iPhone billigare att äga än Android/Blackberry-baserad telefon.

Permalänk
Medlem

iPhone billigare att äga än Android/Blackberry-baserad telefon.

http://priceonomics.com/phones/#cell-phone-depreciation

http://macworld.idg.se/2.1038/1.431279/studie-iphone-ger-bast...

Har sagt det flertalet gånger i forumet, men vet inte om folk riktigt förstått vad man sagt, kanske detta hjälper folk att förstå vad man menar med att iphone faktiskt inte är dyr att äga..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Det är ju för att iphone är mer en "status grej".

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem

Detta känns inte alls vinklat.
Källkritik någon?

Permalänk
Medlem

Tänk efter Dallebull, andrahandsvärdet är faktiskt bättre på iphone, om du hållt koll på marknaden under åren (t.ex blocket) så lär du själv ha märkt att priserna är högre för iphone än t.ex androidbaserade mobiler. Inget konstigt i det tycker jag..

Men det är väl klart det är "vinklat" för dom som inte vill titta efter själva... hur kan något som är dyrare vara billigare i längden... konstigt va..
Ta t.ex valfri dyr produkt dom är oftast också billigare att äga i längden.. ferrari, lambo, harman kardon system, ja vad som helst som är dyrt..

Folk vill gärna tro motsatsen då inköpspriset är billigare..

Men titta efter själv, vad kostar en sgs g2 att köpa och vad får du den såld för på marknaden idag? Jämför med valfri iphone med samma ålder på nacken.. faktumet finns framför dig.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Fast.. De högra andrahandsvärdena har väl med att konkurrens inte existerar på samma sätt med appleprodukter osv?
Jag köpte min Xperia Neo för 3500 kronor för sex månader sen, och idag går den att få för cirkus 2000.
Samma prissänking ser man väl inte hos en iPhone osv (Kan säga direkt, har absolut ingen koll, så det är bara vad jag tror.)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Fast.. De högra andrahandsvärdena har väl med att konkurrens inte existerar på samma sätt med appleprodukter osv?
Jag köpte min Xperia Neo för 3500 kronor för sex månader sen, och idag går den att få för cirkus 2000.
Samma prissänking ser man väl inte hos en iPhone osv (Kan säga direkt, har absolut ingen koll, så det är bara vad jag tror.)?

Antagligen, vilket är väl därför dom inte släpper nya iphone's oftare än en gång om året.

Precis..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Och det är ganska smart av Apple att se till att det inte existerar samma konkurrens, för då blir resultatet det vi ser: Högre andrahandsvärden + man kan ta högra priser per enhet == Apples happy :3

Det är rätt fascinerade hur Apple lyckas hålla så hårt i marknaden och se till att Android inte har mycket och komma med, i alla fall inte så att priset blir en faktor i konkurrensen.

Lite OT hehe ^_^
EDIT: Stavfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Tänk efter Dallebull, andrahandsvärdet är faktiskt bättre på iphone, om du hållt koll på marknaden under åren (t.ex blocket) så lär du själv ha märkt att priserna är högre för iphone än t.ex androidbaserade mobiler. Inget konstigt i det tycker jag..

Men det är väl klart det är "vinklat" för dom som inte vill titta efter själva... hur kan något som är dyrare vara billigare i längden... konstigt va..
Ta t.ex valfri dyr produkt dom är oftast också billigare att äga i längden.. ferrari, lambo, harman kardon system, ja vad som helst som är dyrt..

Folk vill gärna tro motsatsen då inköpspriset är billigare..

Men titta efter själv, vad kostar en sgs g2 att köpa och vad får du den såld för på marknaden idag? Jämför med valfri iphone med samma ålder på nacken.. faktumet finns framför dig.

bilar var väl det absolut sämsta exemplet du kunde ta. de blir ju dyrare i längden än en volvo också - högre bränslekostnad, reparationskostnad etc.

anledningen är som sagt att det kommer nya Androids hela tiden, så tillverkarna måste sänka priserna på sina egna för att inte konkurrera ut sina egna produkter. fullkomligt naturligt.

Det ger också fördelen att om man väntar i några månader kan man få en high-end telefon mycket billigare, ny i butik. Det går ju knappast med en iPhone då de alltid kostar lika mycket

och personligen tycker jag inte att det är vidare kul att köpa en begagnad produkt som ligger nära nypriset, speciellt inte känsliga produkter som mobiltelefoner. då köper jag hellre en helt ny och oanvänd produkt

Permalänk

Att andrahandsvärdet på Android-telefoner är lågt just nu beror också till stor del i att Android låg lite efter förut medan Iphone3 låg rätt långt i framkant om man jämför med de hemska pekskärmarna och windows phone versioner som ofta användes då.. Nej jag förväntar mig att androids andrahandsvärde går upp rejält i samband med att fler sgs2:or och andra lurar med schyssta OS och byggkvalitet kommer ut på marknaden. Att Iphone skulle vara billigare är ju skitsnack. Att prestanda per krona alltid är högre i Android är ju knappast någon nyhet och abonnemangen ligger rätt jämnt. Tjänar man in denna tusenlapp extra man betalat för sin 4s jämfört med sin s2:a när man säljer den efter 2 år? Tveksamt. Kanske, men du kommer inte få mer än så iaf.

Iphone 4s 32: 6790kr
Jämför en 4s med en Galaxy Note 32gb till exempel, 5000k
En SGS2+minneskort i nuläget: <4500kr. Prestandaskillnaden är marginell.

Generellt sett är värdeminskningar procentuella och den omedelbara värdeminskningen av att produkten är begagnad samt risken iochmed detta är hyffsat rejäl. Att en fräsch androidlur skulle gå ner i pris mer än en hyffsad Applelur är ju otroligt. Men vad bra för dem som får tag i en både bättre lur och till en riktigt prisvärt pris? Helt underbart. Jag kommer iallafall få min S2:a såld för ett helt okay pris eftersom skicket är helt underbart och prestandan fortfarande är i klass med toppmodellerna trots att den har nästan ett år på nacken. Skulle jag få tillbaka så mycket mer att jag sparade pengar på att köpa en Iphone? Hahaha

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Det är ju lite sanning med modifikation.
Om vi tittar på dagens priser och köper fyra telefoner utan abonnemang:
iPhone 4s för 5500kr*
Samsung Galaxy S2 för 3995kr*
Google Galaxy nexus för 4495kr*
Sony Ericsson Xperia Ray för 2234kr*

*Billigaste priset på prisjakt

Efter 18 månader kommer dessa telefoners värde vara då ca:
iPhone 4s 2915kr (värdeminskning på 47% dvs. 2585kr)
Samsung Galaxy S2 1678kr (värdeminskning på 57% dvs. 2317kr)
Google Galaxy Nexus 1888kr (värdeminskning på 57% dvs. 2607kr)
Sony Ericsson Xperia Ray 938kr (värdeminskning på 57% dvs. 1296kr)

Så visst, du har ett sämre andrahandsvärde i Androidbaserade telefonerna men, just på grund av att de oftast kostar mindre så blir den ekonomiska värdeminskningen mindre än om du köper en iPhone. Din plånbok blöder mer och köpa en iPhone än en t.ex. Galaxy S2 men däremot om en Android telefon kostar kring 4500kr så har både iPhone och Nexus ägaren förlorat lika mycket pengar efter 18 månader.

Dock så tror jag personligen att detta kommer vända med tiden då folk kanske förstår att betala nästan 3000kr för en begagnad telefon utan garanti är mycket pengar och väldigt osäkert. Vad händer om något går sönder som annars skulle täckas av garantin? Betala några tusenlappar för reparationen och så vips, så är du där i samma summa som en ny iPhone skulle kosta.

Det kan verkligen bita en i arslet om oturen är framme...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag har då inte sålt en enda mobil jag haft, utan använt dem tills de endera gett upp eller ärvts neråt i familjen, så jag skulle bara förlora på en iphone.
Sen är det en jävla skillnad på vad man begär för en telefon och vad man får för den,

Ex. iPhone 3gs gick lös på runt 10lök 2009 enligt prisjakt,när den var som mest populär, och ligger 3 år senare på blocket för 1500-2000 =15-20%
i7500 är ungefär lika gammal och gick på runt 6000 när den var som mest populär, finns nu på blocket för 1200 =20%
Bara för att ta ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Ta t.ex valfri dyr produkt dom är oftast också billigare att äga i längden.. ferrari, lambo, harman kardon system, ja vad som helst som är dyrt..

Men titta efter själv, vad kostar en sgs g2 att köpa och vad får du den såld för på marknaden idag? Jämför med valfri iphone med samma ålder på nacken.. faktumet finns framför dig.

Fast nu är en ferrari och lambo svindyra i reparation, motorn må låta gött, men är knappast billig att underhålla, andrahandsvärdet sjunker enormt på ny ferrari med, bättre exempel isåfall vore att ta t.ex porsche, där det iaf håller mekaniskt, men försäkring+skatt då?

Dyrt håller många gånger bättre, men bara för att något är dyrt behöver det knappast innebära att det är billigare i längden,

Iphone må vara billig ur köp/andrahandsvärde, men gissar på att de inte räknat med den stora procent iphoneägare som spräcker skärmen+baksidan titt som tätt? Och likt en ferrari med skuren motor har en iphone med spräckt skärm knappt något andrahandsvärde alls, spräckta skärmar finns det i överflöd.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig köpa en mobil begagnad utan använder den jag har tills den inte är rolig längre (brukar ta 3-5år) sen ger jag den till någon i familj eller kompiskretsen. Andrahandsvärdet är helt oväsentligt.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Galaxy S2 = nypris på pricerunner 4100~ som billigast. 4100/100 = 41 * 42(din länk) = 1722. 4100-1722 = 2400~ kr som du "förlorat"

Apple 4S = nypris på pricerunner 5800~ som billigast. 5800/100 = 58 * 53(din länk) = 3074. 5800-3074 = 2700~ kr som du "förlorat"

EDIT: Tog den senaste modellen och jämförde för det är ju trots allt det "bästa" även om en lur har bättre skit i sig spelar det ingen roll i sammanhanget eftersom om man nu ens ska jämföra måste man skapa en gemensam nämnare, i detta fallet den senaste modellen.

EDIT: glömmde länkarna http://www.pricerunner.se/pl/1-2755036/Mobiltelefoner/Apple-i... http://www.pricerunner.se/pl/1-2705433/Mobiltelefoner/Samsung...

Sorry your argument is invalid since you failed to check your own facts.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Äger upp Skillz.

Opinoins cant be invalid! But Arguments can!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Opinoins cant be invalid! But Arguments can!

Haha oj vilken miss, tack för rättelsen

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Det är ju lite sanning med modifikation.
Om vi tittar på dagens priser och köper fyra telefoner utan abonnemang:
iPhone 4s för 5500kr*
Samsung Galaxy S2 för 3995kr*
Google Galaxy nexus för 4495kr*
Sony Ericsson Xperia Ray för 2234kr*

*Billigaste priset på prisjakt

Efter 18 månader kommer dessa telefoners värde vara då ca:
iPhone 4s 2915kr (värdeminskning på 47% dvs. 2585kr)
Samsung Galaxy S2 1678kr (värdeminskning på 57% dvs. 2317kr)
Google Galaxy Nexus 1888kr (värdeminskning på 57% dvs. 2607kr)
Sony Ericsson Xperia Ray 938kr (värdeminskning på 57% dvs. 1296kr)

Så visst, du har ett sämre andrahandsvärde i Androidbaserade telefonerna men, just på grund av att de oftast kostar mindre så blir den ekonomiska värdeminskningen mindre än om du köper en iPhone. Din plånbok blöder mer och köpa en iPhone än en t.ex. Galaxy S2 men däremot om en Android telefon kostar kring 4500kr så har både iPhone och Nexus ägaren förlorat lika mycket pengar efter 18 månader.

Dock så tror jag personligen att detta kommer vända med tiden då folk kanske förstår att betala nästan 3000kr för en begagnad telefon utan garanti är mycket pengar och väldigt osäkert. Vad händer om något går sönder som annars skulle täckas av garantin? Betala några tusenlappar för reparationen och så vips, så är du där i samma summa som en ny iPhone skulle kosta.

Det kan verkligen bita en i arslet om oturen är framme...

Om vi säger att vi säljer telefoen efter 18 månader så blir det:
iPhone 4s för 5500kr - 2915kr = 2585kr betalat
Samsung Galaxy S2 för 3995kr - 1678kr = 2317kr betalat
Google Galaxy nexus för 4495kr - 1888kr = 2607kr betalat
Sony Ericsson Xperia Ray för 2234kr - 938kr = 1296kr betalat

Hur kan blir billiagre att äga en iphone? Nexus var ju det sämsta köpet av dessa tätt följt av iPhone sen S2 men billigast är Ray.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

@ http://priceonomics.com/phones/#cell-phone-depreciation

En liten sak som starkt påverka artikelns trovärdighet .
Från deras slutsats, " Our data suggests that buying an iPhone is a better economic decision than an Android or BlackBerry.",
detta stämmer så till den grad att det gäller procent men inte i faktisk valuta där Android tycks vara billigare.

Så i min mening är artikeln en aning vriden mot iPhone, sen förlorar den mer trovärdighet med deras perspektiv i början
"we firmly believe that resale value is the best objective indicator of product quality" skulle inte säga att det är en bra
utgångspunkt för kvalitet eftersom vi har fler faktorer som påverkar detta som t.ex. design och fanbase vilket inte säger
något om byggkvalitet(komponenter, robusthet, etc).

En sak till om de hade valt att jämföra androidmodeller istället för att klumpa ihop dem så hade förmodligen fler fall av detta framkommit.
"There is a diamond in the rough among Android phones. Pre-paid Android phones are relatively inexpensive and hold their value extremely well.
The Motorola Triumph, HTC Wildfire, and Samsung Exhibit 4G, for example, retain 86% of the original value on average.
These phones appear to be a much better value than the expensive Android phones that are typically nationally advertised."

Permalänk
Medlem

Kostnader för apparna borde räknas in också. För det tillhör ju att äga. sen hur ofta man får ladda mobilen. visst en liten summa men många bäckar små..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Android för ett par år sedan för 1500kr, riktigt mycket för priset. Hårdvaran är jämförbar med iPhone 3GS som var den aktuella telefonen åtminstone för min del (iPhone 4 kan ha kommit ut precis, kommer inte ihåg exakt). 3GSen kostade runt 6000-7000kr ny vad jag minns (rätta mig om jag har fel). Vad jag kan se lite snabbt kostar en begagnad 3GS idag 2000-3000kr. Då hade jag förlorat mer än vad jag ens betalade för min nuvarande mobil från första början. Sedan är det inte alla som kan/vill/orkar sälja sin telefon när det är dags för en ny.

Min poäng är att även om ditt argument kan stämma för en del modeller så gäller det inte alltid. Det finns så många olika Androider till så olika priser att man inte kan säga att iPhone är billigare än Android i längden, för det behöver inte vara så.

Permalänk
Medlem

När jag menar t.ex en ferrari eller lambo så räknar jag inte in kostnader för reparation eller bensin eller så, utan menar endast på vad produkten i sig har för andrahandsvärde om folk inte förstår detta.

Sen folk som tjabblar om garantin inte är tillgänglig efteråt, ja nej det är sant, men tydligen inte något som sätter stopp för andrahandsvärdet..

Sen kan man inte jämföra vad en ny SGS S2 kostar idag, då den är "gammal" utan får då jämföra med en telefon från samma år, t.ex iphone 4 och inte 4S om man nu ska dra den paralellen, eller är det ingen som faktitskt förstår detta? Är väl inte så svårt att förstå?

Så dom beräkningar ni har gjort själva är lite skeva.. eller ska vi börja jämföra dagspriset på en gammal produkt idag och en relativt ny produkt idag? Ingen som ser något fel i den beräkningen?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har iPhone högt andrahandsvärde??
Vem vill köpa en mobil med spräckt display? =S

- Bakgrundsinfo. majoriteten av mina elever med iPhone har tappat den så att deras displayer/baksida har fina repor och sprickor

(sorry för att man inte kommer med något konstruktivt till debatten, men är inte så insatt här. Det enda jag hade kunna skriva vore "men jag har aldrig sålt någon mobil så för min del skulle inte det räknas"...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Opinoins cant be invalid! But Arguments can!

Som jag skrev ovan..

Nivån på vissa användare här är kusligt låg ibland, blir nästan lite skrämd för vad sweclockers verkar ha blivit idag, inte som förr i tiden där folk faktiskt kunde förstå och argumentera!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

som flera sagt ovan, exemplet är totalt meningslöst, man kan inte räkna det i procent ...

klart att ferrarin håller andrahandsvärdet bättre än en Volvo procentuellt sett, men den är ändå inget alternativ för barnfamiljen .. och räknar man in servicekostnader (för att inte tala om nått går sönder) så försvinner det tappade andrahandsvärdet på volvon i kronor ganska snabbt ....

att iPhone ens säljer så bra som den gör beror på en enda sak, att den köps med abbonemang. hade man fått pynta 6-8 tusen rakt av hade nog fler tvekat ... men men .. man kan trolla mycket med siffror och statistik ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Inaktiv

Självklart skall man alltid räkna med 2:a handsvärdet när man köper en telefon. Fick över 2000 kr för min 2 år gamla 3GS utan garanti.

Permalänk
Medlem

Den här jämförelsen kan jag förstå då mobilerna släpptes ungefär samtidigt..

Google Galaxy nexus för 4495kr - 1888kr = 2607kr betalat
iPhone 4s för 5500kr - 2915kr = 2585kr betalat

Fortfarande, handlar inte om procent i sig, utan ägandekostnaderna i sig jag pratar om.. men det är väl klart, bara för att det är från apple så kan det ju inte stämma, det är ju den nya trenden på sweclockers har jag märkt

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hur var det med batteriet till en iPhone? Det kan väl inte bytas av gemene man?
Om batteriet på min SGS2 skulle få för sig att bli dåligt efter ett år då jag vill sälja telefonen så kan jag lätt byta ut det själv för en liten kostnad men kan man göra samma sak med en iPhone?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Självklart skall man alltid räkna med 2:a handsvärdet när man köper en telefon. Fick över 2000 kr för min 2 år gamla 3GS utan garanti.

Tycker snarare man INTE ska tänka på andrahandsvärdet när man köper en telefon då risken är relativt stor att den på något vis skadas och då är det verkligen ingen idé att sälja telefonen vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerfherder:

Att andrahandsvärdet på Android-telefoner är lågt just nu beror också till stor del i att Android låg lite efter förut medan Iphone3 låg rätt långt i framkant om man jämför med de hemska pekskärmarna och windows phone versioner som ofta användes då.. Nej jag förväntar mig att androids andrahandsvärde går upp rejält i samband med att fler sgs2:or och andra lurar med schyssta OS och byggkvalitet kommer ut på marknaden. Att Iphone skulle vara billigare är ju skitsnack. Att prestanda per krona alltid är högre i Android är ju knappast någon nyhet och abonnemangen ligger rätt jämnt. Tjänar man in denna tusenlapp extra man betalat för sin 4s jämfört med sin s2:a när man säljer den efter 2 år? Tveksamt. Kanske, men du kommer inte få mer än så iaf.

Med din logik skulle pc-laptops ha samma höga andrahandsvärde som macbooks. Det stämmer inte i verkligheten. Även de första intel-macarna går för relativt höga summor, en lika gammal pc får du ingenting för.
Eftersom det inte finns någon konkurrens om du vill ha en iphone och med apples cykliska produktsläpp utan prissänkningar så kommer du alltid ha större värdetapp på en android så länge marknadsandelarna ser ut som de gör nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur var det med batteriet till en iPhone? Det kan väl inte bytas av gemene man?
Om batteriet på min SGS2 skulle få för sig att bli dåligt efter ett år då jag vill sälja telefonen så kan jag lätt byta ut det själv för en liten kostnad men kan man göra samma sak med en iPhone?

i iPhone 4 och 4S är detta ett mycket lätt jobb och gjort på mindre än ett par minuter. Med 3G/3GS och första iphone så nej, där får man plocka isär hela telefonen för att komma åt batteriet.

Skrivet av milkacid:

Tycker snarare man INTE ska tänka på andrahandsvärdet när man köper en telefon då risken är relativt stor att den på något vis skadas och då är det verkligen ingen idé att sälja telefonen vidare.

Man skall alltid tänka på andrahandsvärdet oavsett om det är en telefon, bil, bostad, eller valfri pryl. Annars går nog inte ens liv runt i slutändan måste jag säga. Vet inte om du kommit så långt i livet att sånt faktiskt har stor betydelse, men annars lär du nog alltid komma dit, för när allt kommer omkring så är andrahandsvärdet A och O för gemene man om man nu inte är rik och kan skita pengar..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini