~Halverad FPS 4 av 5 spel-"sessions"

Permalänk
Medlem

~Halverad FPS 4 av 5 spel-"sessions"

Hoj,

Har sedan release kunnat lira på finfint med riggen i sign på medium-ultra inställningar (redig blandning som fick ihop bäst utseende:prestanda-ratio, legat på 60-70 fps utan problem i de flesta situationer.

Däremot, för drygt en vecka sedan, så fick jag vissa rundor riktigt taskig prestanda, och det låg bara runt 30-40fps. Även om jag bara tittade ner i backe så kunde det ligga på ~50fps.

Har just nu allt på low, och ligger då på ~40-50 fps (när något är galet) och 90-100+ när det flyter på som vanligt.

Känns som att det händer oftare och oftare, men kan inte riktigt sätta tummen på vad det är som ställer till det.

Vissa gånger när jag drar igång bf3 och kör ett par rundor så funkar det som sagt fint, så är inget helt permanent eller vad man ska säga..

När krånglet uppstod allt oftare så bytte jag till AMD's senaste drivisar, men utan resultat. Har även testat dra igång overdrive och pressat kortet lite hårdare, vilket inte heller ger så mycket.

Både OS och program ligger på samma SSD.

Förslag?

edit: kan tillägga att bara ungefär hälften av ram-minnet används under spelets gång, och CPU'n ligger på ~60%, fint fördelat över samtliga kärnor.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

hej hade nött liknande, kom på tillslut att grafikkortet fortsatte att gå i 2d läge om jag har en flik med tex. youtube, även fast den var pausad, så fort den fliken stängs hoppar gpu:n till 3d läge.

Visa signatur

MK Gigabyte Z68AP-D3, PSU Corsair HX 650W 80+, Corsair 16GB DDR3 1600MHz, CPU Core i5 2500K@4,2
Noctua NH-U12P , MSI GeForce GTX 780 , OCZ Agility 3 120gb, asus xonar D1, Fractal Design Arc Chassie

Permalänk
Medlem

slängde in Chrome, som nu blir min dedikerade battlelog-browser. stängde ner FF och testade köra lite med chrome ist, funkade fint, än så länge, men ska väl inte säga för mycket

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pat®ik:

hej hade nött liknande, kom på tillslut att grafikkortet fortsatte att gå i 2d läge om jag har en flik med tex. youtube, även fast den var pausad, så fort den fliken stängs hoppar gpu:n till 3d läge.

Det här hände mig också. Det kan kontrolleras med GPU-Z. I mitt fall låser sig kortet till 400 resp. 900 MHz (HD5850) tills jag stänger ner Youtube.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 2,67 Ghz | Gigabyte P55A-UD4 | Corsair 4GB DDR3 1600@1600 MHz | Sapphire Radeon HD5850 1GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem

går det att slå av dedär 2d-läget nånstans? eller behövs det vid filmuppspelning osv? eller iaf toggla 2d/3d själv

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

drog igång GPU-Z och verkar vara något i den stilen, att något skit i firefox ligger i bakgrunden och drar ner GPU'n till halvfart.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!