Varför ska jag köpa en Android-telefon istället för iPhone?

Permalänk
Skrivet av zillio:

ÄNTLIGEN någon med ett svar som faktiskt ger anledning till varför iPhone inte är "användbar" eller vad man ska kalla det.
Jag kan summera det ännu kortare än du: 110% smaksak, inget snack.

Tror det va exakt det svaret jag behövde. Men mer info tar jag gärna emot så jag kan fylla på den flytande lagringen uppe i pallet.

Förutom det han sa, så har jag en android-telefon för att jag tycker att iphonen är så extremt tråkig Bara en skärm med ett rutnät av appar. Dessutom är det ju allt detta med kunna få den att se ut och bete sig precis som jag vill. Finns också en del apps till android jag vill ha, som inte finns till iOS.

Jag köpte också en telefon som vinner på marginalen över iphone4 i de flesta testerna, har en halv tum större skärm, utan att själva mobilen är så mycket större. Ingenting på bredden och kanske en centimeter på höjden Den fick jag för 2200

Jag kan faktiskt inte se många anledningar (för mig) att inte köpa en android-telefon

Permalänk
Medlem

Jag har kanske inte något direkt super konkret att säga men jag håller med som någon sa om att typ man väljer det som passa en bäst. Själv hade jag en iPhone 3G (Den första iPhone modellen) och nu sitter jag med en Samsung Galaxy S2 och har haft ett tag, och jag är verkligen super nöjd med den. Flickvännen har en iPhone 4S och hon är super nöjd med den också.

Ta den du själv tycker verkar bäst, för mig är det personligen S2 med android för jag gillar UI't i den mycket bättre + att det är sjukt smidigt att stänga av och sätta på saker i den utan att hålla på inne i inställningarna. Sen även om du inte använder flash mycket i mobilen så tycker jag iallafall det är bra att ha för när man väll vill ha det så sitter du utan det om du väljer iPhone.

Du har ju haft en iPhone innan, gillade du den så ta en ny annars om du vågar så testa te x Samsung Galaxy S2

Och ja just det, någon nämnde tidigare att man i Android kan stänga av auto rotering snabbt eller så. Det kan man i Iphone 4S också om man håller inne Home knappen så multi task saken kommer upp och sen dra fingret åt höger så är det en inställning där.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Förutom det han sa, så har jag en android-telefon för att jag tycker att iphonen är så extremt tråkig Bara en skärm med ett rutnät av appar.

Håller med. iPhone har ju i praktiken sett lika ut i 5. år. En ikondjungel på skärmen. Känns så 2010.

Android får man se modernare ut. med widgets och olika information på startskärmen. Och så har vi ju nykomlingen WP7. Nytt, modernt, annorlunda, fräscht. Och snyggt.

Apple känns gammalt och tråkigt och MS har kommit med något nytt och intressant. Världen är inte som den varit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag uppskattar att du skrivit ett civiliserat inlägg och inte fanboy-snack, men du kan väl iaf hålla dig till saker som stämmer?
Vad får dig att tro att det inte går att stänga av autorotation på en iPhone? Har du testat att "dubbeltrycka" på hemknappen, dra med fingret åt höger och trycka på hänglåset?

Lugna puckar, verkar som det "kommit nu" Verkar vara "nytt" sedan iOS 4~, alltså runt ett år gammalt? Har ingen iPhone själv men det jag reagerat på när jag pillat på vänners lurar (som förövrigt också klagat på det). Så antog att det inte gick då de uppenbarligen inte visste hur man gjorde.. Ett till exempel är SuperSverker på sidan innan som verkar äga en iPhone som inte heller visste att det gick. Ändrat i min första post!

Skrivet av biorrith:

Men att mobil jävel vibrerar varje gång man rör den med fingret är ok? Nä, jag hatar min sambos HTC så obegriplig så det är inte sant!

Rör den med fingret? Vet inte riktigt vad du menar. Men du kan givetvis stänga av "haptic feedback" under inställningar (t.ex. vibration för back-key etc.). Stänga av vibrationer för tangentbordet finns som vanligt under inställningarna för tangentbordet.

Skrivet av scienta:

Andra aspekter som inte tagits upp är t.ex. ljudkvalité. På Android-sidan är det väl bara Galaxy S som är i riktig topp-klass, medans iPhone briljerar på den punkten. SGS2 ska ju vara ok (t.o.m. bra enligt vissa), om än inte i riktigt samma klass som ettan.

Själv har jag kommit fram till att jag prioriterar ett stabilt OS framför rå prestanda. Men har svårt att komma fram till vilket som verkar stabilast, iOS verkar ju inte direkt felfritt det heller. Ändra teman på ikoner osv. är inget som spelar någon roll för mig.

Om jag inte är helt ute och cyklar så sitter det samma ljudkrets i Galaxy S som i iPhone, vet inte om det har ändrats sedan 4s. S2'an floppade totalt gällande ljudbiten, ett kasst Yamahachip i som låter allt annat än bra. Det ljudchipet som sitter i Galaxy S och Nexus S (
Wolfson WM8994) råkar vara väldigt kompetent. Genom modifierad kernel och t.ex. voodoo-sound utvecklat av supercurio ger en fruktansvärt bra lyssningsupplevelse.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Aha du är en sån där som får min hjärna att snurra...

OBS! det är inget fel med dig egentligen... det är väl mig det är fel på iaf är de min uppfattning av de jag sagt detta till förr och deras reaktioner...

Att tycka att det är skönare att hålla i något tungt är fel. det är inte skönare. att tex ligga på rygg och hålla upp en telefon kan bli ganska jobbigt om man gör det en längre tid. Alla har olika styrka i armarna men säg allt mellan 10-60 min nångång blir det jobbigt.

Det måste vara ett fenomen likt synvillor att hjärnan direkt intalar sig att tyngd är samma sak som stabilitet och kvalite ungefär... Ganska intressant fenomen dock och jag kan ju erkänna att om jag känner på en ifån 4 tex så visst gör tyngden att telefonen ger ett första intryck av kvalite. men jag ser väldigt fort förbi det intrycket och vrider lite på telefonen och konstaterar att den inte är skön att hålla i (dels för vikten och av andra anledningar) tycker jag...

Android har många fördelar och min uppfattning är att nackdelarna med android suddas ut och försvinner medan många stora nackdelar med iphone troligen aldrig kommer försvinna. (tex mindre konkurrens påverkad, låst till en appsamling, apple måste godkänna alla appar, ej monterbar som masslagringsenhet i windows...) Jag säger inte att detta aldrig kommer förändras men jag tror det är mindre troligt än att tex "flytet" kommer till android. Flytet är påväg tror jag nämligen eftersom nu hårdvaruacceleration har kommit iom ICS.

jag hade kunnat leva med att vara låst till endast Appstore om den hade varit öppen och vem som helst fått laddaupp vad som helst. Som det är nu är apple värre än kina i mina ögon.

Alla människor vill ha makt. företag utövar de genom att binda sin kunder. Google binder oss genom att vi inte ska vilja byta. Apple genom att vi inte ska kunna byta. Efter all skit jag nu skrivit kommer den bittra sanningen:

PEST eller KOLERA? det positiva är att alla får välja själva iaf...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Andra aspekter som inte tagits upp är t.ex. ljudkvalité. På Android-sidan är det väl bara Galaxy S som är i riktig topp-klass, medans iPhone briljerar på den punkten. SGS2 ska ju vara ok (t.o.m. bra enligt vissa), om än inte i riktigt samma klass som ettan.

Själv har jag kommit fram till att jag prioriterar ett stabilt OS framför rå prestanda. Men har svårt att komma fram till vilket som verkar stabilast, iOS verkar ju inte direkt felfritt det heller. Ändra teman på ikoner osv. är inget som spelar någon roll för mig.

Men vad kul att du gillar stabila OS, då kanske det är dags att hoppa över till något annat!

http://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2012/02/02/does-ios-cr...

Nej men det är ju inte direkt som att något är perfekt. iOS må kännas stabilt men jag tror mest att det är en false impression eftersom OSet inte informerar om krashar osv. likt Android gör.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Men vad kul att du gillar stabila OS, då kanske det är dags att hoppa över till något annat!

http://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2012/02/02/does-ios-cr...

Nej men det är ju inte direkt som att något är perfekt. iOS må kännas stabilt men jag tror mest att det är en false impression eftersom OSet inte informerar om krashar osv. likt Android gör.

Kan ju helt klart vara så, men jag har (vet inte hur många ggr jag skrivit detta nu, hehe) haft såna problem med krascher i Android då jag kört custom roms (CyanogenMod och Hyperdroid) och jag är så less på det. Standard-romen använder helt klart inte heller telefonens fulla potential. Batteri-tiden och prestandan är märkbart bättre med custom rom.

Något av upplevelsen kan ju som du säger vara en "illusion". Krascher som inte rapporteras av iOS eller jag som stirrar mig blind på siffror när jag kollar min mobil. Men jag har verkligen haft problem som fått mig att vilja slänga nallen i väggen och skaffa en gammal hederlig knapp-telefon.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

För att med en Android kan du i nästan alla fall:
1.Byta minneskort och på så sätt få mycket minna utan att det kostar skjortan.
2. Ha widgets samt byta Launcher (hela gränssnittet) ifall man skulle tröttna.
3. byta batteri om du inte skulle vara nöjd med batteri tiden. kom inte å säg att Iphone redan har bra batteritid. hade man kunnat lossa på bakskalet å byta batteri enkelt så hade det med 100% säkerhet funnits förstärkta och bättre batterier.
4. föra över filer direkt från datorn utan massa skit Itunes.
5. du kan installera appar utifrån market. och om du är rädd för att få virus så är ju detta självklart inget val och du kan då låsa telefonen från detta i inställningarna.
6. Android är redan "jailbreakad" typ out of the box.
7. det finns olika skärmstorlekar och framför allt, dom stora telefonerna är inte så mycket större än iphone då iphonen har så otroligt mycket dö yta.
8. dom är nästan alltid billigare samt att du enligt mig får mer ändå.
9.du kan Roota telefonen (garantin ryker men endå) och då få full tillgång till operativ systemet och kan överklocka byta Rom och på vissa mobiler byta till och med Hela operativ systemet! fanns nån HTC modell som dom lyckades få in windows phone på.
10. operativ systemet är open source och blir på så sätt mycket enklare att förstå.
11. Androids appar kraschar överlag mindre än iphones. (finns källa på det men orkar inte leta fram)

nu till dom några negativa sakerna jag kan hitta.
1.Iphone är oftast lite bättre på att uppdatera sina gammla mobiler.
2.iphone laggar lite mindre. men detta lär inte vara sant när Android mobilerna får android 4.0
3.det finns lite bättre app utbud till iphone.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Varför har ingen tagit upp priser & utbud? =O
Iphone 8 mobiler, från 3,3k till 6,8k http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s83404958
Android 81 mobiler, från 700kr till 5,4k http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s83405097&cols=207,114,...

Varför har ingen tagit upp att iphone är mer värdebeständig?

Permalänk
Medlem

Köp en Windows Phone 7 telefon istället...mkt roligare och finare

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

det dom stör mig mest med Iphone till skillnad från andrid lurarna är

1. måste använda Itunes (like WTF?? varför inte bara plug n play, i med kabeln och ditt minneskort dyker upp som lagrings enhet...)
2. att iphone har så mycket "tom yta" runt skärmen menar varför 2cm över och under skärmen med tom yta...
varför inte bara typ 5mm överst för telefon högtalaren och inget i nerkant eller bara en smal knapp resten skärmyta dom skulle ju kunnat trycka i 1" större skärm i samma skal om de skippat all onödig tom yta

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Just variationen som någon redan nämnt.
Är förälskad i CM7 till min SGS. Jag försöker dock hålla mig opartisk och ta Apples uppgraderingar med öppna armar men mitt val landar ändå på Android men det är viktigt att känna på telefonen innan man köper den.. Finns ju ett antal bedrövliga android lurar också. Typ Sony Ericsson x10 mini pro som jag bara ville slänga i väggen.

En telefon utan flyt är ingen mening att köpa. Det förstör hela upplevelsen. Kom inte och säg "aa men jag ringer och SMSar bara på den så det spelar ingen roll" för det spelar roll i slutändan ändå. Om man enbart skulle använda ringa och sms så skulle jag göra allt för att få tag i en 3310 igen!

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Hade en iPhone 4 innan som jag vart nöjd med. Men så ville jag ha något annat och skaffade windows phone. Tror inte jag kommer byta på bra många år, tycker det är ett fantastiskt system. Kör de på en Nokia Lumia 800.
Har även en Asus transformer men något mer med android kommer jag aldrig att skaffa, tycker det är fruktansvärt buggigt och segt, men blir kanske bättre med ICS, vem vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Iphone har inte 5.3 tums skärm. Jag kan inte ha extrabatteri till en Iphone (surfar o grejar väldigt mycket...och en Iphone 4s knäcker jag batteriet på inom några timmar). Om jag har en Iphone kan jag inte säga till andra med ett leende "you have been Samsunged" som när jag halar fram min Galaxy Note

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa genom tidigare svar utan fokuserar mer på att besvara din fråga om varför JAG röstar på android före iphone..
Och jag vill först och främst säga, innan jag tar upp mina punkter, JAG är ingen fanboy. Jag tycker alla ska få spendera sina pengar på det som passar dem bäst och jag presenterar nedan endast mina åsikter och vad jag tycker/tänker.

Värt att säga är att jag inte är allt för bekant med iPhone, jag har endast pillat på Denna då och då, alltså har jag kanske en dålig uppfattning av denne. Jag är dock väldigt bekant med Android och jag har inget annan än goda saker att säga om detta, hela min familj kör på android-baserade telefoner och de är också nöjda med detta.

!! OCH, jag tror säkert att iPhone är en superbra telefon (sett att kameran spöar de flesta andra! ) men enligt mig är det för många nackdelar för att den skulle passat mig och uppfyllt mina behov. !!

-- Och nu innan jag postade såg jag att jag mest riktade kritik efter mina fördomar mot iPhone men de speglar samtidigt mina positiva åsikter om Android.

1. ((Har för mig att detta inte är möjligt på iPhone, rätta mig om jag har fel! Och vet att detta inte är bundet till operativ sys. och går på windows mobile 6.5 /7 (..dvs är mer telefon-baserad "funktionalitet") samt andra men har för mig att detta inte är möjligt på iPhone.))
-Möjligheten till att kunna byta till ett av alla möjliga sorters custom ROMs (även andra OS), det är ett väääldigt stort plus för mig och det finns väldigt mycket att välja mellan. Detta är väll iofs inte möjligt på alla modeller, men min HD2 (som nu är död) hade väldig stor support (Android, w7 mm.) gällande detta och därför (av mig) en väldigt omtyckt telefon.
Jag gick från (HTC HD2) windows mobile 6.5 (...vilket är det sämsta jag vart med om) till Android och funderade även att testa w7 men för 1-2 veckor sen for den i backen och dog.

2. Kunna förändra telefonen och pilla tills du dör. Alla tycker inte om eller ens bryr sig om detta men det är ett stort plus det med för mig.

3. Kunna använda tillbehör så som hörlurar och dyl. utan att det står Apple på detta. Jag tycker det är dumt att skapa en ny standard för sina produkter bara för att kunden ska tvingas köpa tillbehör osv som endast skapas av egna företaget. Detta är inte häller något större plus till android utan mer ett större minus för just iPhone.
Vill du ha hörlurar måste du köpa ett par speciella som har apples standard och som inte passar till andra produkter du har. Och du kan inte häller använda ett par hörlurar du till exempel har för din PC till din iphone, om du nu inte köper adapter etc om det nu finns.

4. Gränssnittet, jag har fleera kompisar som har iPhone, det kanske handlar om en vanesak men att inte ens ha en bakåt knapp "på" telefonen stör mig, alltså att måsta trycka uppe i högra hörnet istället på telefonens skärm i själva applikationen/webbläsaren/whatever.. // Rätta mig om jag har fel här också, inte allt för bekant med iPhone.

5. Priset, har en realistisk summa och man betalar för vad man får. Detta kanske ska ses mer som ett minus för iPhone. Man betalar mer än man får, som någon annan skrev: "Det är som att man betalar 2000 endast för att få äpple-loggan och resten är för själva telefonen"

6. Att slippa vara bunden till Apple, har/köper jag en telefon vill jag bestämma vilka program och prylar jag använder med denna. Jag har till exempel alltid hatat iTunes och hade jag köpt en iPhone för det priset den faktiskt kostar skulle jag vilja ha andra alternativ att välja fritt mellan.

7. Inget behov av Jailbreak, visst -är säkert ingen svårighet att genomföra för den som vill men saken är den att man inte borde behöva göra det från första början..

Ett minus till android mobiler (inte operativ systemet i sig) är alla extra/egna/whatever gränssnitt företagen klämmer in i telefonerna..
* Jag hatar htc's sense, även om det har några smarta funktioner så ser det ut som skit
* Jag hatar samsungs touchwiz, det ser ut som ovan fast lite mer avskalat.
Själv ska jag gå för renodlade galaxy nexus just pga detta plus att den kör på ICS.

Visa signatur

| Intel i7-3930K - 4.2Ghz | Asus P9X97 PRO | Corsair XMS3 Vengeance- 1866Mhz | ASUS GTX 670 DCU2 4GB | NXZT Haze90 - 1000W | Corsair Hydro H80 | CM Storm Sniper Black Edition | W7 x64 Ultimate | Benq G2412HD + LG 32'' LED-TV

Permalänk
Medlem

Håller men Winmaan, skulle hoppas att det kommer en clean version av ICS jag kan lägga in på min Note, gillar inte Touchwiz.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

De största anledningarna:

1, Du vill ha tillgång till filhantering och kunna föra över precis vilka filer du vill, dessutom utan att använda iTunes.
2, Du vill ha vibrationsåterkoppling när du trycker på skärmen, vilket underlättar ENORMT när man skriver SMS och ger 1000 gånger bättre känsla
3, Du vill kunna byta SMS-signal från något annat än de risiga som är inlagda i iPhonen.
4, Du får en bakåtknapp. Att inte ha en dedikerad bakåtknapp i iPhonen är så otroligt efterblivet och handikappande.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

1. Designmässigt så tycker jag att du har många andra bra val bland android också. Sen kan du ladda in nya UI
2. Den är bekväm. Hmm ja något visst är det med iphone att det känns väldigt genomtänkt. svårt att svar på vad men det som finns bara funkar. och det som inte finns, får man vara utan.
3. Jag vill ha bra appar till telefonen. Appar är något som till 99% finns till android också. ofta lite billiagre och enligt statestik krashar mindre på android.
4. Kunna läsa lite på nätet (sweclockers exempelvis). Verkligen inte i behov av flash. Ne men flash stöd är ju alltid trevligt endå. Nu har många webbsidor rättat sig efter Iphone och inte iphone rättat sig efter webben. När det gäller surf så är båda alternativen bra.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Hedersmedlem

Det brister tydligen i läsförståelsen på en del håll, så rensar igen. Ser ni ett inlägg som bryter mot reglerna, anmäl istället för att svara. Tack för hjälpen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Nu vill inte jag att det blir nåt krig i tråden utan jag vill få konkreta svar. Sen kan jag väl säga att rena fanboy kommentarer som inte leder nånstans kan ni häva ur er någon annanstans.

Det man oftast får höra är att man är instängd i iPhone gentemot valfri Android lur.
Men hur menar ni då instängd? Vad vill ni göra mer än att använda appar och det som redan finns i telefonen?

Jag skaffade mig en iPhone för att:
1. Designmässigt är den i top (enligt mig)
2. Den är bekväm att hålla i p.g.a tyngden (enligt mig)
3. Jag vill ha bra appar till telefonen.
4. Kunna läsa lite på nätet (sweclockers exempelvis). Verkligen inte i behov av flash.

Det här var alltså varför jag skaffade mig en iPhone när jag testade polarens telefon ca 30 min. Nu när jag haft min (borttappad nu iof) i över 1 år så ser jag fler fördelar, men det hör inte hit. Och kom ihåg. Jag sågar inte Android utan jag ser bara inte varför man känner sig inlåst i iOS.

Så varför tycker just DU att du känner dig inlåst i en iOS enhet. Vad vill du åt för funktion som inte iPhone kan erbjuda?

När det pratas om att iOS är instängd, handlar det om annat, än bara kunna installera appar.

- Nästan allt måste gå via Itunes.
- Begränsningen på 20MB filnedladdning via 3G. Appar/spel som är större än det måste laddas ner via Itunes/Wifi.
- Filhanteringen måste gå via Itunes.
- Appar kan endast installeras via appstore/itunes.
- iOS stängd källkod.

Sen kommer jag inte ihåg mera vad mina vänner brukar gnälla om när dom säger deras iphones är så inlåst. En sak som jag tror inte har nämnts ännu och det finns olika skärmstorlek att välja mellan på android mobiler. iPhone har väl endast en storlek på 3,5" på alla modeller? På android mobiler, har man från 3" - 5.3" att välja emellan numera och finns folk som föredrar stora skärmar. Man väljer efter eget tycke och behov. Vad en iphone har, finns redan på android och mer som iphone inte har.

Mitt val av mobil är enkelt och som iphone inte uppfyller:

- Utbytbart batteri.
- SDKort.
- Flash. (Livestreaming av sport är viktigast för min del)
- Stor skärm. (Har SGNote 5,3" i nuläget och helt underbart kolla på livestreaming och filmer)
- Filöverföring. (bara koppla in USB kabeln och föra över filer i utforskaren)

Fördelar listan kan göras lång, men ovannämnda är viktigast och valet är för min del faller enkelt på an android mobil.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag är inte fanboy av nåt. Men gillar absolut iPhone brutalt mycket bättre (fortfarande) efter att jag haft min HTC Sensation XL i 1 vecka och en dag. Jaa, jag ville ge android en chans.. Men chansen börjar försvinna. Bland annat för att TomTom appen inte finns (navigon är sämre enligt mig). Och tillbehör överlag till Android telefoner inte finns i samma utsträckning.

Mina användningsområden mer exakt när jag hade min iPhone:
1. Surfa omkring lite lätt
2. Ta kort/filma
3. Använda TomTom GPS
4. Docka den och lyssna på ett bra ljudsystem
5. Ringa och smsa
6. Använde kanske 15 appar
7. Läst EN bok i den.
8. Jailbreaka och leka.. Kul i en dag typ.

Märker att ni som har Android använder den mer som något annat än telefon. Jag hinner allvarligt talat inte pilla med telefonen så mycket som ni gör. Men om en telefon används till så mycket som ni gör så är kanske Android bättre. Men jag tycker inte min är mer än just TELEFON med lite extra innehåll.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Har själv varit en Iphone 3gs ägare i över 2 år nu. Jag älskar designen hos de nyare modellerna men som har sagt innan, jag känner mig väldigt instängd. Jag har även jailbreakat iphonen för att inte bli lika instängd, men det resulterade i en slöare 3gs. Om jag fick ett val idag att byta telefon helt så skulle jag nog mer än gärna välja ett icke IOS telefon.

Har även bestämt mig att köpa surfplatta (Android VS IOS) och beslutet blev att inte hålla mig kvar hos apple utan sätta tänderna i en android platta.

Om jag nu skulle sätta upp en egen lista över för delar på de båda telefonerna så skulle den nog bli såhär. (Då med icke jailbreak som en regel)

Iphone
Snygg design
Mycket lättanvändigt gränssnitt
iMessage (Större delen av de man känner har en Iphone, och den ibyggda sms funktionen blir då gratis, jag har dock ingen aning om Android har något likande som inte kräver appar)

Android
Pris
Flash
Frihet att göra vad man vill

Permalänk
Medlem

Min första smartphone var en Iphone 3G. Den var bra, det var mest iTunes jag svor över. Allt man gjorde var man tvungen att göra via iTunes. Det fick mig att byta till en HTC Incredible S. Anledningen till att jag fastnade för just HTC är deras telefonkatalog/kontakter, den är suveränt enkel. Har en Iphone 4, som jobbmobil(enda vettiga alternativet, annars en Win6.5 mobil).

Svär många gånger över telefonkatalogen/kontakter hur man hanterar det i IP. Annars tycker jag IP har ett bättre ljud, när man väl har täckning. Den har sämre mottagning än min privata och båda använder samma operatör.

Enda jag inte gillar med dagens telefoner, är de blivit så stora. Vill ha en mindre telefon med bättre skärmupplösning!
Använder mest min telefon som en telefon nu, musik, kolla mejlen, google maps och GPS/geocaching. Surfar sällan eller tittar på filmer.

Permalänk

Min första smartphone var en HTC Desire, nu har jag en iPhone 4 (jobbtelefon med fria privata samtal) och det går inte en dag utan att jag förundras över hur förbannat dålig iPhonen är.

Enda som är bättre med apples telefon är ljudet samt att skärmen är bättre. Men precis allting annat är sämre.

edit: Dessutom, om man gillar datorer så fattar jag verkligen inte varför man frivilligt väljer en iPhone. Det är en telefon för folk som inte kan ett skit om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimondeVos:

edit: Dessutom, om man gillar datorer så fattar jag verkligen inte varför man frivilligt väljer en iPhone. Det är en telefon för folk som inte kan ett skit om datorer.

Vad har det med saken att göra? Jag jobbar med datorer (eller mjukvara rättare sagt) dagarna i ända. Det sista jag har lust med är att sitta och fippla med min telefon på fritiden om jag skall vara ärlig. Är det något jag skulle göra på fritiden så är det att utveckla appar för den.

Jag vill bara ha en smidig telefon med många och bra appar. Appar är det som gör telefonen för mig. iPhone passa mig utmärkt och samma sak gäller för de flesta av mina arbetskamrater.

Permalänk
Medlem

Det är inte några enorma livsavgörande skillnader mellan OS på smartphones idag.
Alla är godkänt snabba, alla klarar av att göra samma saker osv. Allt handlar om vanesak och känlsa för vad man vill ha.

Jag väljer Android för utbudet av fler valmöjligheter, både i operativsystemet och mobiler som jag gillar bättre än tex iPhone. Pris har förstås en avgörande punkt också.
Gillar inte iPhones desgin eller lilla skärm samt den döda ytan som är mycket.
Jag har provat WP7, iOS och android i butiker och det enda lilla wow känslan var när jag testade HTC titan med WP7, vet dock om jag skulle gilla det i vardagen. Jag trivs med Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

iMessage (Större delen av de man känner har en Iphone, och den ibyggda sms funktionen blir då gratis, jag har dock ingen aning om Android har något likande som inte kräver appar)

Hujeda mig att installera en app på en smarttelefon.

iMessage kommer aldrig att finnas för windows eller android, då är det väl lika bra att vänja sig med viber eller liknande om man vill hålla kontakten med windows eller android vänner.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Har själv varit en Iphone 3gs ägare i över 2 år nu. Jag älskar designen hos de nyare modellerna men som har sagt innan, jag känner mig väldigt instängd. Jag har även jailbreakat iphonen för att inte bli lika instängd, men det resulterade i en slöare 3gs. Om jag fick ett val idag att byta telefon helt så skulle jag nog mer än gärna välja ett icke IOS telefon.

Har även bestämt mig att köpa surfplatta (Android VS IOS) och beslutet blev att inte hålla mig kvar hos apple utan sätta tänderna i en android platta.

Om jag nu skulle sätta upp en egen lista över för delar på de båda telefonerna så skulle den nog bli såhär. (Då med icke jailbreak som en regel)

Iphone
Snygg design
Mycket lättanvändigt gränssnitt
iMessage (Större delen av de man känner har en Iphone, och den ibyggda sms funktionen blir då gratis, jag har dock ingen aning om Android har något likande som inte kräver appar)

Android

Pris
Flash
Frihet att göra vad man vill

Lite kul att du tycker ett program som du inte kan välja bort är till Iphonens fördel, men samtidigt gillar du friheten på Androidsystem De flesta jag känner som har Iphone använder Viber istället just på grund av att det går att ringa gratis till ALLA som har smartphone eftersom Viber är gratis och finns som app. App = FRIHET. du kan installera det...eller inte. Du kan använda fring, skype eller vad fanken du vill = FRIHET!! smaka på ordet....mmmmm underbart iMessage är en ripoff av Skype och alla andra program som redan klarat av precis vad iMessage gör sedan länge.
iMessage för Apple är lika stort som när dom "uppfann" bokmärkefunktionen i Apples egna ebookreader. Att just den funktionen funnits lääääänge (sen stenåldern ungefär) i de flesta andra ebookreaders (även appar till Android) vill dom naturligvis inte veta av ;D man skrattar gott ibland

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Friheten med android tyckte jag var kul 2-3 dagar, satt och provade alla launchers, lockscreens, tweak etc.
Men sen avtog det och det var inte lika spännande längre, och mer och mer återgick man till standard ui.

Att piraterna gillar android är ju rätt förståligt då man kan googla på vad som helst och bara installera skiten utan att roota eller något.
Med iphone måste man jailbreaka iaf, android är det betydligt enklare och smidigare att vara olaglig.

Det handlar lite om hur man är, tycker man om att pilla med massa saker är android ett klart val.
Men är man nöjd med standard där allt faktiskt fungerar och inte behöver ändra färger, themes etc etc så är iphone ett bra val.

Som wozniak sak, iphone är en bra produkt där allt är simpel och fungerar.
Android är för dom som önskar mera frihet att ändra allt.

Permalänk

Det finns väl bara ett skäl att välja en viss telefon; Att man vill ha den. Om det sen är för att man tycker den är snyggast, har bäst kamera, har bäst appar, längst batteritid, väger minst, kan tweakas mest eller whatever spelar väl ingen roll. Bara man själv blir nöjd. ALLA telefoner har för- och nackdelar. Det gäller att hitta den som har minst jobbiga nackdelar för en själv och det är såklart olika från person till person (tack och lov). Jag har en iPhone 4 och stör mig på en del saker med den, men jag har testat en Galaxy S2 och störde mig på mer saker i den än vad jag gör på iPhone. För nån annan är det tvärtom. Vem av oss som har mest rätt? Båda...

Visa signatur

It´s-a me! Mario!