Permalänk
Medlem

Hemmaservern

Hej på er!

Jag sitter i tankarna om att bygga mig min första hemmaserver.

Syfte:
Filserver för nätverket och eventuell åtkomst utifrån nätverket, kanske krypterad lagring.
Streama film och ljud till mediaspelare, krävs det något speciellt eller är det mediaspelaren och nätverket som jobbar mest?
Lägre prioritet:
Lättare webbserver för väldigt lite trafik.
SVN
mumble/liknande

Hur bör jag lägga upp det här, de extra tjänsterna utöver fillagringarna bör jag köra dem virtuellt i servern för att öka säkerheten? Tanken är att köra någon version utav linux. OS spelar egentligen ingen roll men tänker inte kasta in windows i burken.

Frågeställning nummer två är hur mycket datorkraft som kommer att krävas? Det är främst val av cpu och psu som jag är riktigt osäker på. Förutsätter att jag inte behöver något externt grafikkort utan kommer kunna köra på någon integrerad variant.

Övriga krav som jag har är att strömförbrukningen och värmeutvecklingen ska vara så låga som möjligt, bor i ett litet korridorsrum.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på detta moderkort med integrerad cpu:

http://www.dustinhome.se/asus-e45m1-m-pro-amd-fusion-e-450-m-...

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av kortet, men skulle jag bygga en linuxbaserad hemma server idag, så skulle jag klart överväga det här.

Kortet har bl.a 5st sata kanaler (6Gbit) vilket är bra om du tänker proppa in många diskar. Tyvärr ingen raid funktion på kortet, men eftersom du ska köra linux så kan du med fördel använda softraid.

Amd Fusion har betydligt bättre prestanda än t.ex Intel atom (som jag använder i min 2 år gamla filserver), samt kan använda 8Gb ram mot atom processorns max 4Gb.

Permalänk
Medlem

Borde inte en http://www.raspberrypi.org/ fungera? (frågar inte OP, utan nån som vet mer )

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Borde inte en http://www.raspberrypi.org/ fungera? (frågar inte OP, utan nån som vet mer )

nej

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Om du ska köra krypterade diskar kan det vara värt att kika på intels cpu'er som har AES-accellerering, krypteringen suger rätt mycket prestanda. Iaf upplever jag relativt stora försämringar, går från 300+MB/s till ca 100MB/s när jag kör mot det krypterade lagret istället för direkt mot raidarrayen (testat med hdparm så ta det med en nypa salt). Men ca 100MB/s räcker gott och väl till att strömma 1080p till två maskiner samtidigt.

För tjänsterna du tänk att köra så skadar det inte att peta upp ett par virtuella maskiner, kvm/virtualbox är smidigt och enkelt. Xen är väl lite mer avancerat men o andra sidan är det alltid kul att lära sig nya saker!

Gällande datorkraft som krävs för det du nämner så är det praktiskt taget nada.
Kör följande på min maskin:
2x virtuella maskiner (en för sendmail, en för apache & mysql).
2 instanser av Murmur.
nfs-share till 2st mediapc's.

Detta på en trött Athlon II X4 som snurrar i 2,8GHz, 4GB RAM. Står i stort sett bara och drar ström för mig, praktiskt taget noll last.

Permalänk
Medlem

murmur tar knappt någon kraft alls. det är bandbredden som kommer begränsa dig där iallafall.