete = mer ström = mindre batteritid.

Så att sitta och skriva i ett word-dokument tar mer ström ifall du gör det på en 15" 1080p jämfört med en 15" 768p, all other things being equal?
Och var har jag skrivit att "vanliga"(lågupplösta?) skärmar är skit? Förstår inte riktigt varför du hade med den menngen alls.

Om du däremot hävdar ett en dator tar mer ström när man gör något mer resurskrävande så kan jag inte göra mer än att applådera dig, som lyckats komma till denna revolutionerande insikt.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Så att sitta och skriva i ett word-dokument tar mer ström ifall du gör det på en 15" 1080p jämfört med en 15" 768p, all other things being equal?
Och var har jag skrivit att "vanliga"(lågupplösta?) skärmar är skit? Förstår inte riktigt varför du hade med den menngen alls.

Om du däremot hävdar ett en dator tar mer ström när man gör något mer resurskrävande så kan jag inte göra mer än att applådera dig, som lyckats komma till denna revolutionerande insikt.

Det är väl ganska klart, flera pixlar som ska arbeta betyder högre strömförbrukning. Hur mycket det rör sig om får du fråga någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Så att sitta och skriva i ett word-dokument tar mer ström ifall du gör det på en 15" 1080p jämfört med en 15" 768p, all other things being equal?
Och var har jag skrivit att "vanliga"(lågupplösta?) skärmar är skit? Förstår inte riktigt varför du hade med den menngen alls.

Om du däremot hävdar ett en dator tar mer ström när man gör något mer resurskrävande så kan jag inte göra mer än att applådera dig, som lyckats komma till denna revolutionerande insikt.

Det är ju inte en helt orimlig tanke att fler pixlar kräver mer ström, men jag tror det stämmer bättre för plasma- och OLED-skärmar än LCD-skärmar.

Sen tror jag inte insikten är att något som är mer resurskrävande kräver mer batteri, utan att fler pixlar innebär att allt GPU:n jobbar med blir mer resurskrävande (behöver ju inte bara vara datorspelande direkt). Självklart för många kanske, men antagligen inte alla.

För övrigt vet jag inte om artikeln uppdaterats nyligen, men det står ju 1600x900, vilket ändå måste anses helt OK för en 14''-skärm? (framförallt när Windows inte är sådär kanonbra på att skala för olika upplösningar...)