Dator startar inte efter moderkortsbyte.

Permalänk

Dator startar inte efter moderkortsbyte.

Hej alla!

Jag har en dator med nedanstående spec, vars moderkort började bli "senilt" och glömde bort hårddiskarna lite random varje start.
Jag hittade ett moderkort av samma modell (Gigabyte EP45-DS3) och installerade det, men då jag försöker starta datorn så slår nätaggregatet till..... och från..... tillll..... och från, med cirka 3-4 sekunders intervall.
Jag har kollat detta:
-Att nätaggregatet fungerar och startar som det ska.
-Att processorkylaren är korrekt monterad och är ansluten (Corsair H70).
-Att reseta BIOS/ta ut batteriet/försöka starta utan att något ger ström till moderkortet.
-Att starta med en ensam minnessticka.
-Kollat att processorn sitter rätt.
-Provat annat nätaggregat.
(Kan ha glömt nått.)

Förslag?

Spec:
Moderkort: Gigabyte EP45-DS3.
Processor: Intel Core2 Duo Q8500
Minne: 2 GB vettefan-tillverkare
Grafikkort: Gigabyte 9800GT 512 MB
(5 st hårddiskar med olika spec)
DVD-brännare.
550W nätaggregat.

Permalänk
Avstängd

låter som moderkortet.. dock vet jag en som hade skruvat åt sin kylare för hårt och då tickade det. men testa med annat moderkort om du har.

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackLightStar:

Hej alla!

Jag har en dator med nedanstående spec, vars moderkort började bli "senilt" och glömde bort hårddiskarna lite random varje start.
Jag hittade ett moderkort av samma modell (Gigabyte EP45-DS3) och installerade det, men då jag försöker starta datorn så slår nätaggregatet till..... och från..... tillll..... och från, med cirka 3-4 sekunders intervall.

Att moderkortet börjar bli "gammalt" behöver inte betyda att det börjar glömma saker, däremot om det börjar bli dement..

Kan ju vara så att nätagget fungerar utan belastning, men inte när du belastar den lite tyngre..

Hade en dator där hårddiskar glömdes bort, speciellt C: och vilken som var OS-disk.. Det moderkortet var sprillans nytt och jag kommer inte ihåg hur jag löste det, men det löste sig i alla fall. Tror det var någon drivis eller BIOS uppdatering typ..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Hej, och tack för svaren.

Har dessvärre inte något annat moderkort än det gamla. :/

Jag har testat med 2 nätaggregat, varav det ena från Corsair.

Kommer för övrigt inte ens in till BIOS på den tiden strömmen är på.

//Magnus.

Permalänk

Intressand update.

Plockade ur moderkortet och tänkte starta det helt utan processor/minne osv. Vips, det hoppar igång och kör utan strömfrånslag. Monterade processorn med kylare -> föregående fel återkommer.
Fråga: Är det processorn som är paj då, och inte moderkortet?

//Magnus.

Permalänk
Antielefant

Har du satt dit även 8-pinskontakten för processorn?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Har du satt dit även 8-pinskontakten för processorn?

Ja.
Enligt manualen så startar inte moderkortet annars.

//Magnus.

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har råkat böja några pins i processor sockeln, det kanske kan förklara dina problem. I övrigt, det nya moderkortet du fick tag på, var det nytt eller begagnat?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Kolla så att du inte har råkat böja några pins i processor sockeln, det kanske kan förklara dina problem. I övrigt, det nya moderkortet du fick tag på, var det nytt eller begagnat?

Ska kolla det.

Det var begagnat, men skulle enligt säljaren fungera. Dock så har jag fått ta bort kylpasta försiktigt från pinsen eftersom det (från föregående ägares processor) vällt ut under låsramen, som han efter processordemonteringen stängt -> kladd på pinsen. Hur ska man få bort ALLT det, utan att sabba något?

//Magnus.

Permalänk
Medlem

Eh... Du verkar ha köpt moderkortet av en riktig klåpare... Skulle inte lita på hans ord om att det fungerar om han lyckats få kylpasta UNDER porcessorn... Han måste ju ha smetat på en hel tub pasta om han lyckats med det.

Är osäker på hur exakt det påverkar, men jag skulle inte bli förvånad om det kan orsaka någon slags kortslutning i sockeln. Kylpasta kan vad jag vet vara ledande, om det gälelr ström eller inte får någon annan svara på, men det är aldrig bra med kylpasta där.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Update: Har installerat det gamla moderkortet nu med motiveringen att det ju iaf. tuggade igång till BIOS utan problem.

Vid provstart så går den igång som vanligt, men utan att skärmen startar.

Jag har kollat så att kortet sitter väl i sockeln, att el-sladden sitter i i kortet samt adaptern till VGA. (Ja, jag har en gammal skärm...)
På detta så provade jag även att göra en BIOS-reset, utan ändrat resultat.

Förslag?

//Magnus.

Permalänk

Ny update...

Jag får ut bildsignal på det andra DVI-uttaget på grafikkortet, men datorn svarar inte på tangentbordet då jag försöker komma in i BIOS.
Ska jag koppla från minnesmodulerna och alla hårddiskar och försöka komma in i BIOS sen?

Förslag?

//Magnus.